Op stap met het Deutschlandticket en de benenwagen [22]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Op stap met het Deutschlandticket en de benenwagen [22]

Bericht door Cookie »

Afgelopen juni heb ik een aantal reisjes gemaakt met het Deutschlandticket. Dit abonnement had ik afgesloten bij de ASEAG in chipkaartvorm. Oorspronkelijk was het idee om het Deutschlandticket te gebruiken voor vakantiedoeleinden, maar uiteindelijk zijn het losse dagen weg geworden. Onderstaand een verslagje van twee van de gemaakte trips, waarbij ook de benenwagen werd gebruikt:

Zaterdag 17 juni: Teutoschleife Dörenther Klippen

Op 17 juni reis ik met de RB 61 naar station Ibbenbüren. Aldaar stap ik over voor een klein stukje bus naar de halte Dörenther Berg, om daarvandaan te gaan wandelen bij de Dörenther Klippen. Deze zandsteenrotsformatie ligt in het Tecklenburger Land en is onderdeel van het Teutoburger Wald.

Afbeelding
Trein na aankomst op station Ibbenbüren

Afbeelding
Trein bij vertrek uit station Ibbenbüren, links is het Stellwerk te zien

Ik volg op deze zomerse dag de Teutoschleife Dörenther Klippen, een heerlijk gevarieerde wandeling van ruim 9 kilometer. De route komt langs mooie uitzichtspunten en ook de Dörenther Klippen mogen er zijn. Best bijzonder eigenlijk, zo dicht bij Nederland. Helaas blijkt de Almhütte onderweg afgehuurd door een gezelschap, dus een drankje daar zit er niet in. Gelukkig is het op de Dörenther Klippen ook goed vertoeven!

Afbeelding
Uitzicht onderweg I, ter hoogte van het uitzichtspunt Bocketalblick

Afbeelding
Uitzicht onderweg II, links is het stilgelegde Kraftwerk Ibbenbüren te zien

Afbeelding
Dörenther Klippen I

Afbeelding
Dörenther Klippen II

Op de terugreis maak ik, voordat ik de grens oversteek, nog een tussenstop in Bad Bentheim. Daar overweeg ik voor het avondeten de Hofbräugarten in het Schlosspark, maar na het zien van de prijzen ben ik vertrokken. Bij de Burg Grill, een vertrouwd adres hier, eet ik vervolgens voor minder dan 10 euro een Currywurst mit Pommes und Bier. En dat smaakt na de wandeling uitstekend! Na een flitsbezoek aan de supermarkt, ga ik terug naar Nederland.

Afbeelding
Trein richting Bad Bentheim op station Ibbenbüren

Afbeelding
Trein naar Hengelo op station Bad Bentheim

Zondag 25 juni: BaldeneySteig (zuidelijke deel)

Het weekend erop voert de reis naar Essen. Een tijd geleden had ik op de WDR een reportage over de Baldeneysee gezien, het grootste stuwmeer in de Ruhr. In de uitzending kwam onder andere de BaldeneySteig voorbij. Deze wandelroute om de Baldeneysee is 26,7 kilometer lang en vandaag ga ik het zuidelijke deel daarvan lopen. Het is niet om de hoek, maar wat rondtoeren door NRW staat ook alweer een tijdje op mijn lijstje. Al moet ik zeggen dat ik tevens een andere Teutoschleife heb overwogen. Echter, vanwege werkzaamheden tussen Rheine en Osnabrück is dat nu niet praktisch.

Deze keer ga ik de grens over bij Enschede. In Gronau staat de trein volgens dienstregeling 7 minuten stil, tijd genoeg dus om even koffie te halen bij de kiosk. Die bevindt zich even buiten het station en voor € 1,80 krijg ik daar een bak filterkoffie mee.

Afbeelding
Trein richting Coesfeld (Westf) op station Gronau (Westf)

Het plan is om via Dülmen naar Essen te reizen, maar in Coesfeld moet iedereen overstappen op een andere trein. Volgens de DB Navigator zou de RB 20 minuten vertraging oplopen, wat de overstap in Dülmen uiteraard negatief beïnvloedt. Daarom ga ik nu in Coesfeld de RE 14 naar Essen Hbf nemen, waarmee ik echter wel langer onderweg ben. Ik heb door deze overstap wel tijd om wat proviand bij de bakkerij op het station te halen. Achteraf gezien zou de RB richting Dülmen helemaal niet met +20 vertrekken, maar het is prima zo.

De trein naar Essen Hbf wordt gereden door de RheinRuhrBahn en wederom zit ik in een Talent. Gelukkig zijn de stoelen hier een stuk comfortabeler dan die van de DB. Bovendien staat een aanzienlijk deel in coachopstelling, in plaats van vis-à-vis. Op station Reken moet er gekruist worden, waardoor de trein daar volgens dienstregeling 6 minuten stilstaat. Een mooi fotomomentje dus :) . In Dorsten combineert de trein dan met het deel uit Borken.

Afbeelding
Trein naar Essen Hbf op station Reken

Na aankomst op Essen Hbf moet ik nog een klein stukje doorreizen richting de Baldeneysee. Normaal gesproken zou ik de tram of S-Bahn nemen om bij mijn startpunt te komen, maar beiden rijden vandaag niet die kant op. Helaas valt de geplande vervangende bus richting de halte Frankenstraße zonder bericht uit en de volgende is vertraagd. Maar goed, uiteindelijk kom ik aan op mijn beginpunt.

Ook deze afwisselende wandeling is zeker de moeite waard, de omgeving en vergezichten zijn prachtig. Je zou het niet denken, maar ik bevind me toch echt in het Ruhrgebied. Onderweg maak ik kennis met een heuse vislift, die zich in de stuwdam van de Baldeneysee bevindt. Tevens tref ik het spoor van de Hespertalbahn, een korte museumspoorlijn. En hoewel het vandaag een tropische dag is, merk ik daar weinig van.

Afbeelding
Uitzicht op de Baldeneysee en de stuwdam in de Ruhr

Afbeelding
Uitzicht richting Essen-Werden

Afbeelding
Baldeneysee, gezien vanaf de stuwdam

Afbeelding
Vislift 8-)

Afbeelding
Uitzicht vanaf de Fischlaker Höhen

Afbeelding
Baldeneysee bij Haus Scheppen

Afbeelding
Uitzicht nadat ik een stukje verkeerd ben gelopen, maar dat is hier geen enkel probleem...

Wel moet gezegd worden dat het laatste deel helaas niet het eerdere niveau kon vasthouden. Desondanks eindig ik mijn tocht voldaan bij een Biergarten am See. Naast Weizen hebben ze ook nog eens Reibekuchen, helemaal top! Overigens ligt hier vlakbij een voormalige spoorbrug, de Eisenbahnbrücke Kupferdreh. Deze doet tegenwoordig dienst als oeververbinding voor fietsers en voetgangers. In het verleden was het bouwwerk onderdeel van de Ruhrtalbahn, maar werd met de sluiting van omliggende mijnen overbodig.

Afbeelding
Eisenbahnbrücke Kupferdreh

De Biergarten bevindt zich op loopafstand van het S-Bahnstation Essen-Kupferdreh, waar ik de terugreis aanvang. Bij aankomst daar komt de trein al binnenrijden, goede timing dus. Op Essen Hbf stap ik vervolgens over op de RE richting Duisburg.

Afbeelding
Trein na aankomst op Essen Hbf

Afbeelding
Een trein naar Hamm (Westf) Hbf op Essen Hbf

Afbeelding
Trein richting Duisburg Hbf op Essen Hbf

Afbeelding
Trein na aankomst op Duisburg Hbf

Op Duisburg Hbf stap ik nogmaals over, nu op de RE 19. Deze wordt omgeleid en stopt daardoor niet op Oberhausen Hbf. Bovendien rijdt de trein in omgekeerde volgorde, want het voorste treinstel gaat naar Bocholt in plaats van Arnhem. Gelukkig wordt dit duidelijk omgeroepen en ook het binnendisplay toont hier Bocholt als eindbestemming. Om uit te komen in Nederland, stap ik in Wesel over op het achterste treinstel. Helaas blijkt dat ik daarbij in de buurt ben gaan zitten van een type dat liever de luidspreker van zijn mobiel gebruikt dan oordopjes. Maar karma is a bitch: bij station Haldern (Rheinland) vraagt hij of dit de trein is naar Bocholt. Nou, nee dus :D .

In Arnhem heb ik jammer genoeg een overstap van bijna een half uur (een IC eerder kan je uitzwaaien vanuit de trein). Deze tijd gebruik ik om een milkshake bij de Mac te halen. Vervolgens brengen NS en Arriva me weer terug naar mijn beginstation.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Op stap met het Deutschlandticket en de benenwagen [22]

Bericht door Ardan »

Oh heerlijk, zomerse wandelingen in Duitsland. Ik heb ook eens de wandeling van Werden naar Kupferdreh gemaakt, je bent een paar uur onderweg maar het is leuk. Die klippen kende ik nog niet, dus bedankt voor deze tip..
Ik doe ook maar wat
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Op stap met het Deutschlandticket en de benenwagen [22]

Bericht door April064 »

Leuk, kort verslagje :pos:
zij/haar/hen/hun
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Op stap met het Deutschlandticket en de benenwagen [22]

Bericht door waldo79 »

De rotsformaties in het Teutoburger Woud doen me aan Luxemburg denken. Je hebt me op een idee gebracht voor later dit jaar.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Op stap met het Deutschlandticket en de benenwagen [22]

Bericht door umbusko »

Leuk kort verslagje! :)
Henk
Berichten: 75
Lid geworden op: di 28 okt 2008, 21:42
Locatie: Malden

Re: Op stap met het Deutschlandticket en de benenwagen [22]

Bericht door Henk »

De Baldeneysee is mooi. Je hebt geen moment het idee dat je in een grote stad bent.
Ik ben er langs gefietst tijdens mijn Ruhrtaltocht. Veel voormalig spoor in die omgeving, dus ik ben aardig aan mijn trekken gekomen.
Daarna nog een ongeplande marathon en een 18km-wedstrijd om het meer heen gelopen.
Een mystiek gezicht: Je staat aan de rand van het meer, dat helemaal in de mist ligt waardoor je niet veel ziet. Als de mist optrekt zie je langzaam de overkant verschijnen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten