Daniel's 2023 - Het OV-jaar in 48 foto's

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Daniel's 2023 - Het OV-jaar in 48 foto's

Bericht door Daniel »

Het is alweer de laatste week van 2023, dus hoog tijd om de OV-balans weer eens op te maken in de vorm van een serie foto's.

Januari
Het jaar 2023 begon zoals 2022 eindigde: wat grieperig en dus vooral ziek, zwak en misselijk. Zodoende in de kerstvakantie ook niet heel veel de deur uit geweest, maar op 6 januari voelde ik me weer wat beter en was het een mooi moment om de nieuwe Parkshuttle eens op te zoeken. Die reed die week in het proefbedrijf nog volgens een dienstregeling rond dus was ik voor plaatjes niet afhankelijk van reizigersvraag. Bij het eindpunt op Rivium zag ik de 5 aan komen rijden...
Afbeelding
Transdev 5 - Capelle aan den IJssel, Rivium Westlaan by Daniël Bleumink, on Flickr

Ook zocht ik de tramlijnen 20 en 21 nog even op in Nieuwegein, een half jaartje na hun lijnnummerwissel. Nabij de Fokkesteeg passeerde een ongebruikelijk los vijfje...
Afbeelding
Qbuzz 6014 - Nieuwegein, Fokkesteeg by Daniël Bleumink, on Flickr

En in Almere werd nog even de nieuwe lijn M8 opgezocht, die per dienstregeling 2023 naar Nobelhorst was gaan rijden...
Afbeelding
Keolis 6057 - Almere-Hout, Marie Curielaan by Daniël Bleumink, on Flickr

Vooruitlopend op de concessiewissel in de Zaanstreek was ik ook even in Zaandam, waar ik namelijk nog erg weinig plaatjes van de R-net wagens had...
Afbeelding
Connexxion 3590 - Zaandam, De Watering by Daniël Bleumink, on Flickr

Februari
In december 2022 begon EBS in de concessie IJssel-Vecht, al moest het materieel van Keolis overgenomen worden dus erg opvallen op de foto doet de vervoerderwissel niet...
Afbeelding
EBS 2075 - Zwolle, Rembrandtlaan by Daniël Bleumink, on Flickr

In een andere EBS-regio, namelijk Haaglanden, waren de lijnen 42 en 46 dan weer samengevoegd tot een nieuwe lijn 46. Daarmee kwamen voortaan ook grote bussen langs de grenspaal tussen Wassenaar en Voorschoten...
Afbeelding
EBS 5139 - Voorschoten, Papeweg by Daniël Bleumink, on Flickr

We blijven in de regio Den Haag en wel in Voorburg. Wegens werkzaamheden aan de Hoornbrug had het station aldaar namelijk tijdelijk weer een tramverbinding in de vorm van lijn 1A...
Afbeelding
HTM 3140 - Voorburg, Prinses Mariannelaan by Daniël Bleumink, on Flickr

Het tramvervangend vervoer voor diezelfde stremming werd via een leuke route door lijn 65 verzorgd...
Afbeelding
HTM 1001 - Den Haag, Jan Thijssenweg by Daniël Bleumink, on Flickr

Aan het einde van de maand was ik ook nog even in Abcoude te vinden, waar lijn 120 via het station was gaan rijden...
Afbeelding
Syntus 1049 - Abcoude, Spoorlaan by Daniël Bleumink, on Flickr

Maart
Je zou het niet verwachten, maar er zijn toch ook best wat plekjes in Nederland waar ik bar weinig foto's maakte in de loop der jaren. Daartoe behoorde ook Vlaardingen, waar in maart maar eens verandering gebracht werd...
Afbeelding
RET 1502 - Vlaardingen, Van der Driftstraat by Daniël Bleumink, on Flickr

Met het voorjaar in aantocht werd het weer ook wat lekkerder voor een tochtje per OV-fiets. En zo belandde ik op nog zo'n plekje waar ik niet eerder was: langs lijn 165 in Hazerswoude-Rijndijk...
Afbeelding
Arriva 8738 - Hazerswoude-Rijndijk, Rijndijk by Daniël Bleumink, on Flickr

April
Op 31 maart werd in Hoek van Holland na veel vertraging dan toch nog de metro naar het strand geopend. Op een stralend zonnige aprildag werd die lijn dus ook maar eens opgezocht...
Afbeelding
RET 5721 - Hoek van Holland Strand by Daniël Bleumink, on Flickr

Stralend zonnig was het eveneens op de 8e toen ik een klein fototourtje door Tilburg maakte. Daar trof ik onder meer deze ex-Limburgse Citea...
Afbeelding
Arriva 9308 - Tilburg, Veldhovenring by Daniël Bleumink, on Flickr

Een dag later reden er wegens werkzaamheden rechtstreekse Sprinters van Amersfoort naar Utrecht Maliebaan en kwam ik eens van die kant de stad Utrecht binnen. Zo'n zondag was ook ideaal voor een foto in de altijd drukke Burgemeester Reigerstraat (al heb ik toch stiekem even op de volgende bus gewacht nadat de eerste poging mislukte door overige verkeer :mrgreen: )
Afbeelding
Qbuzz 4820 - Utrecht, Burgemeester Reigerstraat by Daniël Bleumink, on Flickr

Weer een weekje verder ging het naar Lochem voor de gewijzigde weekendlijn 458. Dat is nu een grote lusroute wat een enigszins merkwaardige bestemming voor een bus die net uit Lochem vertrekt opleverde...
Afbeelding
Arriva 8653 - Lochem, Barchemseweg by Daniël Bleumink, on Flickr

April was natuurlijk ook de maand waarin de Keukenhof weer open ging en er dus weer allerlei pendellijnen reden...
Afbeelding
BusiNext 719 (Arriva 068) - Lisse, Heereweg by Daniël Bleumink, on Flickr

...en het was de maand van de zware ontsporing bij Voorschoten, waardoor de EBS-lijnen tussen Leiden en Den Haag chronisch overbelast raakten. Waarop EBS reageerde met het inzetten van al hun geledes op die routes...
Afbeelding
EBS 1101 - Leidschendam, Voorburgseweg by Daniël Bleumink, on Flickr

Eind april tot slot bracht ik een bezoekje net over de grens alwaar het treinvervangend vervoer tussen Arnhem en Oberhausen zich liet vastleggen...
Afbeelding
VIAS 796 - Hüthum, Eltener Straße by Daniël Bleumink, on Flickr

Mei
Genoeg april daarmee. Begin mei was het tijd om eens het laatste overgebleven stukje spoor in Nederland wat ik nog niet bereden had af te vinken. Door vertraging was ik echter op het verkeerde halfuur in Groningen en dus kon nog een korte tussenstop in Winschoten gemaakt worden alvorens de trein naar Weener te pakken...
Afbeelding
Qbuzz 7310 - Winschoten, Stationsweg by Daniël Bleumink, on Flickr

Was echter ook nog wel een dagje in eigen stad waar zowel de inmiddels buiten dienst gestelde Ambassadors...
Afbeelding
Qbuzz 4517 - Amersfoort, Stichtse Rotonde by Daniël Bleumink, on Flickr

...als hun vervangers op lijn 56 actief waren...
Afbeelding
Qbuzz 3330 - Amersfoort, Koningin Wilhelminalaan by Daniël Bleumink, on Flickr

En in het groen in Stoutenburg kon buurtbus 509 op de foto. Nog net in het Leusdense deel, bij de brug op de achtergrond ligt de grens met Stoutenburg-Noord in de gemeente Amersfoort...
Afbeelding
EBS 9319 - Stoutenburg, Stoutenburgerlaan by Daniël Bleumink, on Flickr

Juni
Een maandje later was het dan weer tijd voor een bezoekje aan de aflopende concessie Twente...
Afbeelding
Syntus 3171 - Weerselo, Bisschopstraat by Daniël Bleumink, on Flickr

Het rondje per OV-fiets bracht me daarbij ook net over de grens in Nordhorn...
Afbeelding
Bentheimer Eisenbahn NOH BE 901 - Nordhorn, Blumenstraße by Daniël Bleumink, on Flickr

Wegens de personeelstekorten zette Syntus Utrecht in de zomermaanden buurtbussen in op sommige lijnen, waarvan lijn 202 op zondag wel de meest exotische was...
Afbeelding
Syntus 103 - Utrecht, Heidelberglaan by Daniël Bleumink, on Flickr

En waar vorig jaar Friesland nog overgeslagen werd, werd dat dit jaar even goed gemaakt...
Afbeelding
Arriva 8581 - Marssum, Bokmasingel by Daniël Bleumink, on Flickr

Juli
Inmiddels in de zomermaanden beland maakte ik begin juli een tussenstopje in Oss, nog zo'n plaats waaruit ik amper plaatjes had...
Afbeelding
Arriva 7216 - Oss, Molenstraat by Daniël Bleumink, on Flickr

Aan het begin van m'n zomervakantie mocht de stationsfiets voor het woon-werkverkeer even mee richting Amersfoort, maar er werd ook mooi gebruik van gemaakt voor een klein fototochtje rondom Veenendaal. Aldaar komt lijn 87 nu niet meer op dit exotische plekje, namelijk een stukje Rhenen in zo'n toenmalige rondje Veenendaal...
Afbeelding
Syntus 1873 - Rhenen. Cuneraweg by Daniël Bleumink, on Flickr

En de Ambassadors in Veluwe-Zuid zijn daar inmiddels ook weg...
Afbeelding
Hermes 3334 - Veenendaal, Goudvink by Daniël Bleumink, on Flickr

Een dagje later werden de nieuwe buurtbusjes in de provincie Utrecht even opgezocht...
Afbeelding
Syntus 147 - Zevenhuizen, Zevenhuizerstraat by Daniël Bleumink, on Flickr

Helemaal aan het eind van de maand was het tijd voor de vakantie. Richting Zwitserland maakte ik een ommetje via Parijs, zomaar, om ook maar eens de Thalys gehad te hebben. Na de lunch had ik daar nog wat tijd voor plaatjes...
Afbeelding
RATP 4088 - Paris, Rue la Fayette by Daniël Bleumink, on
Flickr

En een dag later bevond ik me dan in de bergen...
Afbeelding
IMG_20230718_113741524~2 by Daniël Bleumink, on Flickr

In Chur was er de gelegenheid voor wat plaatjes van de stadsdienst in smalle straatjes...
Afbeelding
Stadtbus Chur 5 - Chur, Gäuggelistrasse by Daniël Bleumink, on Flickr

En machtig mooi was natuurlijk ook de rit bovenlangs over de Gotthard...
Afbeelding
IMG_20230719_163127992~2 by Daniël Bleumink, on Flickr

In Lausanne was er even tijd voor wat trolleybusjes...
Afbeelding
Transports Publics Lausannois 860 - Lausanne, Avenue Georgette by Daniël Bleumink, on Flickr

De eennalaatste vakantiedag werd even goed gebruik gemaakt van het gratis OV in Basel wat het hotel aanbood...
Afbeelding
Südbadenbus FR-JS 509 - Basel, Spitalstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr

En op de laatste hele dag in het Zwitserse zocht ik de nodige tandradbaantjes in het oosten op...
Afbeelding
IMG_20230722_150901623 by Daniël Bleumink, on Flickr

Tussen die lijntjes door konden ook nog wat busjes op de foto...
Afbeelding
Bus Sarganserland Werdenberg 335 - Altstätten, Churerstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr

Augustus
Terug in Nederland werd in augustus de regio Waterland nog even opgezocht...
Afbeelding
EBS 5016 - Purmerend, Tilburystraat by Daniël Bleumink, on Flickr

Op een zonnige middag kon lijn 123 op de foto op het kleine stukje in Waarder waar die überhaupt te fotograferen is...
Afbeelding
Syntus 1615 - Waarder, Verlengde Tuurluur by Daniël Bleumink, on Flickr

En nu ik toch in de buurt was werd gelijk even lijn 101 in Zegveld opgezocht...
Afbeelding
Arriva 8860 - Zegveld, Hoofdweg by Daniël Bleumink, on Flickr

Inmiddels opgeheven is lijn 110 in Scherpenzeel...
Afbeelding
Hermes 5852 - Scherpenzeel, Dorpsstraat by Daniël Bleumink, on Flickr

September
In september was ik dan weer in Twente, onder meer hier in Aadorp...
Afbeelding
Syntus 3197 - Aadorp, Albardastraat by Daniël Bleumink, on Flickr

In Vriezenveen kon nog een treintje op de foto...
Afbeelding
Arriva 34 - Vriezenveen, Stouweweg by Daniël Bleumink, on Flickr

Tijdens thuiswedstrijden van FC Utrecht omzeilt lijn 41 de Galgenwaard en wordt een veel leukere route via onder meer de Gansstraat gereden...
Afbeelding
Qbuzz 4710 - Utrecht, Gansstraat by Daniël Bleumink, on Flickr

Ook waren in Utrecht inmiddels de CapaCity's in dienst ter vervanging van de afgebrande dubbelgelede bussen...
Afbeelding
Qbuzz 4226 - Utrecht, Archimedeslaan by Daniël Bleumink, on Flickr

Oktober
Een fast-forward naar oktober toen ik alweer een bezoekje aan Twente bracht, dit keer in de omgeving Oldenzaal...
Afbeelding
Syntus 3112 - Oldenzaal, Anjerstraat by Daniël Bleumink, on Flickr

November
Gezien het weer was november een vrij fotoloze maand, maar aan het eind van de maand werd nog even een tourtje gemaakt door het grensgebied, onder meer voor een afscheidsritje met een klassiekje tussen Aken en Pepinster...
Afbeelding
NMBS 624 - Aachen Hbf by Daniël Bleumink, on Flickr

December
En de laatste maand van het jaar... die was compleet fotoloos... Iets met een nieuw huis wat nog wat opknapwerk vereiste. Dus daar gingen de weekenden al aan op.

...waarmee dit jaaroverzicht ten einde komt. Rest me nog een overzichtje van de extremen dit jaar...
West: Parijs (F)
Zuid: Een strijd achter de komma van de breedtegraad en heb maar niet de exacte stationslocatie vastgesteld. Maargoed, ofwel Martigny (CH), ofwel Domodossola (I)
Oost: Sankt-Margrethen (CH)
Noord: Groningen (NL)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Daniel's 2023 - Het OV-jaar in 48 foto's

Bericht door Milco »

Leuke fotoserie :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Daniel's 2023 - Het OV-jaar in 48 foto's

Bericht door MarkNL »

Fraaie fotoserie!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Daniel's 2023 - Het OV-jaar in 48 foto's

Bericht door Meltrain »

Mooi en afwisselend verslag. :D :pos:
Daniel schreef: di 26 dec 2023, 12:28 In een andere EBS-regio, namelijk Haaglanden, waren de lijnen 42 en 46 dan weer samengevoegd tot een nieuwe lijn 46. Daarmee kwamen voortaan ook grote bussen langs de grenspaal tussen Wassenaar en Voorschoten...
Dat gebeurde al twee jaar. ;) (De lijnen 42 en 46 waren in de praktijk namelijk al gekoppeld, maar alleen doordeweeks.)
Daniel schreef: di 26 dec 2023, 12:28 Een dag later reden er wegens werkzaamheden rechtstreekse Sprinters van Amersfoort naar Utrecht Maliebaan en kwam ik eens van die kant de stad Utrecht binnen.
Dan had ik wel wat foto's uit het Spoorwegmuseum verwacht. :mrgreen:
Daniel schreef: di 26 dec 2023, 12:28 December
En de laatste maand van het jaar... die was compleet fotoloos... Iets met een nieuw huis wat nog wat opknapwerk vereiste. Dus daar gingen de weekenden al aan op.
O, ben je verhuisd? :o
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Daniel's 2023 - Het OV-jaar in 48 foto's

Bericht door teun »

Zoals altijd een mooi jaaroverzicht, nog eens een goed beeld van alle ontwikkelingen en prachtkwaliteit foto's! *O*
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel's 2023 - Het OV-jaar in 48 foto's

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef: wo 27 dec 2023, 15:15 Dan had ik wel wat foto's uit het Spoorwegmuseum verwacht. :mrgreen:
In het Spoorwegmuseum rijdt geen OV (behalve die pendeltrein dan).
O, ben je verhuisd? :o
Nee :mrgreen: Het 180 graden draaien van het lijnnummer waarlangs ik woon vindt pas in 2024 plaats.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Daniel's 2023 - Het OV-jaar in 48 foto's

Bericht door ODRAIL »

Een leuk jaaroverzicht ;) .
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Daniel's 2023 - Het OV-jaar in 48 foto's

Bericht door Durashift »

Mooi jaaroverzicht weer, niet te uitgebreid. :pos:

Maar ehm... volgens mij rijdt lijn 87 nu ook nog over de Cuneraweg, wel van/naar Rhenen en slaat dus niet meer af naar Plettenburg (zonde van de bussluis installatie eigenlijk).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel's 2023 - Het OV-jaar in 48 foto's

Bericht door Daniel »

Durashift schreef: za 06 jan 2024, 00:10 Maar ehm... volgens mij rijdt lijn 87 nu ook nog over de Cuneraweg, wel van/naar Rhenen en slaat dus niet meer af naar Plettenburg (zonde van de bussluis installatie eigenlijk).
Wel over de Cuneraweg ja, maar niet meer over het stukje op de foto. Foto is gemaakt tussen halte Rhenendael en het punt waar hij linksaf sloeg de Brinkersteeg in.
Tegenwoordig rijdt de 87 vanaf de Rondweg Oost via halte Politiebureau, dan even heen en weer naar station Centrum, langs de Woonboulevard en door Petenbos naar Rhenen. Dus de bussluis bij de Robijnenbosweg wordt nog gewoon door bussen gebruikt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Daniel's 2023 - Het OV-jaar in 48 foto's

Bericht door Durashift »

Ja, okay. Vanaf de Kerkewijk rijdt ie dus niet meer. Nu ja, fijn dat de bussluis in gebruik blijft en dat die mensen in die hoek nog een bus hebben.

Maar ja.. het is de vervanger van de 280 en dus dacht ik dat ie die route van Veenendaal naar Rhenen ook zou volgen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Daniel's 2023 - Het OV-jaar in 48 foto's

Bericht door umbusko »

Leuk verslagje! :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten