Erato Railtrips: Dragje Praha (20f)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erato
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 08 apr 2022, 00:27

Erato Railtrips: Dragje Praha (20f)

Bericht door Erato »

Gelukkig heb ik best veel 3 dagen weekenden dankzij mijn 36 uurscontract. Ideaal om interrail dagen op te maken als je verder niets gepland hebt. Plekken waar je in één dag kan komen zijn hier natuurlijk ideaal voor, zoals bijvoorbeeld Praag. Dagje touristische route heen, dagje Praag, dagje snellere/simpelere route terug.

De reis begint zoals alle andere op 's-Hertogenbosch, en zoals de meeste trips naar het oosten; met de IC richting Venlo.
Afbeelding

In Venlo pak ik de RE18 naar Düsseldorf Hbf.
Afbeelding

In Düsseldorf pak ik de ICE naar Nürnberg Hbf. Op zich wel een leuk stukje. Ik heb hier een hele nauwe overstap op Nürnberg, en de +2 die ik hier had was zeker niet welkom, maar heb de aansluiting toch gehaald.
Afbeelding

Gelukkig heb ik de RE40 naar Schwandorf toch gehaald. Wait a minute... Zoom in... Enhance... Dit is niet de RE40 naar Schwandorf, al stond dat wel op de schermen. Blijkt dus, deze trein splitst op Hersbruck, waarbij alleen de achterste treinstellen naar Schwandorf gaan. Hier kom ik achter wanneer ik "Hauptbahnhof" hoor, terwijl die er geen zijn op de route. Helaas mis ik net de deur om de trein in Bayreuth te verlaten.
Afbeelding

Dus in plaats van een directe trein naar Praag vanuit Schwandorf, zal ik om moeten keren, en met 4 extra boemeltjes naar Cheb.
Afbeelding

Maar eerst; lekker genieten van Neuenmarkt-Wirtzberg.
Afbeelding

De eerste stap is terug naar Bayreuth Hbf met de RE38.
Afbeelding

Gevolgd door mijn kleinste trein ooit tot nu toe; de RB34 naar Kirchenlaibach.
Afbeelding

Fotomaaksuccess kelderde vanaf dit punt een beetje. In Kirchenlaibach nam ik de RE31 naar Marktredwitz (afgebeeld). Van de volgende heb ik nauwelijks een foto; de RE33 naar Cheb.
Afbeelding

De RE33 was 10 minuten vertraagd, waardoor ik eigenlijk de aansluiting met de IC naar Praag volledig zou missen. De volgende IC zou 2 uur later vertrekken, en dan zou ik pas na middernacht bij mijn hostel zijn, maar gelukkig: Anschluss wartet! Op naar Praha hl. n.
Afbeelding

Tijd om te gaan slapen na een reis met een stuk meer treinen dan waar ik op gehoopt had. Blep is er ook klaar mee voor de rest van de dag.
Afbeelding

Praag heeft 72h tickets voor al het OV voor maar 330Kr, of ongeveer €13,50, en het tramnetwerk is echt heel goed, dus ik heb het er zeker uit kunnen krijgen. Praag zelf was echt een prachtige stad, en ik ben blij dat ik er een hele dag voor uit heb getrokken. Ik heb zo'n beetje alles in de stad kunnen zien, al kan ik niet zeggen dat ik mijn tijd heb genomen. Mijn museumkeuze dit keer was het Museum of Communism, dat de fouten van het regime en Moskou afschoof op Marx, maar ik heb ook veel geleerd over Tsjechië tijdens de Koude Oorlog.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze hebben hier zelfs een Albert (Heijn)!
Afbeelding

Het is echt heel jammer dat de hoofdingang van Praha hl. n. er heel treurig uitziet, en dat het stationsgebouw zelf achter een vierbaansweg is verstopt. Het is namelijk echt een heel mooi station.
Afbeelding
Afbeelding

Op Praha hl. n. neem ik de EC rechtstreeks naar Berlin Hbf.
Afbeelding

Op Berlijn heb ik een ruime overstap op de IC Berlijn naar Deventer. De Bordbistro zou al opgedoekt moeten zijn geweest, maar ik had heel veel geluk; mission 200km/h raamhangen is a go.
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb geen foto van de DDZ naar 's-Hertogenbosch, maar er was een Protos. Die hoort daar niet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Erato Railtrips: Dragje Praha (20f)

Bericht door Daniel »

Leuk weer! Die Protossen schijnen tegenwoordig in Roosendaal in onderhoud te zijn, dan ligt Den Bosch wel op de route natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten