De nieuwe Citaro's van de RET en wat er daardoor verdwijnt

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
mb90
Berichten: 2583
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contact:

De nieuwe Citaro's van de RET en wat er daardoor verdwijnt

Berichtdoor mb90 » Di 25 Nov 2008, 20:31

Zoals ik al in het reiservaringen-topic vermeldde zijn sinds maandag de nieuwe Citaro's van de RET ingestroomd. Dit is de 300-serie. Vandaag was de 302 de gelukkige om de eerste nieuwe Citaro te zien die op de foto mocht.

Het meest opvallende is de binnenkant en dan vooral de nieuwe stoelindeling achterin:
Afbeelding

Aan de buitenkant is het meest opvallende de extra zijfilm:
Afbeelding

Daarna vertrok de 302 naar een niet overdekte bufferplek. Het was inmiddels al donker en het regende. Dit alles resulteerde in deze foto:
Afbeelding

Na deze foto kwam ook de 305 aangereden. Deze ging daarna naast een oude Citaro staan. Zo is te zien dat de film van de 300-tjes net iets anders is als de 200-tjes:
Afbeelding


Maar, de komst van de nieuwe Citaro's heeft ook een andere kant. 3 busseries verdwijnen namelijk uit het Rotterdamse stadsbeeld. Dit zijn de Berkhofjes uit de 600-serie, de O405N'en (750 t/m 753) en de Alliance's uit de 800-serie. Of van de laatste serie alle Alliance's weggaan, weet ik overigens niet zeker.
Ik begin met de bussen die lang hier rondgereden hebben, de Berkhofjes. Hier de 612 op 20 mei van dit jaar:
Afbeelding

Dan 2 Berkhofjes naast elkaar, de 618 en de 616 eind vorige maand:
Afbeelding

Dan een Berkhofje op Zuid en wel op een lijn die niet meer rijdt op de plek van de foto, de 633 op lijn 69 op de Schulpweg:
Afbeelding

De kleinste serie die gaat verdwijnen zijn de 4 O405N'en. Hier de 752 op 08 april van dit jaar:
Afbeelding

Tot slot de Alliance's. Hier de 814 op de Spaansweg eind september dit jaar:
Afbeelding

En een Alliance uit deze serie op Zuid. Iets wat nooit in grote getale voor komt. Hier de 818 op de Zuiderparkweg:
Afbeelding

Als niet alle Alliance's weggaan, dan denk ik dat de 821 t/m de 835 nog zullen blijven. Als dit niet het geval is, is hier de 834 bij de Melanchthonweg:
Afbeelding
OVopZuid - De site voor al het OV in Rotterdam-Zuid

Vanaf nu wat minder frequent in het OV te vinden.

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: De nieuwe Citaro's van de RET en wat er daardoor verdwijnt

Berichtdoor Karl » Di 25 Nov 2008, 20:46

Jammer dat alles zo hetzelfde wordt, wat gaat er met de oude bussen gebeuren?

Ik las ergens op dit forum (in een post van jou?) dat er binnenin geen stoplampje meer is? Dat was in de andere bussen toch ook niet en die is toen later aangebracht? Dit heeft uiteindelijke vele duizenden euro's heeft gekost, omdat de bus weer naar de fabriek moest en het anders ongetwijfeld in een standaardpakket zit.

Verder, leuke impressie, nog een foto van de binnenkant?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
mb90
Berichten: 2583
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contact:

Re: De nieuwe Citaro's van de RET en wat er daardoor verdwijnt

Berichtdoor mb90 » Di 25 Nov 2008, 20:50

Er is geen lampje meer inderdaad, maar de tekst STOP wordt dan verlicht. Je kunt dus wel makkelijker zien dat je gedrukt hebt, iets wat bij de oude Citaro's inderdaad pas later het geval was. Was inderdaad een post van mij.

Foto's van de binnenkant heb ik niet, daar was het wat te druk voor op lijn 44.
OVopZuid - De site voor al het OV in Rotterdam-Zuid

Vanaf nu wat minder frequent in het OV te vinden.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: De nieuwe Citaro's van de RET en wat er daardoor verdwijnt

Berichtdoor Geert » Di 25 Nov 2008, 23:51

Karl schreef:Ik las ergens op dit forum (in een post van jou?) dat er binnenin geen stoplampje meer is? Dat was in de andere bussen toch ook niet en die is toen later aangebracht? Dit heeft uiteindelijke vele duizenden euro's heeft gekost, omdat de bus weer naar de fabriek moest en het anders ongetwijfeld in een standaardpakket zit.

Voordat die lampjes overal fatsoenlijk aangebracht waren zaten er ook een tijdje oude (reserve?)lampjes met tie-wraps vastgemaakt aan het frame van het TFT-scherm. Zag er een paar maanden bijzonder amateuristisch uit :lol:


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten