Opzoek naar #5: HOV in Leidsche Rijn

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Opzoek naar #5: HOV in Leidsche Rijn

Bericht door Stephan »

Het is alweer een tijd geleden dat er een bericht van mijn kant is geweest. Meelezen doe ik echter nog wel. En daar ik weer eens op pad gegaan voor reportage materiaal wil ik dit optimale medium daarvoor weer eens gaan gebruiken. Alvast (hopelijk) veel plezier met dit vijfde deel van "Opzoek naar".

Aankomende zondag (14 dec) gaat landelijk een nieuwe dienstregeling in, voor zowel trein als bus. Ook in de Utrechtse vinex wijk Leidsche Rijn gaat het een en ander veranderen. Zo komt er een nieuwe spitslijn 18 die vanaf station Vleuten direct naar Lage Weide en de DE-fabriek rijdt. Voor mensen uit Vleuten, Vleuterweide en Woerden zeker een goede tijdsversnelling.

Verder wijzigen ook de wat grotere lijnen. GVU- lijn 26 rijdt zo vanaf de halte Parkzichtlaan (nabij treinstation Terwijde) doorrijden naar Leidsche Rijns grootste wijk Vleuterweide. In deze wijk, ten zuiden van station Vleuten, gaat lijn 26 door het westelijk deel rijden. Daar rijdt nu al lijn 28 en die verhuist zo weer naar de een nieuwe HOV baan in het oostelijk deel.

Afbeelding
Het huidige eindpunt van lijn 26, hier op de foto wordt alvast een nieuwe halte aangelegd voor het halteren aan beide zijden.

Al vanaf het begin staat lijn 28 gepland als complete HOV lijn. In fases wordt dat dan ook bereikt. Inmiddels rijdt bus in het Majellapark en Parkwijk al over vrije busbanen. Vanaf zondag komen daar ook de wijken Veldhuizen Vleuterweide bij. Rest alleen nog een klein stuk in het oude dorpje De Meern.

Afbeelding
Rechts op het kaartje de nieuwe HOV baan te Vleuterweide. Links de oude route, waar straks 26 rijdt.

Afgelopen zondag ben ik de busbaan eens gaan bezoeken. Helaas is de complete nog lang niet bereikt. Bussen zouden wel kunnen rijden. Het asfalt ligt er al, immers. Maar haltes zijn verre van afgewerkt en er zwerft ook nog veel bouwmateriaal op de baan. In totaal komen telt Vleuterweide straks drie haltes op de busbaan.

Afbeelding
De nieuwe halte Eykenstein, nog verre van af.

Rijdend vanuit de richting CS zijn dat de haltes "De tuinlanden", "Het centrum" en "Eykenstein". Opvallend was dat er luttele meters ten zuiden van "Eykenstein" nog een halte werd aangelegd. Deze zag er overigens net zo uit als de rest, qua opbouw dan. Het lijkt in ieder geval niet op een tijdelijke halte.

Afbeelding
De mogelijk extra halte verreweg het meest afgerond

Verder fietsend op de busbaan was het nog maar een trieste boel. Een kale baan, tussen lege terreinen waar ooit nog huizen komen, geen lantaarnpalen en haltes niet duidelijk herkenbaar. In Veldhuizen sluit de baan dan aan op een al bestaan de HOV-baa. Daar rijdt momenteel alleen streeklijn 128. De 28 rijdt over de Heldhammersingel in Veldhuizen, waarmee die wijk overigens ook veel beter wordt bediend dan in toekomstige situatie.

Afbeelding
Nog een losliggend stuk bouwmateriaal op de baan. En verder weinig te zien.

Over vijf dagen moet hij in gebruik. De site van GVU doet nog aan of de bus ook daadwerkelijk over de baan gaat rijden. Zondag is de praktijkproef. We zullen het zien!

Groeten,
Stephan
Laatst gewijzigd door Stephan op di 09 dec 2008, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Opzoek naar #5: HOV in Leidsche Rijn

Bericht door Aking »

Ik erm... vind het een beetje een mager verslag met 5 fototjes :oops: :roll:
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: Opzoek naar #5: HOV in Leidsche Rijn

Bericht door Stephan »

Ach, over de lengte van dat nieuwe baantje is ook niet veel neer te zetten natuurlijk :wink:
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Opzoek naar #5: HOV in Leidsche Rijn

Bericht door STF »

Aking schreef:Ik erm... vind het een beetje een mager verslag met 5 fototjes :oops: :roll:
Paar biertjes teveel drinken en je telt wel 10 foto's, probleem weer opgelost...

Wat een puinzooi nog, en daar moet een bus rijden vanaf komend weekend? Zullen niet erg volle bussen worden dan, als de reizigers eerst over een stapel stenen en zand moeten klimmen.
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: Opzoek naar #5: HOV in Leidsche Rijn

Bericht door Stephan »

En het is inmiddels bekend. De geplande dienstregeling kan vanaf zondag nog niet compleet worden, omdat op meerdere plekken de infra nog niet gereed is:

- Lijn 18 start en eindigt bij de halte Thoriumweg ipv op de Vleutensevaart
- Lijn 26 alleen op zaterdag niet verder dan de halte rivierkom Zuid op de Rivierkom.
- Lijn 28 rijdt niet verder dan de busbaan in Veldhuizen.

Het is mij nog onduidelijk wanneer er wel volgens de dienstregeling gereden gaat worden.

Stephan
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten