Pagina 1 van 1

mb90 on Tour #24: Op zoek naar de nieuwe bussen in Utrecht

Geplaatst: wo 24 dec 2008, 22:41
door mb90
Vanmiddag heb ik een last-minute tour gemaakt door de omgeving van Utrecht (de stad voor de duidelijkheid :wink: ). Eerst ging het nog even naar Dordrecht voor de nieuwe busboekjes van Arriva, maar daarna ging het snel naar Utrecht. Dit deed ik via Gorinchem en zo kwam ik met Qliner 387 na een relaxte rit om 14:10 uur aan op het Jaarbeursplein. Daar werd mij 387x prettige feestdagen gewenst :P :
Afbeelding

Daarna ging het door Hoog Catherijne (waar het nu niet meer naar brand, maar een stuk lekkerder rook) naar het streekbusstation aan de andere kant van het Centraal Station. Daar aangekomen viel mijn oog gelijk op de nieuwe Citaro G van het BRU. Het geel is in het echt minder opvallend dan ik dacht en staat ook nog eens aardig:
Afbeelding

Zijn kanariebroertje was er ook in grote getale te zien, zoals hier op lijn 74 naar Vianen:
Afbeelding

Het groene broertje hier weer van, was hier een stuk minder te zien. Deze ziet er wel een stuk rustiger uit:
Afbeelding

Toen kwam ik iets vaags tegen op de display's. Ondanks dat de tekst scrollt was Driebergen afgekort tot D bergen. Lekker handig en ik hoorde tijdens het spotten dat ik niet de enige was die dat opviel:
Afbeelding

Ook de display van gewone Amba 8612 had kuren. Het onderste deel van deze bestemming in Oudewater is namelijk niet meer te lezen:
Afbeelding

Daarna ging ik naar een plek waar ik 2,5 maand terug deze foto gemaakt heb. Zoek de verschillen met deze bus op dezelfde lijn:
Afbeelding

Op lijntje 20 naar Maarssen kwam ineens een oudere Amba aangereden, namelijk de 8103. Wat ik niet had verwacht was, dat deze nu voor Connexxion Tours rijdt. Op de zijkant en voorop zit namelijk een stickertje met Tours:
Afbeelding

Hierna wilde ik naar Nieuwegein gaan om daar nog wat te gaan bekijken. In eerste instantie wilde ik met lijn 66 naar het Stadscentrum gaan, maar toen deze Citaro G op lijn 74 aankwam, koos ik toch daarvoor:
Afbeelding

Achteraf heb ik daar spijt van. Hoewel de buitenkant er goed uit ziet is de binnenkant grauw en zitten de stoeltjes erg hard. Het is eigenlijk gewoon plastic waar een dun laagje stof overheen zit. Een tegenvaller en daarom ben ik maar bij de halte Transferium Westraven uitgestapt om alsnog met lijn 66 naar het Stadscentrum te gaan. Eerst kwam nog een Citaro G op een spitsbus langs, namelijk deze op lijn 272 naar Nieuwegein Zuid, waarbij die tekst scrollde en toevallig tijdens de foto even niet te zien was:
Afbeelding

Daarna ging het dan alsnog met lijn 66 naar het Stadscentrum. Ook deze binnenkant is grauw, maar het zat wel zachter. Maar ja het blijft een Amba dus ik was blij dat ik bij het Stadscentrum aankwam. :P Daar zag ik een mooie witte Integro van Pouw Vervoer klaarstaan op lijn 204 naar Montfoort. :) In afwachting daarop zocht ik een geschikte plek in de buurt van het busstation, want ik wilde weer met lijn 106 van 15:20 uur naar Gouda. Dit werd uiteindelijk de plek:
Afbeelding

En met wat vertraging kwam dan de Pouw Vervoer 106 langs. Een mooie bus:
Afbeelding

De bus voor lijn 106 stond er inmiddels al en dat was ook een bus van Pouw Vervoer. Dit was echter geen Integro, maar een Amba met Provincie Utrecht uiterlijk. Het interieur is een stuk vrolijker met het Connexxion-groen, maar verder blijft het een Amba. Wel is lijn 106 een leuke lijn, waarbij vooral Vlist leuk om te zien was. Een plekje waar ik nog wel een keer naartoe ga. Zonder problemen kwam ik overigens in Gouda. Daar viel mijn oog naast een Utrechtse Amba op lijn 3 ook op dezelfde soort Amba op de Zuid-Hollandse lijn 197 :? :
Afbeelding

Met de eerstvolgende IC ging het daarna naar Rotterdam. Opweg daar naartoe bedacht ik me ineens dat ik de 2 opvallende spitslijntjes van de RET bij station Alexander vast kon leggen. Die kans liet ik niet lopen en zo kon ik een bus op een lijnnummer onder de 30 (wat nieuw is sinds 14 december) vastleggen met een nieuwe bestemming die 2x per dag voorkomt, namelijk deze Citaro op lijn 28 naar Zevenkamp:
Afbeelding

Tot slot was ook lijn 94 hier te zien. Een lijnnummer boven de 80 (wat ook nieuw is sinds 14 december) die overgenomen is van Connexxion. Jammergenoeg was de bestemming Capelle Hoofdweg op beide bussen niet te zien, omdat ze of Station Alxander filmde of zoals deze Citaro 312 Prettige Kerst en daar sluit ik dit verslagje dan ook in stijl mee af:
Afbeelding

De statistiekjes:
Reisduur: ongeveer 5,5 uur
Aantal bussen: 5
Aantal treinen: 4
Aantal metro's: 1
Controle: in 1 van de 4 treinen (= 25%)
Soorten busmaterieel: Qbuzz-Lion's City, Arriva / Qliner Integro, CXX / BRU Citaro G, CXX / BRU Amba, CXX Utrechtse Amba
Soorten treinmaterieel: Plan T 529, Arriva E-GTW 10407, ICM-III 4084, DDAR 7857
Vertraging (meer dan +3): in 0 van de 5 treinen (= 100% op tijd)
Vertraging (meer dan +5): in 0 van de 5 treinen (= 100% op tijd)
Kosten: € 0,- (met dank aan de SOV :P )

Re: mb90 on Tour #24: Op zoek naar de nieuwe bussen in Utrecht

Geplaatst: do 25 dec 2008, 19:09
door Geert
Leuk verslag! :)

Re: mb90 on Tour #24: Op zoek naar de nieuwe bussen in Utrecht

Geplaatst: do 25 dec 2008, 22:41
door Meltrain
Inderdaad een leuk verslagje.
Maar de bestemming 'Zevenkamp' komt 2x per dag voor op lijn 28 (al had ik 'Zuidlaardermeer' verwacht). :wink:

Re: mb90 on Tour #24: Op zoek naar de nieuwe bussen in Utrecht

Geplaatst: do 25 dec 2008, 22:43
door mb90
Wat jij wilt, het is aangepast. :wink: