Maar goed de tour zelf. Die begon zoals vaak met een metrorit vanaf Zuidplein naar Rotterdam Centraal. Een erg rustige, want het was natuurlijk de vroege zondagochtend. Via de lift van het CS (die wel eens een schoonmaakbeurt mag krijgen, wat een lucht hing er zeg ) kwam ik weer op straatniveau uit. Zonder moeite kwam ik daarna via de trap (na het halen van een fietsdagkaartje en met afstempelen van mijn kruidvatkaartje uiteraard ) op het perron. Nu moet ik wel zeggen dat ik een lichte fiets bij me had, dus dat scheelde ook.
Daarna ging het met Sneltrein t2220 naar Haarlem. Een DD-AR uiteraard. Deze was alleen niet fietsproof. Ik kon de fiets nergens klemmen en dat werd dus de hele reis maar de fiets vasthouden vanaf een hard klapstoeltje. In Haarlem (waar overigens uitstekende ruime liften zijn) stapte ik over op Sneltrein t3422 die mij in Obdam bracht. Vanaf hier ging het verder met de fiets. De overweg waar ik wilde fotograferen lag maar een paar kilometer verderop, dus dat moest te halen zijn voor de volgende trein, de t3424. Die fietstocht duurde langer dan ik dacht, maar ik haalde het wel. Eerst ging ik even testen wat het resultaat was bij de tegentrein vanuit Hoorn richting Obdam en verder:
Dit was overigens de overweg waar ik naast stond. Nog eentje met lekker nostalgische lantaarnpalen :
En niet veel later volgde dan DD-AR 7875 als Sneltrein t3424 door dit lege Noord-Hollandse landschap:
Daarna was het in eerste instantie mijn bedoeling om door te fietsen naar Hoorn om zo niet 2x hetzelfde te fietsen, maar doordat ik nu al later was dan gepland leek me dat geen strak plan. Daarom ben ik maar weer terug gefietst naar Obdam met ook als grote voordeel dat ik grotendeels wind mee had. Terug in Obdam viel me op hoe rustig het daar is. Het enige was je hoorde was Arie door de omroep over de vakantiedienstregeling. Die galmde dan ook door het hele dorp heen, althans zo leek het. Met Sneltrein t3426 (weer een DD-AR) ging het naar Hoorn. Daar had ik nog even de tijd om bij de bussen te gaan kijken, want daar is genoeg veranderd.
Nieuw is deze nette Citaro:
Ook Arriva is hier nog te vinden, zoals te zien is met deze gelede Scania naast de Citaro van de vorige foto:
Een stukje verderop stond naast een Frysker deze Amba. Geen ex-Hermes of ex-SVN Amba, maar een vrij nieuwe CXX-Amba:
Tot slot een overzichtsplaatje van het busstation:
Toen was het de hoogste tijd om weer terug naar het station te gaan voor IC t4543 richting Amsterdam. Uiteraard weer een DD-AR. Op de CTA in Hoorn werd deze trein overigens alsvolgt aangegeven:
Code: Selecteer alles
11:50 Intercity
Amsterdam Sloterdijk
verder als stoptrein Amsterdam Centraal
Amsterdam Bijlmer ArenA
Met die IC t3145 ging ik dus naar Arnhem. Dit was een VIRM. Hier kon ik mijn fiets wel goed wegzetten bij de klapstoelen en daardoor kon ik mooi bij de vierzitter ernaast zitten. Dat zit toch net wat beter dan een klapstoelje, waar overigens in tegenstelling tot de DD-AR wel een laag stof op zit. Bij aankomst in Arnhem schrok ik een beetje. De zon was ineens weg en er waren ineens veel wolken. Dat was niet de bedoeling volgens mij. :? Maar goed, toch ging het naar de fotoplek bij Elst, want niks is zo veranderlijk als het weer. Via de gammele liften van het station ging het van spoor 4 naar 6 voor IC t3649 naar Arnhem Zuid. Vanaf Arnhem Zuid ging het daarna verder op de fiets naar de fotoplek. Niet vanaf Elst, omdat ik alle tijd had en niet 2x hetzelfde wilde fietsen. Onderweg kwam ik nog deze trolley tegen bij zijn eindpunt De Laar West:
Niet veel later kwam ik dan bij de fotoplek en daar scheen de zon weer :) :
Ook toen de Buffel richting Arnhem langskwam:
Daarna was de zon er nog wel, maar zat er een waas voor. De foto's bleven ondanks dat wel scherp genoeg vond ik. Hier bijvoorbeeld te zien bij de IC t3147 naar Nijmegen:
Toevallig trof ik een ICRm in de eerstvolgende s3600 :) . Deze stam met loc 1781 voorop reed de t3651:
Hierna had eigenlijk weer de Buffel langs moeten komen op de terugweg naar Tiel, maar wat volgde was de 8660 als IC t3047 naar Nijmegen:
Met ongeveer +8 volgde dan de Buffel naar Tiel:
En tot slot datgene waarvoor ik vooral hier kwam, was deze SGMm 2145 als Sprinter 7650 naar Nijmegen:
Daarna ging het langzaam verder naar Elst. Bij het station zag ik nog net deze Amba staan op lijn 88:
Bij het stationsplein staat ook dit scherm. Hierop zie je beelden vanuit een rijdende trein. Ik heb geen idee of het live-beelden zijn van de Syntus-treinen of iets dergelijks:
Bij de overweg ten noorden van het station zijn ook deze veelzeggende mottoborden te zien. Ik hoop dat het helpt:
Hierna wilde ik via Tiel naar Houten gaan. Omdat de stoptrein naar Tiel pas over een half uur kwam ben ik eerst even met de Sprinter terug naar Arnhem gegaan of vanaf daar naar Tiel te gaan. Dat ging makkelijk en mijn geheugen had me niet in de steek gelaten over het vertrekspoor van de stoptrein naar Tiel, want dat was hetzelfde spoor als waar de Sprinter aankwam. :) De Buffel in de stoptrein naar Tiel was overigens de eerste trein waar een klem in zat voor de voorband van mijn fiets. Daardoor kon ik met een gerust hart gaan zitten. Na weer een rustige rit (dat heb ik eigenlijk altijd als ik hier reis) kwam ik in Tiel en na een simpele overstap kwam ik snel in Houten.
Daar wordt flink gewerkt:
Het spoortje van het trammetje ligt er voor een groot deel nog, maar bij het station niet meer:
De tram is nu vervangen door bussen. Deze rijden met het lijnnummer 23 (ik denk uit de tabel van het spoorboekje). Ondanks dat er Amba's rijden, zijn dit wel opvallende Amba's. De eerste die ik zag was namelijk deze Hermes 1846:
Tussendoor volgde nog even een BRU-Amba:
En de laatste was deze Amba, volgens mij aan het nummer te zien een demo-Amba. De stoelen zijn binnen in ieder geval wel anders (beter) en ze hebben allemaal armleuningen:
Daarna vond ik ergens in het winkelcentrum van Houten een kwalitaria. Na lekker eten ging ik weer terug naar het station en met de stopper die snel kwam ging ik naar Utrecht. Daar wilde ik eerst vanaf spoor 19 naar de t2860 richting Rotterdam gaan, maar toen ik voor mij op spoor 19a de t2060 zag staan besloot ik toch om die maar te nemen tot Gouda. Dat scheelde weer een hoop gedoe in Utrecht en bovendien heb ik in Gouda een cross-platform overstap. Dat lukte allemaal en zo kwam ik om 18:42 uur zonder problemen in Rotterdam. Daar viel me nog op dat de Delftse Poort nu mooie blauwe lampjes op het gebouw heeft die knipperen en verspringen. Op de foto is dat knipperen en verspringen uiteraard niet te zien, maar het geeft wel een leuk gezicht:
Tot slot ging het weer met de stinklift naar de metro en daarmee kwam ik rond 19:15 uur thuis.
De statistiekjes:
Reisduur: ongeveer 11,5 uur
Aantal treinen: 12
Aantal metro's: 2
Controle: in 6 van de 12 treinen (= 50%)
Soorten treinmaterieel: DD-AR 7424, DD-AR 7450, DD-AR 7808, DD-AR 7803, VIRM 9423, VIRM 8655, SGMm-II 2145, Syntus-DM'90 58, Plan V 864 (ex-Arriva), Plan V 917, VIRM 9551 (de stoelen blijven hard), ICM-III 4075
Vertraging (meer dan +3): in 0 van de 12 treinen (= 100% op tijd)
Vertraging (meer dan +5): in 0 van de 12 treinen (= 100% op tijd)
Kosten: € 9,95 (al gekocht Kruidvatkaartje) + € 6,- (fietsdagkaartje)