Nabij zee en meer

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Nabij zee en meer

Bericht door Stephan »

Samen met mijn broertje (Sebastiaan, ook op dit forum) heb ik een tour door Nederland gemaakt. Al de zoveelste doordeweekse tour. Het is erg goedkoop ook nog eens. Ik heb een SOV- kaart en we kopen een OV- dagkaart. Delen vervolgens heel vriendelijk de prijs en voilá!

Onze reis gister begon in onze woonwijk Terwijde. Daar in lijn 39 gestapt. Deze reed met een standaard LPG-er, bij ons thuis ook vol irritatie "Hobbel" genoemd.. Als ik een lijstje had met af te voeren bussen, dan stonden deze bovenaan, met die kl*te plastic kuipjes. Vanwege de vakantie erg rustig onderweg en binnen een kwartier al op CS.

Daar vervolgens een OV- dagkaart gekocht en een enkele reis, vol tarief, naar Utrecht Overvecht. Onze trein vertrok namelijk om 8.58 en de 40% geldt pas na 9.00. Dat kaartje kostte overigens 2,30! Daar maar niet al te veel aan gedacht en de 'IC' naar Almere ingestapt. Een V+T combinatie. Onderweg een erg kortaf zijnde condictrice en een tweedelige stop op Hilversum Sportpark (we stonden in eerste instantie met twee bakken buiten het perron).

Op het redelijk verlaten Almere Centrum zijn we uitgestapt. Wat ziet het er toch weer grouw uit dat station. Even naar beneden gelopen, maar ook daar weinig bijzonders. De frequente stadsdiest wordt daar gereden met Amba's en Citaro- G's ,waarin het achterste gedeelte aardig kaalgeplukt is.
Onder andere deze Amba stond zijn tijd af te wachten op een nieuwe rit.

Afbeelding

Vanaf Almere met een riant bemete 2x DD-AR naar Lelystad gegaan. Ook daar een saai station. Hopelijk verbeterd het nog met komst van de Hanzelijn. De stadsdienst daar ook met Amba's en rijdend met letters als lijnaanduiding. Iemand eigenlijk enig idee vanwaar deze keuze? De logica ontgaat me een beetje. Vervolgens even het nabijgelegen winkelcentrum ingegaan, wat drinken gekocht, en weer terug naar station. Daar de luxe Hanzeliner ingestapt.
Een vaag plaatje, maar een indruk van de stoelen.

Afbeelding

Met deze zeer comfortabele bus in ongeveer een uur station Zwolle bereikt. Daar nauwelijks rond gekeken en vrij volt de stopperende IC naar Leeuwarden ingestapt. Niet heel verschrikkelijk, zoveel stations liggen er nou ook weer niet op dat stuk. Ook altijd erg lastig is het tellen van passaigiers op Akkrum! Na iets meer dan een uur Leeuwarden bereikt, waar we het busstation opzochten. Veel Fryskers en geen enkele Alliance gezien. Op streekdienst ook veel Lion City's. Ook daar niet lang gebleven en weer een bus ingestapt.

We namen lijn 350, u weet wel, over de Afsluitdijk. We hadden gelezen dat er nog maar een Volvo reed en we hoopte zo toch eens op een Intergo daar. Maar helaas, precies de enige Volvo (5614) kwam voor rijden. Toch, maar ingestapt en in deze niet waardige Q-liner hebben we busstation Den Oever bereikt. De wachtruimte, nog wel voorzien van verstrekstaten ed. was afgesloten. Spijtig! En verder ook wat vervallen.
De gesloten wachtruimte, links onze Volvo.

Afbeelding

Op het busstation heel even gewacht en met een ex- SVN Amba op lijn 135 Den Helder bereikt. Naar onze mening niet de plaats met het hoogste IQ. De busreizigers kwamen niet echt intelligent over, zo ook wat bevolking in Den Helder niet. In de plaatselijke V&D waren moeder en dochter bezig met een discussie over een foto. Of de mond wel of niet open stond.. Verder ook nog even bij een kunstijsbaan gekeken.

Ons plan was om binnen het halfuur verder te reizen met lijn 33. Daarop reed een ex- SVN Amba. Maar inmiddels hadden we gezien dat op de volgende rit een Alliance zat en wel de 2635! Daarom een halfuur gewacht en met de Alliance alsnog afgereisd naar de veerhaven.
De Alliance bij de veerhaven.

Afbeelding

Vervolgens de boot op. Leuk dingetje wel. Was heel veel jaar geleden dat ik daar op ben geweest. Wat op de boot rondgekeken en al heel snel een bankje opgezocht. Een 20- minuten durende vaart reste ons, wat naar buiten gekeken en info TV's aandachtig aanschouwd.
Een kijkje vanaf binnen, naar buiten.

Afbeelding

En toen waren we op Texel. De boot afgelopen en de bus opgezocht. Enigzins verbaasd dat daar een Amba stond, want eerder werd ergens vermeld dat er Lion City's op Texel gingen rijden. Onze Amba kwam van Hermes en was de 1839. In de bus een dun boekje gepakt over alle bussen op Texel en in Den Burg uitgestapt. Daar wat rondgekeken en plaatjes gekliekt.
Ook de 1837 reed op Texel.

Afbeelding

Amba's rijden hier dus. Weinig bijzonders dus. Tot we op het busstation waren en Berkhof 2393 kwam aanrijden! Gelijk ingestapt in deze rammelbak en terug naar de veerboot. Ook totaal ongepland overigens. Onderweg kwamen er nog twee mannen binnen, waarvan een zei: "Ik dacht dat alles gelijkvloers zou zijn". Nee dus. Mag toch aannemen dat ze nog ergens een bus vandaan toveren. Ook de achterdeur deed het niet en al het werk gingen via de voordeur.
De Berkhof bij 't Horntje

Afbeelding

De boot weer opgestapt, naar Den Helder terug gevaren en daar op lijn 33 ditmaal de Amba. Vrij vlot op het station en daar een -2 minuten overstap gehaald op de IC. Een VIRM IV naar Amsterdam en zo langzaam aan weer weg uit het platte polderlandschap. Op Amsterdam C. uitgestapt voor de Julia's. Een erg leuke fast-food-pasta-tent. Mag van mij op meer stations komen, desnoods als vervanging van de Smullers.

Op Amsterdam ons zowat gebruikelijk toegift gepakt. De ICL, naar Amersfoort. Vrij ver naar voren gelopen, een hokje gepakt en lichten gedoofd. De conductrice kwam langs en viel dat op. Nadat ik had gezegd zo beter naar buiten te kunnen kijken, maakte de conductrice daaruit op dat we aan het oefenen waren voor later :P En zo met een zeer fijne rit Amersfoort bereikt en vlot op de IC naar Utrecht overgestapt.
Nog een niks zeggend avondplaatje op Amsterdam.

Afbeelding

In Utrecht weer naar het busstation gelopen, verder niks bijzonders en dus maar weer een "Hobbel". Een raar busje overigens; er zaten wel een stuk of vier, vijf soorten interieur in. Erg opmerkelijk! En zo uiteindelijk weer thuis aangekomen. Een leuke dag weer gehad. Zeker Texel er tussen in vond ik wel aardig.

Ga zeker ook nog wel een keer apart daarheen, met wat opgehoode temperaturen. Zag daar bij de veer al een fietsverhuur, kan ik vrij makkelijk wat plaatjes maken daar. En voor de zomer ook al een tour gepland om via Den Helder, Texel op te gaan, aan de oostzijde weer te verlaten en zo via Vlieland terug naar het vaste land.

Stephan
Laatst gewijzigd door Stephan op za 03 jan 2009, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nabij zee en meer

Bericht door Geert »

Leuk verslag! En op het stuk Leeuwarden - Den Oever - Den Helder na allemaal plaatsen waar ik ook weleens ben geweest :)
Was het niet voordeliger om voor het stukje Utrecht Centraal - Utrecht Overvecht de strippenkaart te gebruiken?
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: Nabij zee en meer

Bericht door Stephan »

Vast wel, maar moet je weer eerder het bed uit :P
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Nabij zee en meer

Bericht door mb90 »

Leuk verslag! Hoe laat hadden jullie die 5614 op lijn 350 gisteren? Ik zat gisteren namelijk ook in de 5614 op lijn 350 richting Alkmaar. Ik stapte om 13:47 uur in bij de Kop van de Afsluitdijk in Zurich.
Sebastiaan
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:25
Locatie: Utrecht

Re: Nabij zee en meer

Bericht door Sebastiaan »

We zijn gister om 13:00 uit Leeuwarden vertrokken, dus ik denk dat we dezefde bus hadden.
Jij was zeker de persoon die een foto maakte bij de Halte: kop van de afsluitdijk?
mvg,
Sebastiaan
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Nabij zee en meer

Bericht door mb90 »

Inderdaad, dat was ik. Grappig dat we dezelfde bus hadden. :)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nabij zee en meer

Bericht door webguy »

Ik was gister met een stel vrienden op Texel, en kwamen ook Ambas tegen :) Ze zijn overigens vrij redelijk, leuke nieuwe schermpjes die 2/3 keer niet klopten, maar verder :) Die Berkhof had inderdaad een kapotte achterdeur, redelijk onpraktisch. Aan de zon op Texel te zien hadden we een busje eerder dan je naar 't Hoorntje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nabij zee en meer

Bericht door Geert »

Stephan schreef:Vast wel, maar moet je weer eerder het bed uit :P
Ik bedoelde dat je ook met de strippenkaart de trein in kunt tussen Utrecht C. en Overvecht ;-)
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Nabij zee en meer

Bericht door BR628 »

Niet bijster slim (of gewoon niet goed genoeg van te voren geplanned) om meer dan 16 euro extra te betalen vanwege die 2 minuten.
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: Nabij zee en meer

Bericht door Stephan »

BR628 schreef:Niet bijster slim (of gewoon niet goed genoeg van te voren geplanned) om meer dan 16 euro extra te betalen vanwege die 2 minuten.
16 euro extra?? Slim of niet. We hadden eerst deze route gepland. Aangezien de 350 maar een uurdienst rijdt zijn we op dit idee uitgekomen. En als we echt problemen hadden met het geld, dan hadden wel naar iets anders gezocht.
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
Sebastiaan
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:25
Locatie: Utrecht

Re: Nabij zee en meer

Bericht door Sebastiaan »

16 euro extra ? Die paar minuten schelen namelijk maar een paar cent. Ik heb nu een kaartje gekocht van € 2,30. Anders had ik 4 strippen a € 0, 45 moeten afstempelen. Dat scheelt dus maar 50 cent, geen 16 euro.
mvg,
Sebastiaan
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Nabij zee en meer

Bericht door Karl »

Sebastiaan schreef:16 euro extra ? Die paar minuten schelen namelijk maar een paar cent. Ik heb nu een kaartje gekocht van € 2,30. Anders had ik 4 strippen a € 0, 45 moeten afstempelen. Dat scheelt dus maar 50 cent, geen 16 euro.
Maar je begon al in Terwijde met lijn 39. In het ergste geval €2,30 down the drain, jammer dan, zou me daar niet te druk om gaan maken.

Foto's van Texel is weer eens wat anders. :pos:
Het is een spectrum.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nabij zee en meer

Bericht door tsov »

Op Texel zouden inderdaad eerst Lion's City's ex-BRU komen, maar op het laatste moment is dat toch niet doorgegaan en zijn er dus Hermes-Amba's op de pont gezet :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Oud forumgebruiker

Re: Nabij zee en meer

Bericht door Oud forumgebruiker »

Op de foto van de Berkhof heb je maar mooiw eer vastgelegd, waarom die lagevloersbusjes toch nou zo handig zijn... :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten