mb90 on Tour #27: Comfortabel door Friesland en N-Holland
Geplaatst: za 03 jan 2009, 19:43
Gisteren heb ik een tour gemaakt door Friesland en Noord Holland om op zoek te gaan naar de zon en uiteraard ook naar de bussen van Qbuzz in Friesland. Ook had ik nog nooit in een aardgas Lion's City gezeten die rondom Haarlem rijden, dus dat heb ik hiermee mooi gecombineerd.
Het begon zoals altijd met een metrorit naar Rotterdam Centraal. Opnieuw weer een rustige waarbij duidelijk te merken dat een aantal mensen een lang weekend vrij genomen hadden. Gemakkelijk haalde ik de IC t12727 naar Leeuwarden die uit 11 bakken ICM bestond. Zelf nam ik achterin plaats, zodat ik in Leeuwarden voorin zat. Om exact 8:02 uur begon de lange reis naar Leeuwarden. Tot Nunspeet was het een rustige reis, maar daarna kwam mijn trein achter een vertraagde Stoptrein terecht. Daardoor kwamen we met +5 in Zwolle en vertrokken we hier met +2. Die +2 bleef gehandhaafd, maar een groot pluspunt was dat de zon goed doorbrak en dat maakt alles toch wat vrolijker. Door die +2 waren er op de tussengelegen stations omroepen dat de trein over enkele minuten vertrok. Die waren alleen vanaf Wolvega niet al te slim getimed. Het werd namelijk omgeroepen toen de trein net vertrok. :? Met het nog overgebleven 4-tje (het andere 4-tje en het 3-tje zijn in Zwolle achtergebleven) kwam ik iets voor 11 uur aan in Leeuwarden (waar ik overigens nog net een ex-NZH Duvedec zag vertrekken).
Daar viel mijn oog gelijk op deze line-up van Qbuzz (met alleen 1 CXX-busje ertussen):
Daarna kwam er links een CXX-Lion's City uit Utrecht bij, zodat er een kleine leeuwen line-up ontstond:
Voor wat busjes in het wild ging het naar het Stationsplein. Het waren alleen Connexxion-bussen die ik zag, dus wat werd dit:
En dit:
Niet veel soeps dus en daarom ging ik weer terug naar de buffer. Daar stonden namelijk de 3 verschillende soorten bussen van Qbuzz goed naast elkaar:
De 3 van dichterbij en wel van links naar rechts. Eerst dus de 2046:
Daarna de 2023:
En tot slot de opvallendste, deze Volvo 8700, de 06:
Om het contrast aan materieel per vervoerder goed te laten zien, is hier een line-up van het Connexxion-materieel te zien. Mijn keuze gaat duidelijk naar het Qbuzz-materieel:
Hierna ging het alvast naar het busstation zelf waar ik wachtte op Qliner 310 naar Heerenveen via Drachten. Opvallend was dat van Qbuzz alleen de vertrektijden van lijn 10 en 13 er hingen. Van de overige lijnen hingen nog de oude Arriva-tijden er.
Ook opvallend was deze Amba 8209 die aankwam. Hij kan blijkbaar geen keuze maken tussen de streek en de stadsdienst en bovendien zit de 8 er ondersteboven opgeplakt...:
Daarna kwam dan de Qliner aangereden. Zoals ik al verwachtte was dit de 2046. Een nette bus met een zee aan beenruimte. De stoelen ogen misschien op het eerste gezicht niet super, maar ze zitten wel goed :
De tekst bij de foto klopt overigens niet helemaal .
Opvallend in de bus is ook dat er bij het drukken op de stopknop niet gewoon STOP staat, maar dit :
Met de 2046 kwam ik na een uurtje via Drachten aan in Heerenveen. Daar zag het blauw van de Qliners, zoals deze op lijn 315 (dus niet 999 :? ):
En deze die ik op lijn 351 heb:
En deze op weer lijn 315 (wat nu wel goed staat):
Met de 2907 vertrok ik dus weer met lijn 351. Zoals op de foto te zien was, was deze niet echt schoon. Gelukkig zat ik meestal niet aan de zonkant, zodat er nog wat de bekijken viel in het Friese landschap. De rit naar de kop van de Afsluitdijk ging lekker snel en zo kwam ik al om 13:35 uur bij het mini-busstation daar. Daardoor had ik nog tijd om wat plaatjes te schieten, zeker omdat ik hier normaal niet zo snel een uurtje zal willen wachten. :
Daarna volgde eerst lijn 96 en wel hiermee:
Het echte werk volgde snel en wel met deze laatste Volvo 8700 op lijn 350, de 5614:
Met deze 5614 ging ik naar Alkmaar. Die rit ging eerst over de Afsluitdijk waar me opviel dat zelfs een deel van het IJsselmeer dicht lag met ijs. In Friesland zag ik ook alleen maar dat het Prinses Margrietkanaal nog open lag, de rest niet:
Door het Noord-Hollandse landschap ging het snel naar Alkmaar. Een rustige rit en daardoor kwam ik ook al voor 3 uur in de kaasstad terecht. Ook hier zitten Lion's City's uit Utrecht:
Maar, ik zag er ook eentje uit Amstelland. Dat wist ik niet dat die ook hier reden:
Een line-upje van de bussen die hier rijden:
Daarna kwam deze Citaro G op RegioNet-lijn 360 langs. Die kleurstelling heb ik overigens eerder in Noord-Holland gezien. Niet bepaald orgineel zijn ze hier dus geweest:
Tot slot zag ik ook nog deze aardgas Lion's City uit Haarlem op lijn 167. Ik dacht dat lijn 167 bij de concessie Noord Holland-Noord hoorde, maar blijkbaar dus niet:
Hierna was het de hoogste tijd om weer verder te gaan. Dit deed ik met de Sneltrein waarmee ik naar Beverwijk ging. Vanaf Beverwijk ging het met buslijn 73 naar Haarlem en dit werd mijn eerste rit met een Lion's City op aardgas. Een nette rustige bus die goed zit. Het lijkt alleen of hij weinig power heeft. Vooral bij het optrekken. Met deze bus kwam ik bij het station van Haarlem terecht. Daar viel mijn oog gelijk op deze ZuidTangent. Waar heb ik eerder een kloon gezien vandaag? :
De Lion's City voor mijn volgende rit. Een gewone en wel op lijn 140 naar Uithoorn:
Daarnaast verscheen ineens een Alliance en wel deze 2442 op lijn 575 :) :
Tot slot nog een aardgas Lion's City:
Hierna ging het met lijn 140 naar Uithoorn. Een leuke wisselende rit waarbij het bij Schiphol altijd mooi is om de landende vliegtuigen te bekijken. Toevallig ging er ook eentje precies over de bus heen wat duidelijk te horen was in de bus. Te vroeg kwam ik in Uithoorn aan waar het inmiddels donker geworden was. In Uithoorn viel mijn oog gelijk op deze nieuwe Utrechtse Volvo 8700:
Deze Sternet-Citaro mag er ook wezen:
Dit ding is hier ook al te zien:
Na het eten bij de naastgelegen snackbar wilde ik met lijn 130 naar Breukelen gaan. Toen echter deze bus klaarstond bleef ik nog maar even wachten:
Nadat er al eerder een foto van een Veolia-buurtbusje te zien was, zag ik gisteren dat BBA nog niet helemaal verdwenen is:
Daarna kwam dan wel een bus die ik wilde en zoals het hoort op lijn 130, deze 4305 met overigens een defecte display, maar met een werkende omroep:
Tijdens de pauze mocht ik alvast binnen wachten, wat toch een stuk aangenamer was dan de vrieskou buiten. Met deze 4305 ging het snel naar Breukelen waar ik net als Uithoorn te vroeg aankwam. Hier alleen zelfs met -10. Wel een meevaller voor de overstappers naar Utrecht die nu een Sprintertje eerder hadden. Ikzelf ging met de Stoptrein t4069 van 18:55 uur terug naar Rotterdam. Een DD-AR waar overigens het raampje in het motorrijtuig gewoon dicht was, maar waar toch wind van buiten doorheen kwam. De afwerking kan dus beter. Ondanks de +3 in Breukelen kwam ik zonder vertraging aan in Rotterdam en ging ik daarna zoals vanmorgen met de metro naar huis.
De statistiekjes:
Reisduur: ongeveer 12,5 uur
Aantal treinen: 3
Aantal metro's: 2
Aantal bussen: 6
Controle: in 2 van de 3 treinen (= 66,7%)
Soorten treinmaterieel: ICM-IV, DD-AR (2x)
Soorten busmaterieel: Qbuzz Qliner Lion's Regio, CXX Qliner Integro, CXX Volvo 8700 (2x), CXX Lion's City Aardgas, CXX Lion's City Amstelland
Vertraging (meer dan +3): in 1 van de 3 treinen (= 66,7% op tijd)
Vertraging (meer dan +5): in 0 van de 3 treinen (= 100% op tijd)
Kosten: € 0,- (met dank aan de SOV)
Het begon zoals altijd met een metrorit naar Rotterdam Centraal. Opnieuw weer een rustige waarbij duidelijk te merken dat een aantal mensen een lang weekend vrij genomen hadden. Gemakkelijk haalde ik de IC t12727 naar Leeuwarden die uit 11 bakken ICM bestond. Zelf nam ik achterin plaats, zodat ik in Leeuwarden voorin zat. Om exact 8:02 uur begon de lange reis naar Leeuwarden. Tot Nunspeet was het een rustige reis, maar daarna kwam mijn trein achter een vertraagde Stoptrein terecht. Daardoor kwamen we met +5 in Zwolle en vertrokken we hier met +2. Die +2 bleef gehandhaafd, maar een groot pluspunt was dat de zon goed doorbrak en dat maakt alles toch wat vrolijker. Door die +2 waren er op de tussengelegen stations omroepen dat de trein over enkele minuten vertrok. Die waren alleen vanaf Wolvega niet al te slim getimed. Het werd namelijk omgeroepen toen de trein net vertrok. :? Met het nog overgebleven 4-tje (het andere 4-tje en het 3-tje zijn in Zwolle achtergebleven) kwam ik iets voor 11 uur aan in Leeuwarden (waar ik overigens nog net een ex-NZH Duvedec zag vertrekken).
Daar viel mijn oog gelijk op deze line-up van Qbuzz (met alleen 1 CXX-busje ertussen):
Daarna kwam er links een CXX-Lion's City uit Utrecht bij, zodat er een kleine leeuwen line-up ontstond:
Voor wat busjes in het wild ging het naar het Stationsplein. Het waren alleen Connexxion-bussen die ik zag, dus wat werd dit:
En dit:
Niet veel soeps dus en daarom ging ik weer terug naar de buffer. Daar stonden namelijk de 3 verschillende soorten bussen van Qbuzz goed naast elkaar:
De 3 van dichterbij en wel van links naar rechts. Eerst dus de 2046:
Daarna de 2023:
En tot slot de opvallendste, deze Volvo 8700, de 06:
Om het contrast aan materieel per vervoerder goed te laten zien, is hier een line-up van het Connexxion-materieel te zien. Mijn keuze gaat duidelijk naar het Qbuzz-materieel:
Hierna ging het alvast naar het busstation zelf waar ik wachtte op Qliner 310 naar Heerenveen via Drachten. Opvallend was dat van Qbuzz alleen de vertrektijden van lijn 10 en 13 er hingen. Van de overige lijnen hingen nog de oude Arriva-tijden er.
Ook opvallend was deze Amba 8209 die aankwam. Hij kan blijkbaar geen keuze maken tussen de streek en de stadsdienst en bovendien zit de 8 er ondersteboven opgeplakt...:
Daarna kwam dan de Qliner aangereden. Zoals ik al verwachtte was dit de 2046. Een nette bus met een zee aan beenruimte. De stoelen ogen misschien op het eerste gezicht niet super, maar ze zitten wel goed :
De tekst bij de foto klopt overigens niet helemaal .
Opvallend in de bus is ook dat er bij het drukken op de stopknop niet gewoon STOP staat, maar dit :
Met de 2046 kwam ik na een uurtje via Drachten aan in Heerenveen. Daar zag het blauw van de Qliners, zoals deze op lijn 315 (dus niet 999 :? ):
En deze die ik op lijn 351 heb:
En deze op weer lijn 315 (wat nu wel goed staat):
Met de 2907 vertrok ik dus weer met lijn 351. Zoals op de foto te zien was, was deze niet echt schoon. Gelukkig zat ik meestal niet aan de zonkant, zodat er nog wat de bekijken viel in het Friese landschap. De rit naar de kop van de Afsluitdijk ging lekker snel en zo kwam ik al om 13:35 uur bij het mini-busstation daar. Daardoor had ik nog tijd om wat plaatjes te schieten, zeker omdat ik hier normaal niet zo snel een uurtje zal willen wachten. :
Daarna volgde eerst lijn 96 en wel hiermee:
Het echte werk volgde snel en wel met deze laatste Volvo 8700 op lijn 350, de 5614:
Met deze 5614 ging ik naar Alkmaar. Die rit ging eerst over de Afsluitdijk waar me opviel dat zelfs een deel van het IJsselmeer dicht lag met ijs. In Friesland zag ik ook alleen maar dat het Prinses Margrietkanaal nog open lag, de rest niet:
Door het Noord-Hollandse landschap ging het snel naar Alkmaar. Een rustige rit en daardoor kwam ik ook al voor 3 uur in de kaasstad terecht. Ook hier zitten Lion's City's uit Utrecht:
Maar, ik zag er ook eentje uit Amstelland. Dat wist ik niet dat die ook hier reden:
Een line-upje van de bussen die hier rijden:
Daarna kwam deze Citaro G op RegioNet-lijn 360 langs. Die kleurstelling heb ik overigens eerder in Noord-Holland gezien. Niet bepaald orgineel zijn ze hier dus geweest:
Tot slot zag ik ook nog deze aardgas Lion's City uit Haarlem op lijn 167. Ik dacht dat lijn 167 bij de concessie Noord Holland-Noord hoorde, maar blijkbaar dus niet:
Hierna was het de hoogste tijd om weer verder te gaan. Dit deed ik met de Sneltrein waarmee ik naar Beverwijk ging. Vanaf Beverwijk ging het met buslijn 73 naar Haarlem en dit werd mijn eerste rit met een Lion's City op aardgas. Een nette rustige bus die goed zit. Het lijkt alleen of hij weinig power heeft. Vooral bij het optrekken. Met deze bus kwam ik bij het station van Haarlem terecht. Daar viel mijn oog gelijk op deze ZuidTangent. Waar heb ik eerder een kloon gezien vandaag? :
De Lion's City voor mijn volgende rit. Een gewone en wel op lijn 140 naar Uithoorn:
Daarnaast verscheen ineens een Alliance en wel deze 2442 op lijn 575 :) :
Tot slot nog een aardgas Lion's City:
Hierna ging het met lijn 140 naar Uithoorn. Een leuke wisselende rit waarbij het bij Schiphol altijd mooi is om de landende vliegtuigen te bekijken. Toevallig ging er ook eentje precies over de bus heen wat duidelijk te horen was in de bus. Te vroeg kwam ik in Uithoorn aan waar het inmiddels donker geworden was. In Uithoorn viel mijn oog gelijk op deze nieuwe Utrechtse Volvo 8700:
Deze Sternet-Citaro mag er ook wezen:
Dit ding is hier ook al te zien:
Na het eten bij de naastgelegen snackbar wilde ik met lijn 130 naar Breukelen gaan. Toen echter deze bus klaarstond bleef ik nog maar even wachten:
Nadat er al eerder een foto van een Veolia-buurtbusje te zien was, zag ik gisteren dat BBA nog niet helemaal verdwenen is:
Daarna kwam dan wel een bus die ik wilde en zoals het hoort op lijn 130, deze 4305 met overigens een defecte display, maar met een werkende omroep:
Tijdens de pauze mocht ik alvast binnen wachten, wat toch een stuk aangenamer was dan de vrieskou buiten. Met deze 4305 ging het snel naar Breukelen waar ik net als Uithoorn te vroeg aankwam. Hier alleen zelfs met -10. Wel een meevaller voor de overstappers naar Utrecht die nu een Sprintertje eerder hadden. Ikzelf ging met de Stoptrein t4069 van 18:55 uur terug naar Rotterdam. Een DD-AR waar overigens het raampje in het motorrijtuig gewoon dicht was, maar waar toch wind van buiten doorheen kwam. De afwerking kan dus beter. Ondanks de +3 in Breukelen kwam ik zonder vertraging aan in Rotterdam en ging ik daarna zoals vanmorgen met de metro naar huis.
De statistiekjes:
Reisduur: ongeveer 12,5 uur
Aantal treinen: 3
Aantal metro's: 2
Aantal bussen: 6
Controle: in 2 van de 3 treinen (= 66,7%)
Soorten treinmaterieel: ICM-IV, DD-AR (2x)
Soorten busmaterieel: Qbuzz Qliner Lion's Regio, CXX Qliner Integro, CXX Volvo 8700 (2x), CXX Lion's City Aardgas, CXX Lion's City Amstelland
Vertraging (meer dan +3): in 1 van de 3 treinen (= 66,7% op tijd)
Vertraging (meer dan +5): in 0 van de 3 treinen (= 100% op tijd)
Kosten: € 0,- (met dank aan de SOV)