Bastiaan op pad: foto's met bijbehorende verhalen
Geplaatst: za 03 jan 2009, 23:50
In oktober heb ik drie weken lang enquêtes afgenomen in de bus in Noord-Brabant. In die periode ben ik ook veel in Eindhoven geweest, maar bij het enquêteren was het te onhandig om telkens een grote cameratas bij me te dragen. Echter stikte het er toen van de Premiers, Jonckheeres en wat ik het allermooiste vond: de Duvedecs op de Phileasdiensten. Dus ik had mijzelf voorgenomen om later nog eens naar Eindhoven te gaan om al dat moois op de foto te zetten, en te "hopen dat dit nog even zo blijft rijden". Stom om er zo lang mee te wachten, want amper twee maanden later werd het allemaal vervangen door eenheidsworsten Lion's City's en Ambassadors. Erg jammer, die kans is nu dus voorgoed voorbij ...
Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat ik Hermes-nieuwe-stijl niet mooi vind. In tegendeel, vooral de Lion's City's zijn mooie bussen en de nieuwe Hermes-huisstijl is er één van de mooiste. Dat is toch wel iets wat ik graag op de foto wil hebben, en wie weet kom ik alsnog een verdwaalde Duvedec tegen.
Na een lange treinreis ben ik dus in Eindhoven aangekomen. Ik haal een pak sandwiches, prop ze naar binnen en pak de eerste de beste bus op de lijn 401 of 402. Na een kort ritje in een gelede Lion's City ben ik bij de halte Graslaan, naast de Philipsfabriek.
Een Lion's City op lijn 18 passeert de Graslaan.
Enkele minuten later passeert hier één van de gelede Lion's City's die tijdelijk de diensten van de Phileassen overnemen. In dit geval op lijn 402 naar Veldhoven Zonderwijk.
Na een kwartiertje heb ik het hier wel gezien en ik steek het kruispunt over om het perron voor de andere richting te bereiken. Dat blijkt ook wel mooi fotostandpunt te zijn, maar al gauw komen er drie bussen achter elkaar richting het station, waar ik eigenlijk zo onderhand wel weer naar terug wil. Ik moet snel beslissen wat ik nu ga doen: na deze drie bussen zal ik weer een tijd moeten wachten tot de volgende en vanaf de andere kant lijkt er voorlopig niets aan te komen. Ik laat de 401 en de 402 voorbij gaan, maar uiteindelijk besluit ik om alsnog de derde bus te pakken, lijn 18.
Als ik mijn hand opsteek begint de chauffeur echter heftig te gebaren naar de 402 die verderop wegrijdt. De bus stopt voor mijn neus en ik vraag me af wat die chauffeur toch bedoelt. De deur gaat open en de chauffeur roept enigszins gepikeerd: "Wat is er mis met díé bus?!" Nee hè, die gaat hij niet menen, denk ik. Hij gaat hier toch niet echt een probleem van maken?! Deze chauffeur was werkelijk van plan om mij er niet in te laten, omdat ik twee bussen voorbij heb laten gaan; terecht? Ik sta letterlijk stomverbaasd in de deuropening, maar uiteindelijk zeg ik hem dat het toch helemaal niets uitmaakt welke bus ik pak. Ik stap ongeneerd de bus in, laat mijn OV-kaart zien en ik wil doorlopen, maar ik word weer teruggeroepen. "Hoho, laat die kaart eens zien!" Dus ik laat nóg een keer mijn OV-kaart zien en uiteindelijk mag ik dan toch doorlopen. Ik vraag me hier heel erg af of ik als reiziger echt zo 'verkeerd' bezig ben.
Tot nu toe heb ik alleen nog maar Lion's City's fotografeerd, maar ik zou graag ook nog wat andere bustypes op de foto willen hebben. Bij het busstation ga ik op een stategische staan en daar is het prijsschieten (hoewel het veel van hetzelfde was wat er langs komt).
Ambassadors rijden vooral op de streeklijnen, zoals hier op lijn 21 naar Gemert.
Één of meerdere (?) Citaro's van Connexxion rijden nu in Hermes-kleurstelling op de lijnen 401 en 402. Deze vreemde eend in de bijt wil ik toch graag even op de foto hebben voordat ik weer verder ga.
Nadat ik alle bustypes wel zo'n beetje heb loop ik weer terug naar het station. Ik werp een blik op mijn uitgeprinte goederendoorkomsstaat van Rolandrail, maar de eerstvolgende goederentrein komt volgens de dienstregeling pas over een uur. Ik pak de stoptrein naar Tilburg en stap onderweg uit in Oisterwijk. Daar is het koud en saai, en de zon is inmiddels verdwenen achter het wolkendek. De goederentrein die langs zou moeten komen, die komt natuurlijk niet opdagen.
Loc 1755 met ICRm als IC Venlo - Den Haag passeert een koud Oisterwijk.
Na een uur in Oisterwijk te hebben gestaan pak ik de stoptrein naar Tilburg, die gereden wordt door Plan T 508. Dat is leuk, die pak ik straks in Tilburg nog wel even. In Tilburg loop ik naar het voormalige postperron, dat tegenwoordig dienst doet als parkeerterrein. Al komt er iets leuks om de hoek kijken in de vorm van G2000 V203 van de Rurtalbahn. De trein wordt binnengenomen op één van de wachtsporen. De foto van de binnenkomst in Tilburg is daarom wat minder geworden, maar gelukkig blijft de trein een tijdje staan. Ik loop rustig naar de andere kant van het station, want eerst moet de Intercity naar Roosendaal er nog voor. Terwijl die Intercity vertrekt komt vanuit Tilburg West Plan T 508 weer aangereden. Oh ja, die moest ik ook nog fotograferen, maar daarvoor sta ik nu verkeerd.
V203 van de Rurtalbahn zet een sleep containerdraagwagens in beweging richting Breda.
Door de belangstelling in de RTB V203 had ik de Plan T 508 gemist, maar gelukkig had ik een herkansing omdat de 529 als stoptrein naar Utrecht reed.
De volgende trein is de Intercity naar Zwolle, maar als ik die pak ben ik veel te vroeg thuis. Het is ook nog eens VIRM terwijl ik liever ICRm heb. Toch besluit ik in te stappen en onderweg bedenk ik een plan om de reis nog iets uit te rekken. Het plan wordt om in Nijmegen uit te stappen, daar de Sprinter naar Zutphen te pakken en vervolgens daar weer over te stappen op de Intercity naar Zwolle, die dan hopelijk wel met ICRm rijdt. Zo gezegd, zo gedaan, kan ik een ritje met SGMm tussen Nijmegen en Zutphen ook weer van het lijstje wegstrepen. In Zutphen komt er helaas weer VIRM, maar die brengt mij uiteindelijk weer in Zwolle.
Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat ik Hermes-nieuwe-stijl niet mooi vind. In tegendeel, vooral de Lion's City's zijn mooie bussen en de nieuwe Hermes-huisstijl is er één van de mooiste. Dat is toch wel iets wat ik graag op de foto wil hebben, en wie weet kom ik alsnog een verdwaalde Duvedec tegen.
Na een lange treinreis ben ik dus in Eindhoven aangekomen. Ik haal een pak sandwiches, prop ze naar binnen en pak de eerste de beste bus op de lijn 401 of 402. Na een kort ritje in een gelede Lion's City ben ik bij de halte Graslaan, naast de Philipsfabriek.
Een Lion's City op lijn 18 passeert de Graslaan.
Enkele minuten later passeert hier één van de gelede Lion's City's die tijdelijk de diensten van de Phileassen overnemen. In dit geval op lijn 402 naar Veldhoven Zonderwijk.
Na een kwartiertje heb ik het hier wel gezien en ik steek het kruispunt over om het perron voor de andere richting te bereiken. Dat blijkt ook wel mooi fotostandpunt te zijn, maar al gauw komen er drie bussen achter elkaar richting het station, waar ik eigenlijk zo onderhand wel weer naar terug wil. Ik moet snel beslissen wat ik nu ga doen: na deze drie bussen zal ik weer een tijd moeten wachten tot de volgende en vanaf de andere kant lijkt er voorlopig niets aan te komen. Ik laat de 401 en de 402 voorbij gaan, maar uiteindelijk besluit ik om alsnog de derde bus te pakken, lijn 18.
Als ik mijn hand opsteek begint de chauffeur echter heftig te gebaren naar de 402 die verderop wegrijdt. De bus stopt voor mijn neus en ik vraag me af wat die chauffeur toch bedoelt. De deur gaat open en de chauffeur roept enigszins gepikeerd: "Wat is er mis met díé bus?!" Nee hè, die gaat hij niet menen, denk ik. Hij gaat hier toch niet echt een probleem van maken?! Deze chauffeur was werkelijk van plan om mij er niet in te laten, omdat ik twee bussen voorbij heb laten gaan; terecht? Ik sta letterlijk stomverbaasd in de deuropening, maar uiteindelijk zeg ik hem dat het toch helemaal niets uitmaakt welke bus ik pak. Ik stap ongeneerd de bus in, laat mijn OV-kaart zien en ik wil doorlopen, maar ik word weer teruggeroepen. "Hoho, laat die kaart eens zien!" Dus ik laat nóg een keer mijn OV-kaart zien en uiteindelijk mag ik dan toch doorlopen. Ik vraag me hier heel erg af of ik als reiziger echt zo 'verkeerd' bezig ben.
Tot nu toe heb ik alleen nog maar Lion's City's fotografeerd, maar ik zou graag ook nog wat andere bustypes op de foto willen hebben. Bij het busstation ga ik op een stategische staan en daar is het prijsschieten (hoewel het veel van hetzelfde was wat er langs komt).
Ambassadors rijden vooral op de streeklijnen, zoals hier op lijn 21 naar Gemert.
Één of meerdere (?) Citaro's van Connexxion rijden nu in Hermes-kleurstelling op de lijnen 401 en 402. Deze vreemde eend in de bijt wil ik toch graag even op de foto hebben voordat ik weer verder ga.
Nadat ik alle bustypes wel zo'n beetje heb loop ik weer terug naar het station. Ik werp een blik op mijn uitgeprinte goederendoorkomsstaat van Rolandrail, maar de eerstvolgende goederentrein komt volgens de dienstregeling pas over een uur. Ik pak de stoptrein naar Tilburg en stap onderweg uit in Oisterwijk. Daar is het koud en saai, en de zon is inmiddels verdwenen achter het wolkendek. De goederentrein die langs zou moeten komen, die komt natuurlijk niet opdagen.
Loc 1755 met ICRm als IC Venlo - Den Haag passeert een koud Oisterwijk.
Na een uur in Oisterwijk te hebben gestaan pak ik de stoptrein naar Tilburg, die gereden wordt door Plan T 508. Dat is leuk, die pak ik straks in Tilburg nog wel even. In Tilburg loop ik naar het voormalige postperron, dat tegenwoordig dienst doet als parkeerterrein. Al komt er iets leuks om de hoek kijken in de vorm van G2000 V203 van de Rurtalbahn. De trein wordt binnengenomen op één van de wachtsporen. De foto van de binnenkomst in Tilburg is daarom wat minder geworden, maar gelukkig blijft de trein een tijdje staan. Ik loop rustig naar de andere kant van het station, want eerst moet de Intercity naar Roosendaal er nog voor. Terwijl die Intercity vertrekt komt vanuit Tilburg West Plan T 508 weer aangereden. Oh ja, die moest ik ook nog fotograferen, maar daarvoor sta ik nu verkeerd.
V203 van de Rurtalbahn zet een sleep containerdraagwagens in beweging richting Breda.
Door de belangstelling in de RTB V203 had ik de Plan T 508 gemist, maar gelukkig had ik een herkansing omdat de 529 als stoptrein naar Utrecht reed.
De volgende trein is de Intercity naar Zwolle, maar als ik die pak ben ik veel te vroeg thuis. Het is ook nog eens VIRM terwijl ik liever ICRm heb. Toch besluit ik in te stappen en onderweg bedenk ik een plan om de reis nog iets uit te rekken. Het plan wordt om in Nijmegen uit te stappen, daar de Sprinter naar Zutphen te pakken en vervolgens daar weer over te stappen op de Intercity naar Zwolle, die dan hopelijk wel met ICRm rijdt. Zo gezegd, zo gedaan, kan ik een ritje met SGMm tussen Nijmegen en Zutphen ook weer van het lijstje wegstrepen. In Zutphen komt er helaas weer VIRM, maar die brengt mij uiteindelijk weer in Zwolle.