OV in en rond Rotterdam

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

OV in en rond Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Omdat het me leuk lijkt om, net als op ‘het andere forum’, een fototopic over het OV in en rond Rotterdam te hebben, maak ik er maar één aan.
Vanmiddag was ik foto’s maken in de buurt van de Spinozaweg en station Lombardijen, omdat ik lijn 663 (eindelijk) op de foto wilde hebben.
Een gelede Citaro op lijn 663 bij Lombardijen:
Afbeelding

Met deze (geweldige 8-) ) bus ging ik één halte verder naar de Spinozaweg. Onderweg (wat dat ook moge zijn) nog gepraat met de chauffeur, want ik was toch de enige reiziger. :shock: Ook zag ik O408 2320 nog, maar hier kon ik helaas dus geen foto van maken. :( Geen probleem, want ik heb er gisteren zelfs nog ingezeten. 8-)
Op de Spinozaweg zette ik deze Integro op lijn 187 op de foto:
Afbeelding

Vervolgens liep ik naar de tramhalte om deze Citadis te fotograferen:
Afbeelding

En een Wright op lijn 92 die een Citaro op lijn 76 inhaalt:
Afbeelding

Ten slotte nog een Citadis op lijn 20 die vanaf de Spinozaweg de Molenvliet opdraait, waarna ik met dezelfde tram weer huiswaarts keerde:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Meltrain op do 20 mar 2008, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Daniel »

meltrain schreef:Een gelede CitaroLE op lijn 663 bij Lombardijen:
http://i28.tinypic.com/vg0raf.jpg
Nee, geen gelede Citaro LE, die bestaat niet :wink: De Citaro LE is hoog achter de uitstapdeur (vandaar LE, betekend Low Entry), deze gelede als 't goed is niet.
Bij de introductie van de Citaro LE heeft men gelijk de andere versies van de Citaro een facelift gegeven.

De overeenkomst in uiterlijk tussen de gelede- en 13-meter-Citaro's in HWGO zit ergens anders in de typebenaming... ze rijden er allebei in de überland-uitvoering :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Oke, ik dacht dat omdat hij er anders uitziet en mooiere/betere stoelen heeft dan de Citaro's van de RET en Connexxion.
In elk geval ben ik Mecedes-Benz dankbaar met de facelift. :D
Maar wat bedoel je met de überland-uitvoering?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Daniel »

Nou, überland is Duits voor streek :wink: Zo duidelijker? Dat betekend in dit geval o.a. stoelen op een verhoginkje enzo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door mb90 »

Rotterdam had rond het middaguur een witte 2e Paasdag en dat gaf voor mij voldoende aanleiding om wat bussen in de sneeuw vast te leggen.

Eerst kwam ik RET-Citaro 223 als Buslijn 67 richting Pendrecht op de Carnissesingel tegen:
Afbeelding

Daarna kwam ik bij de Gooilandsingel bij Ahoy RET-Citaro 233 als Buslijn 76 richting Zuidplein tegen. De bestemming en de lijn op de display is alvast voor de volgende rit:
Afbeelding

Hier vlak achter zat RET-Den Oudsten 916 als Buslijn 77 richting Zuidplein:
Afbeelding

Aan de overkant vertrok Arriva-Amba 8330 als Buslijn 160 richting Goudswaard:
Afbeelding

Hier vlak achter vertrok Arriva-Amba 8313 als Buslijn 164 richting Numansdorp:
Afbeelding

Terug bij de Carnissesingel kwam RET-Citaro 227 als Buslijn 73 richting Zuidplein mij tegemoet:
Afbeelding

En toen ik bijna thuis was, kwam ik om de hoek in de Markerstraat nog deze onbekende RET-Citaro als Buslijn 44 richting Zuidplein tegen:
Afbeelding
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door IC3 »

Mooie foto's, alleen jammer dat de meeste sneeuw al was gesmolten. Hier, 25 km ten zuiden van Rotterdam, is inmiddels ook alle sneeuw al weg. Maar toch, we hebben iig sneeuw met Pasen gehad. :mrgreen:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Chauf21 »

meltrain schreef:Oke, ik dacht dat omdat hij er anders uitziet en mooiere/betere stoelen heeft dan de Citaro's van de RET en Connexxion.
In elk geval ben ik Mecedes-Benz dankbaar met de facelift. :D
Maar wat bedoel je met de überland-uitvoering?
Mercedes gebruikt bij de Citaro diverse afkortingen en codes om voertuigen aan te duiden. Veel van die codes zijn ook te combineren :)
Er bestaan diverse uitvoeringen van de Citaro: de stadsbus, de streekbus en de Capacity. De streekbusuitvoering heeft de code Ü, wat staat voor Überlandverkehr. Streekbusuitvoeringen zijn luxer en meer gericht op comfort.
De code LE staat voor Low Entry, een bus met een lage instap, maar toch een hoge vloer.
De code M bestaat ook, het verschil zit hem daarbij in de lengte: bussen met de toevoeging M zijn 1 meter langer, namelijk 13 meter.
De Citaro K is een midi-stadsvariant (10,5 meter lang), de Citaro L een 15-meter bus en de Citaro G is de gelede variant (18 meter). Een combinatie van deze laatste drie codes met de M is daarbij niet mogelijk.

Een overzicht van alle bussen is hier te vinden: Webspecial Citaro en dan even klikken op 'Modelseries'. :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Afgelopen zaterdag heb ik een kort reisje gemaakt met de metro op het zuidelijke gedeelte van de Erasmuslijn, met als doel zo veel mogelijk foto’s van de metro maken. :wink:
Helaas ben ik niet zo’n goede metrofotograaf als mb90, maar ik wil jullie een korte impressie niet onthouden :D :
De bovenkant van een metro van Bombardier op station Wilhelminaplein, kijkrichting Rijnhaven:
Afbeelding

Een Bommetje richting Centraal Station komt binnen op Wilhelminaplein:
Afbeelding

Hetzelfde Bommetje duikt de tunnel in:
Afbeelding

Een Bommetje staat buiten dienst bij remise Waalhaven:
Afbeelding

De uitloopsporen achter eindpunt De Akkers in Spijkenisse, met daarop twee Teetjes:
Afbeelding

Een Teetje uit Capelle a/d IJssel komt eindpunt De Akkers binnen:
Afbeelding

Hetzelfde Teetje onder de overkapping van De Akkers:
Afbeelding

Een Bommetje vertrekt vanaf De Akkers naar Centraal Station:
Afbeelding

De enige niet-metrofoto. :P
Een bus op lijn 85 van een voor mij onbekend bustype aan de halte Akkersweg, nabij metrostation De Akkers:
Afbeelding

Station Heemraadlaan, gefotografeerd richting Spijkenisse Centrum vanuit een kalpraampje:
Afbeelding

Een Bommetje heeft net Zalmplaat verlaten en duikt de tunnel onder de Oude Maas in:
Afbeelding

Een Teetje richting Spijkenisse op station Zalmplaat:
Afbeelding

En tenslotte station Zuidplein vanuit een klapraampje, komende vanaf Slinge:
Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Chauf21 »

meltrain schreef:De enige niet-metrofoto. :P
Een bus op lijn 85 van een voor mij onbekend bustype aan de halte Akkersweg, nabij metrostation De Akkers:
http://i27.tinypic.com/ab6s8h.jpg
Een MAN Scout :D
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Oke, bedankt. :D
Hij ziet er in elk geval mooi uit: jammer dat die niet ten noorden van Rotterdam rijden. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Afgelopen woensdag heb ik twee foto's gemaakt van lijn 663 op station Lombardijen.
De O505NG komt aangereden:
Afbeelding

De bus bij de halte. Helaas moest ik hem wel zo maken, want anders stonden er een paal en/of boom voor:
Afbeelding

Teven heb ik eindelijk ZGT 703 op de foto gezet :D :
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Daniel op zo 20 apr 2008, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afbeeldingen gerepareerd
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Daantje »

Mag ik vragen wat er zo bijzonder is aan die 703? :oops:
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door WSM »

Chauf21 schreef:Een MAN Scout :D
Ook bekend als rugzakje, inmiddels weer regelmatig in Delft te bewonderen. :(
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Daantje schreef:Mag ik vragen wat er zo bijzonder is aan die 703? :oops:
Ja hoor. :)
De 703 heeft gewoon (op sommige plaatsen) lekker zachte stoelen. En toen die me ineens een paar weken lang 'achtervolgde' heb ik hem tot mijn favoriete tram gedoopt. Recentelijk heeft hij nog in een mooie reclame-uitmonstering gereden, maar daar heb ik geen foto van. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

OV op Zuid op 22-04-08

Bericht door mb90 »

Vanmiddag besloot ik om o.a. door de ammoniaklek bij Rotterdam Centraal (wat ik toen overigens niet wist, maar ik wist wel dat er niets naar het CS reed) via een andere route naar huis te gaan. Ik besloot om via IJsselmonde naar huis te gaan. Zo kon ik ook gelijk een aantal buslijnen, waarvan ik nog geen foto voor mijn site had, fotograferen. De foto's hieronder zijn aanklikbaar.

Eerst viel mijn oog bij metrostation Kralingse Zoom op deze O408 van Arriva. Het is de 1121 met Instructierit op de display:
Afbeelding

Toen besloot ik om naar Oud-IJsselmonde te gaan. Hier kon ik de Buslijnen 47 en 140 op de foto zetten. Hiervoor ging ik met Buslijn 47 naar de Van Hoochstratenweg en vanaf daar liep ik via de Koninginneweg naar de kruising met de Benedenrijweg. De doorkomsttijd van Buslijn 140 richting Kralingse Zoom zat goed in mijn hoofd, want na even wachten kwam Alliance 2644 als Buslijn 140 richting Kralingse Zoom de hoek om:
Afbeelding

Hierna besloot ik om de Koninginneweg richting de Keizerwaard af te lopen om zo onderweg een leuk plekje te vinden om Buslijn 47 vast te leggen. Na een lekkere wandeling in de warme zon zag ik net na de halte Koninginneweg een goede plek bij de kruising met de Adriaan de Jongstraat. Ik had het gevoel dat de bus zo zou komen en dat was ook zo, want vlak hierna kwam Citaro 234 als Buslijn 47 richting Keizerswaard langs:
Afbeelding

Ik had geen zin om nu een kwartier te wachten op de volgende bus en daarom ben ik maar verder gaan lopen naar de Keizerswaard. Vanaf hier wilde ik naar de Spinozaweg om Buslijn 187 vast te leggen. Buslijn 143 naar het Zuidplein kwam net aangereden en hiermee kwam ik mooi op tijd op de Spinozaweg. Buslijn 187 kwam over 6 minuten, dus ik had mooi de tijd om een leuke plek uit te kiezen. Met wat vertraging kwam de bus dan eindelijk langs, maar toen ging net mij UV-vriend achter de wolken. Opzich niet zo'n ramp, maar de chauffeur had ook nog eens de bestemming al veranderd voor de volgende rit. :? Daarom heb ik de foto maar niet gemaakt en besloot ik om via het Zuidplein naar het Nachtegaalplein te gaan voor Buslijn 46, 69 en 72.
Met Buslijn 73 (de 4e bus die hier komt) kwam ik bij het Nachtegaalplein. Eerst kwam deze Volvo 641 als Buslijn 69 richting Pernis langs:
Afbeelding

Hier vlak achter zat Den Oudsten 901 als Buslijn 72 naar Waalhaven O.Z. Na anderhalf jaar is die bestemming (op een enkele bus na dan) nog steeds niet gevonden op de displays... :? :
Afbeelding

Toen kwam er een aantal grote wolken aan en daardoor kon mijn UV-vriend niet doorheen branden. Daarom besloot ik om Buslijn 46 maar voor een andere keer te bewaren en met de eerstvolgende Buslijn 72 naar het Zuidplein terug te gaan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Daniel »

Vandaag ben ik in de avondspits ook maar eens op het Zuidplein wezen kijken, in de hoop nog wat leuk materieel aan te treffen. En zowaar, dat gebeurde nog ook :)

Het eerste de beste busje dat ik tegen kwam was de TCR 408...
Afbeelding

Niet veel later kwam het oudste busje uit de concessie DAV langs...
Afbeelding

Met enige regelmaat werd even de tijd afgewacht op de hoek van de Gooilandsingel, wat gelegenheid bood voor wat fraaiere plaatjes met leesbare bestemmingsfilm...
Afbeelding

Afbeelding

Voor wie haast heeft om in Buiten Dienst te komen, is er de bus naar Sneldienst...
Afbeelding

TCR kwam ook nog met wat langer spul langs, zoals deze 411...
Afbeelding

De 6245/92 komt naar beneden vanaf de uitstaphalte...
Afbeelding

Op de 395 reed o.a. deze Integro van Van Oeveren...
Afbeelding

En tot slot heb ik voor mb90 nog die andere Ridderkerkse Duvedec...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door mb90 »

Leuke foto's. Vooral die laatste. :) Bij een avondspits hier op het Zuidplein is er altijd inderdaad genoeg materieel te zien en dat is op de foto's goed te zien.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door waldo79 »

Die 1121 wordt ook voor van alles ingezet :) Nu dus weer een instructierit in het Rotterdamse...
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door mb90 »

Wat plaatjes kris-kras door Rotterdam van een fietstocht naar Lansingerland.

Eerst ging ik even kijken bij de werkzaamheden aan de RandstadRail tussen de overweg Kleiweg en station Melanchthonweg. Hier komt een 3e rail en een extra wissel. Het is bijna klaar:
Afbeelding

De wissel iets ten zuiden van het station ligt er al:
Afbeelding
In de toekomst zal er op het station overgeschakelt worden van 3e rail naar de bovenleiding en andersom. Dit is in tegenstelling tot het sneltramtracé in Oost niet rijdend, omdat dat dan te dicht bij de tunnel naar het CS zou komen.

Hierna kwam ik op de Ringdijk (bij Schiebroek) deze RET-Citaro 286 als Buslijn 35 naar Station Noord tegen:
Afbeelding

Rijdend langs de Kastanjesingel zag ik dat er wat leuke plekjes tussen zaten om de trams daar vast te leggen en dat deed ik tussen de Peppelweg en de Larikslaan dan ook. Nadat de eerste tram niet goed erop kwam, lukte de 2e wel. Dat was deze Citadis 2020 als Tramlijn 25 naar Carnisselande:
Afbeelding

Na de tocht door Lansingerland en Pijnacker (zie het topic Rondje door Lansingerland en Pijnacker) kwam ik uit op de Straatweg in Hillegersberg. Hier komen de Buslijnen 170, 173 en Tramlijn 4. Ik zag op de haltepaal dat ik precies op tijdstip er was dat ze alledrie snel achter mekaar zouden komen en daarom zocht ik een bruggetje een plekje uit.
Al snel kwam er wat leuk langs in de vorm van deze Citaro 2848 als Buslijn 173 naar Rotterdam CS:
Afbeelding

Na 6 minuten volgde deze ZGT 731 als Tramlijn 4 naar het Marconiplein:
Afbeelding

4 minuten hierachter zat Amba 8715 (met reclame voor de woonboulevard van Leiderdorp, het is dus goed te zien dat deze lijn in Zoetermeer overgaat op Buslijn 32 van en naar Katwijk) als Buslijn 170 naar Rotterdam CS:
Afbeelding

Na een mooie route langs de Rotte kwam ik uit op de Linker Rottekade. Hier komen Buslijn 38 en Tramlijn 8. Ook deze werden vastgelegd. Na 10 minuten volgde de RET-Den Oudsten 817 als Buslijn 38 naar Station Schiedam Centrum:
Afbeelding

Hier vlak achter zat ZGT 741 als Tramlijn 8 naar Spangen:
Afbeelding

Ik was nu vlakbij Station Blaak ( 8-)). De zon stond goed voor bussen met een mooie achtergrond en daarom ben ik daarheen gegaan voor de volgende foto's. Eerst zou Buslijn 46 naar Charlois van 15:56 uur komen, maar die heb ik nooit gezien. Of hij was te vroeg of hij is nooit geweest. Ook stond er op de linker rijstrook richting de Willemsbrug de Citaro 245 als Buslijn 48 richting Station Zuid met een wagen erachter en met knipperlichten stil. Ik vermoed dat de wagen de bus geraakt heeft, maar omdat er niks was is de bus niet veel later weer weggereden.
Hierdoor volgde niet veel later alweer de volgende bus. Dit was Citaro 242 als Buslijn 48 richting Station Zuid. De 245 moet er dus toch wel even gestaan hebben, omdat er ook nog een doorgaande rit naar de Keizerswaard tussen moest zitten. Op de achtergrond zijn links Het Potlood en rechts de Kubuswoningen te zien:
Afbeelding

Hierna kwam Buslijn 32 naar Station Noord langs. Hiervoor ben ik iets naar achteren gelopen, omdat de bus er anders niet mooi op kwam. Daarom hier Citaro 233 als Buslijn 32 naar Station Noord met op de achtergrond de Centrale Bibliotheek, Het Potlood, de boog van Station Blaak en de Kubuswoningen:
Afbeelding

Toen volgde eindelijk Buslijn 46. Dit was de rit van 16:11 uur, maar dan met -2. Het was de 906 als Buslijn 46 richting Charlois met op de achtergrond weer Het Potlood en de Kubuswoningen:
Afbeelding

Om nog meer foto's met een andere mooie achtergrond te krijgen besloot ik om naar de Westersingel te gaan. Hier stond de zon goed en zijn samen met de trams op de Mauritsweg de Delftse Poort en de Milleniumtoren op de achtergrond te zien.
Eerst kwam Citadis 2054 als Tramlijn 25 naar Carnisselande langs:
Afbeelding

Na even wachten volgde de ZGT 739 als Tramlijn 8 naar Spangen:
Afbeelding
Deze ging na de foto niet links de Van Oldenbarneveltstraat in, maar verder rechtdoor naar het Eendrachtsplein. :? Waarom weet ik niet, maar hierna volgde ook nog een Tramlijn 23 naar Beverwaard die vanuit de Van Oldenbarneveltstraat naar het Eendrachtsplein ging. Dit is niet gebruikelijk.

Na dit alles kwam al snel Citadis 2024 als Tramlijn 20 naar Lombardijen langs:
Afbeelding

Hierna kwam er nog een ongebruikelijke tram uit de Van Oldebarneveltstraat. De ZGT 724 kwam namelijk achteruit als Tramlijn 8 naar Spangen vanuit de genoemde straat. Ook deze ging na het omlopen van de bestuurder verder richting het Eendrachtsplein. Wat er allemaal aan de hand was weet ik niet, want toen ik later over de Coolsingel reed was daar niets te zien. :?
Doordat de 724 achteruit kwam moest de volgende tram even wachten. Dit was ZGT 737 als Tramlijn 7 naar Willemsplein. De enige tramlijn waar ik nog geen foto van had, maar nu dus wel :):
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Daantje »

Leuke plaatjes van hele bekende plekken (Linker Rottekade is vlakbij mijn huis, Westersingel fiets ik elke dag naar m'n stage). Ik weet dat er vanwege de dodenherdenking op 4 mei geen trams voorlangs het stadhuis reden maar als ik het goed heb was je op 3 mei (zaterdag) daar?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Suus »

Hoewel het misschien al een wat oudere foto is:
meltrain schreef:]Een bus op lijn 85 van een voor mij onbekend bustype aan de halte Akkersweg, nabij metrostation De Akkers:
[Afbeelding]
Chauf21 schreef:Een MAN Scout :D
Maar er staat Berkhof op de voorkant? Ik dacht dat MAN en Berkhof twee concurrenten waren :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door mb90 »

Daantje schreef:Ik weet dat er vanwege de dodenherdenking op 4 mei geen trams voorlangs het stadhuis reden maar als ik het goed heb was je op 3 mei (zaterdag) daar?
Op zaterdag (toen was ik er inderdaad) reden ze gewoon langs het stadhuis. De Tramlijn 23 die ik zag die de Van Oldebarneveltstraat uit kwam is er ook langsgekomen, want hij ging hierna naar het Eendrachtsplein.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door tsov »

Bee schreef:Maar er staat Berkhof op de voorkant? Ik dacht dat MAN en Berkhof twee concurrenten waren :?
In dit geval niet. Hier levert MAN de aandrijving (motor, chassis etc) en Berkhof de carrosserie.
MAN bouwt ook complete bussen (zoals de Lion's City), maar Berkhof bouwt alleen carrosserieën. De Ambassador wordt verkocht als VDL Berkhof Ambassador, maar er zit een DAF motor in (DAF is ook onderdeel van VDL, vandaar :wink:)
Meestal wordt de carrosserie als het 'type' bus gezien, aangezien die uiteraard beeldbepalend is, maar onderstaande twee bussen zijn technisch heel verschillend, terwijl ze uiterlijk hetzelfde zijn (Den Oudsten Alliance-carrosserie).
Afbeelding
Deze bus staat op een Volvo-onderstel,

Afbeelding
En dit is een DAF :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Suus »

Ah, dat verklaart een hoop :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door mb90 »

Vandaag heb ik eens wat foto's gemaakt in Spijkenisse en Schiedam. Hier had ik nog niet zoveel lijnen op de foto gezet en daar moest maar eens verandering in komen. :) In de ochtend ging het naar Spijkenisse en 's middags naar Schiedam (via Rozenburg met lijn 115 en lijn 89).

Eerst ging het vanaf metrostation De Akkers naar de Bachbaan. Hier zijn mooi de walvisstaarten van de uitloopsporen te zien:
Afbeelding

Al snel kwam CXX-Amba 8325 als Stadsbuslijn 84 naar Spijkenisse Metro Akkers:
Afbeelding

Hierna ging het lopend naar de Copernicuslaan in de wijk Sterrenkwartier. Hier kon ik mooi Stadsbuslijn 81 op de foto zetten. Deze lijn wordt gereden door 8-persoonsbusjes. Met uitzondering van een paar ritten in de spits. Die worden met een grote bus gereden. Het busje richting De Akkers was te laat en daardoor kon deze samen met het busje richting Spijkenisse Centrum op de foto gezet worden. Links het busje richting De Akkers:
Afbeelding

Hierna ging het verder lopend naar metrostation Centrum om vanaf daar naar de halte Halfweg 2 te gaan aan de Groene Kruisweg. Dit gebeurde met een Amba op Buslijn 103 naar Rockanje.
Toen ik er net was kwam al gelijk de eerste bus langs. Dit was de 5634 (een Volvo 8700) als Buslijn 115 vanuit Brielle via Rozenburg naar Spijkenisse Metro Centrum:
Afbeelding

Al snel volgde CXX-Amba 8328 als Buslijn 101 vanuit Hellevoetsluis naar Spijkenisse Metro Centrum:
Afbeelding

Een blik in het busboekje van de stadslijnen van Spijkenisse leerde dat Buslijn 85 zometeen over de Edisonweg zou komen. Dit was vlakbij en omdat er de eerstvolgende 10 minuten toch geen bussen kwamen besloot ik om daar even heen te gaan. En na even wachten kwam dan de CXX-MAN Berkhof 6404 als Buslijn 85 naar Spijkenisse Halfweg met wat vertraging langs:
Afbeelding

Op de weg terug naar de halte kwam ook nog Buslijn 105 me tegemoet. Dit was een van de weinige Alliance's die hier nog rondrijden. Het was namelijk de 2238 als Buslijn 105 naar Spijkenisse Metro Akkers:
Afbeelding

Terug bij de halte kon ik ook nog een bus op lijn 103 vastleggen en zo had ik alle bussen die hier op dit moment (rond 13:00 uur) komen. :D Het was de 5631 (een Volvo 8700) als Buslijn 103 naar Spijkenisse Metro Centrum:
Afbeelding

Hierna had ik het wel gezien in Spijkenisse en ging het met Buslijn 115 naar Rozenburg om vanaf daar met Buslijn 89 naar Schiedam te gaan. Hier ging ik fotograferen bij de brug over de Buitenhaven in de G. Verboonstraat. Hier komen de RET-Buslijnen 51,54 en 55 en ook CXX-Buslijn 89. Deze wilde ik allemaal op de foto hebben.
Eerst kwam Buslijn 51 naar Woudhoek langs met Den Oudsten Alliance 945:
Afbeelding
De bussen uit de 900-serie horen eigenlijk op Zuid, maar de laatste tijd rijdt alle doormekaar met ook bijvoorbeeld Alliance's uit de 800 op Zuid.

Iets meer dan 10 minuutjes later kwam Buslijn 54 naar De Gorzen met Alliance 809 (die hier dus wel hoort) langs:
Afbeelding

Na weer 10 minuutjes kwam Buslijn 89 naar Rozenburg met CXX-Alliance 2555 (de bus waarmee ik hier gekomen ben) langs:
Afbeelding

Eigenlijk zou hier vlak achter Buslijn 55 naar Liesveld moeten zitten, maar deze is nooit langsgekomen. :? Die komt dus wel de volgende keer ergens in Vlaardingen op de foto.
Wel kwam hier vlak achter Alliance 827 als Buslijn 51 naar Woudhoek langs:
Afbeelding

En tot slot nog 2 foto's vanaf het Zuidplein.
Eerst de enige geel-witte bus die hier nog rond rijdt. Eerst reed ook nog O408 2320 hier rond, maar deze heb ik al meer dan een maand niet meer gezien, dus ik vrees dat deze overleden is. :( Die geel-witte bus is Alliance 2231. Hier komt hij aan als Buslijn 182 vanuit Carnisselande vanaf de andere kant van de Zuiderparkweg dan normaal: :?
Afbeelding

Als laatste bus een bus die hier pas nieuw is. Hij rijdt vanuit de stalling Ridderkerk en het is weer een andere bus in de al gevarieerde materieelinzet hier. :) Het is Alliance 2327. Een ex-Midnetbus die ook nog eens een van de weinige bussen uit die serie groen is en niet geel-wit. Vanaf de achterkant lijkt het een Alliance waarvan er hier meer rijden, maar de voorkant laat zien dat het een andere is. Deze voorkant is namelijk bol:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door mb90 op vr 09 mei 2008, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten