OV in en rond Rotterdam

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door tsov »

Tsja, Rotterdam hè :twisted:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Fles »

STF schreef:Wordt de chauffeur van die onderste bus, net overallen ofzo? Hij heeft zijn handen in de lucht. :wink:
Dolf Dijkstra omgeschoold? :idea: ;)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Karl »

Crisis hè, dan moeten machinisten bij gaan klussen op de bus.
Het is een spectrum.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door mb90 »

Wat foto's vanaf Station Alexander en de Ruggeweg in de wijk Overschie doordat ik eerder klaar was dan gepland en ook meteen vakantie kon vieren :D .

Eerst Station Alexander waar op de RET-lijnen 30 en 36 nog 800-tjes te zien zijn, zoals deze 824 op lijn 30 naar Schollevaar:
Afbeelding

De lijnen 30 en 36 zijn echte Alliance-lijnen, want naast de 824 en de 834 (niet op de foto) rijden er ook 900-tjes, zoals deze 919:
Afbeelding

Dan naar Overschie. Hier ging ik naartoe, omdat ik nog weinig foto's van lijn 32 had, maar daar kwam snel verandering in:
Afbeelding

Ook lijn 40 komt hier en die liet de goede bestemming zien, elke keer als ik lijn 40 op de foto heb zie ik deze goede bestemming 8-) :
Afbeelding

Toen was lijn 32 weer aan de beurt, maar nu de andere kant op:
Afbeelding

En tot slot ging ook lijn 40 weer de andere kant op:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Meltrain »

mb90 schreef: Ook lijn 40 komt hier en die liet de goede bestemming zien, elke keer als ik lijn 40 op de foto heb zie ik deze goede bestemming 8-) :
Afbeelding
[zeurmodus]Nee hoor, het moet Rotterdam Centraal zijn.[/zeurmodus]
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door mb90 »

Door werkzaamheden aan de trambaan aan de Schiekade is RET-tramlijn 25 in 2 delen gesplitst. Een deel Centraal Station - Carnisselande en een deel Schiebroek - Blijdorp. Tussen de Schiekade en Blijdorp rijdt dus nu weer tijdelijk een tram en daar heb ik vandaag wat foto's van gemaakt.

Hier ZGT 728 aan de achterzijde van het Centraal Station (hier moeten de reizigers vanuit Schiebroek overstappen om verder te reizen richting Carnisselande) opweg naar Blijdorp. Een bestemming die gelukkig weer op een tram te zien is:
Afbeelding

Ook langs de Provenierssingel komen nu weer trams en overdag zelfs 10x per uur per richting. Hier is bijvoorbeeld ZGT 735 te zien richting Blijdorp, alleen is de bestemming nog steeds of alvast Schiebroek:
Afbeelding

En ook de keerlus in Blijdorp bij de oude ingang van de diergaarde wordt nu weer goed bediend:
Afbeelding

Zoals te zien is zijn de trams op dit deel van lijn 25 niet rolstoeltoegankelijk. Dit komt doordat de Citadissen niet door Blijdorp kunnen. In de infofolders is dit ook aangegeven, maar de tijdelijke lijnstickers spreken dit echter tegen...:
Afbeelding

Dan naar de andere kant van de knip. Daar rijdt lijn 25 nu een lusroute door het centrum. Hierdoor komt lijn 25 nu ook langs het Stadhuis:
Afbeelding

Vanaf het Stadhuis zag ik dat er een aantal leuke ZGT-tjes uit de 800-serie op lijntje 7 reden. Ik had toch alle tijd vanmiddag, dus die gingen ook even op de foto. Zo lang kan het immers niet meer, want deze serie gaat na de komst van de nieuwe Citadissen als eerste eruit.
Als eerste kwam de grijze 828 langs:
Afbeelding

De volgende was een 800-tje met een ouderweste filmrol, namelijk de 823 en die filmt dus ook de oude bestemming van Woudestein: Burg. Oudlaan:
Afbeelding

Het laatste 800-tje was een 800-tje die ik niet zo vaak op straat zie, namelijk de 815. :) Ook de 815 heeft nog een filmrol en filmde dus ook Burg. Oudlaan:
Afbeelding

De laatste foto van de dag was een toevalstreffer tijdens het wandelen op de Coolsingel. Geen bijzondere bus, maar een bus met een mooie achtergrond, namelijk het Stadhuis 8-) :
Afbeelding
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door tsov »

Leuk!
Twee vraagjes: tot wanneer duurt dat hele circus met die knip en wanneer komen de nieuwe Citadissen? Want zoveel foto's van die 800'en heb ik niet :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door mb90 »

Het knipcircus duurt zowiezo t/m 22 maart. Daarna komt er waarschijnlijk een tramlijn 5 die ook door Blijdorp en waarvoor dus ook ZGT's nodig zijn, maar dit is nog niet helemaal zeker. Overigens zijn de 800-tjes elke doordeweekse dag zowiezo al te zien op de lijnen 2 en 7 alleen niet altijd de stellen met een oude filmrol waarvan er maar 3 nog rond kunnen rijden.

Wanneer de nieuwe Citadissen komen weet ik niet precies. In ieder geval vanaf dit jaar.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Geert »

Zijn er eigenlijk plannen om die keerlus bij Blijdorp aan te passen? Die ZGT'jes zullen immers er ook wel uitgaan binnen een aantal jaar, lijkt me, en dan is die hele keerlus ineens waardeloos geworden :P
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15330
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

mb90 schreef:Het knipcircus duurt zowiezo t/m 22 maart.
Tot deze datum duurt deel 1 van het knipcircus (lees het werk aan de Schieweg/Schiekade). Bij deel 2 gaat de omleidingtram rijden vanaf de Blijdorpzijde van CS via de Statenweg en de Bergselaan naar de Schiekade/Schieweg. Alle werkzaamheden moeten (volgens planning) half mei gereed zijn.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door mb90 »

Dat gaat dus toch door? Ik dacht dat hier ergens stond dat dat nog niet zeker was of was dat voor de lus door het centrum? Nou tsov dan kun je nog 2,5 maand genieten van de extra 800-tjes. :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Suus »

Zou iemand ergens kunnen intekenen hoe die routes lopen? Ik ben in Rotterdam eigenlijk alleen bekend in het centrum, Kop van Zuid en Oud-IJsselmonde, dus het zegt mij allemaal weinig :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door mb90 »

Niet zelf ingetekend, maar uit de folder van de RET:
http://www.ret.nl/reizen-met-ret/omleid ... maart.ashx

Na 22 maart vervalt dan het deel aan de Schiekade en gaat lijn 25 (of 5) vanuit Schiebroek via de Stadhoudersweg en via Diergaarde Blijdorp naar de achterzijde van het Centraal Station.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door reisthijs »

Geert schreef:Zijn er eigenlijk plannen om die keerlus bij Blijdorp aan te passen?
Dat is misschien niet nodig, omdat de nieuwe Citadissen niet precies hetzelfde zijn als de oude. Ik geloof dat de Citadis2 aan de uiteinden iets korter wordt zodat deze minder uitzwenkt. Zodat er dus minder aanpassingen nodig zijn aan de bestaande lijnen waar de oude Citadis niet kan rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
lausteen
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 11:55

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door lausteen »

mb90 schreef:Het knipcircus duurt zowiezo t/m 22 maart. Daarna komt er waarschijnlijk een tramlijn 5 die ook door Blijdorp en waarvoor dus ook ZGT's nodig zijn, maar dit is nog niet helemaal zeker. Overigens zijn de 800-tjes elke doordeweekse dag zowiezo al te zien op de lijnen 2 en 7 alleen niet altijd de stellen met een oude filmrol waarvan er maar 3 nog rond kunnen rijden.

Wanneer de nieuwe Citadissen komen weet ik niet precies. In ieder geval vanaf dit jaar.
De 818 en 823 zijn bijna dagelijks te zien op lijn 7 :) Er rijdt er bijna altijd eentje in dienst, en als ze rijden is het volgens mij altjd op 7. De 815 is inderdaad wat exotischer.

Weet jij trouwens welk nummer de 4e koersrol-ZGT heeft?
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door mb90 »

Ik weet het niet 100% zeker, maar ik dacht de 822.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Dat weet ik eiegenlijk ook niet.
De enige die ik vaak tegenkom zijn de 815 en 823. Overigens is de 819 tegenwoordig eigendom van RoMeO en staat in Hillegersberg.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Stefan »

De goede oude tijd.. :)
Afbeelding
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Oud forumgebruiker

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Oud forumgebruiker »

Dikke vogelflats :lol:

Leuk busje, maar: 2 deuren? Horen er dat in de stad niet 3 te zijn? Hier, en ik meen ook ik Utrecht, wel trouwens.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Wubbo »

In Utrecht heeft alles op de stadsdienst inderdaad minstens 3 deuren. Uitzondering daarop zijn de ex-Connexxion-dingen die de laatste tijd ingestroomd zijn.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Geert »

klaxxon schreef:Leuk busje, maar: 2 deuren? Horen er dat in de stad niet 3 te zijn? Hier, en ik meen ook ik Utrecht, wel trouwens.
Nee, volgens RET kan 2 deuren best. De volledige vloot (nieuwe) Citaro's heet ook maar 2 deuren, alleen de 800 (en 900'tjes?) heeft 3 deuren. Erg handig is dat allemaal niet bij drukte, in ieder geval.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door mb90 »

Inderdaad, die 2 deuren is het grootste nadeel van de Citaro's van de RET. De versie Citaro's van Arriva in Den Bosch had ik liever gezien.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door Suus »

Zelfs op Schiphol hebben de bussen van het sternet drie deuren. Misschien dat de RET liever meer zitplaatsen bied dan uitstapgemak?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
db2612
Berichten: 12
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 18:10

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door db2612 »

Bij Connexxion in Delft hebben we alleen maar twee deuren.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV in en rond Rotterdam

Bericht door reisthijs »

Connexxion heeft bijna nergens 12m-bussen met drie deuren. Enige uitzondering die ik ken is het Sternet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten