Een combinatie van slim schuiven op school door veel afwezigen leverde vandaag een vrije dag op. Die vrije dag in combinatie met wat leuke lijntjes om te fotograferen zorgde ervoor dat ik vandaag weer eventjes op pad ging.
Bij Qbuzz wordt lijn 189 (Ridderkerk Drievliet - Barendrecht Donk v.v.) vertaxibust. Daarom ben ik vandaag nog even wezen kijken bij dit spitslijntje met gigantische rijtijden. Op de laatste ochtendrit was Qbuzz 1089 de gelukkige om te gaan rijden. Jammergenoeg hier op de foto met een bus die net van de andere kant passeerde:
Met lijn 143, 183 en 182 ging het daarna naar Rhoon Portland. Op de Rotterdamseweg zag ik de 1089 alweer terugkeren naar de stalling in Ridderkerk. Dat bewijst de gigantische rijtijden maar eens, want dat was nog 8 minuten voor de officiele aankomsttijd in Barendrecht, terwijl hij in Drievliet precies op tijd langskwam.
In Portland worden de routes van de lijnen 182 en 183 gewijzigd. Een klein deel van Portland waar nu lijn 182 komt, komt daardoor zonder bus te zitten. Niet dat ze er veel van hadden gemerkt, want haltepalen waren in geen velden of wegen te bekennen. Hier komt de 1059 als lijn 182 Portland binnen. Doordat er vanaf de andere kant een vrachtwagen met een lading zand langskwam is de foto wat vroeg genomen:
Daarna ging het met lijn 182, tramlijn 25 en tramlijn 23 naar IJsselmonde. Onderweg tijdens het overstappen bij de halte Vuurplaat kwam ik nog deze opvallende MediaMarkt-Citadis tegen, de 2029:
Toen kwam ik dus in IJsselmonde. Hier wilde ik graag naartoe voor buslijn 48. Deze rijdt namelijk nu over een traject wat vrijwel altijd busloos is. Alleen in het weekend wordt het een paar keer per nacht door B-16 bereden. Hier de Citaro 222 als lijn 48 op de Groene Tuin bij verzorgingstehuis Antonius IJsselmonde:
Met lijn 23 ging het daarna naar het centrum. Hier gaat ook wat veranderen. Het Kruisplein gaat nu helemaal op de schop. Deze bufferzone voor de bussen gaat daardoor weg:
Ook rijdt er nu een tijdelijke tramlijn 5 door de al bekende werkzaamheden aan de Schiekade. De lus door Blijdorp wordt daardoor weer bereden. Het ging daarom hierna snel naar Blijdorp om de trams daar vast te leggen. Eerst kwam er echter een busje op Airport-Express lijn 50 langs die ik hier niet verwachtte:
Dan de trammetjes. Hier lijn 5 richting Centraal Station langs de diergaarde:
Een stukje verderop, op de Stadhoudersweg, komt lijn 5 richting Schiebroek langs:
De plek waar deze foto gemaakt is, is het perron van een voormalige halte van de voormalige tramlijn 3. De restanten zijn nog te zien aan de lege haltepalen en door dit papiertje:
Vanaf de andere kant kwam alweer een lijn 5 richting CS langs:
Weer een stukje verderop, op de Bergselaan, zijn zelfs de waarschuwingslichten verdwenen. Om maar een idee te geven dat het al een tijdje geleden is dat hier een tram heeft gereden:
Hierna ging het via CS naar Schiedam om daar even te kijken bij een project van een klasgenoot. Bij het station stond een Qbuzz met OV-Chipkaartapparatuur. De eerste die ik hiermee zie in deze regio. Het zat overigens nog wel in een vuilniszak. Het was deze 1083:
Tot slot ging het nog even naar Station Lombardijen om daar nog een ZGT uit de 800-serie vast te leggen op tramlijntje 2. De 847 was de gelukkige: