mb90 on Tour #28: In de Hoeksche Waard en op Voorne-Putten

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #28: In de Hoeksche Waard en op Voorne-Putten

Bericht door mb90 »

Vrijdag heb ik een tourtje gemaakt door de Hoeksche Waard en een deel van Voorne-Putten. Vooral voor de spitslijnen in Spijkenisse en de scholierenlijnen in de Hoeksche Waard, maar ook voor de lijnen 190, 195 en 197 in de Hoeksche Waard die van een belbus naar een 'gewone' bus gegaan zijn.

Op de gebruikelijke tijd van de bus naar mijn stage (7:15 uur) ging het nu met de metro naar Spijkenisse om daar wat ochtendspitslijntjes vast te leggen. Na het uitstappen bij Spijkenisse Centrum viel mijn oog gelijk op de laatste rit van lijn 185. De non-stop lijn in de tegenspits naar de wijk Wijngaard in Spijkenisse:
Afbeelding

Snel volgde ook de andere tegenspitslijn, namelijk lijn 184 naar Maaswijk. Doordat een aantal stads- en streeklijnen aan elkaar gekoppeld zitten kwam er toevallig op deze rit een Volvo 8700 terecht. Goed voor een foto:
Afbeelding

Een tegenspitslijn voor de streek is lijn 121 naar Hellevoetsluis. Vanuit Hellevoet is dit lijn 111, maar naar Hellevoet worden in de ochtendspits nog meer haltes overgeslagen. In de middagspits is dit precies andersom. Deze Amba reed bijvoorbeeld op lijn 121 en hij reed ook nog eens vanaf de Amnesty Internationallaan door naar de Smitsweg:
Afbeelding

Op Voorne-Putten zijn nog enkele Alliance's te vinden. Nadat ik al de 2553 op lijn 106 naar Brielle zag, reed de 2689 op lijn 103 naar Rockanje 8-). De 2689 heeft alleen een film met kuren en dat was ook nu weer te zien, want hij kwam aan met "111 Geervliet" op deze drukke rit:
Afbeelding

Van de Scoutjes had ik deze morgen nog geen foto kunnen maken, maar daar kwam snel verandering in:
Afbeelding

Daarna was het de hoogste tijd om naar de Hoeksche Waard te gaan. Dit deed ik met lijn 190 naar Oud Beijerland. Net als in de belbustijd wordt deze lijn gereden door een gewone Mercedes Vito, alleen nu natuurlijk via een vaste route. :wink: Met deze lijn ging ik mee naar het eindpunt aan de Zinkweg. Het was inmiddels licht geworden en dat was maar goed ook, want de eerste bus was een interessante. Dat was namelijk deze TCR 398 die er nog steeds is op duivelslijntje 666. Echt lang heeft die 398 niet meer te gaan dus. :twisted: :
Afbeelding

Snel volgde de volgende lijn die een cijfertje hoger was, lijn 667 dus:
Afbeelding

En vlak daarachter weer een cijfertje hoger, de 668 dus. Deze reed met deze 401 die tot voor kort nog paars was:
Afbeelding

Daarna ging het met lijn 161 naar Heinenoord die weer de route uit de CXX-tijd rijdt. Een rustig ritje zo halverwege de ochtend. Vanaf Heinenoord ging met met lijn 164 op en naar van en naar Numansdorp, omdat ik dat stukje al lang niet meer gedaan had en terug bij Heinenoord ging het vanaf daar naar Strijen. Daar ging het met de nieuwe lijn 197 naar Strijensas. Deze lijn wordt net als lijn 195 gereden door een SprinterCity en vandaag was dat de TCR 451. Nadat ik in Strijensas aankwam reed dit busje gelijk weer weg, maar ik dacht dat hij op de echte vertrektijd wel weer terug zou komen. Terug van datgene waarvoor ik hier was, bleek dat laatste echter niet het geval te zijn, want het busje was gelijk terug naar Strijen gegaan. :? Dat werd dus een klein uurtje wachten, maar in de tussentijd kon ik wel alles rustig bekijken, zoals deze nieuwe halteinfo van Arriva:
Afbeelding

Dit zijn de nieuwe abri's die steeds meer hier te zien zijn. In Gelderland en Utrecht waren ze al eerder te zien overigens:
Afbeelding

En om 12:25 uur volgde dan weer de TCR 451:
Afbeelding

Ook nu ging hij weer gelijk weg, maar gelukkig werd er nog wel in Strijen gewacht. Daardoor kon ik het interieur van dit busje eens fotograferen:
Afbeelding

Met dit busje ging het verder naar Numansdorp om vanaf daar weer naar de Zinkweg te gaan. Normaal gesproken was dit geen probleem, maar met het lange wachten in Strijensas werd dit krapjes. Doordat de 169 vertraagd was, haalde ik het achteraf makkelijk. Vanaf de Zinkweg ging het daarna naar de scholengemeenschap waar ik dit keer de bussen voor de middagritten wilde fotograferen.
Eerst kwam er nog een 669 van de Kwakscheweg:
Afbeelding

Daarna vertrok de rest. Eerst de 666. Ik wist niet dat Arriva zo duivels was :twisted: :
Afbeelding

De volgorde was zoals het hoort, dus de volgende was de 667:
Afbeelding

En daarna volgde dus de 668:
Afbeelding

Terug naar de Zinkweg. Daar kwam de SprinterCity van lijn 162 weer langs, de TCR 441:
Afbeelding

Op de achtergrond van de vorige foto was hij al te zien, de TCR 401. Hier beter te zien dan de ochtendfoto. De chauffeur vertelde ook nog dat de spiegel bij de voordeur net erop zit en dat dit al de 3e voor de 401 is:
Afbeelding

Daarna ging het met de 190 weer naar Spijkenisse. Alweer met hetzelfde busje:
Afbeelding

Het ging lekker snel naar Spijkenisse en daardoor kon ik nog met de 101 naar Hellevoetsluis. Bij de Amnesty Internationallaan gaat deze lijn over in lijn 102:
Afbeelding

Ook nu rijdt lijn 121 weer, maar vergeleken met vanmorgen de andere kant op:
Afbeelding

Daarna was het even een kwartiertje wachten tot de volgende bus en dat was scholierenlijn 604. Een lijn waar ik tot vandaag nog geen foto van had:
Afbeelding

Voor de enige schoollijn van Connexxion, lijn 110, goldt hetzelfde:
Afbeelding

Ook van lijn 104 ontbrak er nog eentje, maar ook daar kwam vandaag verandering in:
Afbeelding

Met de snelste bus (lijn 121 dus) ging het weer terug naar Spijkenisse Centrum. Daarna ging het snel naar station Heemraadlaan, omdat daar gewerkt wordt aan een P+R voorziening. Daardoor worden er 2 trappen aangebracht tussen de perrons en de P+R aan de noordkant van het station:
Afbeelding

Hierna ging het met de metro weer terug richting Rotterdam. Onderweg zag ik bij Spijkenisse Centrum een bus van TCR op de vrijdagse pendel tussen Port Zelande (voor medewerkers hiervan) en Spijkenisse rijden. Omdat dit de 410 was en dit niet elke dag voorkomt wilde ik hier nog even een foto van maken. Dat lukte maar net:
Afbeelding

Tot slot volgde er tijdens het wachten boven op de metro naar huis nog een bus op die pendel. Dit keer de 427 die V.I.P. filmde :lol: :
Afbeelding

De statistiekjes:
Reisduur: ongeveer 9,5 uur
Aantal metro's: 4
Aantal bussen: 11
Soorten busmaterieel: TCR MB Vito (2x), Arriva-Amba (5x), TCR MB SprinterCity (2x), CXX-Volvo 8700 (2x)
Kosten: € 0,- (met dank aan de SOV)
Robin2239
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 18 jan 2009, 22:19

Re: mb90 on Tour #28: In de Hoeksche Waard en op Voorne-Putten

Bericht door Robin2239 »

Mooie Reportage!

Lijn 110 (op Zaterdag lijn 210.) is overigens niet de enige scholieren lijn op Voorne-Putten, ook lijn 123 hebben we nog (die maar 1x per dag rijdt om 08.00u vanaf Spijkenisse Metro Centrum richting Brielle Busstation Rugge)
Die Volvo's zitten wel meer op lijn (1)84 vanwege de drukte op die lijn.

En wat die oude beestjes betreft, we hebben nog 9 Alliance B95s en 2 Alliance B96s rijden (gelukkig! :D ).
Wacht veranderingen niet af, veroorzaak ze zelf.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: mb90 on Tour #28: In de Hoeksche Waard en op Voorne-Putten

Bericht door Stefan »

Leuk om wat foto's van mijn eigen omgeving te zien! :D
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten