mb90 on Tour #29: Rood, wit, blauw en grijs in Brabant

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #29: Rood, wit, blauw en grijs in Brabant

Bericht door mb90 »

Gisteren (zaterdag 24 januari) heb ik een last-minute tour gemaakt naar Brabant. Om precies te zijn naar Tilburg en Eindhoven. Doordat het last-minute was, was er geen planning, er was alleen een einddoel, namelijk dat ik voor 19:00 uur terug in Rotterdam was om naar De Kuip te gaan.

De tour begon net na het middaguur en na de lunch met een rit van het Zuidplein naar station Rotterdam Lombardijen. Omdat ik toch veel tijd had, besloot ik om weer een keer met RET-buslijn 76 naar Lombardijen te gaan. Dat was een rustige rit waarmee ik nog steeds ruim op tijd op het station was voor Sneltrein t2247 naar Dordt. In Dordrecht heb ik nog even rondgekeken op het busstation en een foto gemaakt van de opvallendste bus die ik toen tegenkwam, de Arriva 6228 met Eurokaartjes-bestickering:
Afbeelding

Daarna ging het met IC t1947 verder naar Tilburg. Met een VIRM. Dat een VIRM zwemt in zijn rijtijden werd wel duidelijk, want in Breda en Tilburg kwam hij met -2 aan.
In Tilburg viel al snel mijn oog op de paar blauwe T-Bus Van Hool's die nog te zien waren. Ik dacht dat er alleen maar Volvo 7700-tjes reden in Brabantse kleuren, maar dat is dus niet zo. Het zorgt nog wel voor een beetje afwisseling:
Afbeelding

Ik kwam er van de week achter dat ik nog geen foto van een gelede Volvo 7700 had, maar daarvoor was hier in Tilburg genoeg keus, dus deze 5844 kwam op de foto:
Afbeelding

Niet veel later kwam de buslijn met de mooiste bestemming van het land, namelijk Lijn 4 naar Blaak. 8-) Naast een trein/metrostation in Rotterdam en straatnamen in Rotterdam en Ridderkerk is er ook een wijk die zo heet. Daarmee ging ik naar het Stadhuisplein om daar deze bestemming op de gevoelige plaat vast te leggen:
Afbeelding

Daarachter stond nog een T-Bus Van Hool op lijn 2:
Afbeelding

Hierna ging het lopend door het centrum van Tilburg terug naar het station. Dat ging sneller dan ik dacht. Bij het station kwamen 3 goedentreinen door in een kwartier tijd. Naast de met witte vlekken rijdende 1611 van Railion was dat ook deze grijze 1615 met een flinke lading achter zich opweg richting Breda en verder:
Afbeelding

Snel volgde toen IC t1951 naar Eindhoven. Dit was een ICK. 8-) Dat zit toch beter dan VIRM en het kan nog maar eventjes. Na een rustige rit kwam ik zonder problemen om 15:00 uur in Eindhoven. Daar wilde ik de nieuwe Lion's City's van Hermes eens gaan testen. Daarom ging het met lijn 13, 18, 401 of 402 naar de Glaslaan om daar ook nog wat te fotograferen. Het werd de 402 die als eerste vertrok en op die lijn verwacht je een Lion's City G, maar het werd een enkele. Het paste overigens prima en hiermee ging het naar de Glaslaan. Een rit in een goed zittende en rustig rijdende bus. Hij is dus goedgekeurd. :P

Bij de Glaslaan volgde vanaf de andere kant wat afwisseling in de vorm van deze in de grijze Hermes-kleuren getoverde Citaro G 9116 8-) :
Afbeelding

Achter mijn 402 zat de 401 die wel op volle oorlogsterkte reed en die ik gelijk hierna ook kon vastleggen in de bocht:
Afbeelding

Om wat meer ruimte om me heen te krijgen ging ik naar de Mathildelaan wat de straat hier om de hoek is. Daar volgde snel de 3458:
Afbeelding

Op de voet gevolgd door zijn grote broer:
Afbeelding

En nadat alweer de 9116 langskwam...:
Afbeelding

...besloot ik dat het maar weer eens tijd was om terug te gaan naar het station. Dat werd nu wel een rit met een Lion's City G en wel op lijn 401. De stoelen zijn hetzelfde als de enkele, alleen is er bij de G achterin een zithoek net als bij de nieuwste Citaro's. Ook deze is dus goedgekeurd. :P
Tot slot kon ik nog de Lion's City 3438 vastleggen waarmee ik de rit naar de Glaslaan maakte en wat ook de enige was tussen zijn grote broers op lijn 401 en 402:
Afbeelding

Na het halen van een patatje bij de Smullers kon ik nog net IC t1958 halen en zo kwam ik via Dordt en Lombardijen om 18:15 uur weer thuis.

De statistiekjes:
Reisduur: ongeveer 6 uur
Aantal treinen: 5
Aantal bussen: 5
Controle: in 2 van de 5 treinen (= 40%)
Soorten treinmaterieel: DD-AR, VIRM 8629 (2x), ICK, Plan T 519
Soorten busmaterieel: RET Citaro, Veolia Volvo 7700, Hermes Lion's City, Hermes Lion's City G, Arriva Wright
Vertraging (meer dan +3): in 0 van de 5 treinen (= 100% op tijd)
Vertraging (meer dan +5): in 0 van de 5 treinen (= 100% op tijd)
Kosten: € 9,95 (met dank aan het Kruidvatkaartje)
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: mb90 on Tour #29: Rood, wit, blauw en grijs in Brabant

Bericht door Bastiaan »

Leuke foto's!
Ik was er echt heilig van overtuigd dat het Graslaan was, totdat ik het eens ging opzoeken in Google Maps :? :P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten