Rondje IJssel/Veluwe

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Rondje IJssel/Veluwe

Bericht door Ronald »

Vandaag een relatief kort reisverslagje. Twee redenen:
* Niet al te vroeg opgestaan (dus niet zo’n lange reis)
* Fototoestel vergeten :roll: (dus geen foto’s…)

De feiten en cijfers…

Afbeelding

De route …

Afbeelding

Dus toch maar even op deze koude winter… sorry, voorjaarsdag een tochtje gemaakt. De reis begon met de IC van 13.10 in de richting Enschede. Op het stationsplein van Amersfoort was het druk met treinvervangende bussen, omdat er wegens werkzaamheden een stremming was tussen Amersfoort en Utrecht. Intercity’s reden om via Hilversum, de stoptreinen werden vervangen door de bussen.
Ik had hier echter geen last van, de trein richting Enschede stond dan ook al keurig klaar op spoor 1.

Na een ritje over de Veluwe (waar we verder deze rit nog meer van zullen zien…) komen we mooi op tijd aan in Deventer. (Blijft toch altijd een mooi gezicht, het uitzicht vanaf de IJsselbrug, vooral met het hoge water...)
Vandaag wil ik de IJssellijn naar Zwolle eens doen, een traject dat ik bijna nog nooit gereden heb. (Als je in Amersfoort woont, zijn er dus een aantal lijnen die je logischerwijs bijna nooit rijdt, Deventer-Zwolle is er zo eentje).

Na even rondgekeken te hebben op het station van Deventer, komt de Intercity naar Zwolle van 14.20 op tijd aangereden. Deze “Intercity” wordt gereden door 2x Plan V (ik dacht dat hier ook wel VIRM rijdt of gereden heeft?). Vandaag dus niet, dus gaat het met deze stop-intercity richting Zwolle. Een leuke route, door een vrij lege omgeving. Tussen Deventer en (volgens mij) Olst zitten nog een aantal enkelsporige stukken.

Vanaf Zwolle had ik de rit verder niet gepland, dus het leek me leuk om via de Veluwe weer de richting van Amersfoort op te gaan, met de eerstvolgende bus die enigszins die richting op gaat. Na eerst even het VVV bezocht te hebben (om de verzameling busboekjes aan te vullen…) was de volgende bus lijn 100 richting Nunspeet.

Op de Veluwe hebben ze tegenwoordig ook een soort dalkaartjes met een nogal moeilijke naam…

Afbeelding

Deze kaartjes zijn in de daluren geldig voor een enkele rit. Omdat ze niet erg goedkoop zijn, zijn ze alleen voordelig als je een flink stuk met de bus reist (in ieder geval meer dan 6 zone’s). Ook mag je er niet mee overstappen. Eigenlijk is dit wel raar, want je moet net het geluk hebben dat je een rechtstreekse rit hebt, anders ben je je voordeel al weer kwijt. Een geldigheidsduur van, pak ‘m beet, 2 uur waarbinnen je mag overstappen zou dan toch wel wat eerlijker zijn.

Maar goed, voor de rit naar Nunspeet is het kaartje wel voordelig. Via Wezep, Elburg (een leuk vestingplaatsje, als het mooi weer is zeker een keer uitstappen!) wordt Nunspeet bereikt.

Nu eens kijken hoe verder, maar binnen een kwartier zou lijn 112 vertrekken. Een leuke lijn, dwars over de Veluwe via een mooi bos- en heidegebied. Wel een rustig lijntje, met een paar man aan boord vertrekken we richting Vierhouten en komen we rond vijf uur aan op het busstation Wittenberg, tevens het eindpunt van deze lijn.
Busstation Wittenberg is een typisch “middle in the nowhere” busstation in de buurt van Garderen. Precies op het hele uur komen hier een aantal bussen samen die dan ook onderling aansluiting bieden. Maar liefst vijf bussen arriveren hier dan ook tegelijkertijd (Twee van lijn 102 Amersfoort-Apeldoorn, twee van lijn 107 Putten-Ede en de bus van lijn 112 (Wittenberg-Harderwijk via Nunspeet).

Zoals het dus hoort kon ik direct overstappen op de aansluitende lijn 102 terug richting Amersfoort. Tegen zessen (met nog een winters sneeuwbuitje onderweg…) wordt het station van Amersfoort, het eindpunt bereikt.

Geen foto’s dus helaas, maar op de Veluwe rijden voornamelijk Ambassadors van dit type

Afbeelding

(foto uit Zeeuws-Vlaanderen, waar dus dit Veluwse exemplaar rijdt 8-)

en Citaro’s zoals deze

Afbeelding

(Inderdaad, ook een plaatje uit Zeeuws-Vlaanderen :wink: )
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Rondje IJssel/Veluwe

Bericht door Thijs »

rhk_amf schreef:Deze “Intercity” wordt gereden door 2x Plan V (ik dacht dat hier ook wel VIRM rijdt of gereden heeft?). Vandaag dus niet, dus gaat het met deze stop-intercity richting Zwolle. Een leuke route, door een vrij lege omgeving. Tussen Deventer en (volgens mij) Olst zitten nog een aantal enkelsporige stukken.
Doordeweeks rijden er 4 setjes VIRM-VI rond, en 2 setjes mat'64. In het weekend is het grotendeels Mat '64. Binnenkort stroomt er overigens nog een VIRMpje de 3700 in ;)
En inderdaad, Deventer-Olst is enkelsporig.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Rondje IJssel/Veluwe

Bericht door Meltrain »

Wel leuke indruk. :D
Maar nu ben ik toch benieuwd welk kaartje je voor lijn 112 en 102 hebt gebruikt. :wink: Weer zo'n €3-kaartje (Arriva zou zich rotschrikken van de prijs :lol: ) of een strippenkaart?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Rondje IJssel/Veluwe

Bericht door deadlock »

Ben je van het station naar de Eekwal gelopen? Opzich een mooi stukje om te lopen, maar was de streekbushalte niet praktischer geweest? ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Rondje IJssel/Veluwe

Bericht door JeePee »

Als hij via de VVV wil om zijn busboekjes voorraad aan te vullen, dan is lopen volgens mij sneller (en goedkoper) dan op een bus naar het centrum wachten en dan alsnog naar de VVV moeten lopen. :)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Rondje IJssel/Veluwe

Bericht door deadlock »

Ah jah, natuurlijk. Niet gezien :)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Rondje IJssel/Veluwe

Bericht door Ronald »

meltrain schreef:Wel leuke indruk. :D
Maar nu ben ik toch benieuwd welk kaartje je voor lijn 112 en 102 hebt gebruikt. :wink: Weer zo'n €3-kaartje (Arriva zou zich rotschrikken van de prijs :lol: ) of een strippenkaart?
Voor lijn 112: gewoon de strippenkaart gebruikt (6 strippen, net ietsje goedkoper dan een 3-euro kaartje).
Voor lijn 102: een 3-eurokaartje. Maakt voor dit stukje bijna niks uit (Wittenberg-Amersfoort is 7 strippen geloof ik).

Dus eigenlijk moet je per rit toch een langer stuk afleggen wil het 3-euro kaartje echt voordelig zijn. Voor de ritjes die ik gemaakt heb maakt het praktisch niets uit.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten