Mokum

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Mokum

Bericht door tsov »

In dit topic zal ik plaatjes tonen van het OV in ’s lands hoofdstad.
Als anderen ook leuke plaatjes hebben kunnen zij die uiteraard ook alhier dumpen :)

Hieronder een introducerend stukje :wink:
Amsterdam is tamelijk groot en heeft dus veel verschillende gezichten.
Zo zijn er in het centrum de welbekende grachten,
Afbeelding
smalle straatjes,
Afbeelding
en bruggetjes,
Afbeelding
maar de binnenstad kent ook minder aantrekkelijke plekken.
Afbeelding
Amsterdam heeft trams,
Afbeelding
bussen,
Afbeelding
metro’s,
Afbeelding
sneltrams
Afbeelding
en ponten.
Afbeelding
In Amsterdam rijdt uiteraard het GVB,
Afbeelding
maar ook de streekvervoerders Connexxion
Afbeelding
en Arriva zijn hier actief
Afbeelding

Tot de gemeente Amsterdam behoort een elftal kernen: Amsterdam,
Afbeelding
Amsterdam Zuidoost,
Afbeelding
Driemond,
Afbeelding
Schellingwoude,
Afbeelding
Durgerdam,
Afbeelding
Ransdorp,
Afbeelding
Holysloot,
Afbeelding
Zunderdorp,
Afbeelding
Sloten,
Afbeelding
Ruigoord (waar alleen een halte op enige afstand van het dorpje is),
Afbeelding
en Oud-Osdorp, waar geen OV is.

Amsterdam is (nog :P ) onderverdeeld in 14 stadsdelen, te weten Noord,
Afbeelding
Centrum,
Afbeelding
Geuzenveld,
Afbeelding
Bos en Lommer,
Afbeelding
Slotervaart,
Afbeelding
Osdorp,
Afbeelding
De Baarsjes,
Afbeelding
Westerpark,
Afbeelding
Oud-West,
Afbeelding
Oud-Zuid,
Afbeelding
Zuideramstel,
Afbeelding
Oost/Watergraafsmeer,
Afbeelding
Zeeburg
Afbeelding
en Zuidoost.
Afbeelding
Daarnaast is er nog het havengebied, dat Westpoort wordt genoemd en door de centrale stad wordt bestuurd.
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mokum

Bericht door Aking »

Erm... de bushalte in ruigoord zit 100 meter van ruigoord af... dat is voor mij in ruigoord :p
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door STF »

Grappige reportage, om het op zo'n manier te doen.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Mokum

Bericht door Daan »

Mooie reportage inderdaad :) De tweede foto vind ik gaaf, zo'n typisch Amsterdams plaatje :pos:
Oud forumgebruiker

Re: Mokum

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ha, de foto van lijn 1 op de Overtoom is hier op de hoek :wink:. Leuk die foto ook op de Bos en Lommerweg, maar ik zie geen plaatje van Slotermeer en Overtoomse Veld? Of reken je deze onder Geuzenveld en Slotervaart? :wink:. Met die gehuchten bij Noord (Ransdorp enzo) en bij de havens (ruigoord) heb ik wat minder :neg:.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Mokum

Bericht door Caspar »

Leuke foto's, had een aantal al eens gezien in andere topic's :D
Wat me nu pas opvalt en wat ik niet weet wat het inhoudt: bij de trams staat voorop naast de lijnnummers een kleurcominatie, al dan niet diagonaal. Waar is dat voor, en zit er een systeem in?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Mokum

Bericht door Karl »

Dat is om een probleem op te lossen wat vroeger meer speelde, wanneer je niet kunt lezen, kun je aan die kleurcombinatie toch de lijn herkennen. Om die reden kende de stations van de U-bahn op (enkele?) lijnen in Berlijn verschillende kleuren, zodat je wist waar je uit moest stappen, bij station rood bijvoorbeeld.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door reisthijs »

Het idee was dat je aan de kleur kan zien naar welk deel van de stad (vanuit het centrum gezien) een tram rijdt. Het wordt al meer dan een eeuw gebruikt in Amsterdam, best bijzonder dat deze traditie nog steeds in ere wordt gehouden.
Uitgebreide informatie hierover is te vinden op http://www.schomakers.net/Website-NL/Li ... ram-NL.htm
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Mokum

Bericht door Ruben »

En hóe deze traditie in ere wordt gehouden. Het is 1 ding dat de metro er überhaupt mee rond rijdt, maar de nieuwe Noord Zuid lijn heeft er zelfs 1. Mag hopen dat het voor die tijd is omgenummerd naar M1, M2 en M3. :P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mokum

Bericht door Meltrain »

Leuke foto's inderdaad. :D
Laat ik zelf ook een (bescheiden) duit in het zakje doen: ik kwam eind november na een tourtje in Amsterdam en maakte daar enkele tramfoto's voor het Centraal Station. In volgorde van oud naar nieuw:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door tsov »

klaxxon schreef:maar ik zie geen plaatje van Slotermeer en Overtoomse Veld? Of reken je deze onder Geuzenveld en Slotervaart? :wink:.
Ja, want ik ben uitgegaan van de stadsdelen :wink:
klaxxon schreef:Met die gehuchten bij Noord (Ransdorp enzo) en bij de havens (ruigoord) heb ik wat minder :neg:.
Mja, als Noorderling vind ik dat natuurlijk wel interessant :mrgreen:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mokum

Bericht door Vinny »

Ik vind de dorpjes in Landelijk Noord wel schitterend. Ideaal om 's zomers heen te fietsen, een ijsje te eten en een beetje uitwaaien langs het IJsselmeer. Ze hebben ook regulier openbaar vervoer. Buslijn 31 van het GVB ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
asd
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 27 jun 2008, 16:28

Re: Mokum

Bericht door asd »

en lijn 30! Die gaat van Buikslotermeerplein via Schellingwoude, Durgerdam en Ransdorp naar Holysloot. De 31 gaat van Buikslotermeerplein naar Zunderdorp.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door tsov »

Vandaag kwam ik de 2305 wederom tegen, nu wel fotografeerbaar :wink:
Afbeelding

Lopende vanaf Sloterdijk zag ik ineens een trein over dat boogje tussen de kantoortorens door rijden, dus klik :wink:
Afbeelding

Maar het hoogtepunt (en de reden waarom ik überhaupt in die hoek was):
Afbeelding
De helft van de blokkendozen gaat ons verlaten! :cry: Ze staan hier op de trein, klaar voor de verhuizing naar Sarajevo
Achterelkaar staan hier de 800, 790 en 799. In de openingspost staat overigens nog een foto van de 800 in dienst :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Achterop hing de 790 hing dit briefje (heel profi, die basisschoolsjablonen... :roll: )
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Volgens de vrachtbrief op de wagens gaan ze naar Novi Sad, da's toch een endje van Sarajevo vandaan...
Afbeelding
Deze GVB-bus kwam ook nog even om de hoek kijken bij z'n inmiddels ex-collega's
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door Suus »

Het blijven toch fijne trams, ik tref er nog regelmatig eentje op centraal en als het uitkomt kies ik die dan boven een Combino, die kunnen altijd nog.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door tsov »

't Zijn inderdaad fijne wagens! Maar jij neemt dan zeker 4, 9 of 25? Op de Havenstraatlijnen (op CS 1, 2, 5, 13, 16, 17 en 24) zitten ze namelijk nauwelijks :wink: Bijna alle actieve zitten namelijk in de remise Lekstraat (en dus op de lijnen 3, 4, 7, 9, 10, 12, 14 of 25) :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door Suus »

Bijna altijd lijn 9, dat is echt de huislijn van die dingen volgens mij :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Mokum

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ja op de 9 zie ik ze ook vaak. En het viel me inderdaad al op dat ik ze nooit meer op de 1 zie. Nu ja, ik kan ook niet zeggen dat die banken supercomfortabel zijn :neg: - maar ze zijn wel leuk, voor erbij. Misschien binnenkort ook maar eens kijkje nemen daar in de Westhavens, weet niet hoelang ze er nog staan?

En muhahah de 2305. Van een chauffeur ooit gehoord dat 'vreemde eenden' (oftewel; de tijdelijke bakken) meestal op de 86/87 worden ingezet, omdat ze daar met korte dienstjes werken en de wagens dus niet teveel worden ingezet (hogevloer enzo); oftewel; dagje posten op Sloterdijk: kat in 't bakkie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Mokum

Bericht door Ruben »

Ik vind die blokkendozen om te zien rijden ook altijd wel grappig; bij een kruising van tramlijnen en dus bovenleidingen gaan de lampen ervan altijd knipperen.

Overigens reden ze afgelopen zomer nog regelmatig diensten op de 24, waar nu juist weer vaker dubbelkops BN op te zien is.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door tsov »

Na het Stichtse avontuur van gisteren ging het per s3500 naar Amsterdam Bijlmer ArenA, om in ondergaande zon het spitsgeweld te aanschouwen.
Als eerste kwam de Connexxion 8004 langs, geheel zonder filmtekst.
Afbeelding
De bus kwam, liet mensen uitstappen, en reed weer weg...

Deze Waterlandse Brabander kwam even tonen waar de Q in Qliner voor staat... :roll:
Afbeelding

En als uitsmijter kwam dit juweeltje voorbij :D
Afbeelding
Hij zag er helemaal spic en span uit! :pos: Dit in tegenstelling tot vele jongere collegae...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Mokum

Bericht door Chauf21 »

Die trams die gereed stonden voor transport, zijn ook vastgelegd tijdens het vervoer per trein:
http://www.dailymotion.com/user/class66 ... r-lad_auto
Oud forumgebruiker

Re: Mokum

Bericht door Oud forumgebruiker »

Zal ik dan ook maar een bescheiden duit in het zakje doen? :)

Laat ik maar beginnen bij me eigen. We lopen m'n straat uit, en komen uit bij de tramhalte, die ik mezelf toege-eigend heb. Althans; ik sta d'r elke morgen te wachten. En kijk aan, lijn 3 rijdt net weg: Afbeelding

Om op school te komen moet ik via Museumplein de Lairessestraat op, in deze straat zit mijn school. En vanuit school heb ik uitzicht op de 16:
Afbeelding

Ook de Connexxion is aanwezig in de straat! (Voor de buitenbeentjes die op het platteland wonen :twisted: :D )
Afbeelding

Met 1 overstap kun je ook vanaf school ook naar bestemmingen binnen en buiten Europa :pos:
Afbeelding

En tot slot nog de redder in nood (vooral met noodweer):
Afbeelding


Dan nog een aantal plaatjes achter het paleis, omdat ik er toch langs kwam op weg naar de Spaarndammerbuurt en er wel een lekker zonnetje scheen:

De Combino blijft in mijn ogen een goeie aankoop, zijn gewoon comfortabele trams :pos:
Afbeelding

Op een relatief druk punt als dit, is he tbelangrijk dat de VETAG goed werkt:
Afbeelding

Hoe krijg je 3 trams op 1 plaatje :')
Afbeelding

De 13 is jarenlang één van mijn vaste huistrammetjes geweest, hij verdient een plek hier :)
Afbeelding

En tot slot heb ik hier nergens nog een plaatje gezien van de Spaarndammerbuurt, dus bij deze de 22 op haar eindpunt (en nu eigenlijk beginpunt) "Zaanstraat", voor de spoor-o-fielen een bekende naam. Op de achtergrond zie je ook wat treintjes op de werkplaats staan:
Afbeelding
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Mokum

Bericht door Daan »

Mooie foto's :) Blijft prachtig, Amsterdam. Moet gauw weer eens die kant op... :)
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mokum

Bericht door tsov »

klaxxon schreef:Om op school te komen moet ik via Museumplein de Lairessestraat op, in deze straat zit mijn school. En vanuit school heb ik uitzicht op de 16
Dan zit je zeker op het Amsterdams? Daar kwam ik vaak langs als ik omreisde naar huis, één van mijn "vaste" omreisroutes was 15 naar Haarlemmermeer, 171/172 naar Noord :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Oud forumgebruiker

Re: Mokum

Bericht door Oud forumgebruiker »

Yes klopt, ik ga meestal per fiets :oops: Maar met regen wil ik nog wel een tramkaart uit m'n portomonee tevoorschijn toveren, maarja.. de verbinding is niet al te super (overstappen enzo :neg:)

Met een duvedecje door de lairesse lijkt me ook wel tof inderdaad, heb ze nog veel gezien tot december 2007. Jammer genoeg zijn die dingen weg, maarja, ik ben wel blij dat er MAN's voor terug zijn gekomen en geen gammelbassadors :pos:
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten