A weekend to London by Eurostar
Geplaatst: za 07 feb 2009, 22:16
Afgelopen weekend ben ik samen met mijn moeder naar London geweest. Hoewel ik al vaker in London ben geweest, was het toch bijzonder, want dit was mijn eerste keer met de Eurostar. :D
Zaterdagochtend moesten we om 5:00 opstaan, omdat we om 5:43 op Rotterdam Lombardijen moesten zijn voor stoptrein t5117 naar Dordrecht. Deze trein reed met één keer Plan V en dat was ruim voldoende. De HC kwam ook nog langs en vond al dat we vroeg op pad waren. Toen we vertelden dat we naar Brussel gingen om vandaar met de Eurostar naar London te gaan, dacht hij dat we met het vliegtuig gingen. We hebben het snel even verbeterd.
In Dordrecht hadden we twaalf minuten om van spoor 2 naar spoor 5 te gaan, wat dus 9 minuten koukleumen op spoor 5 werd.
Uiteindelijk kwam om 6:09 de Benelux t9208 binnen, waar we instapten in een, op één persoon na, compleet leeg rijtuig. We konden dus gewoon een vierzitter innemen. De grote reis was nu echt begonnen!
In Roosendaal waren er nog enkele instappers en in Antwerpen-Centraal werd ook de vierzitter naast ons bezet door drie Engels sprekenden.
Eenmaal in Brussel aangekomen, begon het al een beetje licht te worden. Uiteindelijk stapten we rond 7:45 uit op Brussel-Zuid/Midi.
Hier gingen we eerst even een cappuccino halen en daarna wilde ik op het Prémetrostation een foto van een tram maken. Het duurde echter nogal lang voordat er een tram kwam, dus ben ik maar weer naar boven gegaan, aangezien we minimaal een half uur voor vertrek van de Eurostar moesten inchecken.
Bij de terminal aangekomen, moesten we eerst ons ticket in een gleuf stoppen, zodat de poortjes open gingen, vervolgens langs de Belgische douane, ook nog door de security en ten slotte langs de Britse douane om in de vertrekhal uit te komen.
Hier maakte mijn moeder een foto van mij (en ja, ik sta er verpest op ):
Ongeveer een kwartier voor vertrek mochten we het perron op en daar maakte ik een foto van de Eurostar. Omdat wij in rijtuig 16 zaten en ik geen zin had om helemaal naar voren te lopen, is het wel een foto van de achterkant:
Nogmaals de Eurostar, maar nu meer van de zijkant en gefocust op de ‘loc’:
Na het instappen maakte ik een foto van het interieur:
We zaten op de stoelen 17 en 18, wat betekende dat we achteruit reden en net achter de bagagekasten zaten. We hadden wel zeer goed ten opzichte van het raam en omdat er niemand voor (in de treinrichting dan) ons zat, kon ik ook goed naar voren kijken De beenruimte was enigszins aan de krappe kant, maar nog acceptabel.
Een foto van mij zittend op mijn plaats:
Om 8:53 werd het vertreksignaal gegeven en vertrokken we dan. Na eerst nog langs Vorst-Zuid, Ruisbroek en Lot te hebben gereden (waar we helaas niet stopten ), kwamen we op de HSL.
Na een snelle rit bereikten we de Franse grens en niet veel later kwamen we in Lille voor een korte stop.
Na vertrek uit Lille reden we verder richting Calais (zonder stop) en de Kanaaltunnel. Toen kwam het echter…
Vlak voor de Kanaaltunnel stonden we stil. Na een minuut of tien kwam echter de omroep (in drie talen :D) dat er een brandmelding in de Tunnel was.
Mijn moeder en ik begonnen al het ergste te vrezen, maar na ongeveer een uur mochten we toch door. De rit door de Tunnel zelf duurt ongeveer een half uur en begrijpelijkerwijs is er onderweg niet veel te zien. Het was echter we een ervaring.
Eenmaal in het Verenigd Koninkrijk aangekomen, besefte de machinist ook dat de +60 van zijn koffiepauze af zou gaan en begon hij flink door te rijden. Na Ashford International (waar we niet stopten en wat ik ook niet gezien heb :?) kwamen we in Ebbsfleet International en een kwartier later op het eindpunt: London St. Pancrass. :)
Daar eenmaal aangekomen maakte ik nog enkele foto’s:
Na een redelijk snelle uitcheck, liepen we door het station om uiteindelijk naar ons hotel te gaan, wat tegenover station King’s Cross lag. Hier konden we even onze grote tas neerzetten, zodat we daar niet de hele daag mee hoefden te sjouwen.
We liepen terug naar metrostation King’s Cross St Pancrass om daar twee Travelcards voor zones 1+2 à 5,60 Pounds te kopen.
Nadat we die kaartjes hadden, liepen we naar de metro om als eerste de Victoria Line te nemen naar Oxford Circus. Hier wilde ik de metro’s van de 1967Stock (die op de Victoria Line rijden) op de foto zetten, omdat die er in de loop van dit jaar uitgaan.
Mijn moeder hielp ook mee (we hadden twee camera’s bij ons) en na veel pogingen, zijn deze foto’s als leukste uit de camera gekomen:
Een doorsteek tussen de twee perrons van de Victoria Line:
Hierna liepen we naar boven, de straat op, waar we gelijk weer de onvermijdelijke dubbeldeksbussen tegen kwamen :
Na een stukje lopen en een stukje met de bus (waarvan het lopen uiteraard sneller ging ) kwamen we bij Marble Arch. Niet dat we hier heen wilden, maar de bus bracht ons hiernaartoe .
Dat gaf me wel de mogelijkheid om hier ook nog een foto van te maken:
Na even een paar sandwiches gekocht te hebben voor de terugreis, namen mijn moeder en ik afscheid: mijn moeder ging winkelen en ik ging enkele metrofoto’s maken.
Ik liep naar metrostation Marble Arch, wat aan de Central Line ligt, een maakte als eerste een foto van een aankomende metro, type 1992Stock:
Met deze metro ging ik naar Notting Hill Gate, waar ook de Circle en District Line komen.
Hier maakte ik een foto van een metro, type C Stock op de Circle Line, omdat de naam en bestemming Circle Line gaan verdwijnen:
Vervolgens nam ik deze metro naar High Street Kensington, waar ik een C Stock op de District Line kon vastleggen:
Ook viel dit bankje, met daarin de Tube Roundel, mij op:
Toen ging ik naar Paddington om enkele treinen op de foto te zetten. Hier een Intercity125 naast de Heathrow Express:
Ik had het echter vrij snel weer gezien op Paddington en nam de Circle Line naar Baker Street. Hier zag ik een bankje met daarboven een oud bordje en een informatiebord over de eerste metrolijn ter wereld. :O :
Nogmaals, maar nu ingezoomd op het bord:
To be continued…
Zaterdagochtend moesten we om 5:00 opstaan, omdat we om 5:43 op Rotterdam Lombardijen moesten zijn voor stoptrein t5117 naar Dordrecht. Deze trein reed met één keer Plan V en dat was ruim voldoende. De HC kwam ook nog langs en vond al dat we vroeg op pad waren. Toen we vertelden dat we naar Brussel gingen om vandaar met de Eurostar naar London te gaan, dacht hij dat we met het vliegtuig gingen. We hebben het snel even verbeterd.
In Dordrecht hadden we twaalf minuten om van spoor 2 naar spoor 5 te gaan, wat dus 9 minuten koukleumen op spoor 5 werd.
Uiteindelijk kwam om 6:09 de Benelux t9208 binnen, waar we instapten in een, op één persoon na, compleet leeg rijtuig. We konden dus gewoon een vierzitter innemen. De grote reis was nu echt begonnen!
In Roosendaal waren er nog enkele instappers en in Antwerpen-Centraal werd ook de vierzitter naast ons bezet door drie Engels sprekenden.
Eenmaal in Brussel aangekomen, begon het al een beetje licht te worden. Uiteindelijk stapten we rond 7:45 uit op Brussel-Zuid/Midi.
Hier gingen we eerst even een cappuccino halen en daarna wilde ik op het Prémetrostation een foto van een tram maken. Het duurde echter nogal lang voordat er een tram kwam, dus ben ik maar weer naar boven gegaan, aangezien we minimaal een half uur voor vertrek van de Eurostar moesten inchecken.
Bij de terminal aangekomen, moesten we eerst ons ticket in een gleuf stoppen, zodat de poortjes open gingen, vervolgens langs de Belgische douane, ook nog door de security en ten slotte langs de Britse douane om in de vertrekhal uit te komen.
Hier maakte mijn moeder een foto van mij (en ja, ik sta er verpest op ):
Ongeveer een kwartier voor vertrek mochten we het perron op en daar maakte ik een foto van de Eurostar. Omdat wij in rijtuig 16 zaten en ik geen zin had om helemaal naar voren te lopen, is het wel een foto van de achterkant:
Nogmaals de Eurostar, maar nu meer van de zijkant en gefocust op de ‘loc’:
Na het instappen maakte ik een foto van het interieur:
We zaten op de stoelen 17 en 18, wat betekende dat we achteruit reden en net achter de bagagekasten zaten. We hadden wel zeer goed ten opzichte van het raam en omdat er niemand voor (in de treinrichting dan) ons zat, kon ik ook goed naar voren kijken De beenruimte was enigszins aan de krappe kant, maar nog acceptabel.
Een foto van mij zittend op mijn plaats:
Om 8:53 werd het vertreksignaal gegeven en vertrokken we dan. Na eerst nog langs Vorst-Zuid, Ruisbroek en Lot te hebben gereden (waar we helaas niet stopten ), kwamen we op de HSL.
Na een snelle rit bereikten we de Franse grens en niet veel later kwamen we in Lille voor een korte stop.
Na vertrek uit Lille reden we verder richting Calais (zonder stop) en de Kanaaltunnel. Toen kwam het echter…
Vlak voor de Kanaaltunnel stonden we stil. Na een minuut of tien kwam echter de omroep (in drie talen :D) dat er een brandmelding in de Tunnel was.
Mijn moeder en ik begonnen al het ergste te vrezen, maar na ongeveer een uur mochten we toch door. De rit door de Tunnel zelf duurt ongeveer een half uur en begrijpelijkerwijs is er onderweg niet veel te zien. Het was echter we een ervaring.
Eenmaal in het Verenigd Koninkrijk aangekomen, besefte de machinist ook dat de +60 van zijn koffiepauze af zou gaan en begon hij flink door te rijden. Na Ashford International (waar we niet stopten en wat ik ook niet gezien heb :?) kwamen we in Ebbsfleet International en een kwartier later op het eindpunt: London St. Pancrass. :)
Daar eenmaal aangekomen maakte ik nog enkele foto’s:
Na een redelijk snelle uitcheck, liepen we door het station om uiteindelijk naar ons hotel te gaan, wat tegenover station King’s Cross lag. Hier konden we even onze grote tas neerzetten, zodat we daar niet de hele daag mee hoefden te sjouwen.
We liepen terug naar metrostation King’s Cross St Pancrass om daar twee Travelcards voor zones 1+2 à 5,60 Pounds te kopen.
Nadat we die kaartjes hadden, liepen we naar de metro om als eerste de Victoria Line te nemen naar Oxford Circus. Hier wilde ik de metro’s van de 1967Stock (die op de Victoria Line rijden) op de foto zetten, omdat die er in de loop van dit jaar uitgaan.
Mijn moeder hielp ook mee (we hadden twee camera’s bij ons) en na veel pogingen, zijn deze foto’s als leukste uit de camera gekomen:
Een doorsteek tussen de twee perrons van de Victoria Line:
Hierna liepen we naar boven, de straat op, waar we gelijk weer de onvermijdelijke dubbeldeksbussen tegen kwamen :
Na een stukje lopen en een stukje met de bus (waarvan het lopen uiteraard sneller ging ) kwamen we bij Marble Arch. Niet dat we hier heen wilden, maar de bus bracht ons hiernaartoe .
Dat gaf me wel de mogelijkheid om hier ook nog een foto van te maken:
Na even een paar sandwiches gekocht te hebben voor de terugreis, namen mijn moeder en ik afscheid: mijn moeder ging winkelen en ik ging enkele metrofoto’s maken.
Ik liep naar metrostation Marble Arch, wat aan de Central Line ligt, een maakte als eerste een foto van een aankomende metro, type 1992Stock:
Met deze metro ging ik naar Notting Hill Gate, waar ook de Circle en District Line komen.
Hier maakte ik een foto van een metro, type C Stock op de Circle Line, omdat de naam en bestemming Circle Line gaan verdwijnen:
Vervolgens nam ik deze metro naar High Street Kensington, waar ik een C Stock op de District Line kon vastleggen:
Ook viel dit bankje, met daarin de Tube Roundel, mij op:
Toen ging ik naar Paddington om enkele treinen op de foto te zetten. Hier een Intercity125 naast de Heathrow Express:
Ik had het echter vrij snel weer gezien op Paddington en nam de Circle Line naar Baker Street. Hier zag ik een bankje met daarboven een oud bordje en een informatiebord over de eerste metrolijn ter wereld. :O :
Nogmaals, maar nu ingezoomd op het bord:
To be continued…