Pagina 1 van 1

mb90 on Tour #32: De West-Brabantse stedenrij en Goes

Geplaatst: vr 20 feb 2009, 14:22
door mb90
Gisteren heb ik een tourtje gemaakt door de West-Brabantse stedenrij (Breda, Roosendaal en Bergen op Zoom) en ook door Goes. Door Brabant, omdat ik daar nog weinig foto's van had en naar Goes om te kijken wat er allemaal veranderd is door de nieuwe concessie voor Connexxion aldaar.

Eerst ging het om 8:20 uur met Veolia-lijn 101 vanaf het Zuidplein naar Dinteloord. Een rustige rit over de A29 in de tegenspitsrichting, alleen ik blijf deze lijn ongeschikt vinden voor gewone Amba's. Vanaf Dinteloord ging het snel (zoveel is er namelijk niet te doen daar) naar Oud-Gastel om vanaf daar snel over te stappen op Volans-lijn 311 naar Breda. Eigenlijk gewoon een Amba met iets betere stoelen en armleuningen, maar niet meer dan dat. Dit is tegenwoordig HOV... Wel wordt de lijn goed gebruikt, zo goed dat er vanaf Etten-Leur een aantal staanplaatsen waren. Om 10:10 uur kwam ik in Breda en achter mijn bus stond ineens een Limburgse Veolia-Amba die vanaf lijn 122 vanuit Lage Zwaluwe kwam:
Afbeelding

Doordat Veolia meer ritten is gaan rijden, zijn er een aantal Amba's uit verschillende delen van het land hierheen gekomen. Daardoor rijden er vanuit Waalwijk en Tilburg nu Citaro's.
Het is inmiddels wat gaan sneeuwen en om wat meer fotoruimte te hebben ging het naar de Willemstraat wat om de hoek is. Al snel volgde een stadsbus van Breda, namelijk deze Volvo 7700:
Afbeelding

Op de lijnen 10, 126 en 127 richting Oosterhout en verder rijdt de gelede versie van deze Volvo 7700. Dat is deze:
Afbeelding

Toen kwam de bus van lijn 311 van daarnet alweer langs voor de terugreis. De chauffeur was al in carnavalsstemming, gezien zijn stemming in de bus en zijn groet op de onderstaande foto. Ik zeg alaaf! :P :
Afbeelding

Ook de Brabantliner-lijn 401 naar Utrecht wordt gereden door opgepimpte Amba:
Afbeelding

Maar, blijkbaar is er een opgepimte Amba kaduuk, want daarna zag ik bij het station een gewone Amba (en gekomen vanaf de Veluwe) aankomen op lijn 401:
Afbeelding

Dan een lijntje van de concessie Zeeuws-Vlaanderen, namelijk lijn 19 naar Hulst. Sinds de komst van de Amba's daar heeft ook deze lijn eraan moeten geloven. Gelukkig heb ik nog een ritje gemaakt met een Integro op die lijn, want nu kost het gewoon je rug op zo'n lange rit :neg: :
Afbeelding

Er zijn nog meer Veluwse Amba's hier te zien, zoals ook deze 5054 op lijn 122:
Afbeelding

Maar, ook vanuit De Kempen zijn er 2 Amba's overgekomen, zoals deze 901 op lijn 131 naar Tilburg:
Afbeelding

Daarna had ik het hier wel gezien en ging het verder naar Roosendaal. Dit deed ik met IC t3633. Tijdens het wachten zag ik toevallig nog een ICK-stam in de s1900, dus die ging nog even op de foto, want zolang kan het niet meer:
Afbeelding

Met de t3633, wat met ICRm reed 8-) , ging het daarna snel naar Roosendaal. Te snel, want vlak voor Roosendaal moest de trein nog wachten voor een rood sein en overwegbomen die daardoor niet naar beneden gingen. Toch kwam de trein optijd aan in Roosendaal. In Roosendaal zag ik dat BBA nog niet helemaal verdwenen is:
Afbeelding

Ook was er een Volans verdwaald, want de 5323 reed op lijn 112 naar Bergen op Zoom:
Afbeelding

Hierna begon het weer te sneeuwen. Wat harder dan in Breda. In die sneeuw kon ik 1 van de 2 nieuwe lijnen voor Roosendaal vastleggen, namelijk lijn 103 vanuit Willemstad naar busstation Roselaar:
Afbeelding

Daarna ben ik toch maar even gaan schuilen, want sneeuw smaakt toch niet zo lekker en echt zachtjes gingen niet met vlokken die zo dik waren dat ze op de grond uit elkaar knalden:
Afbeelding

Toen kwam door de sneeuw een stadsbus van Roosendaal te voorschijn. Net als in Breda een Volvo 7700, maar nu een oudere versie:
Afbeelding

De sneeuw werd langzaam minder en daarna kwam er ook nog een Buurtbusje voorbij. Ik heb geen idee op welke lijn:
Afbeelding

Als laatste vanuit Roosendaal een Volans die wel op de goede lijn rijdt:
Afbeelding

Met de eerstvolgende Stoptrein (de t12143) ging het daarna weer een stad verder, naar Bergen op Zoom. Daar kwam mijn bus van vanmorgen op lijn 101 naar Rotterdam Zuidplein toevallig langs:
Afbeelding

Bij de stalling van Veolia, wat naast het station ligt, was een Connexxion Integro op bezoek. Ik gok van een chauffeur die even pauze wilde houden, want daar is bij het station zelf niet zoveel ruimte voor:
Afbeelding

Met de eerstvolgende IC (de t2145) ging ik toen naar Goes om daar eens te bekijken wat er nog rijdt en wat er bijgekomen is. Toen ik bij de trap daar naarboven kwam viel ik gelijk met mijn neus in de boter, want er stond direct al een O408 (de Van Oeveren 63) klaar :) :
Afbeelding

Ook de Volvo 8700-tjes rijden nog. Niet veel meer, want ik zag er maar 2. Dit is er 1 van:
Afbeelding

De volgende bus was nog een O408, de Van Oeveren 57 8-) :
Afbeelding

Het oudere materieel bleef maar komen, want hierna volgde deze Alliance 2856 met overigens de webmaster van de site Zeeuwse OV Bussen achter het stuur, die ik ook nog even gesproken heb:
Afbeelding

Toen was Van Oeveren weer aan de beurt en wel met de enige O407 in Nederland, de 72:
Afbeelding

Hierna was het tijd voor het nieuwe materieel wat hier nu langzaam instroomt. Als eerste deze Lion's City op aardgas:
Afbeelding

Met daarna zijn Utrechtse broertje op diesel:
Afbeelding

Maar, daarna volgde zijn grotere broer op aardgas en hiervan had ik nog geen foto. Ze zien er wel netjes uit deze gelede Lion's City CNG's:
Afbeelding

Dat ze nog niet allemaal ingestroomd zijn werd snel duidelijk, want erachter reed nog zijn voorganger:
Afbeelding

Toen ik hier in oktober was zag je ze al weinig, maar nu nog minder. Ik heb het over de Amba's hier. Dit is 1 van de 2 Amba's die ik gistermiddag zag 8-) :
Afbeelding

Integro's zie je ook een stuk minder, maar op lijn 44 reed nog de 2893. Wel een verschil met 2008, want toen reed er altijd een gelede bus van AMZ op deze lijn:
Afbeelding

Even later volgde nog een O405G, alleen nu van Van Oeveren 8-) :
Afbeelding

Toen was het weer Alliance-tijd. Met eerst deze 2864:
Afbeelding

En met daarachter zijn broertje, de 2268:
Afbeelding

De beurt was daarna weer aan Van Oeveren en wel met deze Integro, de 73:
Afbeelding

En daarna met deze 62, die ik overigens in de ochtend nog op lijn 395 in Rotterdam zag:
Afbeelding

Tot slot vanuit Goes een gelede Lion's City CNG die een leuke bocht maakt bij het busstation:
Afbeelding

Daarna ging het met lijn 132 naar Zierikzee. Vanaf de Zeelandbrug was al te zien dat het aardig heiig geworden was. Dat was ook te merken toen ik bij het busstation van Zierikzee deze Citaro G op de foto zette. Hij reed op lijn 132 naar Goes, maar dat moest je wel goed zoeken. Het lijnnummer is te zien als ritnummer en Goes hangt op een blaadje daarboven:
Afbeelding

Met Interliner 395 ging het tot slot terug naar het Zuidplein. Dit was met de Van Oeveren 84 en dat is een Setra. De stoelen zitten lekker, alleen had de beenruimte wel iets meer mogen zijn, want zeker bij een Interliner hoor ik niet met m'n knieen tegen de stoel voor me te zitten. :? Ze zijn wel goed voor mijn ogen, want ik was opvallend snel in Rotterdam. :P En zo kwam ik om 17:15 uur weer thuis.

De statistiekjes:
Reisduur: ongeveer 9,5 uur
Aantal treinen: 3
Aantal bussen: 5
Controle: in 0 van de 3 treinen (= 0%)
Soorten treinmaterieel: ICRm-rijtuig, Plan V 943, VIRM-IV 9407
Soorten busmaterieel: Veolia Amba 5259, Veolia Amba 5260, Veolia Volans Amba 5334, CXX Lion's City 8879, Van Oeveren Setra 84
Vertraging (meer dan +3): in 0 van de 3 treinen (= 100% op tijd)
Vertraging (meer dan +5): in 0 van de 3 treinen (= 100% op tijd)
Kosten: € 0,- (met dank aan de SOV)

Re: mb90 on Tour #32: De West-Brabantse stedenrij en Goes

Geplaatst: vr 20 feb 2009, 15:58
door Suus
Wat een rare kleurstelling hebben die aardgasbussen van Connexxion? Concessie-eis of een mogelijk nieuwe huisstijl van Connexxion?

Re: mb90 on Tour #32: De West-Brabantse stedenrij en Goes

Geplaatst: vr 20 feb 2009, 17:39
door Stefan
De 'kleuren' zijn een concessie-eis. ;)

Leuke foto's trouwens! :mrgreen:

Re: mb90 on Tour #32: De West-Brabantse stedenrij en Goes

Geplaatst: vr 20 feb 2009, 19:02
door Chauf21
Aardige variatie in materieelsoorten daar altijd :D
De MAN-bussen vind ik er in deze kleurstelling goed uitzien :pos:

Op het bordje dat je bedoelt bij de laatste foto is trouwens het omloopnummerbordje, het ritnummer is net weer iets anders ;)

Re: mb90 on Tour #32: De West-Brabantse stedenrij en Goes

Geplaatst: vr 20 feb 2009, 19:53
door Fles
mb90 schreef: In Roosendaal zag ik dat BBA nog niet helemaal verdwenen is:
Ik word op Ede-Wageningen nog dagelijks doodgereden door BBA-bussen naar Apeldoorn, Arnhem en weet ik wat voor plekken meer :shock:

Re: mb90 on Tour #32: De West-Brabantse stedenrij en Goes

Geplaatst: za 21 feb 2009, 12:11
door BR628
Klopt is concessie Veluwe. Gaat er ergens in 2010 uit, dan volgt namelijk de aanbesteding Veluwe.

Re: mb90 on Tour #32: De West-Brabantse stedenrij en Goes

Geplaatst: za 21 feb 2009, 20:40
door Oud forumgebruiker
Toch zijn de BBA-logo's op die bussen toch echt vervangen door Veolia-exemplaren :P

Re: mb90 on Tour #32: De West-Brabantse stedenrij en Goes

Geplaatst: zo 22 feb 2009, 21:47
door Meltrain
mb90 schreef: De sneeuw werd langzaam minder en daarna kwam er ook nog een Buurtbusje voorbij. Ik heb geen idee op welke lijn:
Afbeelding
Ik denk lijn 191, want dat is de enige buurtbuslijn die daar komt. :wink:
Leuk verslag verder. Gelukkig rijden er dus nog enkele O408 rond in Zeeland. :D

Re: mb90 on Tour #32: De West-Brabantse stedenrij en Goes

Geplaatst: zo 22 feb 2009, 22:03
door mb90
Eh, ook de buurtbuslijntjes 211 naar Nispen en Oudenbosch en lijntje 220 naar Klein-Zundert komen in Roosendaal, hoor. :wink:

Re: mb90 on Tour #32: De West-Brabantse stedenrij en Goes

Geplaatst: zo 22 feb 2009, 22:09
door Meltrain
Chips, heb ik daar overheen gekeken op de kaart van Veolia. :lol:
Mi scusi. :oops:

Re: mb90 on Tour #32: De West-Brabantse stedenrij en Goes

Geplaatst: za 28 feb 2009, 18:37
door Daantje
Ik heb jarenlang in Goes gewoond en met de bus gereisd maar me nooit gerealiseerd dat er zoveel 'bijzondere' bussen rijden en dat er speciaal mensen heen gaan om die te zien :D

Re: mb90 on Tour #32: De West-Brabantse stedenrij en Goes

Geplaatst: za 28 feb 2009, 19:25
door Oud forumgebruiker
Het is ook iets van de laatste tijd, zoals dat meestal gaat met concessies vlak voor een aanbesteding of vlak ná een aanbesteding (zoals hier het geval). De 'oude meuk' verkast nl. meestal naar die plekken :wink:

Re: mb90 on Tour #32: De West-Brabantse stedenrij en Goes

Geplaatst: za 28 feb 2009, 20:04
door Suus
Dat zie je nu inderdaad ook in Nijmegen (waar een vriend van mij heel hard over klaagt, omdat hij de ene helft van de tijd oude uit elkaar vallende troep krijgt, en de andere helft piekfijn onderhouden bussen) en je zag het in Friesland voordat QBuzz kwam.