Dagje "Qbuzzen" in Friesland

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Dagje "Qbuzzen" in Friesland

Bericht door Ronald »

Afbeelding

Afgelopen zaterdag ben ik maar weer eens een dagje gaan touren. (Werd weer eens hoog tijd, was inmiddels wel weer een beetje lang geleden :oops: ).

Het leek me wel weer leuk om eens het noorden op te zoeken. Een mooie gelegenheid voor een bezoekje aan het “Qbuzz”-gebied in Zuidoost Friesland.

Zuidoost Friesland is, zoals bij de meeste buskenners wel bekend is, één van de twee vervoersgebieden waar sinds 14 december 2008 de bussen van het nieuwe bedrijf Qbuzz rijden. De media meldt inmiddels wel positieve geluiden over dit bedrijf, een goed teken in ieder geval.

Hieronder het schema met de trein- en busritten van het tripje van vandaag:

Afbeelding

En het (inmiddels gebruikelijke) kaartje:

Afbeelding

Tegen half acht stap ik in de eerste bus van lijn 2 op deze zaterdag. Na een rustig ritje (zoals gebruikelijk op dit tijdstip) kom ik aan op het station van Amersfoort, waar ik een OV-dagkaartje uit de automaat haal.

Na ongeveer 20 minuten wachten komt mooi op tijd de intercity naar Groningen binnen, nog lekker rustig op dit tijdstip. Om precies 8.08 uur zetten we koers richting het noorden.

Helaas is het weer compleet anders dan de dag ervoor. Was het vrijdag nog 20 graden, nu valt het erg tegen. Hoe verder we naar het noorden rijden, hoe mistiger het wordt. Beetje saai landschap op deze manier :| .
Als de trein even na half tien in Assen aankomt, is het nog steeds behoorlijk nevelig (en ook koud).

In Assen kan ik mooi de eerste “Qbuzz” van vandaag op de foto zetten.

Afbeelding

Assen is verder het domein van Arriva, dat (nu nog) de stadsdienst van Assen en de streeklijnen in Groningen en Drenthe rijdt. Onderdeel van de stadsdienst Assen is een in zuurstokkleuren getooide servicebus.

Afbeelding

De bussen waarmee Qbuzz in Zuidoost-Friesland rijdt zijn van het type MAN Lion’s City. Naar mijn mening mooie en comfortabele bussen :pos: . Hieronder een plaatje van het interieur:

Afbeelding

Om 9.48 uur vertrekt lijn 16 richting Oosterwolde. Lijn 16 rijdt twee keer per uur in een wat vreemde “20-40-minuten”-frequentie. Dit zal wel met de treinaansluitingen in Assen te maken hebben. Overigens is dit ook een erfenis uit de oude Arriva-dienstregeling, Qbuzz rijdt namelijk het eerste jaar grotendeels de oude dienstregeling. Naar wat ik gehoord heb zal er aan het eind van dit jaar een compleet nieuwe dienstregeling worden ingevoerd.

Lijn 16 is een nogal “recht-toe-recht-aan”-ritje langs de Drentse Hoofdvaart. In Smilde buigen we rechtsaf richting Appelscha en Oosterwolde, langs een andere vaart. Om half elf bereiken we het busstation van Oosterwolde.

Ik loop even een rondje door het centrum van deze (niet zo spannende) plaats.

Afbeelding

Na een klein half uurtje ben ik weer terug op het busstation, waar ik nog even wat foto’s kan maken. Onder andere van deze Volvo 8700-bus, een tijdelijke bus wat ik opmaak uit het opschrift op de achterkant.

Afbeelding

Onderstaande MAN-bus staat klaar voor de terugrit naar Assen op lijn 16.

Afbeelding

Mijn volgende bus wordt lijn 15 naar Heerenveen.

Afbeelding

Met vier man aan boord (weer een rustig ritje) vertrekken we richting Heerenveen. De chauffeur is van het praatzame type, dus na een gezellig ritje via plaatsen als Donkerbroek, Hoornsterzwaag, Jubbega en Nieuwehorne komen we tegen twaalf uur aan op het busstation van Heerenveen.

Op het busstation van Heerenveen had ik mooi nog even tijd voor wat fotootjes (alleen jammer van dat grijze weer, maar het is niet anders :wink: ).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om 12.10 uur stap ik in de volgende bus van vandaag, lijn 10 richting Drachten. Na eerst een rit door een enorm groot industrieterrein-in-aanleg ( :? ) volgt een mooie rit door de (af en toe bosrijke) omgeving van Gorredijk en Beetsterzwaag. Deze rit is wel wat drukker dan de andere. Na een klein uurtje wordt Drachten bereikt, waar ik uitstap op het centrale busstation op het Van Knobelsdorffplein.

Afbeelding

Dit overdekte busstation is een behoorlijk tochtgat, en dus niet echt aangenaam. Ook is zo’n overdekt busstation niet geweldig om foto’s te maken. Desondanks toch nog wat pogingen gewaagd:

Een MAN Lion’s City op lijn 14.

Afbeelding

De Qliners worden door Qbuzz met het bustype MAN Lion’s Regio gereden.

Afbeelding

Ook Arriva komt nog steeds in Drachten, onder andere met de Qliner naar Groningen.

Afbeelding

De grijze MAN is volgens mij een bus uit de Rotterdamse regio.

Afbeelding

Mijn volgende bus wordt lijn 13 naar Leeuwarden.

Afbeelding

Een leuk ritje weer met deze lijn 13, die de “toeristische” route rijdt tussen Drachten en Leeuwarden, via onder andere Surhuisterveen, Kootstertille en Noardburgum.

Om 14.50 uur komen we aan op het busstation van Leeuwarden en zitten de Qbuzz-ritjes voor vandaag erop. Na even wat nieuwe busboekjes/lijnfolders te hebben ingeslagen, ga ik nog even met de Arriva-Spurt naar Groningen. Mooie treintjes blijven dit, een hele verbetering in vergelijking met de wadlopertjes.

Afbeelding

Afbeelding

In Groningen uiteindelijk weer de trein richting Amersfoort genomen, alwaar er weer een einde komt aan dit interessante "Qbuzz"-tripje :) .
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dagje "Qbuzzen" in Friesland

Bericht door Meltrain »

rhk_amf schreef:
Mijn volgende bus wordt lijn 15 naar Heerenveen.
http://i267.photobucket.com/albums/ii29 ... G_2171.jpg
Aha, dus daar is Qbuzz ook niet zo snel met het aanpassen van dse haltepalen. :wink:
rhk_amf schreef:De grijze MAN is volgens mij een bus uit de Rotterdamse regio.
http://i267.photobucket.com/albums/ii29 ... G_2181.jpg
Klopt. Maar zo te zien hebben ze daar wél oranje Qbuzz-logo's op één van 'onze' bussen geplakt. :D
rhk_amf schreef:Om 14.50 uur komen we aan op het busstation van Leeuwarden en zitten de Qbuzz-ritjes voor vandaag erop. Na even wat nieuwe busboekjes/lijnfolders te hebben ingeslagen, ga ik nog even met de Arriva-Spurt naar Groningen. Mooie treintjes blijven dit, een hele verbetering in vergelijking met de wadlopertjes.
Ga je mond spoelen. :twisted:

Maar verder een leuk verslag. :wink:

Edit: Foto's uit quotes voor leesbaarheid
Edit 2: Links naar foto's toegevoegd voor begrijpelijkheid.
Laatst gewijzigd door Meltrain op wo 08 apr 2009, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Dagje "Qbuzzen" in Friesland

Bericht door Ronald »

meltrain schreef:Aha, dus daar is Qbuzz ook niet zo snel met het aanpassen van dse haltepalen. :wink:
Voor zover ik gezien heb staan overal nog de oude Arriva-borden, ook op de busstations. Maar omdat de routes nauwelijks gewijzigd zijn, kloppen ze (waarschijnlijk) nog wel. Misschien worden de borden volgend jaar vervangen als (naar ik gehoord heb) een nieuwe dienstregeling wordt ingevoerd.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Dagje "Qbuzzen" in Friesland

Bericht door Roelof88 »

Om 12.10 uur stap ik in de volgende bus van vandaag, lijn 10 richting Drachten. Na eerst een rit door een enorm groot industrieterrein-in-aanleg ( :? )
Kan wel kloppen, dat is niet de normale route. Lijn 10 wordt een heel stuk omgeleid tussen 16-02 en 24-04 wegens werkzaamheden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten