Pagina 1 van 1

De wijzen komen uit het oosten

Geplaatst: za 11 apr 2009, 11:14
door BR628
Of: Goede Vrijdag maakt zijn naam waar als, jawel, Goede Vrijdag.

Omwille van het mooie weer dat voorspeld was en het tevens een vrije dag voor mij was, besloten om een dagje naar Twente te gaan met als voornaamste doel natuurlijk goederentreinen, maar om het voor jullie niet geheel saai te maken, was het tweede doel zoveel mogelijk fotoplekjes te vinden tussen ruwweg Wierden en Oldenzaal.

Onderweg van Leeuwarden naar Deventer was het weer wisselend, soms flinke stukken helder blauwe lucht, maar ook diverse wolkenbanden, deels hardnekkig. In Deventer aangekomen telefonisch contact gehad met een hobbyist die iets westelijker van Deventer stond en de bewolking was dermate vervelend, dat ik niet zijn kant op ben gegaan, maar de stoptrein naar Hengelo gepakt heb.

Immers, de eerste trein welke op het lijstje stond, zou een half uur na vertrek van mijn stoptrein door Deventer rijden, dus ik moest een beslissing maken. De reis verliep rustig, aangezien de OV-weekstudentenkaart niet geldig was, maar NSR wel gewoon de treinen op normale lengte heeft laten rijden. Dat mogen ze vaker doen. Onderweg verbeterd het weer een beetje en in Hengelo aangekomen lijkt er een einde te komen aan de hardnekkige bewolking. Aangezien de eerder al genoemde hobbyist nog niet ter plaatse was, besloot ik met Syntus naar Oldenzaal te reizen. In Oldenzaal loste vervolgens op het juiste moment de bewolking op en kwam er een blauwe lucht voor in de plaats.

Afbeelding
Syntus Lintje 33 is als stoptrein vanuit Zutphen onderweg naar Oldenzaal, als hier het emplacement van Oldenzaal bereikt wordt. Op de achtergrond een fraai gebouw waarvan ik niet echt weet hoe en wat het is.

Afbeelding
De eerste trein die op het lijstje stond, betrof een werktrein van spoorondernemer Spitzke. Spitzke gaat dit weekend aan het spoor klussen rondom Hengelo-Oldenzaal en heeft daarvoor onder andere nieuwe ballast voor nodig. Spitzke V100-SP-004 "Marielle" is met een sleepje beladen Fccpps'n als trein 58030 op weg vanuit de Amsterdamse Westhaven en komt hier door de boog het emplacement van Oldenzaal opgereden.

Van de andere fotograaf krijg ik door dat er vlak achter deze Spitzke trein de volgende werktrein zit, die maarliefst 100 minuten te vroeg rijdt. Ik besluit een stuk naar achteren te lopen en het stationsgebouw van Oldenzaal er bij te betrekken.

Afbeelding
De nieuwste V100-telg, lok 21, van Rail Feeding (voorheen RRF) is met een fraaie werktrein van Schweerbau bestaande uit enkele begeleidingswagens en een freesunit onder treinnummer 58202 vanuit Hilversum op weg naar Bad Bentheim en passeert hier het station van Oldenzaal.

Afbeelding
En kort daarachter zat alweer de internationale trein van Amsterdam Flughafen naar Berlin Ostbahnhof, met dubbele panto op komt NSR 1774 met het setje DB IC rijtuigen door het station van Oldenzaal gereden.

Nadat de medehobbyist mij met de auto opgepikt heeft rijden we de volgende trein op ons lijstje tegemoet, wolken en zon wisselen elkaar nog wel af maar het lijkt er op dat de zon het gaat winnen van de wolken. Ons volgende doel is de rustieke omgeving nabij het dorp Zenderen, gelegen tussen Almelo en Borne.

Afbeelding
Ondanks de economische crisis rijdt ERS nog altijd met vol beladen containertreinen naar het Tsjechische Melnik. ERS 189 099 is met trein 42375 onderweg richting de wachtsporen bij Oldenzaal.

Hier moet de trein kort aan de kant, om de internationale trein naar Berlijn en Sczcecin Glowny voor te laten gaan. Dit geeft ons de mogelijkheid de trein in te halen bij De Lutte, het laatste dorp voor de grens met Duitsland, oostelijk dan Oldenzaal.

Een klein half uur later komt de volgende goederentrein al weer aangereden en inmiddels is de zon ook voorzichtigaan doorgedraaid en is het acceptabel kwa zonnestand om ook deze trein ter hoogte van De Lutte te platen.

Afbeelding
Met een klein kwartiertje in de min hebben de Duitsers de Volvo onderdelentrein 46259 vanuit Zweden de grens over gestuurd. Vanwege de staking bij B-Cargo zullen de 7778 en 7777 vandaag tot Tilburg rijden, maar van dit alles is hier bij De Lutte nog niets merkbaar.

Omdat ook deze trein weer aan de vroege kant was, zal ProRail de trein in Oldenzaal laten wachten op de dienstregelings-vertrektijd, waardoor we de trein in kunnen halen. We springen in de auto en rijden weer westwaarts richting Rijssen, om de trein daar nogmaals te fotograferen. Maar voor dat het zover is, eerst enkele NS treinen om de tijd mee te doden.

Afbeelding
Een helaas onbekend gebleven Plan V is als stoptrein onderweg van Enschede via Almelo en Deventer naar Apeldoorn als het riviertje de Regge bij Rijssen gepasseerd wordt. Over 9 dagen zal het Plan V hier verdwijnen en zullen de Sprinters van het type SGMm de plaats innemen.

Afbeelding
Daarachter passeren twee Koploper-Viertjes (4245 en 4204) als Intercity van Enschede naar Schiphol op dezelfde plek.

Afbeelding
Zoals gezegd was het doel hier om een goederentrein op de foto te zetten, wat gelukt is, want hier is voor de tweede maal de Volvo-onderdelen trein van het Zweedse Almhult naar het Belgische Gent.

Om de volgende treinen vanuit Duitsland op te wachten, verplaatsen we ons weer per auto naar het oosten van Hengelo, om precies te zijn in de buurt van Deurningen. Daar zoeken we een van de fraaie stuwdammetjes langs het spoor uit als volgende fotomotief.

Afbeelding
Allereerst was het natuurlijk weer tijd voor de nu elke 2 uur rijdende Intercity uit Berlijn. Hier de NSR 1763 met IC 146 naar Schiphol. Geheel onverwachts zit daar vlak achter een wel heel bijzondere trein.

Afbeelding
Terug van een militaire oefening buiten Nederland keren de legervoertuigen weer terug. RN 6405 is met een flinke sleep Laadks'n beladen met jeeps, vrachtwagens, tanks en achterop nog enkele containers onderweg van Bad Bentheim naar Amersfoort Vlasakkers, als deze fraaie dam in het stroompje water bij Deurningen gepasseerd wordt.

Omdat de A1 vrij horizontaal gelegen is en het spoor twee behoorlijke omwegen via Hengelo en Almelo maakt, is de trein makkelijk in te halen.

Afbeelding
Met wat geluk en de goede rijkunsten van de chauffeur, konden we trein ten Zuid-Westen van Wierden nogmaals op de foto zetten, nu van de andere kant. Met als fotomotief het nu nog zo herkenbare typisch Nederlandse sein en het huisje op de achtergrond ter hoogte van het buurtschap Rectum.

De theoretische dienstregeling geeft ons wat ruimte dus rijden we via een eetgelegenheid weer door naar de volgende locatie, nu hebben we de middagstek bij het al eerder genoemde Zenderen opgezocht.

Afbeelding
Als stoptrein Enschede - Zwolle zijn DM90-stellen 3412 en 3426 onderweg.

Het wachten was daarna op het sluitstuk van de dag, de containertrein uit Tsjechie van vervoerder ERS. Ondertussen is de boer ook op komen dagen en gaat zijn land bemesten.

Afbeelding
Als afsluiter van de dag is wederom strak op tijd de ERS 189 098 met de Melnik-shuttle hier ter hoogte van Zenderen. De boer is druk doende met de nodige voorbereidingen voor het komende seizoen en trekt zich niks aan van de voorbijtrekkende trein.

Zo kwam een eind aan een lange dag heen en weer reizen maar met een fotorijke dag met een behoorlijke vangst. De voorspelde stapelwolken bleven uit en daardoor gingen alle foto's zonder problemen op de chip.

Hiermee kan wat mij betreft het paasweekend beginnen, aangezien het weer vergeleken met vrijdag, zaterdag t/m maandag toch weer tegenvalt.

Re: De wijzen komen uit het oosten

Geplaatst: za 11 apr 2009, 15:40
door Daan
Zo, je hebt je wel vermaakt zo te zien :-) :pos:

Re: De wijzen komen uit het oosten

Geplaatst: za 11 apr 2009, 22:55
door Meltrain
Zeker mooie foto's weer. :D