Treintjes in de boog bij het Belgische Ekeren en meer
Geplaatst: za 02 mei 2009, 16:59
* De teksten bij de foto's uit Ekeren zijn verkeerd. Er moet lijn 27A i.p.v. 11Y staan. Een dom foutje. *
Afgelopen maandag vond ik het in de middag, na de regen van ochtend en de nacht ervoor, de hoogste tijd om vanaf mijn vakantieadres in Nispen eens een kijkje te nemen bij de boog in het Belgische Ekeren van en naar de Antwerpse haven. Onderweg naar het station van Essen kwam ik toevallig een Benelux tegen waarvan de Bs achter de loc zat. Iets wat ik overigens bij nog 3 andere stammen die dag zag:
Zoals gebruikelijk was de Benelux te laat, maar nu zoveel dat de Thalys er vlak achter zou moeten zitten. Daar bleef ik dan nog even op wachten en met succes:
Na het halen van een retourtje Ekeren in Essen (een lekker groot kaartje ) voor € 6,90 zag ik dat de werktrein voor de weekendwerkzaamheden tussen Essen en Kalmthout hier opgesteld stond:
De loc, de broer van de ACTS 6700-serie, van dichterbij:
Hierna ging het met de L-trein t2785 (en met een Varkensneus dus) naar Ekeren. Vanaf daar was het nog een klein stukje lopen naar de fotostek langs de boog. Onderweg zag ik nog een altijd leuke taalvariatie van de Vlamingen :
Onderweg over het zandpad kwam al de eerste trein langs. Een Cargo die nog net in het zonnetje reed:
Bij aankomst bij de fotostek volgde al snel een los locje vanuit de haven. Iets wat ik later vaker zou zien in beide richtingen:
De volgende trein was een echte Cargo:
Hierna volgde als afwisseling loc 2378 met 4 M4-rijtuigen als P-trein 8280 vanuit de haven opweg naar Aarschot:
Nog meer afwisseling kwam er door een buitenlandse gast en wel door deze loc van SNCF die voor een rood sein liep:
Na deze loc werd het wat rustiger. Om de tijd te doden werd de natuur om mij heen wat bekeken:
In de haven was een chemiebedrijf aardig af aan het fakkelen. Of de sirenes die ik tegelijkertijd hoorde hiermee te maken hadden weet ik niet:
Na bijna een half uur volgde de volgende P-trein en wel deze Varkensneus 840 als P-trein 8250 naar Sint-Niklaas:
Het zonnetje kwam steeds minder tevoorschijn en dat is hier ook te zien met 2 losse locjes:
Vlak erachter zaten 2 broertjes die nu wel wat bij hun hadden, alleen zat de lading jammergenoeg niet direct achter de locs, maar vrijwel achteraan:
Na supersnel bezoek vanuit de lucht...:
...volgde een erg lang treintje die ook nog eens met Reeks 23 in dubbeltractie reed :
Na bijna 2 uur begon het langzamerhand etenstijd te worden en ging ik weer terug naar Essen. Onderweg kwam ik om het af te leren nog een Cargo tegen. Ook nu weer Reeks 23 in dubbeltractie, maar nu was de sliert erachter een flink stuk langer:
Als trein naar Essen trof ik toevallig een P-trein en deze werd gereden door 2 Duikbrillen. De eerste keer dat ik hierin zat. :) De Duikbrillen na aankomst in Essen:
Tot slot een combi van 2 Varkensneuzen die tijdens de spits 2 slagen op de L-trein Roosendaal - Antwerpen rijdt, zoals hier te zien is in trein t2788:
Afgelopen maandag vond ik het in de middag, na de regen van ochtend en de nacht ervoor, de hoogste tijd om vanaf mijn vakantieadres in Nispen eens een kijkje te nemen bij de boog in het Belgische Ekeren van en naar de Antwerpse haven. Onderweg naar het station van Essen kwam ik toevallig een Benelux tegen waarvan de Bs achter de loc zat. Iets wat ik overigens bij nog 3 andere stammen die dag zag:
Zoals gebruikelijk was de Benelux te laat, maar nu zoveel dat de Thalys er vlak achter zou moeten zitten. Daar bleef ik dan nog even op wachten en met succes:
Na het halen van een retourtje Ekeren in Essen (een lekker groot kaartje ) voor € 6,90 zag ik dat de werktrein voor de weekendwerkzaamheden tussen Essen en Kalmthout hier opgesteld stond:
De loc, de broer van de ACTS 6700-serie, van dichterbij:
Hierna ging het met de L-trein t2785 (en met een Varkensneus dus) naar Ekeren. Vanaf daar was het nog een klein stukje lopen naar de fotostek langs de boog. Onderweg zag ik nog een altijd leuke taalvariatie van de Vlamingen :
Onderweg over het zandpad kwam al de eerste trein langs. Een Cargo die nog net in het zonnetje reed:
Bij aankomst bij de fotostek volgde al snel een los locje vanuit de haven. Iets wat ik later vaker zou zien in beide richtingen:
De volgende trein was een echte Cargo:
Hierna volgde als afwisseling loc 2378 met 4 M4-rijtuigen als P-trein 8280 vanuit de haven opweg naar Aarschot:
Nog meer afwisseling kwam er door een buitenlandse gast en wel door deze loc van SNCF die voor een rood sein liep:
Na deze loc werd het wat rustiger. Om de tijd te doden werd de natuur om mij heen wat bekeken:
In de haven was een chemiebedrijf aardig af aan het fakkelen. Of de sirenes die ik tegelijkertijd hoorde hiermee te maken hadden weet ik niet:
Na bijna een half uur volgde de volgende P-trein en wel deze Varkensneus 840 als P-trein 8250 naar Sint-Niklaas:
Het zonnetje kwam steeds minder tevoorschijn en dat is hier ook te zien met 2 losse locjes:
Vlak erachter zaten 2 broertjes die nu wel wat bij hun hadden, alleen zat de lading jammergenoeg niet direct achter de locs, maar vrijwel achteraan:
Na supersnel bezoek vanuit de lucht...:
...volgde een erg lang treintje die ook nog eens met Reeks 23 in dubbeltractie reed :
Na bijna 2 uur begon het langzamerhand etenstijd te worden en ging ik weer terug naar Essen. Onderweg kwam ik om het af te leren nog een Cargo tegen. Ook nu weer Reeks 23 in dubbeltractie, maar nu was de sliert erachter een flink stuk langer:
Als trein naar Essen trof ik toevallig een P-trein en deze werd gereden door 2 Duikbrillen. De eerste keer dat ik hierin zat. :) De Duikbrillen na aankomst in Essen:
Tot slot een combi van 2 Varkensneuzen die tijdens de spits 2 slagen op de L-trein Roosendaal - Antwerpen rijdt, zoals hier te zien is in trein t2788: