Spontaan rondje Duitsland en Frankrijk

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spontaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door waldo79 »

Zoiets vermoedde ik al. Tja, de Elzas is een aantal malen duits geweest :idea:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Spontaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door Caspar »

Dag 4 van mijn interrail:

Vorige week dinsdag besloot ik mijn oorspronkelijke reisdoel dan toch maar op te zoeken: Bad Harzburg.

Tot Hannover was het een rit zonder noemenswaardigheden dit keer, ben er intussen wel bekend mee 8-)
In Hannover viel het me op dat de voorjaarsstemming al aardig was losgebarsten, met diverse lente versieringen:

Afbeelding
Monster van Loch Ness op het stationsplein voor Hannover.

Op mijn vertrekspoor van de RE naar Bad Harzburg stond eerst nog deze Metronom trein:
Afbeelding
Overigens al erg vaak gezien, maar nog nooit in gezeten...

Aan de overzijde van het perron stond deze trein:
Afbeelding
ICE naar Munchen Hbf en een ICE 1 richting Hamburg.

Nu snap ik meteen waarom ik tijdens mijn vorige trip in januari mijn ICE1 maar 210 kmh reed grootendeels op de lijn Hannover- Wurzburg. De rijtijden zijn berekend op een ICE T (zat in zelfde ritnummer als de trein van deze foto).

Even later kwam mijn RE naar Bad Harzburg aangereden, dat was deze trein:
Afbeelding
Lekker dieselen dus! Mooi schoongehouden loc trouwens...

Het stadje was tamelijk saai, dus maar even wat foto's gemaakt rondom het station:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De onderste trein bleek ook meteen mijn trein voor de terugweg te zijn.
Nadat deze had kopgemaakt, ging het in sneltreinvaart terug naar Hannover.
Die BR 612 haalt rijtijden waar de BR 218 met rijtuigen niet aan kan tippen. Vooral door bochten is het een heerlijke trein. Is het een soort kantelbaktreinstel? Hij zoeft echt heel hard door redelijk scherpe bochten :D
Bij het instappen was ik even bang op RE dubbeldekkers comfort, toen ik het blauw geblokte motiefje op de stoelen zag.
Maar gelukkig zitten deze veel beter, en meer beenruimte. Er zijn nog stoelnr's aanwezig voor zitplaatsreserveringen. Ze hebben blijkbaar ook op IC diensten gereden?
Oja, let je alleen op het geluid, waan je jezelf in een DM90, precies dezelfde geluiden komen er van de trein af, zou er soms een zelfde motor onder zitten?

Terug naar Bremen begon het weer heel hard te sneeuwen onderweg, de Duitse treinen gingen echter onvermoeid gewoon door!

In Leer zou ik een overstap hebben van bijna anderhalf uur, dus had ik er voor gekozen een uurtje in Bremen rond te hangen.
Daar was een bijna uitgestorven kermis, met 1 grappige attraktie voor de kleintjes:
Afbeelding
Jeugdsentiment, ruim 20 jaar geleden zou ik hier uren in kunnen zitten zonder verveling 8-)

Zo onvermoeid als de Duitse treinen door stevige sneeuwbuien reden, zo had ik met de Arriva trein meteen 30 minuten vertraging opgelopen, omdat er langzaam moest worden gereden door de sneeuw, ongeveer 40kmh. En dat terwijl er misschien hooguit 1 centimeter lag op het Groningse plattenland.

En tot slot een sfeervolle kermisfoto uit Bremen:
Afbeelding
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Spontaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door tsov »

Ook een tof verhaaltje :pos:
Hebben die BR612 niet ICE-TD vervangen toen daar zo'n problemen mee hadden?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spontaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door Wubbo »

Jep. Enkele zelfs in ICE-kleurstelling. Het zijn inderdaad kantelbaktreinstellen. Kennelijk doet de kantelbakinstallatie het nu ook, eens in de zoveel tijd moet die weer eens voor de hele serie buiten dienst omdat er weer problemen mee zijn. DB en kantelbak lijkt geen gelukkige combinatie ;-).
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Spontaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door Caspar »

Mwa het is wel een beetje een sensatie als je met een grote snelheid door een bocht gaat, na een hoop ICE's en TGV gehad te hebben is dit weer wat nieuws. Door sommige bochten reed de BR 218 met rijtuigen ongeveer 80 km/h heen, terwijl die BR 612 niet eens afremde en gewoon met 140 door die bocht reed op de terugweg.
Normaal door de trein lopen naar bv de wc is dan wel een stuk moeilijker...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Spontaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door Caspar »

waldo79 schreef:Je hebt een vreemde route afgelegd. :shock:
Het is een wat ongebruikelijke route... maar wat is er echt vreemd aan? Oke, min of meer dezelfde route had veel sneller gekund, maar dat was ook niet mijn doel.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Spontaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door Fles »

Caspar schreef:Het is een wat ongebruikelijke route... maar wat is er echt vreemd aan? Oke, min of meer dezelfde route had veel sneller gekund, maar dat was ook niet mijn doel.
Ja, okee, maar er zitten wat losse slagjes in waarvan je denkt "Huh?" Bijvoorbeeld Rheine - Osnabr
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Spontaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door Caspar »

Nouja als je het hele verslag zou lezen kan je zien waarom dat was. Ik was eerst van plan om naar Wurzburg te gaan vanuit Rheine, en dat was het snelst via Osnabruck en Hannover. Door een ongeluk nabij Osnabruck was de trein naar Hannover anderhalf uur vertraagd, waardoor ik via Keulen naar Wurzburg wilde gaan vanuit Osnabruck. Toen ik in die IC zat bleek dat ook die +100 zou krijgen omdat hij werd omgeleid via, jawel, Rheine...
Doe dat slagje uiteraard niet voor mijn lol, zo bijzonder is het daar niet 8-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten