Spontaan rondje Duitsland en Frankrijk
Geplaatst: wo 26 mar 2008, 14:42
De pasen stonden voor de deur, er hing mooi sneeuwweer in de lucht en ik had een financiele meevaller. Kortom tijd voor een rondje Duitsland.
Een echte planning had ik niet, maar het idee was in ieder geval om via Wurzburg naar Hof HBF in het Frankenwald, van daaruit de volgende dag naar de Harz. Plan was om dit te doen met een Interrail one country pass voor Duitsland.
Om 7.20 in de stopper naar Leer gestapt, bij het uitstappen werd ik gevraagd naar mijn paspoort en waar ik naartoe onderweg was. Snel in de rij aangeschoven bij het loket voor de interrail kaart; helaas kreeg ik een dikke vette 'Nein' te horen. Beetje verdwaasd stond ik te denken wat ik dan maar zou gaan doen. Even later kwamen de 2 douaniers weer naar me toe waarom ik niet in de trein naar Hannover was gestapt, zoals ik afgaf, en wat ik dan wel zou gaan doen. Ik was dus verdacht, en mijn hele tas werd daarom overhoop gehaald. Haben sie Drogen mitgebracht oder so wass?
Om toch nog ergens te komen had ik uit het automaat een enkeltje Rheine gehaald, omdat ik de RE naar Munster nog kon halen. In Rheine weer bijna een uur bij het loket gestaan, om wederom Nein te horen te krijgen. Doet u me dan maar een global pass...
Tijdens het wachten in de rij viel me dit bord op voor luie fastfood klanten:
Nadat ik geholpen was een reisplan geprint uit de automaat, en de snelste route naar Wurzburg was of via Keulen, of via Hannover, het maakte niet zo veel uit. Ik koos via Hannover, mede omdat deze trein klaar stond waar ik mee tot Osnabruck zou gaan:
Als ik een cijfer moet geven krijg hij van mij een dikke 7. Hoop dat de Nederlandse varianten net zo worden ingericht.
Aangekomen is Osnabruck is het goed mis, een persoonsongeval, waardoor er geen treinen kunnen rijden van Osnabruck naar Munster. De IC naar Hannover had daardoor +105. Dat leek me wat te gortig en stapte in de IC naar Keulen die gereedstond. Na vertrek stopte de trein ongeveer 1 km buiten Osnabruck weer, voor een locwissel; wat bleek deze trein werd omgeleid via Rheine. Zo stond ik anderhalf uur later weer in Rheine, ik dacht bijna ik ga naar huis ik kap er mee...
Nadat we daar een minuut of 25 stil stonden en er wéér was kopgemaakt gingen we dan eindelijk naar Keulen. Aankomst daar: +100. (met de loket toestanden liep ik dus 4 uur achter op mijn geplande aankomst in Wurzburg).
In Keulen overgestapt op de ICE (nr 125) uit Amsterdam naar Frankfurt. Vlak voor Frankfurt werd er omgeroepen door de Nederlandse conducteur dat er in het HBF bijna geen treinverkeer mogelijk was, men werd geadviseerd op de luchthaven uit te stappen. Deze man hield wel van lekker jargon, zo riep ie bv om waarom de trein 5 minuten vertraagd was: we hebben even op de 2027 gewacht. En dat in 4 talen. Zou ook maar 1 Nederlander denken van o jaaa die 2027 dat is de IC van Hamburg Altona naar Frankfurt?
ICE international nr 125, Frankfurt luchthaven
Shuttle bus
Zoals ik verwachtte was er verder niets te zien op dat station, tegen het advies in de eerste beste trein naar HBF gepakt.
Dit was een S-bahn, waar ik twijfelde of ik wel met mijn interrail welkom was, aangezien de S-bahn daar wel erg op een metro lijkt. Het erop gewaagd, geen controle gehad.
Hoezo bijna geen treinverkeer?
Als eerst zou de ICE naar Paris Est vertrekken, en Kaiserslautern sprak me wel aan om eens naartoe te gaan.
Op het Duitse traject is reserveren niet verplicht, maar men verzocht me wel vriendelijk uiterlijk in Forbach de trein te verlaten zonder reservering. Een stel aziaten zaten zich te vermaken met een laptop en computerspelletjes, waar constant het zelfde monotone deuntje vanaf kwam. De Franse conducteur kwam er gelukkig al snel aan te pas :D
Paar plaatjes in Kaiserslautern:
S- Bahn naar Trier, aanzienlijk luxer dan de S-bahn in Frankfurt, wat me dus ook erger doet twijfelen of Frankfurt geldig is met interrail.
Een eenzame verdwaalde Dino was om 8 uur 's ochtends mijn enige gezeschap op Kaiserslautern HBF. Volgens mij was hij zijn ouders kwijt, want die stonden 500km verderop, waarover zo meer. :D
Nadat ik nog een Eurolines bus uit Bulgarije spotte (zou er niet aan moeten denken zo'n eind in een bus), de stopper naar Mannheim HBF gepakt. Prachtige bochtige route door het besneeuwde bos met stijle hellingen! In Neustadt zag ik een hoop stoom, wat mijn interesse opwekte en ik uitstapte.
Het viel me daar op dat er erg veel in onbreuk geraakte lijnen worden gebruikt voor dit soort doeleinden, had graag mee gegaan als ik wat meer tijd had!
De stopper naar Mannheim was alweer weg, en toen zag ik deze trein staan:
Een TER naar Strasbourg.
Ik dacht ach waarom ook niet...
Zo stond ik krap een uur later ineens in Frankrijk.
Uitgestorven station van Wissembourg.
Ook dit was een mooie route door de wijngaarden, met uitzicht op de uitlopers van de Vogezen in de verte. De trein stopte ook nog in Hoerdt, wat werd uitgesproken als Hoer door de omroep
Na een rit van 2 uren stond ik dan in Strasbourg, wat een klein station is dat vergeleken met wat ik me ervan had verwacht. Amper groter dan bv Alkmaar.
Aan de overkant van het station stond een Corail intercity (spreek uit als Corai-je èntèrcitee) naar Lyon klaar.
Omdat het zo'n honde weer was, snel een foto gemaakt en ook maar ingestapt, wie weet waar ik uit kom
Corail trein naar Lyon part Dieu
Strasbourg- Mulhouse wordt met 200kmh afgelegd, wat mij niet zo veel tijd gaf om iets van een reisplannetje te maken.
Ik wilde door de Vogezen naar Nancy rijden besloot ik.
Mulhouse
Daarom in Mulhouse overgestapt op de Corial naar Paris Est, om in Belfort weer over te stappen. In Belfort zag ik allemaal stalen/kunstof kappen van TGV neuzen, een stuk of 10 in elkaar geschoven. Ook stonden er een stuk of 30 Corail stuurstandrijtuigen te glimmen, die blijkbaar net waren omgebouwd daar.
Maargoed, in Belfort overstappen op de stopper naar Epinal... Wachttijd bijna 4 uren. Als een speer maar de trein naar Paris Est weer ingedoken.
De vaart raakte er een beetje uit door werkzaamheden aan het spoor, tot aan Chevremont werd er stapvoets gereden. Het opvallende aan deze werkzaamheden vond ik het onderkomen van de spoorwerkers, op een terrein naast het spoor stonden een stuk of 25 caravans opgesteld.
Omdat de overstap in Belfort me wat te gortig was, besloot ik het te proberen in Chaumont, ik wist dat daar treinen naar Reims vertrekken. Ook daar geen aansluiting binnen 2 uur, dus weer terug de trein naar Paris Est in. Kreeg er het heen en weer van!
Na ruim 300km dieselen had ik besloten in Parijs een hotelletje te zoeken, en de volgende dag met de Thalys of TGV naar Brussel of Lille te gaan. Om drukke loketten te vermijden dacht ik dat het handig was dat in Troyes te doen.
Helaas wist de loketman na een kwartier de code die hij daarvoor moest gebruiken nog steeds niet, en gaf hij het op, niet mogelijk dus, probeer maar in Parijs... Ik zag dat hij er erg zenuwachtig onder was dat ie het niet kon vinden.
Even paar fotos gemaakt in Troyes:
Mooie locs met heerlijk geluid, je hoort ze nog ronken als je 3 rijgen van de loc afzit met gesloten ramen. Zo hoort het!
Jammer genoeg beetje aan het uitsterven in Europa, doorgaande ICtreinen met Diesellocs
TER bussen, soort Qliners dus.
Vrolijk pasen!
Vast een heel erg luxe ziekenhuis...
Daarna naar Parijs gereden, waar ik op Paris Est de recordhouder zag staan:
Bij het loket daar had ik gelukkig in 5 minuten een reservering te pakken voor een TGV Aeroport CDG- Lille Europe, voor 3 euro. Op het station even aan een staantafel een vers getapt biertje met stokbroodje gegeten, waarna ik op zoek ging naar een hotelletje. Zag nog dit bordje staan op een deur bij de Bistro op het station:
Spannend...
Buiten voor het station zag ik dat het ambitieuze fietsenplan letterlijk verregent:
Na een goede nachtrust vroeg opgestaan, om toch nog even iets van de stad te zien. Ik was in bus 65 gestapt, naar Porte de Clignancourt, en daar weer overgestapt op een metro, lijn 12.
Ondanks dat hij vanaf een ondergronds opstelterrein kwam aangereden zat er op het beginpunt al iemand in, te slapen.
Tussendoor kwam ik weer langs Gare du nord:
Na een overstap op een andere metro was ik in RER B gesprongen. Van te voren had ik een gratis contramarque opgehaald op het station om door de poortjes te komen. Helaas stopte de RER nergens meer tot de luchthaven, waardoor ik anderhalf uur te vroeg was. Ik was aanvankelijk van plan ergens halverwege uit te stappen om nog wat fotos te maken.
Ik was ook al door de poortjes gegaan waardoor ik niet weer terug kon het perron op om nog wat RER fotos te maken, dom van mij.
Na wat koffie kwam de TGV en provenance de St Pierre des Corps à destination de Lille Europe binnen.
Deze stopte ook in TGV Haute Picardie, en tot mijn verbazing stapte er ook een stuk of 50 mensen uit daar.
Amper een uur later gearriveerd in Lille Europe:
Aparte combi was het, een gewone TGV aan een dubbeldekker vast. Ach waarom ook niet. Zie er wel wat in; een Virm aan een ICM vast in de Noordoost bv.
En tot slot nog een stukje door België gegaan met een IC tot La Louviere-sud, alwaar echt helemaaaaal niets te doen is!
IC Lille- Liège.
2 treinen aan het genieten van de verlengde weekendrust, morgen zullen ze weer gaan rijden vermoedelijk. (P treinen?)
Deze omgeving is wel leuk als je van verlaten, overwoekerde en half opgebroken spoorwegen en emplacementen houdt. Misschien dat ik in de zomer eens ga kijken met mooi weer of het mogelijk is om een fiets te huren daar. Meer liefhebbers?
Hierna werd dit voor mij zeer verrassende rondje afgesloten geheel in stijl in de Benelux, die al 10 minuten te laat vertrok, extra stopte in Vilvorde, een ruit sneuvelde in Antwerpen Berchem, en brand in Antwerpen Centraal. Aankomst Dordrecht: +40.
Ojaa, gisteren in Bremen:
Ik heb hem gezegd dat er in Kaiserslautern gezelschap op hem wacht!
Een echte planning had ik niet, maar het idee was in ieder geval om via Wurzburg naar Hof HBF in het Frankenwald, van daaruit de volgende dag naar de Harz. Plan was om dit te doen met een Interrail one country pass voor Duitsland.
Om 7.20 in de stopper naar Leer gestapt, bij het uitstappen werd ik gevraagd naar mijn paspoort en waar ik naartoe onderweg was. Snel in de rij aangeschoven bij het loket voor de interrail kaart; helaas kreeg ik een dikke vette 'Nein' te horen. Beetje verdwaasd stond ik te denken wat ik dan maar zou gaan doen. Even later kwamen de 2 douaniers weer naar me toe waarom ik niet in de trein naar Hannover was gestapt, zoals ik afgaf, en wat ik dan wel zou gaan doen. Ik was dus verdacht, en mijn hele tas werd daarom overhoop gehaald. Haben sie Drogen mitgebracht oder so wass?
Om toch nog ergens te komen had ik uit het automaat een enkeltje Rheine gehaald, omdat ik de RE naar Munster nog kon halen. In Rheine weer bijna een uur bij het loket gestaan, om wederom Nein te horen te krijgen. Doet u me dan maar een global pass...
Tijdens het wachten in de rij viel me dit bord op voor luie fastfood klanten:
Nadat ik geholpen was een reisplan geprint uit de automaat, en de snelste route naar Wurzburg was of via Keulen, of via Hannover, het maakte niet zo veel uit. Ik koos via Hannover, mede omdat deze trein klaar stond waar ik mee tot Osnabruck zou gaan:
Als ik een cijfer moet geven krijg hij van mij een dikke 7. Hoop dat de Nederlandse varianten net zo worden ingericht.
Aangekomen is Osnabruck is het goed mis, een persoonsongeval, waardoor er geen treinen kunnen rijden van Osnabruck naar Munster. De IC naar Hannover had daardoor +105. Dat leek me wat te gortig en stapte in de IC naar Keulen die gereedstond. Na vertrek stopte de trein ongeveer 1 km buiten Osnabruck weer, voor een locwissel; wat bleek deze trein werd omgeleid via Rheine. Zo stond ik anderhalf uur later weer in Rheine, ik dacht bijna ik ga naar huis ik kap er mee...
Nadat we daar een minuut of 25 stil stonden en er wéér was kopgemaakt gingen we dan eindelijk naar Keulen. Aankomst daar: +100. (met de loket toestanden liep ik dus 4 uur achter op mijn geplande aankomst in Wurzburg).
In Keulen overgestapt op de ICE (nr 125) uit Amsterdam naar Frankfurt. Vlak voor Frankfurt werd er omgeroepen door de Nederlandse conducteur dat er in het HBF bijna geen treinverkeer mogelijk was, men werd geadviseerd op de luchthaven uit te stappen. Deze man hield wel van lekker jargon, zo riep ie bv om waarom de trein 5 minuten vertraagd was: we hebben even op de 2027 gewacht. En dat in 4 talen. Zou ook maar 1 Nederlander denken van o jaaa die 2027 dat is de IC van Hamburg Altona naar Frankfurt?
ICE international nr 125, Frankfurt luchthaven
Shuttle bus
Zoals ik verwachtte was er verder niets te zien op dat station, tegen het advies in de eerste beste trein naar HBF gepakt.
Dit was een S-bahn, waar ik twijfelde of ik wel met mijn interrail welkom was, aangezien de S-bahn daar wel erg op een metro lijkt. Het erop gewaagd, geen controle gehad.
Hoezo bijna geen treinverkeer?
Als eerst zou de ICE naar Paris Est vertrekken, en Kaiserslautern sprak me wel aan om eens naartoe te gaan.
Op het Duitse traject is reserveren niet verplicht, maar men verzocht me wel vriendelijk uiterlijk in Forbach de trein te verlaten zonder reservering. Een stel aziaten zaten zich te vermaken met een laptop en computerspelletjes, waar constant het zelfde monotone deuntje vanaf kwam. De Franse conducteur kwam er gelukkig al snel aan te pas :D
Paar plaatjes in Kaiserslautern:
S- Bahn naar Trier, aanzienlijk luxer dan de S-bahn in Frankfurt, wat me dus ook erger doet twijfelen of Frankfurt geldig is met interrail.
Een eenzame verdwaalde Dino was om 8 uur 's ochtends mijn enige gezeschap op Kaiserslautern HBF. Volgens mij was hij zijn ouders kwijt, want die stonden 500km verderop, waarover zo meer. :D
Nadat ik nog een Eurolines bus uit Bulgarije spotte (zou er niet aan moeten denken zo'n eind in een bus), de stopper naar Mannheim HBF gepakt. Prachtige bochtige route door het besneeuwde bos met stijle hellingen! In Neustadt zag ik een hoop stoom, wat mijn interesse opwekte en ik uitstapte.
Het viel me daar op dat er erg veel in onbreuk geraakte lijnen worden gebruikt voor dit soort doeleinden, had graag mee gegaan als ik wat meer tijd had!
De stopper naar Mannheim was alweer weg, en toen zag ik deze trein staan:
Een TER naar Strasbourg.
Ik dacht ach waarom ook niet...
Zo stond ik krap een uur later ineens in Frankrijk.
Uitgestorven station van Wissembourg.
Ook dit was een mooie route door de wijngaarden, met uitzicht op de uitlopers van de Vogezen in de verte. De trein stopte ook nog in Hoerdt, wat werd uitgesproken als Hoer door de omroep
Na een rit van 2 uren stond ik dan in Strasbourg, wat een klein station is dat vergeleken met wat ik me ervan had verwacht. Amper groter dan bv Alkmaar.
Aan de overkant van het station stond een Corail intercity (spreek uit als Corai-je èntèrcitee) naar Lyon klaar.
Omdat het zo'n honde weer was, snel een foto gemaakt en ook maar ingestapt, wie weet waar ik uit kom
Corail trein naar Lyon part Dieu
Strasbourg- Mulhouse wordt met 200kmh afgelegd, wat mij niet zo veel tijd gaf om iets van een reisplannetje te maken.
Ik wilde door de Vogezen naar Nancy rijden besloot ik.
Mulhouse
Daarom in Mulhouse overgestapt op de Corial naar Paris Est, om in Belfort weer over te stappen. In Belfort zag ik allemaal stalen/kunstof kappen van TGV neuzen, een stuk of 10 in elkaar geschoven. Ook stonden er een stuk of 30 Corail stuurstandrijtuigen te glimmen, die blijkbaar net waren omgebouwd daar.
Maargoed, in Belfort overstappen op de stopper naar Epinal... Wachttijd bijna 4 uren. Als een speer maar de trein naar Paris Est weer ingedoken.
De vaart raakte er een beetje uit door werkzaamheden aan het spoor, tot aan Chevremont werd er stapvoets gereden. Het opvallende aan deze werkzaamheden vond ik het onderkomen van de spoorwerkers, op een terrein naast het spoor stonden een stuk of 25 caravans opgesteld.
Omdat de overstap in Belfort me wat te gortig was, besloot ik het te proberen in Chaumont, ik wist dat daar treinen naar Reims vertrekken. Ook daar geen aansluiting binnen 2 uur, dus weer terug de trein naar Paris Est in. Kreeg er het heen en weer van!
Na ruim 300km dieselen had ik besloten in Parijs een hotelletje te zoeken, en de volgende dag met de Thalys of TGV naar Brussel of Lille te gaan. Om drukke loketten te vermijden dacht ik dat het handig was dat in Troyes te doen.
Helaas wist de loketman na een kwartier de code die hij daarvoor moest gebruiken nog steeds niet, en gaf hij het op, niet mogelijk dus, probeer maar in Parijs... Ik zag dat hij er erg zenuwachtig onder was dat ie het niet kon vinden.
Even paar fotos gemaakt in Troyes:
Mooie locs met heerlijk geluid, je hoort ze nog ronken als je 3 rijgen van de loc afzit met gesloten ramen. Zo hoort het!
Jammer genoeg beetje aan het uitsterven in Europa, doorgaande ICtreinen met Diesellocs
TER bussen, soort Qliners dus.
Vrolijk pasen!
Vast een heel erg luxe ziekenhuis...
Daarna naar Parijs gereden, waar ik op Paris Est de recordhouder zag staan:
Bij het loket daar had ik gelukkig in 5 minuten een reservering te pakken voor een TGV Aeroport CDG- Lille Europe, voor 3 euro. Op het station even aan een staantafel een vers getapt biertje met stokbroodje gegeten, waarna ik op zoek ging naar een hotelletje. Zag nog dit bordje staan op een deur bij de Bistro op het station:
Spannend...
Buiten voor het station zag ik dat het ambitieuze fietsenplan letterlijk verregent:
Na een goede nachtrust vroeg opgestaan, om toch nog even iets van de stad te zien. Ik was in bus 65 gestapt, naar Porte de Clignancourt, en daar weer overgestapt op een metro, lijn 12.
Ondanks dat hij vanaf een ondergronds opstelterrein kwam aangereden zat er op het beginpunt al iemand in, te slapen.
Tussendoor kwam ik weer langs Gare du nord:
Na een overstap op een andere metro was ik in RER B gesprongen. Van te voren had ik een gratis contramarque opgehaald op het station om door de poortjes te komen. Helaas stopte de RER nergens meer tot de luchthaven, waardoor ik anderhalf uur te vroeg was. Ik was aanvankelijk van plan ergens halverwege uit te stappen om nog wat fotos te maken.
Ik was ook al door de poortjes gegaan waardoor ik niet weer terug kon het perron op om nog wat RER fotos te maken, dom van mij.
Na wat koffie kwam de TGV en provenance de St Pierre des Corps à destination de Lille Europe binnen.
Deze stopte ook in TGV Haute Picardie, en tot mijn verbazing stapte er ook een stuk of 50 mensen uit daar.
Amper een uur later gearriveerd in Lille Europe:
Aparte combi was het, een gewone TGV aan een dubbeldekker vast. Ach waarom ook niet. Zie er wel wat in; een Virm aan een ICM vast in de Noordoost bv.
En tot slot nog een stukje door België gegaan met een IC tot La Louviere-sud, alwaar echt helemaaaaal niets te doen is!
IC Lille- Liège.
2 treinen aan het genieten van de verlengde weekendrust, morgen zullen ze weer gaan rijden vermoedelijk. (P treinen?)
Deze omgeving is wel leuk als je van verlaten, overwoekerde en half opgebroken spoorwegen en emplacementen houdt. Misschien dat ik in de zomer eens ga kijken met mooi weer of het mogelijk is om een fiets te huren daar. Meer liefhebbers?
Hierna werd dit voor mij zeer verrassende rondje afgesloten geheel in stijl in de Benelux, die al 10 minuten te laat vertrok, extra stopte in Vilvorde, een ruit sneuvelde in Antwerpen Berchem, en brand in Antwerpen Centraal. Aankomst Dordrecht: +40.
Ojaa, gisteren in Bremen:
Ik heb hem gezegd dat er in Kaiserslautern gezelschap op hem wacht!