Werkzaamheden Parallelweg Den Haag + Tramlijn 19
Geplaatst: wo 20 mei 2009, 21:06
Deze week ben ik tijdens mijn stage meegegaan naar de werkzaamheden aan trambaan langs de Parallelweg in Den Haag (waar de lijnen 9, 11 en 12 rijden) en naar een deel van de nieuwe Tramlijn 19 (of eigenlijk , namelijk bij winkelcentrum Leidschenhage in Leidschendam.
Ik begin met een korte impressie van de werkzaamheden aan de Parallelweg met als noot bij alle foto's dat een groot deel van de foto's met mijn mobiel gemaakt zijn en dat de zon door de weinige tijd tijdens het werk niet altijd goed stond.
Op de vroege maandagochtend kwam tijdens het werk het transport voor de nieuwe brugdelen voor het tramviaduct bij "De Put" langs:
Daarna ging ik aan de slag bij de halte Jacob Catsstraat. Hier waren posters, zoals hieronder te zien is, te vinden over de vervallen halte:
Bij deze halte werd later het spoor verwijderd:
En hier is het rechterspoor voor een deel weg:
Aan het eind van mijn werkdag was er al een groter deel weg:
Woensdag (vandaag dus) was er groter materieel te gast, namelijk dit:
Het is een soort stof / grindzuiger die op afstand bediend kan worden. Werkte erg goed.
Door deze werkzaamheden (en de werkzaamheden bij Station Den Haag HS) worden de tramlijnen 1, 9, 10, 11, 12, 16 en 17 omgeleid. Vrijdag ga ik die omleidingen bekijken, maar maandag kwam ik onderweg naar huis al toevallig een omgeleide tram op lijn 1 en op lijn 9 tegen:
Dan naar tramlijn 19 in Leidschendam. Op de Noordsingel (ten zuiden van het winkelcentrum en ten noorden van de Sytwendetunnel ligt het spoor al klaar, alleen de bovenleiding ontbreekt nog:
Dan naar het werk zelf. Onder het parkeerdek van het winkelcentrum liggen de sporen er net en wordt er nu druk geasfalteerd:
Daarna steekt de tram deze drukke oversteekplaats over. Dit kan nog gevaarlijke situaties op gaan leveren vrees ik:
Op de plek waar nu stelcon platen liggen komen de tramsporen te liggen. Vrij dicht langs de winkels dus:
De reden waarom we hier waren, was het aanbrengen van een paar buizen onder de stelconplaten voor de toekomstige bovenleidingsmasten. Hierin komt uiteindelijk de mast, maar voordat dat zover is moet de grond eerst nog inklinken:
Uiteindelijk komt het er dan zo uit te zien (foto genomen vlak voor de Sytwendetunnel):
En nu ik daar toch was, gelijk maar een foto van de sporen richting die tunnel waar de bovenleiding er verderop al hangt:
Tot slot als bonus een impressie van Den Haag Centraal vanaf het BAM-terrein:
Vrijdag volgt er dus meer.
Ik begin met een korte impressie van de werkzaamheden aan de Parallelweg met als noot bij alle foto's dat een groot deel van de foto's met mijn mobiel gemaakt zijn en dat de zon door de weinige tijd tijdens het werk niet altijd goed stond.
Op de vroege maandagochtend kwam tijdens het werk het transport voor de nieuwe brugdelen voor het tramviaduct bij "De Put" langs:
Daarna ging ik aan de slag bij de halte Jacob Catsstraat. Hier waren posters, zoals hieronder te zien is, te vinden over de vervallen halte:
Bij deze halte werd later het spoor verwijderd:
En hier is het rechterspoor voor een deel weg:
Aan het eind van mijn werkdag was er al een groter deel weg:
Woensdag (vandaag dus) was er groter materieel te gast, namelijk dit:
Het is een soort stof / grindzuiger die op afstand bediend kan worden. Werkte erg goed.
Door deze werkzaamheden (en de werkzaamheden bij Station Den Haag HS) worden de tramlijnen 1, 9, 10, 11, 12, 16 en 17 omgeleid. Vrijdag ga ik die omleidingen bekijken, maar maandag kwam ik onderweg naar huis al toevallig een omgeleide tram op lijn 1 en op lijn 9 tegen:
Dan naar tramlijn 19 in Leidschendam. Op de Noordsingel (ten zuiden van het winkelcentrum en ten noorden van de Sytwendetunnel ligt het spoor al klaar, alleen de bovenleiding ontbreekt nog:
Dan naar het werk zelf. Onder het parkeerdek van het winkelcentrum liggen de sporen er net en wordt er nu druk geasfalteerd:
Daarna steekt de tram deze drukke oversteekplaats over. Dit kan nog gevaarlijke situaties op gaan leveren vrees ik:
Op de plek waar nu stelcon platen liggen komen de tramsporen te liggen. Vrij dicht langs de winkels dus:
De reden waarom we hier waren, was het aanbrengen van een paar buizen onder de stelconplaten voor de toekomstige bovenleidingsmasten. Hierin komt uiteindelijk de mast, maar voordat dat zover is moet de grond eerst nog inklinken:
Uiteindelijk komt het er dan zo uit te zien (foto genomen vlak voor de Sytwendetunnel):
En nu ik daar toch was, gelijk maar een foto van de sporen richting die tunnel waar de bovenleiding er verderop al hangt:
Tot slot als bonus een impressie van Den Haag Centraal vanaf het BAM-terrein:
Vrijdag volgt er dus meer.