Werkzaamheden Parallelweg Den Haag + Tramlijn 19

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Werkzaamheden Parallelweg Den Haag + Tramlijn 19

Bericht door mb90 »

Deze week ben ik tijdens mijn stage meegegaan naar de werkzaamheden aan trambaan langs de Parallelweg in Den Haag (waar de lijnen 9, 11 en 12 rijden) en naar een deel van de nieuwe Tramlijn 19 (of eigenlijk 8), namelijk bij winkelcentrum Leidschenhage in Leidschendam.
Ik begin met een korte impressie van de werkzaamheden aan de Parallelweg met als noot bij alle foto's dat een groot deel van de foto's met mijn mobiel gemaakt zijn en dat de zon door de weinige tijd tijdens het werk niet altijd goed stond.

Op de vroege maandagochtend kwam tijdens het werk het transport voor de nieuwe brugdelen voor het tramviaduct bij "De Put" langs:
Afbeelding

Daarna ging ik aan de slag bij de halte Jacob Catsstraat. Hier waren posters, zoals hieronder te zien is, te vinden over de vervallen halte:
Afbeelding

Bij deze halte werd later het spoor verwijderd:
Afbeelding

En hier is het rechterspoor voor een deel weg:
Afbeelding

Aan het eind van mijn werkdag was er al een groter deel weg:
Afbeelding

Woensdag (vandaag dus) was er groter materieel te gast, namelijk dit:
Afbeelding
Het is een soort stof / grindzuiger die op afstand bediend kan worden. Werkte erg goed. 8-)

Door deze werkzaamheden (en de werkzaamheden bij Station Den Haag HS) worden de tramlijnen 1, 9, 10, 11, 12, 16 en 17 omgeleid. Vrijdag ga ik die omleidingen bekijken, maar maandag kwam ik onderweg naar huis al toevallig een omgeleide tram op lijn 1 en op lijn 9 tegen:
Afbeelding


Dan naar tramlijn 19 in Leidschendam. Op de Noordsingel (ten zuiden van het winkelcentrum en ten noorden van de Sytwendetunnel ligt het spoor al klaar, alleen de bovenleiding ontbreekt nog:
Afbeelding

Dan naar het werk zelf. Onder het parkeerdek van het winkelcentrum liggen de sporen er net en wordt er nu druk geasfalteerd:
Afbeelding

Daarna steekt de tram deze drukke oversteekplaats over. Dit kan nog gevaarlijke situaties op gaan leveren vrees ik:
Afbeelding

Op de plek waar nu stelcon platen liggen komen de tramsporen te liggen. Vrij dicht langs de winkels dus:
Afbeelding

De reden waarom we hier waren, was het aanbrengen van een paar buizen onder de stelconplaten voor de toekomstige bovenleidingsmasten. Hierin komt uiteindelijk de mast, maar voordat dat zover is moet de grond eerst nog inklinken:
Afbeelding

Uiteindelijk komt het er dan zo uit te zien (foto genomen vlak voor de Sytwendetunnel):
Afbeelding

En nu ik daar toch was, gelijk maar een foto van de sporen richting die tunnel waar de bovenleiding er verderop al hangt:
Afbeelding

Tot slot als bonus een impressie van Den Haag Centraal vanaf het BAM-terrein:
Afbeelding

Vrijdag volgt er dus meer. :wink:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Werkzaamheden Parallelweg Den Haag + Tramlijn 19

Bericht door Chauf21 »

Herkenbare locaties :D
Er wordt inderdaad flink geknutseld aan de sporen. Leuk dat je daar ook bij betrokken bent :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Werkzaamheden Parallelweg Den Haag + Tramlijn 19

Bericht door Meltrain »

Leuke foto's en dan vooral die laatste. :D
Ik ben jaloers: ik wil ook helpen. :P
Maar ik zit met m'n CE's.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Werkzaamheden Parallelweg Den Haag + Tramlijn 19

Bericht door Daan »

Erg leuk inderdaad :)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Werkzaamheden Parallelweg Den Haag + Tramlijn 19

Bericht door webguy »

Ik kwam er van de week nog langs toen de trams er nog reden :) Leuk dat je daar aan de slag bent...
M'n vriendin heeft toch maar voor de fiets gekozen: Tram 17 doet er ten opzichte van tram 11 erg lang over om bij HS te komen. Ik ben trouwens ook wel benieuwd over die omleidingen: ik snapte het kaartje dat in de brochure over werkzaamheden stond amper (maar ik ben daar dan ook amper bekend, heeft er vast mee te maken).
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Werkzaamheden Parallelweg Den Haag + Tramlijn 19

Bericht door reisthijs »

mb90 schreef:Dan naar het werk zelf. Onder het parkeerdek van het winkelcentrum liggen de sporen er net en wordt er nu druk geasfalteerd:
Afbeelding
Rood asfalt op een trambaan? :? Wat zou daar nu weer de bedoeling van zijn?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
db2612
Berichten: 12
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 18:10

Re: Werkzaamheden Parallelweg Den Haag + Tramlijn 19

Bericht door db2612 »

Leuk verslag en mooie foto's.

Groeten Dennis.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Werkzaamheden Parallelweg Den Haag + Tramlijn 19

Bericht door mb90 »

Hier de beloofde foto's van wat omleidingen door de werkzaamheden aan de Parallelweg. Ik heb alleen foto's van lijn 9, 11 en 12 omdat hiervan de omleidingen het grootst waren. :wink:

We beginnen bij station Moerwijk waar normaal alleen lijn 16 rijdt:
Afbeelding

Maar, nu ook lijn 9:
Afbeelding

Daarna ging ik naar het Jonckbloetplein in de wijk Laakkwartier. Een plein met kenmerkende bebouwing waar normaal gesproken alleen lijn 16 en 17 komt. Hier lijn 16 weer:
Afbeelding

En ook hier is lijn 9 te vinden en hier ook nog eens met een opvallende tram:
Afbeelding

Dan naar lijn 11 en 12. Deze lijnen zijn beide vanaf resp. Scheveningen Haven en Duindorp ingekort tot de halte Delftselaan. Hier lijn 11 vanuit Scheveningen met deze opvallende bestemming:
Afbeelding

Bij de halte Delftselaan gaan beide lijnen op elkaar over. Doordat de bestemmingen onderweg hierheen al op de trams omgezet worden is lijn 12 nu ook in de Monstersestraat te vinden:
Afbeelding

En lijn 11 op de Paul Krugerlaan:
Afbeelding

Tot slot als afsluiter een bus en wel de HTM 129 op de Plesmanweg bij Madurodam. Een weg met mooie armaturen op de lantaarnpalen:
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten