Pagina 2 van 4

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: zo 31 mei 2009, 23:51
door Mark
Het station van Hgl wordt momenteel grondig verbouwd. De oude flappenkasten hangen daarom aan tijdelijke houten armaturen. De kans lijkt me dan ook groot dat er nieuwe bakken komen als de verbouwing klaar is :)

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: ma 01 jun 2009, 00:01
door Suus
CTA's kunnen jaren aan geimproviseerde prutswerkjes hangen. In Alphen hangen ze aan een half afgebroken perronoverkapping en gebeurt de stroomvoorziening met loshangende kabels.

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: ma 01 jun 2009, 10:43
door Jurjen
klaxxon schreef: Als je en Sprinter hebt wel ja... Maar daar is tegenwoordig ook chronisch tekort aan :wink: (Maar dat is een andere discussie). Vanaf december SLT in die regio, ben benieuwd hoe het uit gaat pakken. In combinatie met een nieuw Station Zaandam, nieuwe concessie bussen in december volgend jaar en de nieuwe informatievoorzieningen zou het het openbaar vervoer in die regio een nieuw impuls geven.
Ik zie op de Zaanlijn toch vrijwel alleen maar SGMm rijden...

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: ma 01 jun 2009, 15:34
door Wubbo
Het was ooit wel de bedoeling om veel (zo niet: alle) stations uit te rusten met digitale CTA's, maar in hoeverre dat nog klopt en in hoeverre dat ook geldt op stations waar NS niet komt weet ik niet.

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: ma 01 jun 2009, 18:18
door Oud forumgebruiker
Jurjen schreef:Ik zie op de Zaanlijn toch vrijwel alleen maar SGMm rijden...
Het laatste off-topic wat ik erover zeg: Hou de recente spots op Somda in de gaten :wink: (meest recente voorbeeld: gisteren minimaal 4 DDAR's i.p.v. 2.)

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: ma 01 jun 2009, 20:48
door Caspar
Men kan er natuurlijk ook voor kiezen om op kleine stations een T7 scherm op te hangen ipv CTA's als die er nu ook niet hangen. Op zo'n scherm kan je ook informatie tonen over afwijkingen van de 5 treinen na de 2 eerstvolgende treinen.

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: ma 01 jun 2009, 20:50
door Oud forumgebruiker
Dat is inderdaad een uitkomst. Dat lijkt mij een perfecte oplossing!

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: ma 01 jun 2009, 21:13
door Geert
Nadeel is natuurlijk wel dat die dingen minder goed te lezen vanaf een afstandje, en je op kleine stations (zeker waar er toch geen verschillende treinseries zijn) waarschijnlijk toch wel de eerste de beste trein neemt als je op het station bent. Maar goed, beter iets dan niets natuurlijk :P

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: ma 01 jun 2009, 21:19
door Dubbele P
Wat was nu overigens de norm voor het aanwezig zijn van CTA's? Het halteren van meer dan één treinserie op het betreffende station?

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: ma 01 jun 2009, 21:21
door Caspar
Als je het op strategische plekken ophangt bij het oplopen van het perron bijvoorbeeld, kan je wel in een oogopslag zien of er wat aan de hand is. Een eventuele vertraging die dan later nog ontstaat, die je nu in de cta ziet draaien als je in de buurt staat, moet je dan goed ondervangen door de omroep.

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: ma 01 jun 2009, 21:37
door Daniel
Dubbele P schreef:Het halteren van meer dan één treinserie op het betreffende station?
Als dat de norm was had Breda Prinsenbeek geen CTA's moeten hebben, maar die hangen daar wel :wink:

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: ma 01 jun 2009, 22:01
door Vinny
Dubbele P schreef:Wat was nu overigens de norm voor het aanwezig zijn van CTA's? Het halteren van meer dan één treinserie op het betreffende station?
Ik vind het een gemis dat ze ontbreken op Amsterdam Sloterdijk (-Hemboog), want door spoorwijzigingen komt het voor dat de trein 'de verkeerde kant' op rijdt. Erg reizigersonvriendelijk. De kans dat daar nog een CTA bak komt voor de invoering van Info-plus lijkt me echter helaas volstrekt uitgesloten.

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: ma 01 jun 2009, 22:12
door reisthijs
Reiziger Ddrs schreef:Als dat de norm was had Breda Prinsenbeek geen CTA's moeten hebben, maar die hangen daar wel :wink:
Tegenwoordig niet nee, maar in de tijd dat dat station werd geopend was er nog een vrij wazige dienstregeling tussen Dordrecht en Breda... (de ene sneltrein stopte niet in Lage Zwaluwe, en de andere sloeg Dordrecht Zuid over)

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: ma 01 jun 2009, 22:18
door Daniel
Maar was er destijds niet iets soortgelijks aan de hand tussen Dordrecht en Roosendaal, waar Zevenbergen en Oudenbosch wel weer CTA-loos zijn?

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: ma 01 jun 2009, 22:23
door Ruben
Reiziger Ddrs schreef:Als dat de norm was had Breda Prinsenbeek geen CTA's moeten hebben, maar die hangen daar wel :wink:
Van een uitzondering is daar ook lastig sprake, sinds ze bijvoorbeeld op Hilversum Noord en Bussum Zuid ook al hingen voordat daar de t5800 als tweede stoppende treinserie bij kwam.

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: ma 01 jun 2009, 22:25
door Wubbo
En daar stopte dan ook 4x per uur een trein, tot de herstructurering van de Gooilijn bij de opening van de Zuidtak. Toen paste dat niet meer doordat er meer ICs gingen rijden.

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: ma 01 jun 2009, 22:27
door Ruben
Grappig hoe ze denken dat dat nu wel allemaal past.

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: di 02 jun 2009, 00:49
door Suus
Ik denk dat toch minstens 30 tot 40% van de stations wel voorzien zijn van een CTA, met als koploper natuurlijk Flevoland, waar alle stations CTA's hebben.

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: di 02 jun 2009, 09:17
door Caspar
CTA's zijn blijkbaar ook een handig hulpmiddel voor het trein personeel. Als ik in de stopper zit van Amsterdam naar Hoorn, gebeurd het vrij vaak dat er op Zaandam Kogerveld een minuut te vroeg wordt vertrokken en in Purmerend Weidevenne zelfs 2 minuten te vroeg (beiden CTA-loos). Bij Purmerend hangt vervolgens een CTA en staan we opeens 3 minuten stil omdat de trein veel te vroeg was door de ruime rijtijden.

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: di 02 jun 2009, 11:45
door M57
Gelukkig kijken veel hc's op hun dienstkaartje voor de vertrektijd. Evengoed zou je eens op Bkf een punctualiteitsmeting moeten doen, daar wordt pas vroeg vertrokken :o Overigens maakt dat daar niets uit, er stappen alleen nog maar schoonmakers in.

Nieuwe CTA's zullen weinig verandering brengen wat dat betreft.

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: di 02 jun 2009, 13:27
door Suus
Bij treinen in de serie s9500 gaat de conducteur meestal niet naar buiten en wordt er ook geen fluitsignaal gegeven, maar als je komt aanrennen dan wacht de trein vaak nog wel even. Hierdoor vertrekken de treinen altijd een beetje te laat van het beginpunt, maar dat is niet zo heel boeiend, dat is voor het einde van de rit wel weer uit doordat geen trein zulke korte stops kan maken als de A32 :lol: (record: 7 seconden in Waddinxveen Noord)

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: di 02 jun 2009, 14:37
door reisthijs
NS-Reiziger schreef:Grappig hoe ze denken dat dat nu wel allemaal past.
Grappig? Er waren wat stukjes dure nieuwe infra voor nodig. Het past weer sinds Hilversum een extra perron kreeg en alle IC's daar weer gingen stoppen.

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: di 02 jun 2009, 15:19
door Thijs
Caspar schreef:Die bakken gaan naast de eerst komende trein, ook de daarop volgende trein aangeven die van dat spoor zal gaan vertrekken.
Dat vind ik een heel goed idee, vind al tijden dat dit moet gebeuren. Voorbeeldje: in Apeldoorn vertrekken er in de spits kort achter elkaar twee treinen naar Deventer. De tweede biedt een cross-platform-overstap op de trein naar Zwolle, de ander komt op het nieuwe perron aan. In principe kun je de tweede trein pakken. Maar stel dat die tweede trein vertraging heeft, dan kun je beter de eerste trein pakken om (weliswaar trappen lopend) toch je aansluiting niet te missen. Normaal weet je niet of die tweede trein vertraging heeft, straks dus wel. Vind ik een goed idee. :pos:

(voor de richting Amersfoort vanuit Apeldoorn geldt overigens precies hetzelfde)

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: di 02 jun 2009, 18:10
door IC3
Reiziger Ddrs schreef:Maar was er destijds niet iets soortgelijks aan de hand tussen Dordrecht en Roosendaal, waar Zevenbergen en Oudenbosch wel weer CTA-loos zijn?
Roosendaal-Dordrecht heeft nu nog steeds een slecht over het uur verdeelde, wazige dienstregeling, helaas... ;-) Nee, serieus, er zijn nooit treinen geweest die niet in Zevenbergen stopten, maar wel in Oudenbosch en omgekeerd. Sneltreinen hebben nl. niet op dat traject bestaan, zijn altijd stoptreinen geweest.

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: di 02 jun 2009, 18:48
door Dubbele P
Wat ik (bijna) erg goed aan de Duitse digitale CTA's vind, is dat er groot de melding 'Achtung, Zugdurchfahrt' in de CTA van het betreffende spoor komt te staan als er een niet halterende (goederen)trein voorbijraast. Ik zeg bijna erg goed, omdat de melding op de CTA blijft staan totdat de trein gepasseerd is. In die tijd is de normale informatie dus niet meer beschikbaar. Beter zou zijn geweest wanneer deze melding afwisselend met de normale informatie zou knipperen: je kon dan beide lezen en het viel ook nog meer op.

Vandaag in Roermond niets bijzonders te zien. Geen CTA's meer vervangen en de enige digitale die er nu hangt, stond nog uit.