De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Berichtdoor Daniel » Di 02 Jun 2009, 19:26

IC3 schreef:Sneltreinen hebben nl. niet op dat traject bestaan, zijn altijd stoptreinen geweest.

Nou heb ik toch ooit ergens iets gelezen over een sneltrein tussen Dordrecht en Roosendaal, maar die sloeg zowel Zevenbergen als Oudenbosch over dus tja daar heb je op die stations geen CTA's voor nodig :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Berichtdoor Ruben » Di 02 Jun 2009, 19:46

Dubbele P schreef:Wat ik (bijna) erg goed aan de Duitse digitale CTA's vind, is dat er groot de melding 'Achtung, Zugdurchfahrt' in de CTA van het betreffende spoor komt te staan als er een niet halterende (goederen)trein voorbijraast.

Ik vind het daar ook klantvriendelijk dat een halterende trein wordt omgeroepen, met een aantal tussenstations. Op grote stations natuurlijk niet. :mrgreen:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
IC3
Berichten: 359
Lid geworden op: Vr 21 Mar 2008, 21:44

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Berichtdoor IC3 » Di 02 Jun 2009, 19:59

Reiziger Ddrs schreef:Nou heb ik toch ooit ergens iets gelezen over een sneltrein tussen Dordrecht en Roosendaal, maar die sloeg zowel Zevenbergen als Oudenbosch over dus tja daar heb je op die stations geen CTA's voor nodig :P
Ik bedoel eigenlijk dat er nooit sneltreinen zijn geweest die in Odb en Zvb een planmatige stop hadden. :oops:

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Berichtdoor Jurjen » Di 02 Jun 2009, 20:47

NS-Reiziger schreef:Ik vind het daar ook klantvriendelijk dat een halterende trein wordt omgeroepen, met een aantal tussenstations. Op grote stations natuurlijk niet. :mrgreen:

Met name het eerstvolgende stations, althans in Aachen/NRW. 'Nächste Halt ihres Zuges ist Aachen Schanz.'
Bee schreef:Bij treinen in de serie s9500 gaat de conducteur meestal niet naar buiten en wordt er ook geen fluitsignaal gegeven, maar als je komt aanrennen dan wacht de trein vaak nog wel even. Hierdoor vertrekken de treinen altijd een beetje te laat van het beginpunt, maar dat is niet zo heel boeiend, dat is voor het einde van de rit wel weer uit doordat geen trein zulke korte stops kan maken als de A32 :lol: (record: 7 seconden in Waddinxveen Noord)

Dat kunnen de oude Duitse Silberlingen ook, hoor! Trein stopt, deur gaat niet meteen open, dus trein gaat weer weg. Tsja, wij waren nog aan het uitzoeken of het hoopje zand aan de linkerkant of het hoopje zand aan de rechterkant het perron was. ;-)

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Berichtdoor Jurjen » Wo 03 Jun 2009, 10:02

Dubbele P schreef:Wat ik (bijna) erg goed aan de Duitse digitale CTA's vind, is dat er groot de melding 'Achtung, Zugdurchfahrt' in de CTA van het betreffende spoor komt te staan als er een niet halterende (goederen)trein voorbijraast. Ik zeg bijna erg goed, omdat de melding op de CTA blijft staan totdat de trein gepasseerd is. In die tijd is de normale informatie dus niet meer beschikbaar. Beter zou zijn geweest wanneer deze melding afwisselend met de normale informatie zou knipperen: je kon dan beide lezen en het viel ook nog meer op.


Misschien zou je op de Nederlandse dan de 'tweede' trein eraf gooien en op de onderste helft van het display zoiets tonen. Moet je natuurlijk wel bedenken hoe je dat gaat formuleren dat het niet lijkt alsof die doorrijdende trein ná de aangekondigde trein langs komt.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Berichtdoor Geert » Wo 03 Jun 2009, 21:35

Bij de doorgaande trein de doorkomsttijd vermelden, met de eventuele vertraging al in de tijd verwerkt. :pos:

Iets als:

Code: Selecteer alles

21.34 Let op! Voorbijrijdende trein
21.39 Stoptrein Utrecht Centraal

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Berichtdoor Jurjen » Wo 03 Jun 2009, 23:12

Nee, zoiets moet je pas 1-2 minuten van tevoren tonen, anders vergeten mensen het sowieso.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Berichtdoor Geert » Wo 03 Jun 2009, 23:20

Dat kan ook, mét vermelding van de volgende stoppende trein. :)

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Berichtdoor Dubbele P » Wo 03 Jun 2009, 23:33

Maar zo'n doorkomende treinbericht moet goed opvallen. Daarnaast vind ik de exacte tijd minder relevant :) Gewoon activeren als hij een bepaalde sectie binnenrijdt ofzo.

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Berichtdoor playertwo » Do 04 Jun 2009, 16:38

Ja met als probleem dat als het niet wordt vermeldt en er een keer een klojo te dicht op het spoor staat wordt meegezogen en een aanklacht indient. Wel eens gehoord van eigen verantwoordelijkheid?

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Berichtdoor Dubbele P » Do 04 Jun 2009, 21:40

Je kunt het ook zien als optimaal benutten van de mogelijkheden. Je kunt ook reclame op die bakken tonen als er geen trein aagekondigd hoeft te worden, maar dat gaat wat mij betreft te ver.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Berichtdoor Karl » Do 04 Jun 2009, 21:44

Dat gaat wel ten koste van de duidelijkheid, het begint dan met reclame als er geen trein is, maar over vijf jaar heb je reclame/treininfo altenerend, wat ten koste van de informatie gaat.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Berichtdoor Geert » Do 04 Jun 2009, 22:08

playertwo schreef:Ja met als probleem dat als het niet wordt vermeldt en er een keer een klojo te dicht op het spoor staat wordt meegezogen en een aanklacht indient. Wel eens gehoord van eigen verantwoordelijkheid?

Ja, en als de hemel op ons neerdaalt hebben we allemaal een blauw petje. 8-)

Het is sowieso niet verstandig dicht langs het spoor te staan, ik zie niet in hoe iemand een schadeclaim kan verhalen als het eens niet wordt vermeld. Technische systemen kunnen nu eenmaal een storing hebben, en anders hangen we een bordje op dat je niet te dicht langs het spoor moet staan totdat je trein gestopt is. In Engeland roepen ze ook iets soortgelijks om op sommige stations ("do not approach the edge of the platform until your train comes to a complete stop" oid).

Maar dan nog, waarom kan het in Duitsland kennelijk wel zonder rechtszaken?

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Berichtdoor playertwo » Ma 08 Jun 2009, 14:13

Omdat we in Nederland alles tot in het kleinste detail geregeld willen hebben en dat in de meeste andere landen minder is. Bovendien is de mentaliteit in Duitsland compleet anders dan die in Nederland (en zelfs binnen Duitsland nog flink verschilt).

giuseppe
Berichten: 24
Lid geworden op: Zo 13 Jul 2008, 18:19
Locatie: Maastricht

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Berichtdoor giuseppe » Za 02 Jan 2010, 16:01

In Maastricht en Maastricht Randwijck zijn inmiddels een stuk of 5 kleine Infoplus schermen opgehangen. Het is opvallend dat de 5300 nog wel als stoptrein NS wordt aangegeven, met een kleine aanpassing kan daar net zo goed NMBS staan.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Berichtdoor Caspar » Za 02 Jan 2010, 18:06

Maar die schermen worden nog niet aangestuurd door Infoplus zelf (in Maastricht en omgeving), maar door het oude systeem. Alleen de schermen zijn vervangen, niet de bron van de getoonde informatie.

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Berichtdoor playertwo » Zo 03 Jan 2010, 14:31

Maar op de AV is het een tijdje wel gewoon mogelijk geweest, met stoptrein NMBS (Mt en Rsd) en stoptrein DB (Vl). Waarom zou het dan nu niet met een softwaredowngrade/upgrade mogelijk zijn? Kwestie van de vervoerder aan de treinnummers koppelen lijkt me.

bartjemestrom
Berichten: 354
Lid geworden op: Do 18 Feb 2010, 09:47

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Berichtdoor bartjemestrom » Vr 09 Apr 2010, 17:14

Sittard en Maastricht hebben nu ook digitale CTA's. :D Voor de rest heb ik nog niets vernomen.

Raymond
Berichten: 1058
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Berichtdoor Raymond » Vr 09 Apr 2010, 18:34

Onderhand heel Zuid Nederland is al aan de digitale CTA's. Limburg is klaar en in Brabant moeten voor zover ik weet alleen Breda en Roosendaal nog gebeuren.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Berichtdoor Daniel » Vr 09 Apr 2010, 18:57

In Brabant hebben Bergen op Zoom, Lage Zwaluwe en Tilburg West ook nog CTA's. Zijn die stations ook al voorzien dan, heb ik hier nog niet langs zien komen.
Edit: en Gilze-Rijen ook nog, raak nu even aan het twijfelen of Etten-Leur ook CTA's had. Volgens mij niet...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

|Pim|
Berichten: 425
Lid geworden op: Za 09 Mei 2009, 16:53
Locatie: Mill

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Berichtdoor |Pim| » Vr 09 Apr 2010, 19:13

Etten-leur heeft er naar mijn weten geen.

Raymond
Berichten: 1058
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Berichtdoor Raymond » Vr 09 Apr 2010, 21:04

Reiziger Ddrs schreef:In Brabant hebben Bergen op Zoom, Lage Zwaluwe en Tilburg West ook nog CTA's. Zijn die stations ook al voorzien dan, heb ik hier nog niet langs zien komen.

Gilze en Tilburg West hebben inderdaad nog geen digitale CTA's gekregen. Was ik even vergeten. Lage Zwaluwe, Bergen op Zoom en Lage Zwaluwe weet ik niet, maar dat zal wel niet.

M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:25

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Berichtdoor M57 » Vr 09 Apr 2010, 23:41

playertwo schreef:Maar op de AV is het een tijdje wel gewoon mogelijk geweest, met stoptrein NMBS (Mt en Rsd) en stoptrein DB (Vl). Waarom zou het dan nu niet met een softwaredowngrade/upgrade mogelijk zijn? Kwestie van de vervoerder aan de treinnummers koppelen lijkt me.

Zo fout is 'stoptrein NS' eigenlijk niet. NS is namelijk de vervoerder voor het stuk Maastricht - Visé grens. Zie ook deze pagina.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Berichtdoor Daniel » Za 10 Apr 2010, 20:25

Raymond schreef:Gilze en Tilburg West hebben inderdaad nog geen digitale CTA's gekregen.

Zeg dat niet te hard: Tilburg West heeft wel degelijk digitale CTA's zag ik vanmiddag! Overigens wel van het andere type: die platte dingen met twee vakken onder elkaar.

Roosendaal, Lage Zwaluwe, Breda Prinsenbeek en Breda hebben allen nog analoge CTA's, Gilze-Rijen heb ik gemist (heel 't station niet gezien, zal net de andere kant op gekeken hebben daar)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Berichtdoor reisthijs » Ma 12 Apr 2010, 20:59

Reiziger Ddrs schreef:Overigens wel van het andere type: die platte dingen met twee vakken onder elkaar.
Daar zit logica achter: de variant met twee vakken onder elkaar is het type voor 'buiten', de flatscreens zijn voor 'binnen'. De flatscreens zijn namelijk in felle zon onleesbaar (te weinig contrast waardoor ze dan bijna helemaal zwart lijken).

Een begrijpelijke keus, maar toch jammer dat er nu geen eenheid meer is in CTA's, ook niet binnen één station: in Eindhoven hangt nu onder de overkapping het ene model, en buiten de overkapping het andere.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten