Onder de woelige baren van het Drontermeer

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Onder de woelige baren van het Drontermeer

Bericht door Geert »

Afgelopen zaterdag was het – zoals bekend – de Dag van de Bouw. Wubbo en ik besloten om de tunnel onder het Drontermeer te gaan bekijken, die wordt aangelegd in het kader van de Hanzelijn.

De tunnel is nodig om Flevoland te verbinden met Overijssel, en dat wordt gerealiseerd met een tunnel onder het Drontermeer. Op deze manier wordt het scheepvaartverkeer niet gehinderd. Ook aan de dieren is gedacht: er is een 25 meter brede faunapassage bij het Revebos, dat nu in tweeën wordt geknipt door de Hanzelijn. De tunnel is gelegen tussen de toekomstige stations Dronten en Kampen-Zuid.

Afbeelding

De tunnel zelf is 800 meter lang. De toeritten aan weerszijden van de tunnel zijn 250 meter lang. De tunnel bestaat uit twee aparte buizen (voor beide sporen een aparte buis), waardoor men bij brand naar de andere buis kan vluchten.

Op de foto hieronder is de toerit aan de kant van Kampen te zien. In de brede bak komt één spoor te liggen. Het spoor komt ongeveer een halve meter hoger te liggen dan de onderkant van de bak die te zien is.
Afbeelding

Zo’n 200 meter verder wordt het tijd om de tunnel zelf in te gaan. De uitsteeksels aan de linkerzijde zijn bedoeld voor kabelgoten en verlichting, en ook verder naar beneden (links en rechts van de betonnen muur) is ruimte voor bekabeling en leidingen. Helemaal boven is het dienstgebouw te zien.
Afbeelding

We zijn nu wat verder de tunnel in. De tunnel is vrij hoog (8,5 meter). Op deze foto is duidelijk te zien dat er links een brede kabelgoot ligt. Hier komt later nog een betonnen plaat overheen voor de vluchtroute.
Afbeelding

Door de tunnel zijn 24 enorme ventilators aangebracht (12 per tunnelbuis). Op de foto hieronder zie je zo’n ventilator, die op vol vermogen een orkaankracht kan genereren: windkracht 12!
Afbeelding

Het einde van de rondwandeling was bij het trappenhuis van de nooduitgang. Hier zijn brede trappen geplaatst om bij een eventuele evacuatie alle reizigers zo snel mogelijk naar boven te verplaatsen. In totaal zijn er vier van zulke trappenhuizen (aan allebei de uiteinden van de tunnel en telkens voor twee buizen).
Drie van zulke trappen naar boven beklimmen dus:
Afbeelding

En na een korte wandeling door het dienstgebouw (waar de ruimtes nog voornamelijk leeg waren, met uitzondering van de reuzenstoppenkast) kwamen we weer buiten. En dat dienstgebouw is nog vrij groot:
Afbeelding

Er zijn geen ramen in het dienstgebouw, maar dat is ook niet nodig: er zijn alleen technische installaties gevestigd (de tunneltechnische installatie of TTI in jargon). In principe is er niemand aan het werk, met uitzondering van onderhoud.

En tot slot nog een laatste foto van de tunnel, maar dan nu van de bovenkant. Aan de overkant van het water is een soortgelijk dienstgebouw te zien als aan de Kampen-zijde staat. Onder het zand en het water loopt de tunnel.
Afbeelding

Dit was de laatste kans om de Drontermeertunnel te bekijken. De oplevering van de tunnel staat gepland voor 1 januari 2010, de complete Hanzelijn wordt volgens planning (na een jaar lang proefrijden) op 12-12-2012 opgeleverd. Schiet al aardig op dus! :)

En toen was het tijd om een gratis kopje koffie met koek te halen ;-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten