Een zaterdagje in de Artois
Een zaterdagje in de Artois
Na de Ruhrort-Entenfang-Tour van anderhalve week geleden, gisteren opnieuw een herkansing van een eerder niet gelukt tochtje. Goed vroeg weg om gezeik met riskante overstaps eruit te halen (Beneluxtrein + 6 minuten = slecht plan), en zo kwam het dat ik rond een uur of 12 in Antwerpen uit kwam. Wat is het daar toch mooi geworden eigenlijk :)
Daarvandaan nam ik de IC van 12:06 naar Lille Flandres. Bij binnenkomst in Tourcoing, het eerste station in Frankrijk, stond dit shuntertje lekker weekend te houden op het emplacement.
Het zicht op het station werd me goeddeels ontnomen door deze EuroStar.
Aangekomen op het grote kopstation Lille Flandres heb ik even wat foto's gemaakt alvorens me met dit gare oude dubbeldekkertje naar Arras te begeven.
Hetzelfde stelletje staat een klein uurtje later in Arras lekker in de zon (terwijl half Nederland wegspoelde :D )
En er stond nog meer leuk spul in Arras
De moderne dubbeldekker rechts op de laatste foto is treinstel 333, wat even later als sneltrein naar Dunkerque zou vertrekken. Ik nam deze trein tot Lens, waar ik een vol uur overstap had. Hier staat treinstel 333 op spoor H in Lens. Anders dan op andere stations worden in Lens de sporen aangeduid met letters in plaats van cijfers.
Ook in Lens (op spoor A) stond dit archaïsche stammetje spitsmaterieel. Dit wordt nog steeds ingezet door de week, in de spits. Bijzonder is dat deze stammetjes geen stroomafnemer hebben. Ze worden geduwd door (meestal) een eloc van de (5)16000-serie (waar de NS 1100 ooit van afgeleid was). Om de flexibele inzetbaarheid te vergroten (??) hebben deze stammetjes dus ook maar 1 stuurstand.
Lens nog steeds. Op spoor C komt een TGV naar Paris-Nord binnen.
Op de kopspoortjes A en B presenteert SNCF u nogmaals het neusje van de zalm van het Franse regionaalspoor :pos:
Per moderne dubbeldekker ging het daarna langs allerlei stations met de prachtigste namen (Pont de Sallaumines en Corons de Mericourt bijvoorbeeld) naar Douai, waar een vrij korte overstap voorzien was. Treinstelletje 312 is net aangekomen in Douai.
En zoals gezegd, ik hoefde niet lang te wachten op de trein terug naar Lille Flandres. Of nou ja, trein.... Dit stuk schandaal kwam voorrijden in elk geval.
Een dubbeldekker met quasi-hip Seventies-interieur. En hoe gaan we om met kapotgesneden banken? Vervangen?? Welnee, naald en draad, en gaan met die banaan :D
Enfin, rond 18:30 arriveerde ik weer in Lille Flandres, waar laatstgenoemde trein nog even op de plaat kon, alvorens ik via Antwerpen weer naar huis ging :)
En niet te vergeten de oogst:
Daarvandaan nam ik de IC van 12:06 naar Lille Flandres. Bij binnenkomst in Tourcoing, het eerste station in Frankrijk, stond dit shuntertje lekker weekend te houden op het emplacement.
Het zicht op het station werd me goeddeels ontnomen door deze EuroStar.
Aangekomen op het grote kopstation Lille Flandres heb ik even wat foto's gemaakt alvorens me met dit gare oude dubbeldekkertje naar Arras te begeven.
Hetzelfde stelletje staat een klein uurtje later in Arras lekker in de zon (terwijl half Nederland wegspoelde :D )
En er stond nog meer leuk spul in Arras
De moderne dubbeldekker rechts op de laatste foto is treinstel 333, wat even later als sneltrein naar Dunkerque zou vertrekken. Ik nam deze trein tot Lens, waar ik een vol uur overstap had. Hier staat treinstel 333 op spoor H in Lens. Anders dan op andere stations worden in Lens de sporen aangeduid met letters in plaats van cijfers.
Ook in Lens (op spoor A) stond dit archaïsche stammetje spitsmaterieel. Dit wordt nog steeds ingezet door de week, in de spits. Bijzonder is dat deze stammetjes geen stroomafnemer hebben. Ze worden geduwd door (meestal) een eloc van de (5)16000-serie (waar de NS 1100 ooit van afgeleid was). Om de flexibele inzetbaarheid te vergroten (??) hebben deze stammetjes dus ook maar 1 stuurstand.
Lens nog steeds. Op spoor C komt een TGV naar Paris-Nord binnen.
Op de kopspoortjes A en B presenteert SNCF u nogmaals het neusje van de zalm van het Franse regionaalspoor :pos:
Per moderne dubbeldekker ging het daarna langs allerlei stations met de prachtigste namen (Pont de Sallaumines en Corons de Mericourt bijvoorbeeld) naar Douai, waar een vrij korte overstap voorzien was. Treinstelletje 312 is net aangekomen in Douai.
En zoals gezegd, ik hoefde niet lang te wachten op de trein terug naar Lille Flandres. Of nou ja, trein.... Dit stuk schandaal kwam voorrijden in elk geval.
Een dubbeldekker met quasi-hip Seventies-interieur. En hoe gaan we om met kapotgesneden banken? Vervangen?? Welnee, naald en draad, en gaan met die banaan :D
Enfin, rond 18:30 arriveerde ik weer in Lille Flandres, waar laatstgenoemde trein nog even op de plaat kon, alvorens ik via Antwerpen weer naar huis ging :)
En niet te vergeten de oogst:
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Een zaterdagje in de Artois
Hehe, wat een oude zooi daar zeg :D
Wellicht waren die kapotgesneden banken weer dicht genaaid omdat de reservebankjes op waren?
Wellicht waren die kapotgesneden banken weer dicht genaaid omdat de reservebankjes op waren?
Re: Een zaterdagje in de Artois
Lol, die aftandse dingen, geweldig! Leuke platen verder, Fles! :pos:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Een zaterdagje in de Artois
Wat een gare zooi inderdaad, maar dat past bij de omgeving. ;-) Vooral foto 13 (met die twee aftandse blikken) spreekt boekdelen. :D
In Normandië worden de treinsporen op sommige station ook met letters aangegeven. Weet niet wat het voordeel is...
In Normandië worden de treinsporen op sommige station ook met letters aangegeven. Weet niet wat het voordeel is...
Het is een spectrum.
Re: Een zaterdagje in de Artois
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CyTW5dMJ8Iw[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hfUOEw7gHx8[/youtube]
:)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hfUOEw7gHx8[/youtube]
:)
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Een zaterdagje in de Artois
Leuke foto's maar veel moderns rijdt daar niet zeg, de een is nog roestiger dan de ander.
Re: Een zaterdagje in de Artois
Die oude gare dubbeldekkers (type Z 92050) zijn uit 1996, maar zien eruit alsof ze sinds de jaren 70 zonder enig onderhoud hun slagjes hebben gemaakt
Die andere rijtuigen met een blinde kant (Rame inox omnibus), uit 1978, sluiten kwa uiterlijk wel veel beter bij hun leeftijd.
Ook nog wel een leuk feitje, is dat de voorgevel van Lille Flandres de oude voorgevel van Paris Nord was.
Die andere rijtuigen met een blinde kant (Rame inox omnibus), uit 1978, sluiten kwa uiterlijk wel veel beter bij hun leeftijd.
Ook nog wel een leuk feitje, is dat de voorgevel van Lille Flandres de oude voorgevel van Paris Nord was.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Een zaterdagje in de Artois
Veel minder slecht, hooguit. ICM reed hier in 1977 al rond. Ze lijken veel op de Belgische Klassiekskes, die al vanaf 1958 rondrijden...Bee schreef:Die andere rijtuigen met een blinde kant (Rame inox omnibus), uit 1978, sluiten kwa uiterlijk wel veel beter bij hun leeftijd.
Re: Een zaterdagje in de Artois
Ik zat meer aan de Zilvermeeuw van de Amsterdamse metro te denken, ook uit 77.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Een zaterdagje in de Artois
Mooie foto's van vergaan spul. Leuk om eens te zien
Wat ik dan weer wilde zeggen: Op de eerste foto zie je de roltrap op Antwerpen Centraal, die is deels ook horizontaal, iets wat ik voor ik over die roltrap ging nog niet mee had gemaakt: Eerst ga je verticaal omhoog, dan een stuk horizontaal vooruit om vervolgens weer verticaal omhoog te gaan
Wat ik dan weer wilde zeggen: Op de eerste foto zie je de roltrap op Antwerpen Centraal, die is deels ook horizontaal, iets wat ik voor ik over die roltrap ging nog niet mee had gemaakt: Eerst ga je verticaal omhoog, dan een stuk horizontaal vooruit om vervolgens weer verticaal omhoog te gaan
Re: Een zaterdagje in de Artois
Ja, daar vergiste ik me ook eens in, ik begon te wandelen en toen pas merkte ik dat we nog bewogen
Leuk verslagje weer, Flessemans! :pos:
Leuk verslagje weer, Flessemans! :pos:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Een zaterdagje in de Artois
Die TGV van die foto erboven dateert trouwens uit 1981, afgezien van de kleur dan ;)Bee schreef:Ik zat meer aan de Zilvermeeuw van de Amsterdamse metro te denken, ook uit 77.
Re: Een zaterdagje in de Artois
Voor de mensen die niet kunnen tellen ;)Karl schreef:In Normandië worden de treinsporen op sommige station ook met letters aangegeven. Weet niet wat het voordeel is...
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: Een zaterdagje in de Artois
Lijkt me stugBee schreef:Ook nog wel een leuk feitje, is dat de voorgevel van Lille Flandres de oude voorgevel van Paris Nord was.
Ten eerste: waarom zou je 250 km met een stationsgevel gaan lopen slepen?
Ten tweede:
De Romeinse cijfers zeggen 1867. Maar die tekst is dus van veel later? En er heeft eerst wat anders gestaan?
Ben wel benieuwd waar dit verhaal vandaan komt dus :)
Re: Een zaterdagje in de Artois
Over het hoe en wat staat niets vermeld, maar op Wikipedia lees ik het volgende:
"Sa façade est la façade originelle de la gare du Nord de Paris qui fut démontée et reconstruite à Lille pendant la seconde moitié du XIXe siècle. Elle a été édifiée de 1869 à 1892 par les architectes Léonce Reynaud et Sydney Dunnett."
http://fr.wikipedia.org/wiki/Gare_de_Lille-Flandres
"Sa façade est la façade originelle de la gare du Nord de Paris qui fut démontée et reconstruite à Lille pendant la seconde moitié du XIXe siècle. Elle a été édifiée de 1869 à 1892 par les architectes Léonce Reynaud et Sydney Dunnett."
http://fr.wikipedia.org/wiki/Gare_de_Lille-Flandres
Het is een spectrum.
Re: Een zaterdagje in de Artois
:o Wicked :pos: Misschien nog eens een keer een leuk uitzoekprojectje voor iemand ;)
Re: Een zaterdagje in de Artois
Als ik weer eens naar Lille ga voor familiebezoek, zal ik eens kijken of er bij de VVV of een of andere lokale geschiedenisinstelling wat meer informatie te vinden is. Maar ik ben pas geweest, dus denk dat het er voorlopig niet van komt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: za 08 nov 2008, 20:50
- Locatie: FGSP
Re: Een zaterdagje in de Artois
Die Eurostar trein is een trein dat ze niet meer gebruiken voor de ritten op GB . Er staat geen Eurostar meer op , die stellen worden gebruikt om op de TGV Reseau te rijden op de verbinding Paris -Nord Lille Flandres .
125 jaar Kusttram in 2010
Re: Een zaterdagje in de Artois
Een stomme vraag hoe krijgen die Fransen het voor elkaar om het materiaal er zo oud te laten zien.
Onze mat64 treinen zijn meer dan tien jaar ouder maar ze zien er een stuk jonger uit dan de Fransen treienen.
Die "oude" franse dubbeldekker lijkt trouwens op onze oude dubbeldekkers bakken die (binnenkort) opgeknapt worden, maar je zult nooit geloven dat onze treinen iets ouder zijn dan de Franse.
Onze mat64 treinen zijn meer dan tien jaar ouder maar ze zien er een stuk jonger uit dan de Fransen treienen.
Die "oude" franse dubbeldekker lijkt trouwens op onze oude dubbeldekkers bakken die (binnenkort) opgeknapt worden, maar je zult nooit geloven dat onze treinen iets ouder zijn dan de Franse.
Re: Een zaterdagje in de Artois
DDM is gebaseerd op bepaald Frans materieel, dus vreemd is dat niet. Welk type nou precies, dat weet ik nog steeds niet.88122903 schreef:Die "oude" franse dubbeldekker lijkt trouwens op onze oude dubbeldekkers bakken die (binnenkort) opgeknapt worden, maar je zult nooit geloven dat onze treinen iets ouder zijn dan de Franse.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Een zaterdagje in de Artois
Of onze dubbeldekkers echt zo afgeleid zijn van de Fransen is niet zo te zeggen. Het zit allemaal wat ingewikkelder in elkaar
Voorafgaand aan de ontwikkeling van DDM-1 heeft in 1980 of '81 een setje van dit soort Franse dubbeldeksrijtuigen een aantal spitsritten met echte reizigers gereden tussen Amsterdam en Amersfoort, om de dubbeldekkers in de Nederlandse praktijk uit te proberen. Het concept van de dubbeldekkers beviel goed, maar het Franse ontwerp bleek nogal krap voor de lange Nederlanders. Daarom is er zelf een ontwerp gemaakt dat op veel punten behoorlijk afwijkt van het Franse model. Het Nederlandse ontwerp is ruimer, heeft een grotere stahoogte, heeft een andere trappenconfiguratie, etc. Zelf een ontwerp maken bleek goedkoper te zijn dan het Franse ontwerp op die vele punten aan te passen. Bovendien werd de bestelling geplaatst bij Talbot en niet bij de fransen.
Voorafgaand aan de ontwikkeling van DDM-1 heeft in 1980 of '81 een setje van dit soort Franse dubbeldeksrijtuigen een aantal spitsritten met echte reizigers gereden tussen Amsterdam en Amersfoort, om de dubbeldekkers in de Nederlandse praktijk uit te proberen. Het concept van de dubbeldekkers beviel goed, maar het Franse ontwerp bleek nogal krap voor de lange Nederlanders. Daarom is er zelf een ontwerp gemaakt dat op veel punten behoorlijk afwijkt van het Franse model. Het Nederlandse ontwerp is ruimer, heeft een grotere stahoogte, heeft een andere trappenconfiguratie, etc. Zelf een ontwerp maken bleek goedkoper te zijn dan het Franse ontwerp op die vele punten aan te passen. Bovendien werd de bestelling geplaatst bij Talbot en niet bij de fransen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten