Zwitserland juni'09: Deel 5/6 (Montreux/GoldenPassLine)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Zwitserland juni'09: Deel 5/6 (Montreux/GoldenPassLine)

Bericht door Ronald »

Dit is deel 5 van het Reisverslag Zwitserland (juni 2009). De overige delen staan hieronder:

Deel 1 (woensdag 24 juni): Saas Fee
Deel 2 (donderdag 25 juni): Centovalli / Lago Maggiore
Deel 3 (vrijdag 26 juni): Jungfraubahnen
Deel 4 (zaterdag 27 juni): Rondje Grimsel-/Furkapas
Deel 5 (zondag 28 juni): Montreux/GoldenPassLine (dit deel)
Deel 6 (maandag 29 juni): Mattmarksee



ZONDAG 28 JUNI: MONTREUX/GOLDENPASSLINE

De vijfde reisdag, zondag 28 juni 2009, gaat alweer van start. Vandaag ga ik een eindje in westelijke richting en komen we in het Franse deel van Zwitserland uit, in Montreux aan het Meer van Genève. Vanaf daar ga ik een gedeelte van de “GoldenPassLine” doen, de spoorroute die loopt van Montreux naar Luzern, een traject van bijna 200 km. Als je hem helemaal in één keer aflegt, moet je daar een kleine zes uur voor uittrekken.

De GoldenPassLine bestaat, noodzakelijkerwijs, uit drie losse delen en wordt ook uitgevoerd door drie verschillende spoorwegmaatschappijen.
Het eerste gedeelte loopt van Montreux naar Zweisimmen en is ruim 60 km lang. De treinen worden gereden door de MOB (Montreux Oberland-bernois). Dit eerste deel is uitgevoerd als smalspoorbaan, zonder tandrad overigens.
In Zweisimmen is er een noodzakelijke overstap op de trein van de BLS (Bern-Lötschberg-Simplonbahn) naar Interlaken. De treinen kunnen niet doorrijden, omdat dit tweede gedeelte is uitgevoerd als “normaalspoor”, dus een andere spoorbreedte heeft. Het tweede deel Zweisimmen – Interlaken gaat door het Simmental naar Spiez en van daar langs de Thunersee naar Interlaken.
In Interlaken begint het laatste deel van het GoldenPass-traject naar Luzern, weer uitgevoerd als smalspoorbaan, gedeeltelijk met tandrad. Overstappen is dus weer noodzakelijk. Dit derde deel is ruim 70 km lang en gaat langs de Brienzersee en over de Brünigpas. Dit traject wordt gereden door de treinen van de “Zentralbahn”.

Afbeelding

Tot zover de theorie, nu gaan we maar eens op pad. Onderstaand het kaartje met de afgelegde route:

Afbeelding

… en een overzicht van de gebruikte treinen van vandaag:

Afbeelding

Om 8.57 uur vertrekt de IR-trein voor de reis door het Rhône-dal.

Afbeelding

Na een klein half uurtje verlaten we het Duitstalige gedeelte van Zwitserland en rijden we net voor Sierre het Franstalige deel in. In de buurt van Sion zijn op de zuidhellingen vele wijnhellingen te zien.

Afbeelding

Afbeelding

De trein heeft er flink de vaart in op dit goed uitgebouwde traject. Het Rhônedal is hier behoorlijk breed en kent een aantal wat grotere plaatsen. Ook is zijn er vrij veel bedrijven en is er industrie gevestigd. Logisch ook, vanwege de goede bereikbaarheid. Toch verdwijnt het zicht op de Walliser Alpen zeker niet.

Afbeelding

In Martigny is aansluiting op de trein naar het Franse Chamonix/Mont-Blanc. Onze trein blijft echter de Rhône volgen en buigt bij dit kasteeltje rechtsaf richting het Meer van Genève.

Afbeelding

Een eindje verder wordt het dal steeds breder…

Afbeelding

… en komt uiteindelijk het Meer van Genève in zicht. Op de onderstaande foto is het “Chateau de Chillon” te zien, een naar het schijnt beroemd kasteel dat deels in het meer ligt.

Afbeelding

Even voor half elf komt de trein aan in Montreux, waarna deze verder rijdt in de richting van Lausanne en Genève.

Afbeelding

Vanaf het station is het een klein stukje lopen naar de oever van het Meer van Genève (Lac Léman), maar dit gaat wel behoorlijk steil naar beneden.
Eenmaal bij het meer aangekomen meert er net een boot aan, een fraaie raderboot die lijndiensten over het meer verzorgt. Er varen meer van dit type boten heb ik wel gezien.

Afbeelding

Ik ga maar even een stukje langs het meer lopen, even genieten van het uitzicht en het mooie weer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om half twaalf ga ik weer terug naar het station (een flinke klim …). Na eerst nog wat S-bahn treintjes op de foto te hebben gezet …

Afbeelding

Afbeelding

... ga ik richting mijn volgende trein. De GoldenPass Panoramic staat al klaar voor vertrek, getrokken door een in totaalreclame gehuld locje.

Afbeelding

De trein bestaat uit deze goudkleurige panoramarijtugen …

Afbeelding

… die een zeer comfortabel interieur hebben, met aan het eind van de coupé zelfs een schemerlampje aan de muur.

Afbeelding

Deze panoramatreinen rijden 1x per twee uur, op het andere uur rijdt er een “normaal” stoptreintje die op meer stations stopt.
Stipt op tijd vertrekt de trein uit Montreux en begint direct aan een steile klim door de stad. Al snel is er een mooi uitzicht op het Meer van Genève.

Afbeelding

Met veel bochten zig-zagt de trein zich tegen de berghelling omhoog en nog steeds is er een schitterend uitzicht over het meer en Montreux en omgeving.

Afbeelding

Afbeelding

Na een stop in Les Avants gaat de trein door een lange tunnel en verandert het landschap ineens in een vriendelijke, groene bergwereld.

Afbeelding

Met een gangetje van zo’n 60 km/u slingert de trein zich tussen de bergweiden, bossen en slaperige dorpjes door. Eén van die dorpjes is Montbovon, waar overgestapt kan worden op de trein naar Gruyères, bekend van de kaas.

Afbeelding

De hele rit tot aan Gstaad gaat zo’n beetje door dit type landschap.

Afbeelding

Echt spectaculair is het niet, maar wel ontzettend mooi en ook geen moment saai. Ook opmerkelijk rustgevend is deze treinrit. In een cursus stressbestendigheid zou verplicht een rit met de GoldenPass moeten zitten, resultaat gegarandeerd :P !

Na een kleine anderhalf uur na vertrek uit Montreux komt de trein aan in Gstaad, een bekend wintersportdorp dat veel “dure” gasten trekt. We zijn weer in het Duitse taalgebied, in het kanton Bern om precies te zijn. De trein gaat nog verder naar Zweisimmen, maar ik houd even een tussenpauze in Gstaad om niet de hele dag alleen maar in de trein te zitten :wink: .

Afbeelding

Gstaad is erg rustig op het moment. Misschien komt het ook omdat het zondag is en de winkels gesloten zijn. Persoonlijk denk ik dat dit soort plaatsen toch altijd het drukst zijn in de winter. Maar evengoed leuk om even dit plaatsje, met de typische houten huizen, te bekijken. Als je die huizen wat beter bekijkt, zitten er echte kunstwerken tussen. Toch wel apart in ieder geval.

Afbeelding

De spoorlijn loopt met een grote boog dwars door het dorp.

Afbeelding

Aan de andere kant van de dorpsstraat valt mijn oog op een soort kasteel. Dit is het Palace Hotel, dat (niet verwonderlijk) behoorlijk duur schijnt te zijn.

Afbeelding

Na een uurtje heb ik dit plaatsje wel weer gezien en ga met de volgende trein verder richting Zweisimmen. Dit is niet zo’n “GoldenPass”-geval, maar een ouderwets stoptreintje met het type rijtuigen dat ook door de Matterhorn-Gotthard-Bahn gebruikt wordt.

Afbeelding

De trein is mooi op tijd en na vertrek slingert de trein zich omhoog door Gstaad.

Afbeelding

Het mooie, rustgevende landschap vervolgt zich. Onderweg naar Zweisimmen wordt er nog op een aantal kleine stationnetjes gestopt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een half uurtje na vertrek uit Gstaad komt de eindbestemming van de trein in zicht, beneden ligt het plaatsje Zweisimmen.

Afbeelding

Na een scherpe afdaling door een keertunnel komt de trein mooi op tijd aan op dit overstapstation.

Afbeelding

Vanuit hier kan de GoldenPass-reis voortgezet worden via de “normaalspoor”-treinen van de BLS naar Interlaken. Wel jammer dat het traject niet zonder overstappen gereden kan worden, net zoals bij de Glacier Express. Hiervoor zouden ze een derde rail moeten aanleggen tussen Zweisimmen en Interlaken voor de smalspoortreinen. Dit zal er waarschijnlijk niet van komen denk ik zo …

Vanuit Zweisimmen loopt nog een doodlopend spoortje naar Lenk in Simmental, ook gereden door de MOB. Omdat ik nog tijd genoeg heb, ga ik dit ritje ook nog maar even doen. De lijn wordt gereden door moderne treinstellen, ook in de huisstijl van de GoldenPass.

Afbeelding

Persoonlijk niet mijn smaak deze kleurstelling, de treinen ogen nogal druk. Maar het zijn comfortabele treintjes en via een mooie route door het Simmental komt de trein na een klein half uurtje aan op het eindstation, Lenk.

Afbeelding

Lenk is een rustig plaatsje, omringd door mooie besneeuwde bergtoppen. Een mooi wandelgebied lijkt me dit hier.

Afbeelding

Afbeelding

Het dorp is niet zo groot en na een half uurtje lopen heb je het grootste deel van het dorp wel gezien. Mooi op tijd voor de volgende trein keer ik terug op het stationsplein, waar ik nog even een “geplet” O405-je op de foto zet. Deze bus zal wel wat smalle weggetjes op zijn route tegenkomen :P .

Afbeelding

Ook de trein terug naar Zweisimmen is weer een “Gouden” drietje.

Afbeelding

Het is inmiddels half vijf als ik in Zweisimmen aankom en overstap op de RegionalExpress naar Spiez, die wordt gereden door dit redelijk oude treinstel van de BLS.

Afbeelding

Er volgt weer een mooie rit door het Simmental, dat af en toe behoorlijk smal is.

Afbeelding

Onderweg kruisen we een nieuwe lagevloertrein van de BLS.

Afbeelding

Na ook weer een mooie rit komt de trein om 17.15 uur aan op het spoorwegknooppunt Spiez, met een mooi uitzicht op de Thunersee.

Afbeelding

Op dit punt verlaat ik de GoldenPass-route. Het deel tot Meiringen (via Interlaken) heb ik trouwens gisteren al gedaan. Het laatste deel, naar Luzern, bewaar ik voor een volgende keer.
Na een hapje te hebben gegeten in het stationsrestaurant van Spiez ga ik via de “oude” Lötschbergtunnel terug naar Brig. De “oude” route geeft een spectaculair uitzicht over het Rhônedal, iets wat je bij de “nieuwe” route mist.

Afbeelding

Tegen half acht levert dit treintje me weer netjes op tijd af op het station van Brig.

Afbeelding

Hiermee komt (weer) een leuk dagje sporen ten einde. Zoals ik al zei, het gedeelte van de "GoldenPass" die ik heb gereden is niet bijzonder spectaculair maar wel erg mooi en laat in ieder geval een typisch alpenlandschap zien.
Morgen alweer de laatste dag, waarvan je in deel 6
meer kunt lezen.
Laatst gewijzigd door Ronald op wo 15 jul 2009, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Zwitserland juni'09: Deel 5/6 (Montreux/GoldenPassLine)

Bericht door Wubbo »

Spiez is echt het centrum van de wereld he? Elke keer weer kom je er langs, had ik ook last van toen ik de eerste keer in Zwitserland was. Tot het vervelende toe kwam je elke keer weer in Spiez uit. Je kan er wel goed eten in het stationsrestaurant, het dorp zelf heb ik niet kunnen betrappen op een restaurant. Maar misschien zocht ik er op de verkeerde dag.

Die GoldenPass en Glacier-expressen zijn trouwens vreselijk: als je niet tussen de fotograferende Japanners wil zitten (zoals ik) maar wel per ongeluk in hun rijrichting zit (zoals ik) moet je echt goed plannen hoe je reist, want de hele dienstregeling gaat op de schop als ze langskomen. Daar kwam vorig jaar een lange stop in Oberalphohe-Calmot vandaan. Volgens mij moet dat reisverslag nog ergens rondzwerven.

En ik mis het stationsnaambordje van de leukste plaats van Zwitserland: Leuk :)
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Zwitserland juni'09: Deel 5/6 (Montreux/GoldenPassLine)

Bericht door Ronald »

Ja, Spiez heb ik aardig wat keertjes gezien, bijna elke dag inderdaad. Deze dag heb ik trouwens in het stationsrestaurant aldaar gegeten (een Cordon-Bleu-formaat-langspeelplaat, maar wel erg :pos: ).

De dienstregeling van de GoldenPass is redelijk constant, het ene uur een "GoldenPass", het andere uur een "klassieke stoptrein". Maar dat van de Glacier Express klopt inderdaad, vorig jaar had ik inderdaad ook de trein met een uur pauze op de Oberalppass, waar er binnen dat uur minstens vier Glacier-Expressen langskwamen ...

Dat van die Japanners herken ik wel :lol: . In Chateaux-d'Oex stapte inderdaad een groep in met 49 koffers. Ook op de "Jungfrau" zijn de Aziaten goed vertegenwoordigd.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Zwitserland juni'09: Deel 5/6 (Montreux/GoldenPassLine)

Bericht door IC3 »

Wubbo schreef:Spiez is echt het centrum van de wereld he? Elke keer weer kom je er langs, had ik ook last van toen ik de eerste keer in Zwitserland was. Tot het vervelende toe kwam je elke keer weer in Spiez uit.
Bij mij was dat steeds Arth-Goldau, een fascinerend station. :) Zwitserland is en blijft heerlijk met het OV. 8-)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Zwitserland juni'09: Deel 5/6 (Montreux/GoldenPassLine)

Bericht door Wubbo »

Arth-Goldau stelt, in tegenstelling tot Spiez, tenminste nog wat voor :)

In mijn komende vakantie zal het wel Zug zijn, aangezien we daar een aantal nachten in een jeugherberg zitten :D
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Zwitserland juni'09: Deel 5/6 (Montreux/GoldenPassLine)

Bericht door Cookie »

Heb intussen al je verslagen gelezen, heb ervan genoten! :D Ben vorig jaar ook in Brig geweest en aldaar heerlijk gegeten in het restaurant waarvan een foto in je 1e verslag staat. Toevallig nog de 'Walliser Pfannkuch' daar geprobeerd? Smaakte mij erg goed in ieder geval! En ook het ijs is daar heerlijk!

Verder had ik nog wat foto's op mijn PC staan van de winterperiode 2008 (februari/maart), als er nog wat meer sneeuw ligt op de bergtoppen en het landschap er nog wat dorrer uitziet. Wellicht leuk ter vergelijking ;) . Heb helaas niet het geluk gehad dat ik een pak sneeuw in Brig zelf heb aangetroffen.

Afbeelding

Afbeelding
Deze uitzichtfoto's zijn genomen tussen Aigle en Brig, exacte locatie weet ik niet meer. Prachtig traject inderdaad!

Afbeelding
Smalspoortreintje op weg naar Zermatt, zojuist vertrokken uit Brig.
Afbeelding
En een wat ouder treintje...

Afbeelding
Postbus in het centrum van Brig

Afbeelding
Trein staat gereed voor vertrek te Brig
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Zwitserland juni'09: Deel 5/6 (Montreux/GoldenPassLine)

Bericht door Ronald »

Leuk, herkenbare plaatjes! Op de foto met die bus zie je rechts nog net de toren van het slot, het hotel waar ik zat staat daar vlak naast. In het restaurant dat je noemt kun je inderdaad prima eten (de 'Walliser Pfannkuch' zal ik voor de volgende keer in mijn achterhoofd houden :wink: ).
Een keer in de winterperiode die kant op gaan staat ook nog op m'n verlanglijstje. Misschien moet dat er volgend jaar maar eens van komen :P .
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zwitserland juni'09: Deel 5/6 (Montreux/GoldenPassLine)

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag en mooie foto's weer. :D
Maar de GoldenPass Line had toch speciale stuurstandrijtuigen dat je helemaal voorin de trein kon zitten (zoals ook op de door jou getoonde folder staat). Die zie ik nergens? :?
@C-o-F: waarom heb ik het idee dat ik twee van die foto's al eens gezien heb? :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Zwitserland juni'09: Deel 5/6 (Montreux/GoldenPassLine)

Bericht door Ronald »

meltrain schreef:Leuk verslag en mooie foto's weer. :D
Dank je !
meltrain schreef:Maar de GoldenPass Line had toch speciale stuurstandrijtuigen dat je helemaal voorin de trein kon zitten (zoals ook op de door jou getoonde folder staat). Die zie ik nergens? :?
Zo'n trein als op de folder kwam ik wel een keer tegen tussen Montreux en Zweisimmen. In de dienstregeling staan de treinen volgens mij aangegeven met "avec places VIP". Aangezien ik dit maar bij twee ritten per dag tegen kom (één heen en één terug) zullen ze dus maar twee keer per dag rijden.
Ook zijn er tussen Montreux en Zweisimmen wat ritten met oude "Pullman"-rijtuigen. Volgens het spoorboekje ook maar twee ritten heen en twee ritten terug.
Op de andere trajecten rijdt er volgens mij niets exotisch.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten