mb90 on Tour #40: Met de Goereebus en langs de Zeeuwse kust

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #40: Met de Goereebus en langs de Zeeuwse kust

Bericht door mb90 »

Afgelopen woensdag was het de hoogste tijd om eens een ritje te maken met de Goereebus, lijn 802 op Goeree-Overflakkee. Omdat ik toch in de buurt was ben ik gelijk in Zeeland nog verder gegaan met als hoofddoel de zomerlijn 64 van Middelburg via Veere en de Zeeuwse kust naar Vlissingen.

Het begon eens een keer niet vroeg, namelijk met de rit van 9:59 uur van Qliner 396 van Rotterdam naar Middelharnis om daar op de 802 over te stappen. Het werd nog later, want de bus (de TCR Integro 82) vertrok met +6, maar doordat de rijtijden op de A29 en de N59 lekker ruim zijn, kwam de bus precies op tijd aan bij het Gemeentehuis van Middelharnis. Daar stond al meteen de TCR 40 klaar. Een halve cabrio handgeschakelde MB 200 uit 1980 met een aanhanger voor fietsen. 8-) :
Afbeelding
Hier had ik dus best wel 5 euro voor over.

Na deze foto's vertrok ik met de bus voor de lange rit richting Renesse. De bus was verder helemaal leeg overigens. Het waaide stevig door, dus het was net wat te fris om buiten te zitten tijdens de rit. Binnen is het wel apart om het buitenste deel te zien:
Afbeelding

Hier is ook te zien dat de bus bij de vorige vervoerder (ik dacht Hermes, maar dat weet ik niet zeker) een ander nummer had, namelijk 8589:
Afbeelding

Na een mooie rit door een mooie en soms lege omgeving met deze historische bus die goed zat kwam ik na ongeveer ander half uur aan bij Port Zélande. Hier had ik een tussenstop ingepland voor wat foto's. Woensdag was toevallig ook een dag dat de RTM reed en dus werd dat gelijk maar op de foto te zetten. Na het uitstappen waren er al flinke zwarte rooklpluimen te zien, waarvan ik eerst niet doorhad dat het de stoomtram was, en al snel kwam loc 54, gebouwd in 1916, langs die jammergenoeg achteruit reed:
Afbeelding

En de rijtuigen die erachter hingen:
Afbeelding

In afwachting van een Citaro LE op lijn 104 (Hellevoetsluis - Renesse) ben ik wat gaan expirimenteren voor een fotolocatie. Voor die Citaro kwam nog de TCR 431 op dezelfde lijn 104 langs, dus dat werd een proefkonijn. Het enige nadeel was dat de zon nu wel even scheen:
Afbeelding

Voor de Citaro was het echter de bedoeling dat de zon scheen, want boven zee was het helder en dat was de achtergrond voor die Citaro. Gelukkig was dit ook zo en zo kwam de 409 in een zonnig duinlandschap langsgescheurd:
Afbeelding

Hierna ging het met lijn 104 en lijn 133 via Renesse naar Middelburg. In lijn 133 werd mij duidelijk dat een MAN Lion's City niet geschikt is voor een lange rit. Ik was daarom ook blij dat ik in Middelburg aankwam. Deze Lion's City had het geluk of pech (vul zelf maar in :P ) om mij te vervoeren:
Afbeelding

Tijdens het wachten op zomerkustlijn 64 was er op busgebied weinig tot niets te zien. Daarom ben ik maar even naar de openstaande Stationsbrug gegaan, want dit is een draaibrug. Iets wat je niet al te vaak meer ziet:
Afbeelding

Toen was het tijd om met lijn 64 een rondje Walcheren te maken. Dit werd zoals verwacht een rit met een aardgas Lion's City. Net als bij lijn 802 was deze rit 'gigantisch' druk en was het vrijwel altijd privé-vervoer. :P Onderweg kwam ik er echter achter dat de rit door een dorpsfeest niet door Westkapelle ging en dat was nu net een plek waar ik nog een foto wilde maken. Daarom ben ik maar direct naar Vlissingen gegaan. Aangezien er weinig te fotograferen valt in Vlissingen ben ik ook maar gelijk naar Middelburg gegaan en wel via Koudekerke met lijn 56. Daarmee kwam ik om 16:30 uur terug in Middelburg en daar stond de volgende bus voor lijn 64 klaar met ernaast een betere bus voor lijn 133, namelijk de nagelnieuwe Citaro LE 85 van Van Oeveren 8-) :
Afbeelding

Met die Citaro LE kon ik de rit naar Oude Tonge wel volhouden. Door weer een openstaande Stationsbrug vertrok de brug met +8, maar door lekker doorrijden en ruime rijtijden tussen Renesse en Zierikzee kwam de bus toch stipt op tijd aan in Oude Tonge. Het enige nadeel onderweg was, dat de aansluiting in Renesse op lijn 104 weg was. De aansluiting voor mij in Oude Tonge was echter geen probleem nu en zo was ik om 19:05 uur weer terug op het Zuidplein. Meestal is de tour dan voorbij, maar dit keer niet. :P Dit keer wilde ik nog even een metro op een avondinrukker vastleggen en wel eentje die vanaf Schiedam maar tot Capelsebrug rijdt. Geheel toevallig reed er achterop ook nog de voor de campagne Rotterdam Durft bestickerde 5204 :) :
Afbeelding

Na deze foto ging het weer terug naar het Zuidplein en nu was de tour wel na 10 uurtjes reizen voorbij.
Oud forumgebruiker

Re: mb90 on Tour #40: Met de Goereebus en langs de Zeeuwse kust

Bericht door Oud forumgebruiker »

De 8589 was niet eerst van Hermes, maar van ZWN, en later Connexxion. :wink:
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: mb90 on Tour #40: Met de Goereebus en langs de Zeeuwse kust

Bericht door Bart »

mb90 schreef:Door weer een openstaande Stationsbrug vertrok de brug met +8,
Vreemd, die Stationsbrug gaat open en dicht volgens een vaste dienstregeling, je zou toch zeggen dat ze de dienstregeling van de bussen daarop aanpassen...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten