Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum

Bericht door mb90 »

In Schiedam is men bezig met de omlegging van de Tramlijnen 21 en 23 via station Schiedam Centrum i.p.v. via de 's Gravenlandseweg. De omlegging moet ervoor gaan zorgen dat meer mensen een snellere verbinding krijgen met het trein -en metrostation Schiedam Centrum. De 's Gravenlandseweg wordt een soort lusverbinding voor calamiteiten i.p.v. het huidige keerpunt op de Broersvest.
Vandaag heb ik eens een kijkje genomen op het toekomstige trace en gekeken naar de voortgang van de werkzaamheden. Mij viel op dat men op sommige plekken al aardig ver is en bij sommige plekken juist niet. Volgens de planning moet het in het najaar van 2008 gereed zijn, maar die einddatum is al vaker uitgesteld...

Als eerst de fotolocaties in kaart. Rood is het huidige tracé, groen is het nieuwe tracé:
Afbeelding

1. De tocht begon bij de Broersvest. Hier is nu nog een keerpunt, maar dat zal verdwijnen. Hier zullen de Tramlijnen 21 en 23 vanaf de Broersvest rechtsaf de Overschiesestraat ingaan:
Afbeelding

2. Daarna zal de route hier rechtdoor gaan. Hier is op dit moment nog heel weinig van te zien:
Afbeelding

3. Na het linker huizenblok is er ineens veel meer activiteit te zien. Hier was er vroeger langs het water oude industrie, maar nu ligt er al een grindbed voor de trambaan:
Afbeelding

4. Daarna maakt de trambaan een bocht naar links en gaat het richting het station:
Afbeelding

5. Dan veranderd het grindbed in een zandbak. Hier ongeveer komt uiteindelijk de tramhalte voor het station. Een stukje verderop liggen er zelfs al sporen:
Afbeelding
De man links op de foto was overigens een mede-fotograaf van de trambaan. :)

6. Het linker spoor van dichterbij gezien:
Afbeelding

7. Allebei de sporen van dichtbij gezien:
Afbeelding

8. Hierna gaan de sporen onder de Horvathweg en onder de metrobaan door:
Afbeelding

9. De sporen onder de Horvathweg. Richting de metrobaan houden de sporen weer op en zijn er alleen betonnen goten voor de sporen te zien:
Afbeelding

10. Onder de metrobaan buigen de sporen naar links af. Ze gaan richting de brug over de Schiedamse Schie:
Afbeelding

11. Dit is de brug over de Schiedamse Schie. Deze staat voorlopig altijd open:
Afbeelding

12. Na de brug zijn er richting het Plein 1940-1945 weer sporen te zien:
Afbeelding

13. Hierna moest ik even omlopen, omdat aan de overkant de sporen niet van dichtbij te fotograferen zijn. Daarom heb ik vanaf het Plein 1940-1945 ingezoomd op de sporen richting de brug over de Schiedamse Schie:
Afbeelding

14. Helemaal uitgezoomd op de sporen:
Afbeelding

15. Op het Plein 1940-1945 liggen de sporen er al een aantal jaren. Dit is gedaan om de weg niet nog een keer open te breken. Bij het fietspad staan alle palen er al. Alleen de verkeerslichten ontbreken nog:
Afbeelding

16. Hierna steken de sporen de weg over en gaan richting de huidige sporen van Tramlijn 21 en 23:
Afbeelding

17. Daarna zijn de sporen niet meer te zien, maar er is wel te zien dat er voldoende ruimte is voor de aansluiting op de huidige sporen richting Woudhoek en Holy en voor een spoor vanaf het station naar de 's Gravenlandseweg:
Afbeelding

18. Deze tram gaat als alles goed gaat aan het einde van dit jaar niet meer zoals op de foto naar rechts, maar rechtdoor:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door mb90 op zo 30 mar 2008, 20:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum

Bericht door Dubbele P »

Erg leuke reportage! :D Grappig om nu eens tramlijnen als onderwerp te zien.
Bestaan er overigens ook verlaten/in ongebruik geraakte tramlijnen, of worden die meestal vrij snel weggehaald nadat ze niet meer nodig zijn?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum

Bericht door Vinny »

Tramsporen op de Amstelveenseweg en de Roetersstraat in Amsterdam. De sporen worden nog wel voor omleidingen en calamiteiten gebruikt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum

Bericht door Geert »

Leuk verslag en voor mij erg bekend gebied! :D
mb90 schreef:11. Dit is de brug over de Schiedamse Schie. Deze staat voorlopig altijd open:
Hoe lang staat dat ding nu al open? Een jaar ofzo?
mb90 schreef:15. Op het Plein 1940-1945 liggen de sporen er al een aantal jaren. Dit is gedaan om de weg niet nog een keer open te breken. Bij het fietspad staan alle palen er al. Alleen de verkeerslichten ontbreken nog:
http://i28.tinypic.com/2psf1hv.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat spoor ligt er al minstens vijf jaar volgens mij. En zou het stationsplein van Schiedam Centrum jaren na de grote verbouwing eens klaar zijn? :lol:
Dubbele P schreef:Bestaan er overigens ook verlaten/in ongebruik geraakte tramlijnen, of worden die meestal vrij snel weggehaald nadat ze niet meer nodig zijn?
Om maar in de buurt van dit verslag te blijven: in Schiedam ligt er nog een keerspoortje bij zwembad Groenoord (bij de halte Prinses Beatrixlaan), hier keren af en toe nog trams bij calamiteiten volgens mij.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum

Bericht door mb90 »

Geert schreef:
mb90 schreef:11. Dit is de brug over de Schiedamse Schie. Deze staat voorlopig altijd open:
Hoe lang staat dat ding nu al open? Een jaar ofzo?
Of het al een jaar is weet ik niet, maar het is in ieder geval meer dan een half jaar. Ik heb namelijk een foto van 21 augustus en toen stond de brug al open.
Geert schreef:En zou het stationsplein van Schiedam Centrum jaren na de grote verbouwing eens klaar zijn? :lol:
Het zag er gisteren nog steeds niet klaar uit, dus ik ben benieuwd. Je zou zeggen dat het na bijna 10 jaar nu toch wel eens klaar zou moeten zijn. :?
Dubbele P schreef:Bestaan er overigens ook verlaten/in ongebruik geraakte tramlijnen, of worden die meestal vrij snel weggehaald nadat ze niet meer nodig zijn?
Naast het genoemde spoortje van Geert, zijn er in Rotterdam ook nog een aantal sporen die niet meer gebruikt worden. Dit zijn de sporen in Blijdorp, langs Henegouwenlaan, op de Claes de Vrieselaan, op de GJ de Jonghweg (= bij de Euromast), in de Pelgrimsstraat, op de Mathenesserlaan (hoewel een deel ervan nu weer in gebruik is voor een omleiding van Tramlijn 4), in de Pijperstraat en in de Boezemstraat (beiden in Crooswijk), in een deel van de Zaagmolenstraat, op een deel van de Bergweg (bij het voormalige treinstation).
Zoals je ziet liggen er flink wat verlaten sporen in Rotterdam. Wel worden ze bij omleidingen en calamiteiten nog gebruikt.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum

Bericht door tsov »

Dubbele P schreef:Bestaan er overigens ook verlaten/in ongebruik geraakte tramlijnen, of worden die meestal vrij snel weggehaald nadat ze niet meer nodig zijn?
In Amsterdam zijn er velen, o.a. de door Vinny gemelde. Aangezien de meeste trams (in Nederland) eenrichtingvoertuigen zijn en dus niet zomaar kunnen omkeren zijn er zeer veel keerlussen en andere omreismogelijkheden. Sommige daarvan zijn oude eindpunten, andere zijn gewoonweg aangelegd als noodvoorziening. Zo is het eindpunt Plantage Parklaan een oud eindpunt, maar het wordt nu alleen nog gebruikt bij omleidingen, versperringen e.d. Bij het oude eindpunt Watergraafsmeer is de zogenaamde Ajaxlus verdwenen toen De Meer was gesloopt en er woningen kwamen, maar daarvoor in de plaats ligt er nu een keerdriehoek.
Ook zijn er een aantal circuits (rotondes) waar de tram overheengaat die ook gebruikt kunnen worden als keerlus (Tropenciruit, Weteringcircuit, Frederiksplein, Haarlemmermeercircuit, Frederik Hendrikplantsoen etc.)
Een ander leuk stukje spoor is op de Hoofdweg tussen het Mercatorplein en de Postjesweg. Hier heeft (in ieder geval sinds de oorlog, maar daarvoor volgens mij ook niet) nooit een tramlijn gereden, maar het spoor wordt alleen gebruikt voor remiseritten vanuit Geuzenveld en Slotermeer naar de Havenstraat. Aan openbaar vervoer komen daar alleen twee buslijnen :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum

Bericht door math1985 »

Tip voor volgende keer: een plaatje kan veel duidelijker maken.
Kopieer bijvoorbeeld een stukje uit google earth, geef de oude en nieuwe route aan, en met nummertjes waar de foto's genomen zijn.

Geldt ook voor andere reisverslagen trouwens.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum

Bericht door mb90 »

Een goed idee. :idea: Ik heb een plaatje met de locaties boven alle andere foto's geplaatst. :wink:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum

Bericht door STF »

tsov schreef:Een ander leuk stukje spoor is op de Hoofdweg tussen het Mercatorplein en de Postjesweg. Hier heeft (in ieder geval sinds de oorlog, maar daarvoor volgens mij ook niet) nooit een tramlijn gereden, maar het spoor wordt alleen gebruikt voor remiseritten vanuit Geuzenveld en Slotermeer naar de Havenstraat.
Lijn 7 heeft hier een tijd overheen gereden, toen het eindpunt van lijn 7 het Surinameplein was.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum

Bericht door Daantje »

Leuk verslagje. Heb er ooit wel eens van gehoord maar de precieze plannen wist ik niet. Ik vind het wel een slimme oplossing om die trams zo te laten rijden :)

@ Dubbele P: Volgens mij is er heel veel tramrails wat niet standaard door een lijn gebruikt wordt, zeker in Rotterdam. Veel is daarvan al genoemd door mb90. Het kan alleen zo zijn dat iets wat nu niet standaard gebruikt wordt, bij een volgende dienstregeling wel weer dagelijks door een lijn bereden wordt. Zo is dat in Rotterdam in het verleden wel gebeurd met tram 7 en 8 in het Oude Noorden. Sommige trajecten worden nu nog gebruikt voor leeg mat ritten (bijvoorbeeld het stuk op de Crooswijksestraat, oude traject van tram 7) of idd bij omleidingen bij werkzaamheden. De tramrails op de GJ de Jonghweg wordt soms nog gebruikt voor die historische trams en voor zover ik weet zijn de nieuwe Citadistrams daar ook van de boot af gehaald en vanaf daar over de rails verder getransporteerd. In Blijdorp op de Stadhoudersweg zag ik vorig jaar ook ineens weer trams rijden en daar is de tramrails onlangs ook helemaal opnieuw aangelegd dus ik weet niet wat de RET daar voor plannen mee heeft. Ik zou bij tramrails dus niet gauw spreken over in onbruik geraakte rails. Hooguit over tijdelijk niet standaard gebruikte rails oid.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum

Bericht door Dubbele P »

Oh ok, dan blijkt het dus mee te vallen. Ik dacht dat er misschien ook totaal overwoekerde of onbruikbare tramsporen lagen. :)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum

Bericht door Daantje »

Die zijn er vast ook wel, maar niet die die nu opgenoemd zijn (voor R'dam iig).
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Tramsporen op de Amstelveenseweg en de Roetersstraat in Amsterdam. De sporen worden nog wel voor omleidingen en calamiteiten gebruikt.
Als je vanaf Amsterdam Centraal met de auto langs de sporen westwaarts blijft rijden, dan ligt er veel spoor zonder bovenleiding in de weg is me al een aantal malen opgevallen. Volgens mij is dat verbussing van lijn 18 ofzo? Ik weet het niet meer precies.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum

Bericht door Vinny »

oh ja: het geweldige plan om tram 3 door te trekken naar Centraal. Is niet doorgegaan omdat de kosten te hoog waren voor exploitatie en de bussen 18 en 21 te leeg zouden worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum

Bericht door STF »

De sporen op de Haarlemmerhouttuinen hebben ze alleen maar aangelegd, omdat er geen vergunning afgegeven werd voor een vrije busbaan, wel voor een vrije trambaan. Dus ach, dan leg je er toch sporen in, die je nergens op aansluit, het is een trambaan...
Ze zitten er over te denken om de rails alsnog aan te sluiten op lijn 3, zodat de cargotram erover heen kan om spullen te lossen rond CS.

Waar ik nog niemand over gehoord heb;

in Slotervaart-Zuid ligt een dubbelspoorse keerlus waar ook al iets van 17 jaar geen tram meer komt (lijn 2 rijdt sinds begin jaren 90 naar Sloten).
in Osdorp heb je een lange enkelspoorse keerlus waar sinds enige jaren geen tram meer overheen rijdt. (lijn 17 keerde vroeger op het Osdorpplein, rijdt tegenwoordig naar het Dijkgraafplein.)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum

Bericht door Vinny »

Op het Surinameplein heb je ook een keerpunt. Volgens mij wordt dat niet gebruikt voor reguliere tramdiensten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum

Bericht door STF »

Niet meer nee, lijn 7 heeft er een tijdje naar toe gereden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum

Bericht door deadlock »

Foto 12 lijkt trouwens heel erg op een foto die in de RM van April staat :)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum

Bericht door mb90 »

Vandaag ben ik na anderhalve maand weer eens wezen kijken bij de omlegging van de Tramlijnen 21 en 23. Vooral langs de Schie is er een hoop veranderd. Er ligt nu spoor en de bovenleidingspalen staan er al. De vorige keer kon ik nog langs het toekomstige spoor lopen, maar nu waren ze er druk bezig en was het afgesloten met hekken.

Wat ik wel op de foto kon zetten, was dit bouwbord vanaf de Broersvest (is de plek van foto 1 van de eerste fotoserie):
Afbeelding

Ik moest dus vanaf de overkant wat foto's maken van de werkzaamheden. Geen punt natuurlijk. De werkzaamheden aan het begin:
Afbeelding

Een stukje verder lag een stapel met sporen:
Afbeelding

De sporen richting station Schiedam Centrum:
Afbeelding

Hier komt waarschijnlijk de halte bij station Schiedam Centrum:
Afbeelding

Rondom de brug over de Schie was ook alles afgezet en daarom ging ik maar het viaduct bij station Schiedam Centrum op. Hier zag ik de sporen richting de Broersvest:
Afbeelding

En tot slot ingezoomd op diezelfde sporen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum

Bericht door Meltrain »

Leuke foto's.
Vooral de eerste en dan bedoel ik natuurlijk wat er op het bord staat. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum

Bericht door mb90 »

Na een tijdje rust weer een flinke update van deze werkzaamheden. Eerst nog foto's van de bouw op 05-07-2008, dan de omleidingen met de pendelbussen op 12-08-2008 en tot slot de eerste dag in dienst op 18-08-2008. Deze 3 delen zijn onderverdeeld in 3 berichten om het overzichtelijk te houden.

De bouwwerkzaamheden op 05-07-2008:
Op zaterdag 5 juli jl. ging ik met meltrain even een kijkje nemen bij de werkzaamheden voor de omlegging in de Overschiesestraat. Het kopspoortje aan de Broersvest wat vroeger vaak gebruikt werd door Tramlijn 4 en daarna alleen nog voor calamiteiten was al verdwenen:
Afbeelding

Vanuit de Overschiesestraat lagen de wissels naar de Broersvest al klaar. Een tram vanaf rechts, zoals op de foto te zien is, zal vanaf nu alleen nog maar tijdens calamiteiten te zien zijn:
Afbeelding

Het spoor richting de boog in de Overschiesestraat, dus in de richting van Station Schiedam Centrum:
Afbeelding

Een stukje verder op hetzelfde spoor, maar nu is de wapening verdwenen:
Afbeelding

En dat spoor de andere kant op, dus richting Broersvest en dus met de wapening:
Afbeelding

Weer de sporen richting Station Schiedam Centrum, maar nu vanaf de grond:
Afbeelding

De eerste sporen van de halte Schiedam Centrum zijn te zien:
Afbeelding

Het perron richting Woudhoek en Holy dichterbij:
Afbeelding

Zometeen volgt een reportage van de pendelbussen 23 en 51 die reden in plaats van de ingekorte Tramlijnen 21 en 23 tot resp. De Esch - Marconiplein v.v. en Beverwaard - Marconiplein v.v. Dit gebeurde van 26 juli t/m 17 augustus, maar de reportage is van 12 augustus jl.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum

Bericht door mb90 »

De omleidingen met de pendelbussen op 12-08-2008:
In dit deel van deze reportages komen de pendelbussen 23 en 51 aan bod die reden in plaats van de ingekorte Tramlijnen 21 en 23 tot resp. De Esch - Marconiplein v.v. en Beverwaard - Marconiplein v.v. Dit gebeurde van 26 juli t/m 17 augustus, maar de reportage is van 12 augustus jl. Buslijn 23 reed Marconiplein - Holy v.v. en Buslijn 51 was een uitgebreide versie van de normale buslijn en reed toen Marconiplein - Woudhoek v.v. Alle bussen werden gereden door Citaro's om de passagiers nog steeds een rolstoelvriendelijke instap te bieden. Ook waren er voor Buslijn 23 Duitse buschauffeurs ingehuurd. Om de mensen toch een goede service te kunnen verlenen reden er studenten in RET-kleren mee die de passagiers als dat nodig was hielpen.

Deze informatie was er te vinden op alle vervallen haltes:
Afbeelding

De Tramlijnen 21 en 23 waren dus ingekort tot het Marconiplein. Omdat de bestemming Marconiplein op een Citadis vrijwel nooit voorkomt (Tramlijn 4, die hier normaal eindigt, rijdt namelijk nog niet met Citadissen) had ik eerder deze maand al een foto gemaakt van een tram op lijn 21 naar het Marconiplein:
Afbeelding

Ik begon de reportage op het Marconiplein. Het busstation wat ineens veel vaker gebruikt werd. Normaal komt hier alleen Buslijn 42 en 1x per dag Buslijn 424 naar de bloemenveiling in Honselersdijk. Hier staan de bussen klaar voor de Pendelbuslijnen 23 en 51 met naast de 3e bus 2 Duitse chauffeurs:
Afbeelding

Buslijn 51 is dus verlengd tot het Marconiplein en is hier present met 2 Citaro's:
Afbeelding

De Tramlijnen 21 en 23 keren dus hier. Ze keren via het spoor van Tramlijn 4 en daardoor komen daar nu ineens 3 tramlijnen. Een tram op Tramlijn 23 op dat spoor:
Afbeelding

Voor Buslijn 23 was er een nieuwe bestemming ingesteld en wel "Tramdienst Vlaardingen-Holy". Hier is hij te zien op mijn bus naar Holy met de lijnsticker van deze lijn en ook die van lijn 424:
Afbeelding

Met de bus van de vorige foto ging ik dus naar Holy. Een bus met een Duitse chauffeur, maar dat gaf geen echte problemen. Hij wist de weg goed en stempelde keurig af als dat nodig was. Na een rondje door Holy kwam ik bij de tramhalte Parijslaan uit. Hier stond de zon goed voor een foto van Buslijn 23. De eerstvolgende bus op Buslijn 23 kwam te vroeg en jammergenoeg was de zon net eventjes weg:
Afbeelding

Op deze route rijdt ook de normale Buslijn 56 (Vlaardingen Holy - Vlaardingen West NS v.v.). Hier komt een bus op die lijn langs:
Afbeelding

Tijdens het fotograferen hier had ik deze 4 bewakers :P :
Afbeelding

Daarna ging het lopend verder via de route van Buslijn 23 naar Station Schiedam Nieuwland. Ik had namelijk niet zo'n zin om voor zo'n klein stukje weer 2 zones af te stempelen. Vlak voor Nieuwland komt ook de route van Buslijn 51 erbij. Die route gaat over een tram/busbaan. Hier komt een bus langs op Buslijn 51 naar het Marconiplein en hier viel op dat de trambeveiliging ook reageert als er een bus langs komt. Handig voor deze foto :) :
Afbeelding

Bij de tram/bushalte van Nieuwland ging ik dan even kijken bij de lijnstickers en vertrekstaten. Eerst de nieuwe lijnstickers voor Tramlijn 21 en 23 met dus Station Schiedam Centrum erbij:
Afbeelding

En de stickers voor de bussen. Opvallend vond ik dat de tijdelijke Buslijn 51 en de normale Buslijn 51 bij elkaar hingen. Dat lijkt me voor een nietsvermoedende reiziger best verwarrend:
Afbeelding

Ook de vertrekstaat van de normale Buslijn 51 hing er gewoon:
Afbeelding

Maar, gelukkig hingen de vertrektijden van de tijdelijke Buslijnen 23 en 51 er ook netjes:
Afbeelding

Hierna volgt het laatste deel en dat gaat over de eerste dag dat de trams over de nieuwe sporen reden: afgelopen maandag, de 18e augustus dus.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum

Bericht door mb90 »

De eerste dag op 18-08-2008:
Op maandag 18 augustus was het dus zover. De tramlijnen 21 en 23 gingen weer rijden en komen nu dus langs Station Schiedam Centrum. Wat foto's van de trams op de nieuwe route. :)

Eerst een tram op Tramlijn 23 in de Overschiesestraat. Hierna draait hij naar links en gaat hij weer via de oude route op de Broersvest verder naar de Beverwaard:
Afbeelding

Rondom de tramsporen liggen nu zwarte tegels. Hierbij is het verschil met de foto's van 5 juli jl. goed te zien, want toen lag alleen de wapening er:
Afbeelding

Verder is het rondom de sporen nog een puinhoop. Ik vermoed dat dat komt door de bouwvak. Maandag 25 augustus a.s. is die hier voorbij, dus dan zal de rest ook wel gaan gebeuren hier:
Afbeelding

Ook bij de halte Schiedam Centrum is er nog niet veel. Alleen de perrons en de haltepalen zijn er. Wel staat er al een paal klaar voor de reizigersinformatie, maar de abri's ontbreken nog:
Afbeelding

Een tram op Tramlijn 21 naar Woudhoek komt de nieuwe halte binnen. In de tram werd de halte omgeroepen door de bestuurder. Het infoscherm en de normale omroep was nog niet up-to-date:
Afbeelding

Dan de brug over de Schie die tussen de metro en de trein te vinden is. Deze is na bijna 2 jaar gelukkig weer dicht. Hij zat dus niet vastgeroest :P :
Afbeelding

En deze tram als Tramlijn 21 naar De Esch kwam eroverheen:
Afbeelding

Toen ging ik weer een stukje verder en kwam ik bij het Plein 1940-1945 uit. Hier werkt de beveiliging nog niet en daarom staat er dit bord en kunnen de fietsers alleen slingerend tussen hekken door oversteken:
Afbeelding

Daarna naderde de 2033 vanaf Schiedam Centrum als Tramlijn 23 naar Holy het plein:
Afbeelding

En vanaf het plein komt de 2036 langs. Deze tram had ik op de heenweg en daarom zwaaide ik na de foto even terug naar de bestuurder:
Afbeelding

Daarna komen de trams uit op de nieuwe halte 's Gravenlandseweg. Deze ziet er nog kaler uit dan de halte Schiedam Centrum. Als perrons liggen er alleen wat platen en er staan 2 haltepalen. Wel hangt er reclame voor Sesamstraat in Madurodam:
Afbeelding

De haltepaal voor deze halte met daarachter de nieuwe sporen:
Afbeelding

Hierna ging ik nog even kijken op de oude route via de 's Gravenlandseweg. Hiervoor volgde ik het rechter spoor van de vorige foto. Dat spoor hield na de kruising alweer op:
Afbeelding

Een stukje verder begonnen de sporen weer, maar dit waren nog de oude sporen op de 's Gravenlandseweg. Dat betekent niet dat er nog trams kunnen rijden, want ze sluiten nergens op aan en hebben geen bovenleiding meer. Eigenlijk dus gewoon dode sporen:
Afbeelding

Uiteindelijk is het de bedoeling dat hier 1 calamiteitenspoor komt te lopen, dus er moet hier nog een hoop gebeuren.
Ook de brug over de Schie een stukje verderop is nu een stuk kaler zonder bovenleidingen:
Afbeelding

En tot slot sluiten die sporen dus nergens op aan, want hier bij de Broersvest lopen ze ook dood. Achter de rood-witte blokken lopen de nieuwe sporen:
Afbeelding
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum

Bericht door Jurjen »

Ik was me even aan het verbazen over de zwarte 'tegels', omdat je tegels doorgaans niet op wapening legt, maar bedacht me toen dat het hetzelfde spul is als wat ik hier in Alkmaar de laatste tijd steeds vaker zie. Het is gewoon een soort beton dat gestort wordt, waarna er een tegelpatroontje in gedrukt wordt o.i.d. Ik heb het aanlegproces nog nooit mogen aanschouwen. =)
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Omlegging Tramlijnen 21 en 23 via Schiedam Centrum

Bericht door mb90 »

Oke, het is dus toch een soort beton. Ik vond het zelf ook al raar, want tegels leg je inderdaad niet op wapening, maar beton wel. Misschien dat ik het later hier in de buurt nog wel vaker tegenkom, maar dan hopelijk tijdens het aanleggen ervan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten