Afgelopen week mar weer eens een weekje Berlin gedaan! Niets bijzonders, aangezien het zeker al de 6e keer is voor mij, maar vorige keren begaf ik me vooral in de underground scene, en deze keer wat meer foto's gemaakt van de dingen waar berlijn om bekend staat. Afijn, ik heb wat OV-geretaleerde dingen eruit gepikt:
Uiteraard, als hoofdstad van Duitsland komen er ICE-treinen in Berlijn. Echter, op de bovenverdieping van het Hauptbahnhof en over de "Berliner Speckgürtel" heb ik enkel nog ICE-2 treinen opgemerkt, en ICE-T's (diesel!). De ICE-3 stellen (vergelijkbaar met de ICE 3M's die we in Nederland hebben) heb ik enkel nog op de benedenverdieping van het Hauptbahnhof gezien (richting Gesundbrunnen).
Over de Speckgürtel komen ook RB's en RE's, hier passeert een BR143 met Dopfeldeckers uit Dessau naar Berlin Schönefeld, één der Berlijnse luchthavens als "AirportExpress Schönefeld".
Voor menig busliefhebber een bekend logo.
In Berlijn zijn diverse bustypes aanwezig, allemaal Duitse merken, uiteraard. Met name MAN, Solaris en Mercedes voeren de boventoon. Er rijden zelfs nog wat oude O405'jes rond, hoewel die toch wel in de minderheid zijn. Hier één op de Schönhauser Allee, ter hoogte van U Eberswalderstraße.
S-bahn-voertuig op de S3 van Erkner naar Ostbahnhof, hier net vertrokken uit Warschauerstraße.
DDR bouwstijl.
Terrein bij Warschauerstraße waar met name AutoZug-treinen gerangeerd worden, onderhouden worden, en in goeie rijtuigvolgorde gezet worden. Een V60 (we kennen ze van ACTS, serie 6001-6005) is daar zojuist mee bezig.
Een close-upje van de 346 995.
Een 232-er, de 232 704, staat ook even te rusten, terwijl de rijtuigen in goede volgorde gerangeerd worden door het V60'je.
Het Bistro-rijtuig van de ICE-2 heeft een soort van panorama raampjes, bovenin, geinig. Ostbahnhof.
Vanwege gebroken wielen was er geen S-bahn-Verkehr tussen Zoolog. Garten en Ostbahnhof (en enkele uitlopers ervan). DB had enkele regio-treinen ingezet, waaronder dit type rijtuigen, Dosto's en de wat oudere dubbeldekkers welke o.a. een verbinding onderhielden van Potsdam Hbf naar Ostbahnhof v.v. en van Hennigsdorf naar Gesundbrunnen. Speciaal aan deze rijtuigen is dat ze uitgedost zijn als Nachtexpress, en he tis nogal een kort stammetje. Over het algemeen reden er langere stammen, en in normale Regio DB huisstijl.
De SLT-treinen van NS zijn afgeleid van dit Duitse type trein, de Et425. Hier te Westhafen op weg naar Südkreuz.
Een dubbeldekker-MAN voor de Bundestag.
Dosto's in de RE naar Magdeburg! Ostbahnhof.
Trammetje M5 naar Hakescher Markt te Alexeanderplatz. Doordat het hotel vlakbij diverse trams (M4 en M2) en de U2/U8 was het eenvoudig om zonder teveel over te stappen op vele plaatsen te komen.
Met wat Berliners (ja, na zo vaak er te komen ga je ook nog mensen kennen) afgesproken effe een tochtje over het water te maken, ze hadden en boot, dus waarom niet. Gekoppelde ICE2's, maken lange, erg lange treinen. Bepaald geen "kurzzug".
Het nieuwe Hauptbahnhof, dat pas in 2007 voltooid is. Heeft het Lehrter Bahnhof vervangen. Het heeft meerder verdieping een een schat aan winkels. Enorm gebouw!
M1 naar Eberswalderstraße, nadat hij net vertrokken is bij beginhalte Am Kupfergraben.
U2 naar Schönhauser Allee (Schönhauser Allee - Pankow is dicht tot en met oktober ) te Alexanderplatz.
Es lebe in Berlin! ein/zwei
Re: Es lebe in Berlin! ein/zwei
Alleen is dit een 423, een echt S-Bahntreinstel, te herkennen aan het grotere aantal deuren en de hogere vloerziggy schreef:De SLT-treinen van NS zijn afgeleid van dit Duitse type trein, de Et425. Hier te Westhafen op weg naar Südkreuz.
Re: Es lebe in Berlin! ein/zwei
Das wel een bijzondere spot dan, aangezien het grootste gedeelte van de 423 vloot in München en Frankfurt am Main hun slagjes doet.
Jammer dat je die Nachtexpressfoto in grijswaarden hebt gepost, ik ben wel heel benieuwd hoe die er in kleur uitziet.
En dat die Tatra's nog niet weg zijn daar, die dingen zouden ondertussen toch wel eens uit elkaar moeten vallen.
Jammer dat je die Nachtexpressfoto in grijswaarden hebt gepost, ik ben wel heel benieuwd hoe die er in kleur uitziet.
En dat die Tatra's nog niet weg zijn daar, die dingen zouden ondertussen toch wel eens uit elkaar moeten vallen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Es lebe in Berlin! ein/zwei
De oudste tatra's zijn sinds 2006 ofzo echt weg, i.t.t. verschillende oostbloklanden die even oude tatra's nog in dienst hebben, en de verkoop van die dingen aan Szczecin. Dat wat er nu nog rondrijdt is spul van eind jaren 80 wat nog gereviseerd is ook. Leuk geluid maakt het :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Es lebe in Berlin! ein/zwei
Hoe staat het trouwens met de service op (de rest) van het S-bahnnet? Ik had al doemscenario's gehoord over dat slechts 1/3 van de omlopen zou kunnen uitrijden etc. Maar ik begrijp dat er nu dus ook tijdelijk wat wagens van elders zijn overgekomen?
Re: Es lebe in Berlin! ein/zwei
Ik vraag mij vooral af of ze misschien ook treinen van de S-Bahn van Hamburg hebben geleend. Die hebben ook voeding via een derde rail, dus dat had misschien een optie kunnen zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Es lebe in Berlin! ein/zwei
De afgelopen twee weken heeft inderdaad maar 1/3 van de omlopen daadwerkelijk gereden. Dit betekende op veel lijnen slechts een 20-min dienst, met slechts 4 ipv 8 bakken. Daarnaast reed er, zoals in het verslag al beschreven werd, geen S-Bahn tussen Ostbahnhof en Zoologischer Garten. Dit betekende natuurlijk chaos, maar daar had de DB iets op verzonnen, wat inderdaad ook al naar voren kwam in het verslag hierboven.Chauf21 schreef:Hoe staat het trouwens met de service op (de rest) van het S-bahnnet? Ik had al doemscenario's gehoord over dat slechts 1/3 van de omlopen zou kunnen uitrijden etc. Maar ik begrijp dat er nu dus ook tijdelijk wat wagens van elders zijn overgekomen?
Men heeft uit andere delen van het land materieel (+ personeel) vandaan gehaald en een "Zusatz"-dienstregeling ingesteld. Dit kwam neer op een pendeltrein tussen Berlin Ostbahnhof en Potsdam Hbf, tussendoor halterend te Alexanderplatz, Friedrichstrasse, Hbf, Zoologischer Garten en Wannsee. Gereden werd met BR 143 en x-wagen (Het S-Bahn materieel uit NRW) en BR 143 met Dosto's, elk half uur. De S-Bahn stations tussen Ostbahnhof en Wannsee werden bediend door het Schienenersatzverkehr, of te wel, de bus.
Op de Noord-Zuidlijn werd ook een Ersatz-dienstregeling geboden, om precies te zijn tussen Gesundbrunnen en Südkreuz, tussendoor alleen halterend op Hbf en Potsdamer Platz. Hier werd voornamelijk de BR 423 ingezet, eveneens elk half uur.
Vanaf vandaag is er op de Stadtbahn weer S-Bahn verkeer mogelijk. De lijnen S5, S7 en S9 rijden elk volgens een 20-minuten dienstregeling. Daarnaast rijden ook de hierboven vermelde Ersatzzüge alleen nog tussen Ostbahnhof en Potsdam.
Waarom ik dit weet? Vanaf zaterdag a.s. zit ik ook twee weken in Berlijn. Overigens leuk verslag ziggy!
Re: Es lebe in Berlin! ein/zwei
Ben ik blij dat ik verleden jaar in Berlijn heb gezeten, toen reed de boel wel 'gewoon' op bijna alle trajecten. Overigens zijn het herkenbare maar wel mooie foto's. Dat zwart-wit heeft ook wel wat.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten