Busjes in het Franse Baskenland en Dax

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Busjes in het Franse Baskenland en Dax

Bericht door mb90 »

Tijdens mijn vakantie in Saint-Girons Plage in Frankrijk werden er af en toe wel eens uitstapjes gemaakt met de auto. Met het OV was het geen doen, omdat de bus in het dorpje 2x per dag in theorie reed, maar in de praktijk zelden. Tijdens wat autoritten en uitstapjes was het echter wel mogelijk om wat busjes vast te leggen. De foto's staan hieronder in gemaakte volgorde.

De dichtbijzijnde redelijke plaats was Dax op 40 km. Hier rijdt de vervoerder Urbus. Opvallend voor een Franse stad is dat er alleen Duitse bussen rijden. Er rijden namelijk Mercedes-Benz Citaro's, MAN Lion's City's en Neoplannen. Hier een Citaro buiten dienst:
Afbeelding

Dan naar Frans Baskenland. Tijdens een rit door die omgeving kwam ik een aantal bussen tegen. Als eerste deze Setra, waarvan ik geen idee heb voor welke maatschappij hij rijdt, bij Guethary:
Afbeelding

Een stukje verderop reed een bus van de streekvervoerder ATCRB. Het merk van de bus weet ik echter niet:
Afbeelding

In Biarritz kwam ik nog een bus van ATCRB tegen. Dit keer was het wel een bekend merk bus, namelijk Van Hool:
Afbeelding

In deze regio met een andere stad, Bayonne, rijdt ook een stadsvervoerder. Dit is STAB. Daarvan zag ik deze bus rijden. Het merk kon ik niet zien:
Afbeelding

Dan nog even terug naar Dax. Daar kwam ik tijdens een wandeling door de stad bij het centrale busstation terecht. Een hoop bussen stonden daar te wachten op hun ritten, vooraan stond deze Lion's City (waarbij alleen het zonnetje niet helemaal lekker stond):
Afbeelding
De frequenties in deze stad zijn overigens bedacht door een hogere wiskundige. De ene keer een interval van 5 kwartier, dan weer van 2,5 uur en dan weer van een half uur. Daarom bleef het maar bij een foto vanaf deze plek.

Nog een foto vanaf deze plek, namelijk van een Citaro met een opvallende bestemming, namelijk Christus. Dat is een buurt in Dax, maar het valt zo wel op:
Afbeelding
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Busjes in het Franse Baskenland en Dax

Bericht door Ronald »

mb90 schreef:In deze regio met een andere stad, Bayonne, rijdt ook een stadsvervoerder. Dit is STAB. Daarvan zag ik deze bus rijden. Het merk kon ik niet zien:
Volgens mij is het een Solaris Urbino. Een voor Nederland vreemd merk :wink: .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Busjes in het Franse Baskenland en Dax

Bericht door Suus »

Die bus 499 van A.T.C.R.B. (zo schrijven ze het zelf op hun site) lijkt mij een model van Renault. Bedrijf is trouwens onderdeel van Transdev.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Busjes in het Franse Baskenland en Dax

Bericht door Meltrain »

Oke, leuke foto's.
Om de één of andere reden vind ik dat blauw-wit alleen niet zo staan bij Lion's City's. Bij Citaro's vind ik het dan wel weer mooi. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten