Meltrain in Scotland #3: Alness - Wick

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21353
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Meltrain in Scotland #3: Alness - Wick

Bericht door Meltrain »

Van 18 t/m 25 juli hadden we een huisje in de buurt van Alness, wat aan de spoorlijn Inverness-Thurso/Wick ligt.
Op 23 juli besloten mijn ouders (het was niet eens mijn plan :P ) om de meest noordelijke spoorlijn van het verennigd Konikrijk maar eens te berijden. Tja, als zij het leuk vinden om 3,5 uur (enkele reis!) in de trein te zitten, vind ik het best. :lol:

Omdat we al om 7:55 de trein moesten hebben (altijd handig een frequentie van 4 doorgaande treinen per dag), moesten we vroeg opstaan. We waren echter zo vroeg, dat ik op het station van Alness zelfs de trein naar Inverness nog op de foto kon zetten (vanaf de loopbrug):
Afbeelding

De trein vertrekt naar Inverness:
Afbeelding

Hierna liep ik weer terug naar het perronnetje, waarvan ik ook maar een foto maakte:
Afbeelding

Na nog een tijdje wachten, kwam onze trein binnen. Zoals gebruikelijk op deze lijn was dat een Class 158.
Deze trein was niet zo druk en we hadden dan ook gewoon een vierzitter, ondanks dat we niet gereserveerd hadden.
Zoals jullie al zagen, is Alness geen groot station. Het is ook niet belangrijk genoeg voor een kaartautomaat, zodat we onze kaartjes in de trein moesten kopen. Nu geldt in het VK wel dat er (vrijwel) alleen kaartjes voor een enkele reis zijn, dus dat werd een reeks van 8 kaartjes (met mij en mijn zusje) :lol:
Afbeelding

In Tain moest het stationsnaambordje op de foto, zodat te zien is dat de Schotse naam niet altijd op de Engelse lijkt :P :
Afbeelding

In Lairg moesten we de tegen-trein kruisen en daar moest ook een foto van gemaakt worden:
Afbeelding

Uiteindelijk kwamen we na bijna 3 uur rijden door een mooie omgeving, maar waar ik geen foto’s van gemaakt heb, aan in Georgemas Junction. Dit is een station in vrijwel ‘the middle of nowhere’, maar wel een belangrijk punt voor de spoorwegen: hier moet de trein namelijk kop maken om naar Thurso te gaan.
Georgemas Junction heeft wel een stationsgebouwtje:
Afbeelding

Na een stop van 3 minuten vertrokken we dus in andere richting en gingen we naar Thurso. Na daar aangekomen te zijn, maakten we wéér kop en reden via Georgemas Junction naar het eindpunt Wick. Opvallend was dat de trein nergens zo goe dgevuld was als tussen Thurso en Wick.
Te Wick maakte ik een foto wan het welkom:
Afbeelding

Het stationsgebouwtje van Wick:
Afbeelding

Oorspronkelijk was het plan om 1 uur in Wick te blijven, vervolgens de trein naar Thurso te nemen en daar 3 uur blijven, om daarna terug naar Alness te gaan. Bij nader inzien vonden we één uur in Wick toch wel erg kort, dus bleven we daar maar 4 uur. In de tussntijd ben ik even naar de kapper geweest en hebben we het haventje bekeken, want Wick ligt aan de Noordzee.
Twee keer een blik op het haventje:
Afbeelding

Afbeelding

Na ruim 3 uur rondgehangen te hebben in Wick, gingen we maar het typisch Britse Fish&Chips halen. Het was erg lekker en we aten het op op het station.
Toen het eten op was, stapten we weer in de trein en vertrokken om 16:00 precies.
Via Georgemas Junction ging het weer naar Thurso, waar ik ditmaal wel een foto van het meest noordelijke station van het VK maakte:
Afbeelding

Ook in Thurso waren we erg welkom:
Afbeelding

Inmiddels was het begonnen met regenen, dus stapte ik maar snel weer in. Sowieso mocht ik deze trein niet missen, want het was de laatste van die dag. :P
Na opnieuw drie uur, die vooral met spelletjes spelen en naar buiten kijken gevuld werden, kwamen we rond 19:30 weer aan in Alness. Op deze rit was Alness vreemd genoeg een ‘request stop’, zodat we in totaal drie keer de conducteur eraan herinnerd hebben dat we er in Alness uit wilden. :P
Gelukkig voor ons stopte de trein in Alness, dus stapten we daar uit en kon ik nog één foto maken van de trein plus het perronnetje:
Afbeelding

En hierna vertrok de trein weer naar Inverness en reden wij, via een tussenstop bij de supermarkt, terug naar ons huisje.

Dit was deel 3 van mijn belevenissen in Schotland. Er komen nog twee of drie delen, maar i.v.m. de introductieweek van de TU Delft kan ik geen verschijningsdatum aangeven.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Meltrain in Scotland #3: Alness - Wick

Bericht door Fles »

Gaaf allemaal hoor :pos: Nog genoeg te beleven in Europa zien we wel :mrgreen:
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Meltrain in Scotland #3: Alness - Wick

Bericht door Justin »

Ik wou dat ik zulke ouders had ;). Mijn vader heeft een gruwelijke hekel aan treinen :p :p.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten