2 weken geen metro ten noorden van Rotterdam Alexander

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

2 weken geen metro ten noorden van Rotterdam Alexander

Bericht door mb90 »

Van 1 augustus t/m 16 augustus reden er geen metro's tussen de stations Alexander en Ommoord / Nesselande in Rotterdam door het vernieuwen van het wisselcomplex bij de kruising naar Ommoord en Nesselande en de sporen en overwegen daaromheen. Hierdoor reden er 2 pendelbussen: Lijn 96 (Alexander - Nesselande v.v.) & 98 (Alexander - Hesseplaats v.v.). Deze week is alleen de Ommoord-tak nog buiten dienst en dus rijdt nu alleen lijn 98 nog. Doordat het grootste deel al voorbij is, zijn hier alvast wat foto's van de werkzaamheden. De foto's zijn van maandag 10 augustus jl.

De metro's zijn dus ingekort tot Alexander. De Teetjes kunnen dit gewoon filmen:
Afbeelding

De veel nieuwere Bommetjes merkwaardig genoeg niet en daarom filmden zij gewoon Nesselande of Ommoord en na Alexander tijdens het omlopen Niet Instappen:
Afbeelding

Er werd overigens onder het viaduct van de A20 overgelopen naar het andere spoor om niet veel later aan de terugreis te beginnen. Hier is dit te zien met een metro wat staat te wachten:
Afbeelding

Dan naar de werkzaamheden zelf. Het belangrijkste was de vernieuwing van het genoemde wisselcomplex:
Afbeelding

De overweg President Rooseveltweg was tijdens de eerste week al vernieuwd:
Afbeelding

Er waren overigens Duitse arbeiders actief:
Afbeelding

De sporen zijn totaan het einde van de bogen vernieuwd. Aan de Nesselande kant (dus bij station Hesseplaats) was dit al gebeurd. Links het oude spoor en rechts het nieuwe:
Afbeelding

Aan de Ommoord-kant (dus bij station Romeijnshof) was men nog druk bezig en lag ook de overweg eruit:
Afbeelding

Hier was overigens ook een straalbedrijf actief:
Afbeelding

De overweg bij Romeijnshof ligt er dus uit:
Afbeelding

Als alternatief ligt er een tijdelijke brug tussen de perrons van Romeijnshof. Nou ja, een brug wil ik niet echt noemen :P :
Afbeelding

Bij elk station stond overigens dit bord:
Afbeelding

Dan tot slot naar de pendelbussen. Als eerste ging ik met lijn 96 naar Nesselande. Een leuke Vinex-wijk. Bij elke halte hing dit kaartje:
Afbeelding

De lijnstickers die de pendelbussen hadden waren wit. Hier die van lijn 96:
Afbeelding

Ik stond dus bij de halte Pablo Picassostraat aan de Laan van Avant-Garde. Eerst kwam hier echter Interliner 383 vanaf Den Haag naar Capelle a/d IJssel langs:
Afbeelding

Maar, daarna gewoon lijn 96 naar Station Alexander:
Afbeelding

Daarna ging het naar de Laan van Magisch Realisme. Een plek waar normaal geen bus komt. Eerst weer een bus naar Station Alexander:
Afbeelding

Een stukje verderop bij het bruggetje bij de hoogspanningsmasten een bus richting Nesselande:
Afbeelding

Als laatste van deze lijn nog een busje naar Alexander:
Afbeelding

Hierna ging het naar de andere lijn, lijn 98. Deze lijn rijdt bij station Binnenhof een last-minute ommetje via de Debijeweg en de Lorentzweg doordat dit net wat dichter bij het station komt dan de oorspronkelijke route. Bij de Debijeweg heeft nooit een lijnbus gereden. Hier is de tijdelijke halte:
Afbeelding

Dan de pendelbus op de Debijeweg:
Afbeelding

Tot slot de Lorentzweg. Hier heeft wel ooit een bus gereden, namelijk van ongeveer 1995 tot 2002 in periodes lijn 46 (Kralingse Zoom - Alexander - Ommoord, via de route van de huidige lijn 36) en daarvoor lijn 48 (Zuidplein - Lombardijen - Kralingen - Alexander - Ommoord). De sporen van de oude halte zijn hier nog steeds te zien met Citaro 305 op lijn 98:
Afbeelding

Lijn 98 is nog steeds actief, dus waarschijnlijk volgt er nog meer aan het eind van deze week.
Oud forumgebruiker

Re: 2 weken geen metro ten noorden van Rotterdam Alexander

Bericht door Oud forumgebruiker »

mb90 schreef:Bommetjes
¿Bommetjes? :lol: :lol:
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: 2 weken geen metro ten noorden van Rotterdam Alexander

Bericht door mb90 »

Ja, Bommetjes. Dat is de bijnaam voor de Bombardier-metro's (5300 en 5400-serie). Hetzelfde geldt voor Teetjes bij Type T. :wink:
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: 2 weken geen metro ten noorden van Rotterdam Alexander

Bericht door Stefan »

Wat voor naam gaan we de 5500 en 5600's geven? :lol: :mrgreen:

Leuke foto's overigens! :pos:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: 2 weken geen metro ten noorden van Rotterdam Alexander

Bericht door Bastiaan »

"Nieuwe Bommetjes"? :wink:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 2 weken geen metro ten noorden van Rotterdam Alexander

Bericht door Fles »

Voolrlopig nog even "Blindgangers" :mrgreen:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 2 weken geen metro ten noorden van Rotterdam Alexander

Bericht door Fles »

Toch vind ik het maar verdacht. Duitse arbeiders, bommetjes, Rotterdam... Als dat maar goed gaat :shock:
Oud forumgebruiker

Re: 2 weken geen metro ten noorden van Rotterdam Alexander

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ja, dat ze uitgerekend in Rotterdam de metro's "Bommetjes" noemen verontrust mij ook :shock:.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: 2 weken geen metro ten noorden van Rotterdam Alexander

Bericht door mb90 »

Stefan schreef:Wat voor naam gaan we de 5500 en 5600's geven? :lol: :mrgreen:
Dat is een goeie. :P Ik noem ze nu maar RR-stellen (serie 5500) en 5600-jes (serie 5600). :wink:

Nee, maar even zonder gekkigheid. De naam Bommetjes wordt echt vaker gebruikt (niet alleen door mij) voor de 53/5400-serie. En Duitsers kunnen goed graven, dus daarom werken ze ook aan de boortunnel in Blijdorp. :lol:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: 2 weken geen metro ten noorden van Rotterdam Alexander

Bericht door Karl »

Die stellen koen toch uit Duitsland of niet? Dan lijkt de naam 'bommetje' in Rotterdam mij zeer geschikt. :pos:
Het is een spectrum.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: 2 weken geen metro ten noorden van Rotterdam Alexander

Bericht door mb90 »

Ja, de nieuwe stellen (5500 en 5600) komen elke keer per trein uit Bautzen (Oost-Duitsland, in de buurt van Dresden). De 53/5400-tjes zijn dacht ik in Brugge gebouwd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten