Parijs en Noord Frankrijk

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Parijs en Noord Frankrijk

Berichtdoor Caspar » Vr 16 Okt 2009, 12:18

Afbeelding

Doordat ik met mijn Thalys reis in juni meer dan 4 uur vertraging heb opgelopen, had ik als compensatie tegoed bonnen gekregen voor een nieuwe rit naar Parijs met Thalys. Zodoende een trein geboekt in de eerste klas; omdat ik maar een enkeltje kocht dekten de bonnen dat op een paar euro's na precies.
Onderweg ging dit keer wel alles goed, en merkte dat de Thalys bandjes opnieuw ingesproken zijn in de trein. Wel viel me op dat het in het Frans gewoon Thalys is zoals wij dat hier uitspreken, maar in het Nederlands wordt er telkens over Taa-lis gesproken. (waar lis wordt uitgesproken als in Lisse)
Mijn reisdoel was om eens te kijken in de Parijse voorsteden, en dan met name aan de oostkant, zie bovenstaande foto. Vooraf op de website van Transilien keurig een reisadvies uit geprint, met RER E naar gare de Villemomble. Op de balie in Parijs kon ik een 'contramarque de passage gratuit' halen, omdat ik voor Noord-Frankrijk een vrijvervoer kaartje had. De man achter de balie gaf me een hele hand vol van die bonnetjes, wel handig. Nu ging het meteen al mis op Paris Nord; ik was door de verkeerde poortjes naar binnen gegaan, voor een verkeerde RER lijn. Uitchecken blijkt niet te kunnen op het zelfde station als waar je net een minuutje eerder bent ingecheckt. Nu stond ik op het perron van de RER B lijn, die ook naar de oostelijke banlieu's gaat. Uitgestapt bij Aulnay sous Bois, overgestapt op bus 605 naar Villemomble. Standaard tarief 1,70€ voor een rit, ongeacht de afstand. Ik zat er zo'n 8 kilometer in.
Vervolgens ter hoogte van Clichy sous Bois uitgestapt, en naar de plaats zelf gewandeld.

Afbeelding
De bus werd gereden door Veolia, die blijkbaar een concessie heeft in departement 93, Seine st Denis.
Valt me meteen op dat Veolia naast de gebruikelijke karakteristieke Parijse bushalte palen ook overal eigen bordjes heeft geplant. Waar kennen we dat van, dacht ik bij mezelf. Het zijn overzichtelijke bordjes, met duidelijke stadsplattegronden erop, en de route van de bus erop ingetekend inclusief de haltes.

Afbeelding
Een passerende bus.

Vervolgens een stevige wandeling omhoog gemaakt naar waar volgens de kaart en internet de meest gedegradeerde wijken van Frankrijk zouden moeten liggen. Terwijl ik de buurten in wandelde had het qua ligging wel iets idyllisch:
Afbeelding

Maar al snel word je uit je droom geholpen en hard gewezen op de realiteit:
Afbeelding
Deze woonblokken heten 'Résidences' een tamelijk chique naam, die de lading niet echt dekt. Dit is Résidence la Forestiere. Ze liggen weliswaar aan de rand van een mooi bos, maar daar van genieten zal men niet doen.
Bij een wandeling hierom heen zag ik overal dode duiven op de grond liggen. Wat bleek, een stelletje jongens van een jaar of 12 zat met een harpoen op duiven te schieten rondom de flats, blijkbaar de normaalste zaak van de wereld, men liep er gewoon langs alsof er niets aan de hand was.
Afbeelding
Résidence les Bosquets, beetje ingezoomd op de bushalte. Als je kijkt naar de bushalte zelf, zie je dat je tot je knieën aan toe in het zwerf cq huisvuil staat daar. Als je een paar minuten onder zo'n flat staat, zie je zo om de paar seconde weer een fles, zak, of ander voorwerp naar beneden komen. Zelfs een stofzuiger zag ik naar beneden storten.

Afbeelding
De bus naar Clichy sous Bois- Les Bosquets, lijn 146. De bus is eigenlijk helemaal gevuld met allochtonen. De chauffeurs zaten vaak ook in een leren jackie achter het stuur, van die types die zo wel even een honkbal knuppel te voor schijn toveren als er ellende in de bus zou zijn.

Afbeelding
Nog een laatste plaat van deze flats, waarbij je kan zien dat uitgewoonde, of afgebrande flats niet worden opgeknapt door de woningbouw, maar simpelweg worden dichtgemaakt, kijk maar eens naar de 1e etage waar alles is dichtgemetseld.

Na een paar uur rondlopen kreeg ik trek, en begon ik mezelf een beetje troosteloos te vinden in deze wijken, ben weer naar beneden gewandeld, en onderweg alleen maar theehuizen, kebapzaken wasserette annex kapsalon annex belhuis annex Western union bank huizen tegen gekomen. Dus mijn trek maar even bewaard. Veel winkelruimtes hadden overigens rolluiken dicht, waarvan duidelijk zichtbaar was, dat ze al enige jaren dicht waren.

Afbeelding
Beneden aangekomen in Livry Gargan, zag het er allemaal weer wat vriendelijker en mooier uit.

Hier stopt ook de (enige van Parijs?) tram, T4.
Onderweg zag ik toevallig vanuit de RER een goederen loc met een nieuwe tram en 2 Corail rijtuigen aan beide kanten over het gewone spoor rijden. Hieronder de tram T4:
Afbeelding
Luxe interieur, pluche stoelen die ook nog eens lekker zitten.

Afbeelding
Aankomst op het eindpunt RER station Bondy.

Hier razen alle treinen naar Oost-Frankrijk langs, een TGV en een ICE zag ik binnen een paar minuten langskomen en daarna deze Corail- Intercity op volle snelheid:
Afbeelding

Hiermee eindigt mijn deel van Parijs, en ben ik met een Corail naar Amiens gegaan in Picardie.
Daar rijden tamelijk aparte Citaro bussen rond:
Afbeelding

Afbeelding
De meningen zullen wel verschillen, maar ik vind het er nep uitzien, alsof het allemaal van plastic is. Vooral ook die verborgen wielen. Een ding is zeker, ze vallen wel op in het straatbeeld.

Vanuit Amiens ben ik met een andere Corail trein naar Boulogne ville gegaan, wat vlak aan het Kanaal ligt. Vanuit de trein heb je ook her en der een mooie doorkijk naar de kust, en zie je rivieren en beken in zee uitmonden, in pittoreske badplaatsen als Le Touquet. Dit stuk is ook niet geëlektrificeerd wat ik altijd wel wat extra charme vind hebben.

Aankomst in Boulogne ville:
Afbeelding

Afbeelding
Loc omrijden om anderhalf uur later weer terug te rijden naar Amiens en Parijs.

Afbeelding
Zelfde type loc, voor een TER stopper. Deze worden toch iets minder onderhouden op het oog dan die voor de Grandes lignes worden ingezet zoals die van de foto's hierboven. Ik heb het idee dat ze er binnenkort ook wel eens uit zouden kunnen gaan, door de instroom van het vele Bombardier TER-mat.

Overigens ben ik in Boulogne langs een paar bakkers gelopen, die allemaal geen Pain de Boulogne verkopen zoals dat bij de AH in de schappen lag, nu zag ik bij 2 bakkers wel dat ze zo'n brood verkochten onder die naam, maar dat waren appelbollen. Hierna ben ik via Calais naar Lille gereden. Niet ver van Boulogne lag ook La Madelaine (een dorpje).
Zou er iemand van AH toevallig de zelfde rit gemaakt hebben? (al schrijft men dat bij AH net iets anders)
Onderweg zie je ook plaatsjes als Steenwerck Hazebrouck en Effleghem, wat duidelijk op het Nederlands lijkt. Dat dialect wat men daar spreekt is niet te verstaan, maar lijkt wel sterk op Nederlands, meer dan het Frans. Calais spreekt men bv uit als Kalless Waarbij de S duidelijk wordt uigesproken.

Afbeelding
Lille Flandres

Vanuit Lille ben ik nog even op en neer gegaan naar het niet boeiende Douai:
Afbeelding

Afbeelding
En weer terug in Lille Flandres, IC naar Luik. Deze trein werd in Frankrijk ook keurig in het Nederlands omgeroepen, iets wat ze over de grens in een 2 talig land dan weer niet doen.

Afbeelding
Aangekomen in Tournai, België blijkt dat de IC naar Brussel precies op aankomst van de trein uit Lille vertrekt. Zal wel als reden hebben dat mensen zo meer geprikkeld worden de TGV naar Brussel te nemen vanuit Lille. Dan maar 25 minuten wachten op de aanzienlijk langzamere IR.

Afbeelding
Deze losse loc kwam intussen ook langs, en bleef keurig voor de rooie staan, in ieder geval een kwartier lang.

Vanuit Brussel met de t9200 naar Schiphol gegaan, die keurig op tijd langs het perron stond, maar waarvan de deuren niet open gingen. De conducteur moest ze een voor een ontgrendelen met een rijtuig sleutel. Hierdoor liepen we vertraging op, kwamen we zowel in België als Nederland achter stoppers, en was de vertraging geheel in stijl +15 in Schiphol.

Hiermee eindigt dan ook dit korte alternatieve stedentripje en reis door Noord Frankrijk.
Nog tips voor als je ook ooit naar zo'n buurt gaat in Parijs: ga overdag voor het einde van de middag/avond, dan is het rustig op straat, kleed je niet te opvallend en ik denk ook niet dat het verstandig is opzichtig te fotograferen. Ik voelde me er zelfs 's middags niet op mijn gemak. Iedereen staart je aan, of heeft het over je, omdat je toch wel opvalt in het straatbeeld. Des al niet te min heb ik toch een hele hoop niet alledaagse foto's gemaakt in die buurten. (die ik hier niet post omdat het natuurlijk niets met OV te maken heeft).
Laatst gewijzigd door Caspar op Vr 16 Okt 2009, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Berichtdoor Vinny » Vr 16 Okt 2009, 12:52

De bus naar Clichy sous Bois- Les Bosquets, lijn 146. De bus is eigenlijk helemaal gevuld met allochtonen. De chauffeurs zaten vaak ook in een leren jackie achter het stuur, van die types die zo wel even een honkbal knuppel te voor schijn toveren als er ellende in de bus zou zijn.
Nog een beveiliger meegemaakt met een hond? Die zitten daar ook wel eens op buslijnen (heb ik meegemaakt). Wat mij destijds ook opviel: de bussen hadden airco, de RER-treinen niet. Opvallend omdat deze bussen op de meest ernstige banlieu's rijden.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Berichtdoor Meltrain » Vr 16 Okt 2009, 12:55

Leuk verslag. :pos:
Ik kan me goed voorstellen dat je je daar ook overddag niet helemaal op je gemak voelt.
Caspar schreef: Hier stopt ook de (enige van Parijs?) tram, T4.

Nee, Parijs heeft zelfs al vier tramlijnen, heel origineel T1, T2, T3 en T4 genoemd. :P
Maar T4 is wel de enige lijn die door de SNCF wordt ge-exploiteerd, de rest wordt door de RATP gereden.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Berichtdoor Caspar » Vr 16 Okt 2009, 21:38

Vinny schreef:
De bus naar Clichy sous Bois- Les Bosquets, lijn 146. De bus is eigenlijk helemaal gevuld met allochtonen. De chauffeurs zaten vaak ook in een leren jackie achter het stuur, van die types die zo wel even een honkbal knuppel te voor schijn toveren als er ellende in de bus zou zijn.
Nog een beveiliger meegemaakt met een hond? Die zitten daar ook wel eens op buslijnen (heb ik meegemaakt). Wat mij destijds ook opviel: de bussen hadden airco, de RER-treinen niet. Opvallend omdat deze bussen op de meest ernstige banlieu's rijden.


Nee geen airco in de bussen daar, het waren voornamelijk oude types Irisbus. Ik heb wel een filmpje gezien op de site van NOS dat er in 2006 25 nieuwe Mercedes bussen zijn afgebrand bij de remise aldaar. Misschien dat het een en ander daarmee te maken kan hebben? Ook de bussen van Veolia hadden geen airco, maar zagen er wel redelijk verzorgd uit van binnen. Geen bekladding etc.

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Berichtdoor tsov » Za 17 Okt 2009, 17:46

Leuk verslag!
Die bussen in Amiens zouden best wel eens de aardgas of hybride-variant van de Citaro kunnen zijn. Die hebben in ieder geval zo'n dakopbouw en hebben vaak ook afgedekte wielen (luchtweerstand).
Verder is het gebied rondom Calais (Kales) Frans-Vlaanderen, een deel wat ook lange tijd Nederlandstalig is geweest.
Zie ook Wikipedia :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4480
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Berichtdoor JWM » Za 17 Okt 2009, 17:56

Leuk verslag.

Caspar schreef:Des al niet te min heb ik toch een hele hoop niet alledaagse foto's gemaakt in die buurten. (die ik hier niet post omdat het natuurlijk niets met OV te maken heeft).
Die lijken me nou juist het meest interessant.

Heb je ze ergens anders gepubliceerd of kunnen alle beheerders het door de vingers zien als je het er hier toch nog bij zet :mrgreen:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Berichtdoor Suus » Za 17 Okt 2009, 18:34

De mooiste Citaro's vind/vond ik nog steeds de James Irvine Citaro'svan üstra Hannover, inmiddels ook alweer tien jaar oud.

Het is wel weer een beetje Veoliaans daar trouwens: Eigen haltepalen, zo goedkoop mogelijke bussen zonder airco (hopelijk wel arko :P ). Zulke nieuwe bussen zie je trouwens niet vaak in Frankrijk, en van een Duits merk al helemaal niet. Het is Renault/Irisbus wat de klok slaat daar.

Voor de rest leuke foto's.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11944
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Berichtdoor Geert » Zo 18 Okt 2009, 01:23

JWM schreef:Heb je ze ergens anders gepubliceerd of kunnen alle beheerders het door de vingers zien als je het er hier toch nog bij zet :mrgreen:

Van mij mag het :)

Interessant verslag trouwens, heb het met plezier gelezen! Die sfeer in zo'n buurt hangt lijkt me heel gek. Doet me denken aan de tijd dat ik nog op de middelbare school zat, toen werden er rondom mijn school ook allerlei huizen gesloopt (en gekraakt). Erg gek om dan in zo'n half verlaten buurt rond te lopen.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Berichtdoor Caspar » Zo 18 Okt 2009, 09:32

Nog wat foto's van de buurt:

Afbeelding
Voorzijde van een woonblok

Afbeelding
Zijkant zelfde woonblok

Afbeelding
100 meter verderop

Afbeelding
Gezellige ambiance

Afbeelding
Tegenover deze résidence staat een Formule 1 hotel, wat klanten op de site lokt met de volgende tekst:

Voor zakelijke reizen, vakantiereizen met het gezin of een weekendtrip naar Clichy Sous Bois, vind op deze pagina al onze hotels Formule 1 in Clichy Sous Bois, Frankrijk.


Bron: http://www.accorhotels.com/hotel-directory/nl/europa/frankrijk/clichy-sous-bois/hotel-clichy-sous-bois.htm Het hotel zelf zag er uit als een gevangenis, met enorm hoge hekken erom heen met een toegansdeur bedienbaar met je creditcard. 'T is maar waar je zin in hebt, een weekend trip naar deze gemeente.
Tegenover staat trouwens de Aldi supermarkt van Clichy-sous-Bois, met tralies voor de deur. Klanten met een rugzak op, krijgen een aparte behandeling daar: de ritssluiting wordt met een tyrap vastgemaakt door de security bij de ingang van de winkel.

Nog weer wat van binnen uit dichtgemetselde appartementen:
Afbeelding

Afbeelding
Résidence Le Chene pointu. (de puntige eik) Waar wonen nog betaalbaar is; zag op een makelaarssite dat je hier vanaf 52.000 euro een 50m2 appartement hebt.

Afbeelding

Voor dat geld krijg je er ook een plaatsje bij in je parkeergarage:
Afbeelding

En tot slot deze compilatie met promotie fotos van een appartement voor 54.500€ (van de site van de makelaar afgehaald)

Afbeelding

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Berichtdoor tsov » Zo 18 Okt 2009, 11:03

Die makelaar probeert het niet eens aantrekkelijker te laten lijken dan het is :lol:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Gebruikersavatar
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1471
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contact:

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Berichtdoor JeePee » Zo 18 Okt 2009, 11:20

Erg indrukwekkend verslag Caspar! Lijktt mij inderdaad niet fijn om daar 's avonds rond te lopen...

Gebruikersavatar
htm_tram
Berichten: 1111
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 08:35

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Berichtdoor htm_tram » Zo 18 Okt 2009, 11:47

Interresante foto's :pos:

Doet me een beetje denken charleroi...
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Berichtdoor Daniel » Zo 18 Okt 2009, 11:51

Erg indrukwekkende reportage dit ja. Je hebt erg mooi vastgelegd wat ze in de media nu juist niet laten zien als het over problemen in dit soort wijken gaat.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Berichtdoor Daan » Zo 18 Okt 2009, 12:20

Mooie reportage inderdaad, boeiend ook :-)

Karl
Berichten: 3646
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Berichtdoor Karl » Zo 18 Okt 2009, 14:48

Interessante rapportage. Tenminste iets anders dan de Eifeltoren en de Arc du Triomph.

tsov schreef:Die makelaar probeert het niet eens aantrekkelijker te laten lijken dan het is :lol:
Misschien ziet het er wel aantrekkelijker uit dan het is, een makelaar blijft een makelaar.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3288
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Berichtdoor Stefan » Zo 18 Okt 2009, 15:18

Inderdaad, erg interessante reportage. :pos: Ik wist dat deze "kant" van Parijs bestond, maar had het nooit echt zo gezien. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
mb90
Berichten: 2586
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contact:

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Berichtdoor mb90 » Zo 18 Okt 2009, 19:24

Interessante reportage, Caspar. :pos: Een kant van Parijs die je weinig ziet en wat er erg slecht uit ziet.
OVopZuid - De site voor al het OV in Rotterdam-Zuid

Vanaf nu wat minder frequent in het OV te vinden.

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3248
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Berichtdoor Ronald » Zo 18 Okt 2009, 21:09

Ik sluit me bij de rest aan, een erg indrukwekkende reportage. Ik heb wel respect voor je dat je erheen durft :shock: , ik zou er zelf niet zoveel trek ik hebben (dat hotelletje daar staat in ieder geval niet al te hoog op mijn verlanglijstje :wink: ).
In ieder geval erg leuk om zo'n niet-dagelijkse reportage te lezen :pos: .

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Berichtdoor Caspar » Ma 19 Okt 2009, 12:48

Dank voor alle reacties. Ik vraag me af wat een beter ov kan betekenen voor deze buurten. Nu stoppen hier enkel bussen en duurt een rit naar het centrum een uur via bus+rer. Het is 17km slechts. Doordat er een flink hoogte verschil is in Clichy (zie de foto) lijkt een Rer, tram of metro onmogelijk aan te leggen?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Berichtdoor Suus » Ma 19 Okt 2009, 13:57

17 kilometer van het centrum is te ver voor de Parijse metro, maar wat het denk ik vooral is, is dat men niet wil investeren in die buurt. Want waarom worden er wel gigantische tunnels onder het centrum van Parijs aangelegd, maar niet in de randgemeenten waar er in Parijs heel veel van zijn? Waarom: Gebrek aan prestige

In Frankrijk wordt sowieso heel veel gedaan voor de prestige: Stervensdure nieuwe HSL-trajecten terwijl het oude spoor zowat van ellende uit elkaar valt lijkt de normaalste zaak bij de RRF (spoorbeheerder in Frankrijk)/SNCF
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Berichtdoor Chauf21 » Ma 19 Okt 2009, 15:19

Heavy foto's, Caspar! Als je de foto's zo bekijkt, beseft dat de mensen die daar wonen niet veel hebben (zowel aan geld, sociale relaties, steun en hulp, etc., maar ook niet veel hebben te verliezen), vind ik de maatschappelijke processen die daar plaatsvinden (gevoel van onveiligheid, aversie tegen de overheid en hevige rellen) helemaal niet opmerkelijk.

Persoonlijk vind ik (en meerdere mensen op dit forum, zo blijkt) dat soort ontwikkelingen ook erg interessant. Ben benieuwd wat de gemeente en het département voor plannen hebben met het gebied (het aantal inwoners in Clichy-sous-Bois stijgt nog steeds).
Wat beter OV voor deze buurt kan betekenen hangt een beetje af van wat je wilt: de huidige bewoners beter van dienst zijn of de wijk aantrekkelijker en "dichter" bij het centrum brengen. De huidige bewoners zullen weinig hebben met het centrum, denk ik zo. Andersom zou een van de eerste foto's (vanaf de heuvel, met uitzicht op het centralere gedeelte van Parijs?) zo uit een boek over de ideale elite-suburb kunnen komen :)
Wellicht is een goed ontsloten busnet in het heuvelachtige gedeelte dat aansluiting geeft op de Transilien/RER een mogelijkheid? Ik heb geen idee hoe de huidige situatie is, dus wellicht is dat er nu al hoor :)

M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:25

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Berichtdoor M57 » Ma 19 Okt 2009, 15:43

Caspar schreef:Terwijl ik de buurten in wandelde had het qua ligging wel iets idyllisch:
Idyllisch is bij uitstek een woord dat ik níet associeer met stedelijke uitzichten, maar okee :)

Ik vind je reportage erg interessant. Het laat nog maar eens zien dat geluk relatief is.

Karl
Berichten: 3646
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Berichtdoor Karl » Ma 19 Okt 2009, 21:00

Over wat OV kan betekenen voor de Franse hoofdstedelijke agglomeratie is ook gesproken in eerder genoemd TV-programma. Voornamelijk meer interactie tussen wijken, waardoor mensen ook sneller ergens anders werk kunnen krijgen en dergelijke. Een beter OV zorgt - eveneens volgens die documentaire - voor minder blik op de weg; minder uitstoot en de mogelijkheid om meer groen aan te leggen wat de buurt een beter imago kan geven.
Echter vraag ik mij af of dat nog werkt in deze wijken en er moet ergens geld vandaan komen.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten