Parijs en Noord Frankrijk
Geplaatst: vr 16 okt 2009, 12:18
Doordat ik met mijn Thalys reis in juni meer dan 4 uur vertraging heb opgelopen, had ik als compensatie tegoed bonnen gekregen voor een nieuwe rit naar Parijs met Thalys. Zodoende een trein geboekt in de eerste klas; omdat ik maar een enkeltje kocht dekten de bonnen dat op een paar euro's na precies.
Onderweg ging dit keer wel alles goed, en merkte dat de Thalys bandjes opnieuw ingesproken zijn in de trein. Wel viel me op dat het in het Frans gewoon Thalys is zoals wij dat hier uitspreken, maar in het Nederlands wordt er telkens over Taa-lis gesproken. (waar lis wordt uitgesproken als in Lisse)
Mijn reisdoel was om eens te kijken in de Parijse voorsteden, en dan met name aan de oostkant, zie bovenstaande foto. Vooraf op de website van Transilien keurig een reisadvies uit geprint, met RER E naar gare de Villemomble. Op de balie in Parijs kon ik een 'contramarque de passage gratuit' halen, omdat ik voor Noord-Frankrijk een vrijvervoer kaartje had. De man achter de balie gaf me een hele hand vol van die bonnetjes, wel handig. Nu ging het meteen al mis op Paris Nord; ik was door de verkeerde poortjes naar binnen gegaan, voor een verkeerde RER lijn. Uitchecken blijkt niet te kunnen op het zelfde station als waar je net een minuutje eerder bent ingecheckt. Nu stond ik op het perron van de RER B lijn, die ook naar de oostelijke banlieu's gaat. Uitgestapt bij Aulnay sous Bois, overgestapt op bus 605 naar Villemomble. Standaard tarief 1,70€ voor een rit, ongeacht de afstand. Ik zat er zo'n 8 kilometer in.
Vervolgens ter hoogte van Clichy sous Bois uitgestapt, en naar de plaats zelf gewandeld.
De bus werd gereden door Veolia, die blijkbaar een concessie heeft in departement 93, Seine st Denis.
Valt me meteen op dat Veolia naast de gebruikelijke karakteristieke Parijse bushalte palen ook overal eigen bordjes heeft geplant. Waar kennen we dat van, dacht ik bij mezelf. Het zijn overzichtelijke bordjes, met duidelijke stadsplattegronden erop, en de route van de bus erop ingetekend inclusief de haltes.
Een passerende bus.
Vervolgens een stevige wandeling omhoog gemaakt naar waar volgens de kaart en internet de meest gedegradeerde wijken van Frankrijk zouden moeten liggen. Terwijl ik de buurten in wandelde had het qua ligging wel iets idyllisch:
Maar al snel word je uit je droom geholpen en hard gewezen op de realiteit:
Deze woonblokken heten 'Résidences' een tamelijk chique naam, die de lading niet echt dekt. Dit is Résidence la Forestiere. Ze liggen weliswaar aan de rand van een mooi bos, maar daar van genieten zal men niet doen.
Bij een wandeling hierom heen zag ik overal dode duiven op de grond liggen. Wat bleek, een stelletje jongens van een jaar of 12 zat met een harpoen op duiven te schieten rondom de flats, blijkbaar de normaalste zaak van de wereld, men liep er gewoon langs alsof er niets aan de hand was.
Résidence les Bosquets, beetje ingezoomd op de bushalte. Als je kijkt naar de bushalte zelf, zie je dat je tot je knieën aan toe in het zwerf cq huisvuil staat daar. Als je een paar minuten onder zo'n flat staat, zie je zo om de paar seconde weer een fles, zak, of ander voorwerp naar beneden komen. Zelfs een stofzuiger zag ik naar beneden storten.
De bus naar Clichy sous Bois- Les Bosquets, lijn 146. De bus is eigenlijk helemaal gevuld met allochtonen. De chauffeurs zaten vaak ook in een leren jackie achter het stuur, van die types die zo wel even een honkbal knuppel te voor schijn toveren als er ellende in de bus zou zijn.
Nog een laatste plaat van deze flats, waarbij je kan zien dat uitgewoonde, of afgebrande flats niet worden opgeknapt door de woningbouw, maar simpelweg worden dichtgemaakt, kijk maar eens naar de 1e etage waar alles is dichtgemetseld.
Na een paar uur rondlopen kreeg ik trek, en begon ik mezelf een beetje troosteloos te vinden in deze wijken, ben weer naar beneden gewandeld, en onderweg alleen maar theehuizen, kebapzaken wasserette annex kapsalon annex belhuis annex Western union bank huizen tegen gekomen. Dus mijn trek maar even bewaard. Veel winkelruimtes hadden overigens rolluiken dicht, waarvan duidelijk zichtbaar was, dat ze al enige jaren dicht waren.
Beneden aangekomen in Livry Gargan, zag het er allemaal weer wat vriendelijker en mooier uit.
Hier stopt ook de (enige van Parijs?) tram, T4.
Onderweg zag ik toevallig vanuit de RER een goederen loc met een nieuwe tram en 2 Corail rijtuigen aan beide kanten over het gewone spoor rijden. Hieronder de tram T4:
Luxe interieur, pluche stoelen die ook nog eens lekker zitten.
Aankomst op het eindpunt RER station Bondy.
Hier razen alle treinen naar Oost-Frankrijk langs, een TGV en een ICE zag ik binnen een paar minuten langskomen en daarna deze Corail- Intercity op volle snelheid:
Hiermee eindigt mijn deel van Parijs, en ben ik met een Corail naar Amiens gegaan in Picardie.
Daar rijden tamelijk aparte Citaro bussen rond:
De meningen zullen wel verschillen, maar ik vind het er nep uitzien, alsof het allemaal van plastic is. Vooral ook die verborgen wielen. Een ding is zeker, ze vallen wel op in het straatbeeld.
Vanuit Amiens ben ik met een andere Corail trein naar Boulogne ville gegaan, wat vlak aan het Kanaal ligt. Vanuit de trein heb je ook her en der een mooie doorkijk naar de kust, en zie je rivieren en beken in zee uitmonden, in pittoreske badplaatsen als Le Touquet. Dit stuk is ook niet geëlektrificeerd wat ik altijd wel wat extra charme vind hebben.
Aankomst in Boulogne ville:
Loc omrijden om anderhalf uur later weer terug te rijden naar Amiens en Parijs.
Zelfde type loc, voor een TER stopper. Deze worden toch iets minder onderhouden op het oog dan die voor de Grandes lignes worden ingezet zoals die van de foto's hierboven. Ik heb het idee dat ze er binnenkort ook wel eens uit zouden kunnen gaan, door de instroom van het vele Bombardier TER-mat.
Overigens ben ik in Boulogne langs een paar bakkers gelopen, die allemaal geen Pain de Boulogne verkopen zoals dat bij de AH in de schappen lag, nu zag ik bij 2 bakkers wel dat ze zo'n brood verkochten onder die naam, maar dat waren appelbollen. Hierna ben ik via Calais naar Lille gereden. Niet ver van Boulogne lag ook La Madelaine (een dorpje).
Zou er iemand van AH toevallig de zelfde rit gemaakt hebben? (al schrijft men dat bij AH net iets anders)
Onderweg zie je ook plaatsjes als Steenwerck Hazebrouck en Effleghem, wat duidelijk op het Nederlands lijkt. Dat dialect wat men daar spreekt is niet te verstaan, maar lijkt wel sterk op Nederlands, meer dan het Frans. Calais spreekt men bv uit als Kalless Waarbij de S duidelijk wordt uigesproken.
Lille Flandres
Vanuit Lille ben ik nog even op en neer gegaan naar het niet boeiende Douai:
En weer terug in Lille Flandres, IC naar Luik. Deze trein werd in Frankrijk ook keurig in het Nederlands omgeroepen, iets wat ze over de grens in een 2 talig land dan weer niet doen.
Aangekomen in Tournai, België blijkt dat de IC naar Brussel precies op aankomst van de trein uit Lille vertrekt. Zal wel als reden hebben dat mensen zo meer geprikkeld worden de TGV naar Brussel te nemen vanuit Lille. Dan maar 25 minuten wachten op de aanzienlijk langzamere IR.
Deze losse loc kwam intussen ook langs, en bleef keurig voor de rooie staan, in ieder geval een kwartier lang.
Vanuit Brussel met de t9200 naar Schiphol gegaan, die keurig op tijd langs het perron stond, maar waarvan de deuren niet open gingen. De conducteur moest ze een voor een ontgrendelen met een rijtuig sleutel. Hierdoor liepen we vertraging op, kwamen we zowel in België als Nederland achter stoppers, en was de vertraging geheel in stijl +15 in Schiphol.
Hiermee eindigt dan ook dit korte alternatieve stedentripje en reis door Noord Frankrijk.
Nog tips voor als je ook ooit naar zo'n buurt gaat in Parijs: ga overdag voor het einde van de middag/avond, dan is het rustig op straat, kleed je niet te opvallend en ik denk ook niet dat het verstandig is opzichtig te fotograferen. Ik voelde me er zelfs 's middags niet op mijn gemak. Iedereen staart je aan, of heeft het over je, omdat je toch wel opvalt in het straatbeeld. Des al niet te min heb ik toch een hele hoop niet alledaagse foto's gemaakt in die buurten. (die ik hier niet post omdat het natuurlijk niets met OV te maken heeft).