Meltrain en Ardan on Tour #2: Frankfurt am Main
Geplaatst: zo 25 okt 2009, 16:52
Gisteren, zaterdag den 24sten october van het jaar onzes Heeren 2009, zijn Meltrain en ik naar Frankfurt am Main geweest. Meltrain had twee ICE-kaartjes gewonnen bij het OHIH-forum-dat-we-hier-eigenlijk- niet-bij-naam-noemen-maar-we-schijnen-hier-niet-kinderachtig-te-zijn-dus-ik-doe-het-toch-lekker. En zo gingen we daar gisteren per Hispeed-ICE 'Amsterdam' 105 naar toe. Die naam vond ik vooral wel leuk ;) Maar dit hing nog aan een zijden draadje.
Meltrain was om half 9 in Utrecht in die trein gestapt. Ikzelf stapte in Arnhem in. Het was de bedoeling dat ik daar vanaf Zutphen per 3600 heen ging, om 8 50 aankwam en dus ruim de tijd had om de ICE van 9 07 te halen. Echter, mijn bus naar Zutphen vertrok 10 minuten te laat pas vanaf Deventer De Scheg! De reden ervan weet ik niet, er was al wel een chauffeur. Ik besefte in de buurt van Gorssel dat mijn overstap in Zutphen wel eens in de knoei zou kunnen komen. Ruim op tijd ging ik bij de deur staan. Ik hoorde al een aantal mensen zeggen dat het met die bussen de hele week al 'klote' is. De klok in de bus gaf 8 27 aan toen de deur zich opende, het moment dat de trein ook zou vertrekken. Vanuit de bus zag ik dat die trein er nog stond, dus ik, samen met medepassagiers, zet het op een lopen, maar helaas reed de trein nét weg. Net zoals woensdagavond klonk er weer een rits scheldwoorden, ook bij andere reizigers. Alleen omdat die bus zo lang in Deventer bleef staan koekeloeren. Ik Meltrain opgebeld dat het nog wel clos kon worden. Ik nam toen maar de sprinter naar Arnhem, die daar om 9 07 zou aankomen. Juist, het moment dat de ICE vertrok. Machinist aangesproken, maar die zei dat ICE's in principe niet wachten. Bij Velp Meltrain weer opgebeld. Ik zag namelijk op de AV op de telefoon staan dat de ICE Godzijdank 2 minuten vertraging had! Of hij dus even helemaal bij de voorste deur op mij kon wachten als hij aankwam. Net toen ik ophing, riep de machinist mij naar voren via de omroep, en die zei ook dat de ICE +2 had. Dat ik maar voorin moest blijven en het op een lopen moest zetten de trap op. Zo gezegd, zo gedaan. Ik ren de trein uit en trok een gigantische sprint. Ik heb de hele ICE niet zien staan, maar ik hoorde Meltrain mijn naam al roepen, dus hij was er nog. En zo had ik de trein gehaald, en kon de reis beginnen!
Na een rit door via Oberhausen, Duisburg en Dusseldorf kwamen we na een kleine twee uur aan in Koln Hbf, waar we 12 minuten stilstonden om kop te maken. En dus gaf dit de tijd om wat mooie plaatjes te schieten.
Allereerst de prachtige Kölner Dom uit de 12e eeuw.
Een Zwitserse intercity naar Chur dendert juist de brug over het station in.
En natuurlijk onze gastheer van vandaag, de ICE 'Amsterdam' langs het perron.
Hierna zetten we onze reis voort naar Frankfurt. Na een stop in Siegburg/Bonn gaat het verder over de HSL, waar 300 kph gereden wordt. Jemig, wat een tempo! Zeker door alle tunneltjes krijg je gewoon last van je oren ervan. Een snelweg lijkt ineens een provinciaal weggetje, bovenleidingsportalen suizen voorbij. Bossen, heuvels en dalen schieten voorbij, je hebt geeneens tijd om een foto te maken. Nou ja, stiekem toch eentje dan:
Na een rit, waarbij we 143 km aflegden im amper 50 minuten, kwamen we aan te Frankfurt am Main Flughafen Fernbahnhof. Een station, speciaal voor ICE's.
En onder de noemer 'Fles blijmaken', het bordje:
Op naar boven. Hier even gepind, en de vertrektijden opgezocht van de ICE terug en die van de S-bahn die we vanaf Centraal zouden moeten hebben daarvoor. Even een dagkaartje gekocht (EUR 14 voor ons 2-en), en toen een best eind lopen naar het Regionalbahnhof. Een ondergronds station, duidelijk niet met de pracht en praal van het Fernbahnhof, waar alleen de S8 en S9 stoppen, die beiden in een halfuursdienst rijden. Zo nu en dan komt er ook een verdwaalde regionaltrein.
Na een rit van 10 minuten met een S-bahntrein uit de serie 420, de oude serie, kwamen we ondergronds aan op Centraal. Frankfurt Hbf is een kopstation met 24 sporen, uit het jaar 18-zoveel. In 1978 is de Citytunnel aangelegd. Alle S-bahnlijnen, behalve de S7 omdat die niet meer past, rijden hier ondergronds, via Taunusanlage, Hauptwache, Konstablerwache en Ostendstraße, onder het centrum door. Hierna gaan de S3, 4, 5 en 6 verder richting Sudbahnhof, en de S1, 2, 8 en 9 richting Offenbach. Het stuk Hauptwache-Konstablerwache is een stuk waarbij de S-bahn over de binnenste sporen rijdt, en de sneltram over de buitenste. Op Konstablerwache is er een cross-platform overstap. Zo'n overstap S-bahn/U-bahn komt verder alleen in Wuhletal in Berlijn voor.
Enfin, Frankfurt Hbf ziet er zo uit:
En kijk je de andere kant op, dan zie je de Kaiserstraße, old meets new:
En hiero heb je ook de tram. In principe komen er vier lijnen hier, de 11, 16, 17 en 21. Lijn 20 naar het stadion rijdt alleen bij evenementen. Lijn 17 heeft hier trouwens bijna zijn eindpunt. Maar omdat er geen keermogelijkheid is, rijdt hij één halte verder, de Pforzheimerstraße, naast het CS, en keert daar.
Voila un tram.
En hier een display in de tram, met bovenaan lijn en bestemming, daaronder de komende haltes, de grote is de volgende. (hier staat nu Linie 16 overigens) Er hangen er maar twee (één voor en één achter).
Wij gingen per tram 16 naar het Südbahnhof. Daar stapten we uit en liepen over de S-bahnperrons naar de adere kant van het station, waar het sneltramstation is. Dit natuurlijk niet zonder plaatjes te schieten.
Een 420 als S3 naar Darmstadt.
Een 423 als S5 naar Friedrichsdorf.
Hierna doken we de Stadtbahn in. En dit zal ik even uitleggen.
In Duitsland heb je de U-bahn. Dit is een gewone metro, precies volgens het boekje.
Ook heb je de Straßenbahn, dit is de tram.
Ertussenin zit de U-Stadtbahn. Een U-stadtbahn is het beste te vergelijken met de sneltram, bijvoorbeeld zoals die van Utrecht. In het Ruhrgebiet stikt het van de Stadtbahnnetwerken (Köln, Düsseldorf, Essen, Bochum (heeft maar 1 lijn), Dortmund). Typisch hiervoor is dat de lijnen in het centrum ondergronds lopen. Praktisch alle lijnen zijn eind jaren '60, begin jaren '70 aangelegd en hebben daardoor vaak dezelfde, typerende uitstraling. In Essen, Bochum en op de Duisburgse U79 (onderdeel van het Düsseldorfse net) rijden er ook gewone stadstrams door de tunnels heen, hierdoor hebben een aantal stations een perron a la Amstelveen (hoog en laag).
Frankfurt heeft ook een U-Stadtbahn, vandaar dat ik het hier consequent over 'sneltram' heb. Ze profileren zichzelf echter graag als 'U-bahn', een metro dus. Ze rijden echter met bovenleiding, en op de bovengrondse stukken zijn er gelijkvloerse kruisingen. Ze rijden wel op een vrije baan door de straat. Alleen de U5 heeft nog het meeste weg van een echte tram, en wordt dan ook gereden met Ptb'tjes, die lijken ook heel erg op een tram.
Toch moet ik zeggen dat van alle Stadtbahnnetten die ik ken (alle in het Ruhrgebiet), deze wel het meeste op een echte metro lijkt. Anders dan in bijvoorbeeld Köln, kruisen de lijnen elkaar hier ondergronds wel geheel conflictvrij, bij Willy Brandtplatz, de Konstablerwache, Hauptwache, Zoo en Bockenheimer Warte.
Frankfurt heeft 5 materieeltypen, hier een overzichtje.
U2h en U2e rijdt voornamelijk op lijn U1 resp. U7. Ze hebben de nummers 303-406 en komen uit 1968-1978.
U3-materieel rijdt voornamelijk op lijn U4. nummers 451-477, uit 1980.
U4-materieel rijdt voornamelijk op de U2. Ze komen uit 1994-1998.
U5 is het nieuwste spul, uit 2008. Rijdt voornamelijk op de U3. Hier hebben we helaas niet ingezeten.
Ptb'tjes zijn gevalletjes apart. Dit materieel lijkt heel erg op trams. Ze hebben inklapbare treden waardoor de zowel geschikt zijn voor hoge perrons als lage. Zij rijden voornamelijk op lijn U5 en U6 omdat er hier haltes zijn met lage perrons. U6 heeft er maar eentje, rest allemaal hoog, maar toch is hier dus inzet van Ptb noodzakelijk.
Maar goed, genoeg geneuzel. Plaatjes!
Een U4-trein staat op het Südbahnhof gereed om te vertrekken als lijn U2 naar Bad Homburg-Gonzenheim.
En dat wordt zo aangekondigd:
Daarna reed er een U5'je binnen voor de U3 naar Oberursel. Het felle lichtje onder het koersscherm is geen flits (was niet nodig) maar een koplamp.
Wij namen een U2h'tje om lijn U1 af te gaan rijden naar Ginnheim.
En die ziet er van binnen zo uit:
We reden naar het eindpunt Ginnheim, alwaar we tram 16 namen naar de Bockenheimer Warte. Hier wilden we lijn 7 nemen, maar we konden de verleiding niet weerstaan om even een kijkje te nemen op het perron van de 4. Hier stond een U3-stel, waarvan de bestuurder ook graag op de foto wilde.
Toen naar het perron van de lijnen 6 en 7. Ik zij de gek:
(Mijn hoofd zit bij de k. Meltrain was inmiddels naar voren gerend om een foto van een Ptb'tje te maken die net in de andere richting aan zou komen.)
En toen had ik nog veel meer foto's gemaakt, maar die heb ik nog niet geupload op Photobucket. Dus de rest van het verhaal krijgen jullie, hetzij van Meltrain, hetzij van mij, nog te horen en zien!
Overigens hebben we natuurlijk ook nog wel de toerist uitgehangen. Het stadhuis, vakwerkgebouwen, het economische centrum, alles staat ook op de foto. We kunnen natuurlijk niet thuiskomen en zeggen dat we Frankfurt alleen van de onderkant hebben gezien ;)
Wat ik ook nog wel leuk vond: we zijn ook de Domkerk ingegaan. Mooi gebouw. Sowieso wil ik altijd wel even een kerk in als dat kan, ook om even een kaarsje voor mijn opa zaliger te branden. Niet dat ik echt gelovig ben, maar ik vind kerken wel heel erg mooi. En de Dom van Frankfurt was de St. Bartholomeuskerk! Nou, daar moest ik zeker in, aangezien Bartholomeus ook mijn achternaam is :)
Het was een geslaagde dag, veel gezien, veel gedaan. Wil ik nog besluiten met een heel erg gejatte, slecht na-geaapte versie van de London Underground op Frankfurt Hbf-S-bahn:
Meltrain was om half 9 in Utrecht in die trein gestapt. Ikzelf stapte in Arnhem in. Het was de bedoeling dat ik daar vanaf Zutphen per 3600 heen ging, om 8 50 aankwam en dus ruim de tijd had om de ICE van 9 07 te halen. Echter, mijn bus naar Zutphen vertrok 10 minuten te laat pas vanaf Deventer De Scheg! De reden ervan weet ik niet, er was al wel een chauffeur. Ik besefte in de buurt van Gorssel dat mijn overstap in Zutphen wel eens in de knoei zou kunnen komen. Ruim op tijd ging ik bij de deur staan. Ik hoorde al een aantal mensen zeggen dat het met die bussen de hele week al 'klote' is. De klok in de bus gaf 8 27 aan toen de deur zich opende, het moment dat de trein ook zou vertrekken. Vanuit de bus zag ik dat die trein er nog stond, dus ik, samen met medepassagiers, zet het op een lopen, maar helaas reed de trein nét weg. Net zoals woensdagavond klonk er weer een rits scheldwoorden, ook bij andere reizigers. Alleen omdat die bus zo lang in Deventer bleef staan koekeloeren. Ik Meltrain opgebeld dat het nog wel clos kon worden. Ik nam toen maar de sprinter naar Arnhem, die daar om 9 07 zou aankomen. Juist, het moment dat de ICE vertrok. Machinist aangesproken, maar die zei dat ICE's in principe niet wachten. Bij Velp Meltrain weer opgebeld. Ik zag namelijk op de AV op de telefoon staan dat de ICE Godzijdank 2 minuten vertraging had! Of hij dus even helemaal bij de voorste deur op mij kon wachten als hij aankwam. Net toen ik ophing, riep de machinist mij naar voren via de omroep, en die zei ook dat de ICE +2 had. Dat ik maar voorin moest blijven en het op een lopen moest zetten de trap op. Zo gezegd, zo gedaan. Ik ren de trein uit en trok een gigantische sprint. Ik heb de hele ICE niet zien staan, maar ik hoorde Meltrain mijn naam al roepen, dus hij was er nog. En zo had ik de trein gehaald, en kon de reis beginnen!
Na een rit door via Oberhausen, Duisburg en Dusseldorf kwamen we na een kleine twee uur aan in Koln Hbf, waar we 12 minuten stilstonden om kop te maken. En dus gaf dit de tijd om wat mooie plaatjes te schieten.
Allereerst de prachtige Kölner Dom uit de 12e eeuw.
Een Zwitserse intercity naar Chur dendert juist de brug over het station in.
En natuurlijk onze gastheer van vandaag, de ICE 'Amsterdam' langs het perron.
Hierna zetten we onze reis voort naar Frankfurt. Na een stop in Siegburg/Bonn gaat het verder over de HSL, waar 300 kph gereden wordt. Jemig, wat een tempo! Zeker door alle tunneltjes krijg je gewoon last van je oren ervan. Een snelweg lijkt ineens een provinciaal weggetje, bovenleidingsportalen suizen voorbij. Bossen, heuvels en dalen schieten voorbij, je hebt geeneens tijd om een foto te maken. Nou ja, stiekem toch eentje dan:
Na een rit, waarbij we 143 km aflegden im amper 50 minuten, kwamen we aan te Frankfurt am Main Flughafen Fernbahnhof. Een station, speciaal voor ICE's.
En onder de noemer 'Fles blijmaken', het bordje:
Op naar boven. Hier even gepind, en de vertrektijden opgezocht van de ICE terug en die van de S-bahn die we vanaf Centraal zouden moeten hebben daarvoor. Even een dagkaartje gekocht (EUR 14 voor ons 2-en), en toen een best eind lopen naar het Regionalbahnhof. Een ondergronds station, duidelijk niet met de pracht en praal van het Fernbahnhof, waar alleen de S8 en S9 stoppen, die beiden in een halfuursdienst rijden. Zo nu en dan komt er ook een verdwaalde regionaltrein.
Na een rit van 10 minuten met een S-bahntrein uit de serie 420, de oude serie, kwamen we ondergronds aan op Centraal. Frankfurt Hbf is een kopstation met 24 sporen, uit het jaar 18-zoveel. In 1978 is de Citytunnel aangelegd. Alle S-bahnlijnen, behalve de S7 omdat die niet meer past, rijden hier ondergronds, via Taunusanlage, Hauptwache, Konstablerwache en Ostendstraße, onder het centrum door. Hierna gaan de S3, 4, 5 en 6 verder richting Sudbahnhof, en de S1, 2, 8 en 9 richting Offenbach. Het stuk Hauptwache-Konstablerwache is een stuk waarbij de S-bahn over de binnenste sporen rijdt, en de sneltram over de buitenste. Op Konstablerwache is er een cross-platform overstap. Zo'n overstap S-bahn/U-bahn komt verder alleen in Wuhletal in Berlijn voor.
Enfin, Frankfurt Hbf ziet er zo uit:
En kijk je de andere kant op, dan zie je de Kaiserstraße, old meets new:
En hiero heb je ook de tram. In principe komen er vier lijnen hier, de 11, 16, 17 en 21. Lijn 20 naar het stadion rijdt alleen bij evenementen. Lijn 17 heeft hier trouwens bijna zijn eindpunt. Maar omdat er geen keermogelijkheid is, rijdt hij één halte verder, de Pforzheimerstraße, naast het CS, en keert daar.
Voila un tram.
En hier een display in de tram, met bovenaan lijn en bestemming, daaronder de komende haltes, de grote is de volgende. (hier staat nu Linie 16 overigens) Er hangen er maar twee (één voor en één achter).
Wij gingen per tram 16 naar het Südbahnhof. Daar stapten we uit en liepen over de S-bahnperrons naar de adere kant van het station, waar het sneltramstation is. Dit natuurlijk niet zonder plaatjes te schieten.
Een 420 als S3 naar Darmstadt.
Een 423 als S5 naar Friedrichsdorf.
Hierna doken we de Stadtbahn in. En dit zal ik even uitleggen.
In Duitsland heb je de U-bahn. Dit is een gewone metro, precies volgens het boekje.
Ook heb je de Straßenbahn, dit is de tram.
Ertussenin zit de U-Stadtbahn. Een U-stadtbahn is het beste te vergelijken met de sneltram, bijvoorbeeld zoals die van Utrecht. In het Ruhrgebiet stikt het van de Stadtbahnnetwerken (Köln, Düsseldorf, Essen, Bochum (heeft maar 1 lijn), Dortmund). Typisch hiervoor is dat de lijnen in het centrum ondergronds lopen. Praktisch alle lijnen zijn eind jaren '60, begin jaren '70 aangelegd en hebben daardoor vaak dezelfde, typerende uitstraling. In Essen, Bochum en op de Duisburgse U79 (onderdeel van het Düsseldorfse net) rijden er ook gewone stadstrams door de tunnels heen, hierdoor hebben een aantal stations een perron a la Amstelveen (hoog en laag).
Frankfurt heeft ook een U-Stadtbahn, vandaar dat ik het hier consequent over 'sneltram' heb. Ze profileren zichzelf echter graag als 'U-bahn', een metro dus. Ze rijden echter met bovenleiding, en op de bovengrondse stukken zijn er gelijkvloerse kruisingen. Ze rijden wel op een vrije baan door de straat. Alleen de U5 heeft nog het meeste weg van een echte tram, en wordt dan ook gereden met Ptb'tjes, die lijken ook heel erg op een tram.
Toch moet ik zeggen dat van alle Stadtbahnnetten die ik ken (alle in het Ruhrgebiet), deze wel het meeste op een echte metro lijkt. Anders dan in bijvoorbeeld Köln, kruisen de lijnen elkaar hier ondergronds wel geheel conflictvrij, bij Willy Brandtplatz, de Konstablerwache, Hauptwache, Zoo en Bockenheimer Warte.
Frankfurt heeft 5 materieeltypen, hier een overzichtje.
U2h en U2e rijdt voornamelijk op lijn U1 resp. U7. Ze hebben de nummers 303-406 en komen uit 1968-1978.
U3-materieel rijdt voornamelijk op lijn U4. nummers 451-477, uit 1980.
U4-materieel rijdt voornamelijk op de U2. Ze komen uit 1994-1998.
U5 is het nieuwste spul, uit 2008. Rijdt voornamelijk op de U3. Hier hebben we helaas niet ingezeten.
Ptb'tjes zijn gevalletjes apart. Dit materieel lijkt heel erg op trams. Ze hebben inklapbare treden waardoor de zowel geschikt zijn voor hoge perrons als lage. Zij rijden voornamelijk op lijn U5 en U6 omdat er hier haltes zijn met lage perrons. U6 heeft er maar eentje, rest allemaal hoog, maar toch is hier dus inzet van Ptb noodzakelijk.
Maar goed, genoeg geneuzel. Plaatjes!
Een U4-trein staat op het Südbahnhof gereed om te vertrekken als lijn U2 naar Bad Homburg-Gonzenheim.
En dat wordt zo aangekondigd:
Daarna reed er een U5'je binnen voor de U3 naar Oberursel. Het felle lichtje onder het koersscherm is geen flits (was niet nodig) maar een koplamp.
Wij namen een U2h'tje om lijn U1 af te gaan rijden naar Ginnheim.
En die ziet er van binnen zo uit:
We reden naar het eindpunt Ginnheim, alwaar we tram 16 namen naar de Bockenheimer Warte. Hier wilden we lijn 7 nemen, maar we konden de verleiding niet weerstaan om even een kijkje te nemen op het perron van de 4. Hier stond een U3-stel, waarvan de bestuurder ook graag op de foto wilde.
Toen naar het perron van de lijnen 6 en 7. Ik zij de gek:
(Mijn hoofd zit bij de k. Meltrain was inmiddels naar voren gerend om een foto van een Ptb'tje te maken die net in de andere richting aan zou komen.)
En toen had ik nog veel meer foto's gemaakt, maar die heb ik nog niet geupload op Photobucket. Dus de rest van het verhaal krijgen jullie, hetzij van Meltrain, hetzij van mij, nog te horen en zien!
Overigens hebben we natuurlijk ook nog wel de toerist uitgehangen. Het stadhuis, vakwerkgebouwen, het economische centrum, alles staat ook op de foto. We kunnen natuurlijk niet thuiskomen en zeggen dat we Frankfurt alleen van de onderkant hebben gezien ;)
Wat ik ook nog wel leuk vond: we zijn ook de Domkerk ingegaan. Mooi gebouw. Sowieso wil ik altijd wel even een kerk in als dat kan, ook om even een kaarsje voor mijn opa zaliger te branden. Niet dat ik echt gelovig ben, maar ik vind kerken wel heel erg mooi. En de Dom van Frankfurt was de St. Bartholomeuskerk! Nou, daar moest ik zeker in, aangezien Bartholomeus ook mijn achternaam is :)
Het was een geslaagde dag, veel gezien, veel gedaan. Wil ik nog besluiten met een heel erg gejatte, slecht na-geaapte versie van de London Underground op Frankfurt Hbf-S-bahn: