--Stefan-- en Ardan On Tour: durchs NRW
Geplaatst: do 24 dec 2009, 01:15
Zo vroeg begon mijn reisdag vandaag op het station van Deventer. --Stefan-- (in het vervolg zonder streepjes ihkv de leesbaarheid en het gemak) was al een half uur eerder vertrokken uit Nijmegen, waarvoor hij al om 7 uur in de bus moest zitten. Props to hem.
Aanvankelijk hadden we een beetje in de planning om naar Brussel te gaan. Maar omdat de dienstregeling zo enorm verstoord was de laatste dagen, besloten we voor de veiligheid wat dichter bij huis te blijven, en dus werd op deze 23e december koers gezet richting Nordrhein-Westfalen. Zelf kom ik er relatief vaak, maar Stefan was er nog nooit echt gaan OV'en. Op deze dag hebben we onze ogen uitgekeken, en in dit verslag zul je lezen, en vooral zien, waaraan.
Stefan en ik troffen elkaar om half 9 in Zutphen. Hier zetten we koers richting Hengelo, en daar hadden we een 10-minuten overstap naar Enschede. Daar hadden we toch nog 20 minuten om te lummelen, dus konden er wat busjes op de gevoelige pixels worden gezet.
Op spoor 5 bleek de Duitse kaartautomaat niet echt naar behoren te functioneren. We konden er wel een SchönerTagTicket uit vissen, maar onze 6 euro wisselgeld niet Nou ja goed, jammer dan. Er stonden nog meer mensen te klooien met die automaat, die we zo goed als het kon probeerden te helpen, maar er liep ook een vreselijk irritante pipo rond die de hele tijd over die kaartautomaat aan het zeiken was aan wie het maar horen wilde (dat waren er niet veel). Naar zijn zeggen was hij ook autistisch (euhw? die leuteren toch niet zomaar een eind weg?), was hij nogal van de treinen en heeft hij een supergehoor, waardoor piepen en vallende muntjes door hem altijd worden opgemerkt. Braderieën vindt hij ook vervelend. Dit stukje tekst vinden jullie als lezers ook vervelend, kun je nagaan wat wij van hem vonden (ik hoop trouwens niet dat het één van jullie blijkt te zijn die ik nu af loop te zeiken).
Enniewee, om 10 uur kwam de trein naar Dortmund aanzetten. Altijd leuk om een kort spelletje 'herken de stem van de tram' te doen (juist, die goeie ouwe Marc doet de Nederlandse afroep!) tijdens de rit. We stonden zoals planmatig een kwartier stil in Gronau.
Dat zeg ik, Gronau. En dit is het interieur van de trein.
De rit, die met een snelheid van hooguit 80 kph werd voortgezet, voerde ons langs overwegen die met trekdraden worden bediend, hagelwitte weilanden, armseinen, oude seinhuizen, en perrons die uit niet veel meer bestaan dan een hoop grind. In Coesfeld stapten we uit om over te stappen richting Dorsten. Een korte blik op het gecombineerde trein-busperron, en toen zagen we ineens dat de volgende trein naar Dorsten pas over een uur en 45 minuten reed! Oh ja, 2-uursdienst tussen de middag. Gelukkig stond de trein naar Dortmund er nog, dus zetten we de reis voort naar Dülmen. Dülmen is een kruisingsstation. Spoor 31, Enschede-Dortmund, ligt haaks boven de sporen richting Münster en Essen. Hier een blik op het onderste perron. Achteraan zie je de gang die beide perrons verbindt.
Na eventjes wachten kwam de trein naar Münster aanzetten, gereden door een 425, hetzelfde treintype dat ook op veel S-bahnlijnen is terug te vinden.
Weer 5 minuten later kwam de trein naar Essen aan, waar we tot dat station in bleven zitten. En dat rijdt ineens heel erg snel! In Essen nog even wat busjes op de plaat gezet, en toen zijn we de U-Stadtbahn ingedoken. De U-Stadtbahn is een sneltram, maar in het centrum rijdt deze ondergronds. Er zijn in het Ruhrgebiet netwerken in Düsseldorf/Duisburg, Essen, Bochum/Herne, Köln en Dortmund. Vaak rijdt ook de normale tram in het centrum door deze tunnels heen, waardoor de stations gecombineerde hoge/lage perrons hebben. Dit is Stadtbahnstation Essen Hbf.
We reden met lijn U17 naar station Altenessen, waar we wilden overstappen op de S-bahnlijn 2 naar Herne, maar, ook doordat we nogal met roltrappen aan het kllooien waren (die steeds net de andere kant op gingen draaien), zagen we die aan onze neus voorbij gaan. Dus weer terug de Stadtbahn in.
Aan het station is wel erg duidelijk te zien dat het een boortunnel betreft:
Omdat we toch een half uur hadden zijn we een klein stukje verder het traject opgereden. Op een bovengrondse halte waarvan ik de naam niet meer weet kon deze plaat worden geschoten:
Terug op Altenessen Bahnhof kwam na enkele minuten een trein aanzetten van Keolis/eurobahn, waar ook de RE13 naar Venlo onder valt. Er wordt een nieuw concept opgestart in dit gebied, de RRX (Rhein-Ruhr-Express), een soort tussenvorm van S-bahn en RE-trein. Dit was ook op de trein te zien, die verdacht veel leek op een GTW'tje. Geen idee of het dat ook was, maar de trein kwam in ieder geval wel van Stadler.
We reden met deze trein naar Herne. Voor het station ligt een fraai busstation.
Per U-Stadtbahn reden we naar het eindpunt van de enige echte Stadtbahn van vervoerder Bogestra, de U35, bij Schloß Strunkede. Helaas was dit kasteel nogal ingepakt in de steigers. Dan maar weer terug. Nog even een plaatje geschoten op Stadtbahnhof Station Herne.
Van binnen zien de sneltrams er zo uit:
In 16 minuten reden we naar station Bochum.
Leuk om te zien was dat elk station onderweg dezelfde indeling had, maar toch een andere kenkleur en uitstraling heeft.
Op het voorplein van het station kon deze bus vereeuwigd worden.
En op het station zelf deze S-bahntrein op lijn 1 richting Solingen.
Zelf namen we enkele minuten later de S1 naar Dortmund Universität, voor de Hochbahn, het zweeftreintje van de universiteit. Voila de binnenkant van de S-bahntreinen serie 425:
In 15 minuten kwamen we aan op S-bahnstation Dortmund Universität, waar we overstapten op de Hochbahn. Meer foto's van de Hochbahn zijn te vinden in het verslag dat ik twee maanden terug postte toen Wout87 en ik er waren, maar enkele nieuwe foto's wil ik jullie toch niet onthouden.
De baan, halverwege de H-bahnstations S Universität en Campus Süd:
We reden/vlogen/zweefden naar Eichlinghofen, en bleven zitten om naar het andere eindpunt van de lijn te gaan: Technologiezentrum. Vandaar weer naar S-bahnstation Universität, maar omdat we toch nog 12 minuten hadden voor onze S-bahn vertrok, konden we nog even kijken bij H-bahnstation Campus Nord, dat aan een korte aftakking van de hoofdlijn ligt.
Terwijl we terug liepen naar het S-bahnstation maakte ik deze foto.
De trappen links en rechts leiden naar het perron naar Bochum/Düsseldorf/Solingen, erachter liggen de trappen naar het perron naar Dortmund Centraal (het station ligt ondergronds). Rechts staat het H-bahnstation Universität.
Per S-bahnlijn 1 reden we naar Dortmund Dorstfeld, een station dat ook ondergronds ligt. Alleen de perrons van de S1 dan, de perrons van de S2 en de S4 liggen bovengronds.
De S2 en de S4 geven hier een cross-platform overstap. De S4 wordt met oud materieel gereden, hetgeen een behoorlijke herrie maakt als je vlak bij de geleding zit. Persoonlijk hoef ik er nog niet dood in gevonden worden, maar ach, het rijdt. We reden naar Dortmund Möllerbrücke, alwaar we overstapten op Stadtbahn 42.
En Bee, je bent niet de enige die een kerstboom met het OV naar huis neemt (kijk maar eens goed in de bakovergang)
Een trein op lijn U47 naar Westerfilde, op station Stadtgarten. Stadtgarten is een beetje voor Dortmund wat Beurs is voor Rotterdam. Het centrale overstapstation. Vanaf hier namen we lijn 46 naar de Westfalenhallen, na dit station rijdt deze lijn door als lijn 45 naar CS. Een rondje dus.
Op Dortmund Hbf namen we de S5/S8 naar Wuppertal. Maar eerst even een plaatje van een soort-van-GTW'tje naar Soest (waar kennen we dat toch van?) en een Lintje naar Winterberg.
Helaas heb ik van onderweg geen foto's omdat het inmiddels donker was geworden. Het is namelijk een schitterende lijn. Na ruim een uur kwamen we in Wuppertal Oberbarmen. Het Schwebebahn-station zag er echter verdacht donker uit. Op een bordje aldaar viel te lezen dat de Schwebebahn 'wegens onderhoud enkele maanden buiten bedrijf is'. Wat een pech zeg.
Dan maar de plaatselijke McD overvallen en koers gezet richting Düsseldorf.
Hiero een foto van een Stadtbahntrein op lijn 78 richting ESPRIT Arena, op Düsseldorf Hbf. Het station is 4sporig. De twee binnenste sporen zijn voor de lijnen 78 en 79, die na Heinrich Heineallee afbuigen naar het noorden, de buitenste twee sporen zijn voor de overige lijnen die de Rijn overgaan.
De stations Oststraße en Steinstraße/Königsallee hebben perrons boven elkaar. Het bovenste (eiland)perron is voor de sporen richting noorden, het onderste richting zuiden. Het is erg leuk om te zien als je zelf in lijn 76 zit, en er tegelijk een trein van lijn 79 gaat: je komt steeds tegelijk het station binnen.
We stapten uit bij Tonhalle/Ehrenhof, vandaar uit liepen we lopend over de Oberkasselerbrücke naar de andere kant van de Rijn. En dan heb je een fraai uitzicht. De kerstboom op deze foto wil ik alleen niet in de metro hebben..
Aan de overkant van de Rijn ligt de halte Luegplatz. Dat is een halte met een laag perron, daarvoor hebben alle sneltrams uitklapbare tredes. We namen lijn 74 naar Ellerstraße. Een modern station, uit het jaar 2000 als ik me niet vergis.
De ingang vanaf de straat:
Helaas hadden we pas een station later uit moeten stappen om een overstap op de tram te hebben, dus liepen we een stukje naar S-bahnstation Oberbilk. Daar namen we tram 715 naar Helmholzstraße. En dit is de tram van binnen:
Op dit scherm wordt de route getoond, met in geel de komende halte.
En als je je onveilig voelt, kun je met deze knop videobeelden naar de centrale door laten sturen:
Bij de halte stapten we over op bus 725 die ons naar het Centraal Station bracht. Daar hadden we toen we aankwamen al een kaartje gekocht om met ICE weer naar Nederland te gaan, voor 34 euro. Maar nu zagen we dat ICE was opgeheven! Dus gingen we in de rij voor de servicebalie staan, en al vrij snel verscheen op het AV-bord dat er een vervangende ICE zou komen die ons naar Emmerich zou brengen. Even nagevraagd hoe we vanaf Emmerich naar Arnhem konden komen, en de medewerker vertelde dat er een vervangende trein of bus ons naar Arnhem zou brengen.
We hadden nog een half uur de tijd. Ineens viel ons oog op een automaat die Fles ook al eens had gezien: met rekenmachines, en pennen, speelkaarten, en van alles en nog wat... (de blauwe automaat, waar Drinks boven staat)
Om 21 13 kwam onze ICE die ons naar Emmerich bracht. Onderweg liep de conductrice de trein door en vroeg waar iedereen naartoe moest, om het aantal bussen voor die bestemmingen te kunnen bestellen. In Emmerich stonden alle bussen er al, maar ja, waar moesten we instappen? Overal stond 'Sonderfahrt' op. De chauffeurs waren zelf ook niet al te vrolijk, maar na veel vijfen en zessen vonden we onze bus naar Arnhem (andere bussen reden naar Utrecht of Amsterdam). Na een vrij relaxed ritje kwamen we 45 minuten te laat op Arnhem aan, waar we ook onze aansluitende treinen net hadden gemist.
We hadden nog een half uur, en dus keken we even rond op het busstation, en daarna gingen we het station weer in, waar al vrij snel de trein naar Nijmegen aankwam. We namen afscheid en gingen elk onze eigen weg.
Besluiten we met een plaatje van de Wuppertaler Schwebebahn, die ik twee maanden geleden had gemaakt. Stefan en ik hebben op hetzelfde punt nog gestaan, alleen was het toen donker en reed de Schwebebahn niet.