meltrain & mb90 on Tour #10: Een rondje Noord-Nederland
Geplaatst: vr 25 dec 2009, 14:54
Woensdag (23 december) hebben meltrain en ik een tourtje gemaakt naar het noorden van Nederland. Om precies te zijn naar de provincies Drenthe, Groningen Friesland en een klein deel van Overijssel. Ondanks dat niet alle treinen nog konden rijden door het welbekende excuus van ProRail namen we toch de gok om richting het hoge noorden te gaan. Wel begon de reis hierdoor een kwartier vroeger, maar dat gaf wel mooi een extra speling op de planning.
Het begon namelijk, nadat we allebei op Rotterdam Centraal aankwamen (meltrain met de 2214 vanaf Rlb en ik met Lijn D vanaf Zuidplein), met de t2825 naar Utrecht Centraal. Door het minder rijden van een aantal IC’s reed deze met VIRM 8625. Een goede keuze, want nu waren er voldoende zitplaatsen. Ondanks dat de trein op tijd vertrok was de aankomst in Utrecht met +10 doordat we in Woerden moesten wachten op een vertraagde 8800 vanuit Leiden. Een kansloze actie, want die 8800 moest ook nog stoppen in Woerden en bovendien vertrok de 2800 weer terug naar Rotterdam ook met +10 doordat er in Utrecht maar een belachelijke kering van 4 minuten was.. :neg:
Maargoed voor ons had dit geen gevolgen, want wij konden gewoon met de t525 verder naar Zwolle en dat verliep zonder problemen. In Zwolle hadden we een overstaptijd van 10 minuten op de Stoppert naar Coevorden, de t8025. In de tussentijd gingen we even naar het streekbusstation en toevallig kwam daar ook een Alliance langs, de 2869 op lijn 40 :) :
Dit busstation heeft ook geniale borden met de vertrektijden. Alleen de bestemmingen van de lijnen kloppen zo te zien, maar meer niet :
Daarna ging het met de 8025 naar Coevorden. Daar wilde we verder met lijn 26 naar Emmen, maar in Ommen moest er 5 minuten gewacht worden op de tegentrein. Meltrain zette deze nog even snel op de foto:
Die 5 minuten waren alleen net te veel voor de rest van onze planning :( . De overstaptijd op de bussen in Coevorden is 4 minuten en daardoor was er door de +5 geen bus meer te zien in Coevorden. Er restte dus niets anders dan wachten op de sneltrein t3827 naar Emmen. Gelukkig kwam er als afwisseling nog een Alliance van Connexxion langs op lijn 29, namelijk deze 2858:
Daarna ging het dan met de 3827 naar Emmen. Ook deze reed met +5, maar dat had voor ons verder geen gevolgen. In Emmen troffen we al meteen de eerste nieuwe bussen van Qbuzz aan :) . Als eerste deze Integro 3632 op lijn 300 naar Groningen:
Dan wat Citaro’s. Hier de 3233 op lijn 27 naar Hoogeveen:
En de 3140 op lijn 42:
Met deze 3140 hebben we daarna een kort ritje gemaakt naar het busstation van Emmen om toch (na het missen van lijn 26) nog in een Citaro te zitten. Het was meteen te merken dat het een mooie vooruitgang is op de Wright’s en de Amba’s die hier reden. Na dit ritje ging het lopend weer terug naar het station. Onderweg kwamen we nog een splinternieuwe Integro van Arriva Touring tegen, de 7194, op lijn 305 naar Groningen alleen was de foto hiervan wat haastig gemaakt:
Daarna ging het met de volgende lijn 300 naar Groningen. Een rit met een mooie Integro van Qbuzz. Opvallend binnen was de stoelindeling. Bij de rij stoelen die als je binnenkomt rechts staan heb je meer beenruimte dan bij de stoelen die links staan. Wij namen doordat er voldoende plek was uiteraard plaats bij die met meer beenruimte. :pos: Na aankomst in Groningen was de eerste bus voor een foto van nieuwe Groningse Citaro, maar een Friese Lion op lijn 304 naar Drachten:
Maar de volgende was wel een Citaro en wel een stadsbus op lijn 52 naar De Punt met het lijnnummer in kleur :pos: :
En daarna een geleed broertje op de blauwe lijn 3 naar Vinkhuizen:
Uiteraard zijn hier ook genoeg Citaro LE’s te vinden:
Net als deze op lijn 140 met een mooie pakket sneeuw op de Stationsweg:
Aan de andere kant van het station was ook deze Citaro G op lijn 22 in mooie Citybuskleuren te vinden:
Op dezelfde plek volgde daarna een Citaro op de oranje/bruine lijn 8 naar het Oosterpark:
Daarachter reden 2 Integro’s. Eerst een nieuwe van Qbuzz op lijn 300:
En daarachter een oudere van Arriva Touring op lijn 305 die zoals te zien is rookte en daarna nogal stonk:
Daarna volgde een kort ritje naar de Zuiderdiep om te testen hoe de stads Citaro’s zitten en rijden. Heen ging dat met lijn 22 en terug met lijn 6. Ze zijn ons goed bevallen. Terug bij het busstation maakte ik nog even een overzichtsfoto van het busstation:
Toen hadden we het wel gezien in Groningen en ging de tocht verder naar Drachten. Om ook nog een ritje te maken met Arriva gingen we met de snelle lijn 314 naar Drachten, gereden door een oude Integro. Na een snelle rit over de A7 zagen we dat er nu meer variatie aan Qbuzzen in Drachten te vinden is. Die werd nog groter door deze ex-BBA Citaro die op lijn 18 naar Assen reed :) :
Uiteraard lag ook hier sneeuw, alleen was het hier eens mooi weggeschoven:
Doordat er vanuit Drachten nu Friese en Groningse lijnen gereden worden komen er nu Friese bussen in Groningen en Groningse bussen in Friesland. Een voorbeeld hiervan is deze Citaro 3154 op de Friese lijn 14:
En deze MAN 2035 op de Groningse lijn 89:
De bus van lijn 314 kwam ondertussen ook weer terug en was weer opweg naar Groningen:
De TCR-Integro’s die voor 13 december jl. bij Arriva reden, rijden nu ook bij Qbuzz en daardoor was deze TCR 75 ook in Drachten te vinden:
Daarna was het de hoogste tijd om verder te gaan en dat gebeurde met lijn 310 naar Heerenveen, gereden door MAN Lion’s Regio 2048. Daarin viel mij een nogal opvallend logo op het chipkaartschermpje bij de chauffeur op. Het RET-logo is er namelijk in het groot op de zien, dus ik weet denk ik wel waar de apparatuur van Qbuzz vandaan komt :
Volgens het scherm in de bus gingen we naar Leeuwarden als lijn 320, maar toch waren we binnen een half uur als lijn 310 in Heerenveen aangekomen. Daar trof ik toevallig als enige Connexxion-bus een opvallende bus aan, namelijk deze Caetano 8268 als lijn 98 naar Makkum :) :
Daarna ging het via Meppel naar Hoogeveen. Weer eens een ritje met de trein dus, maar dat verliep zonder problemen met ook elke keer voldoende ruimte in de treinen. Na aankomst in Hoogeveen stond meteen het nieuwe materieel voor de stadsdienst deze ex-Friese 3719 die nu als Drenther door het leven gaat :
We kwamen eigenlijk in Hoogeveen voor de door Drenthe Tours gereden lijn 33 die met 2 grijze, eigenlijk voor Qbuzz bedoelde maar nooit afgenomen, Lion’s City’s rijdt. Maar deze lijn hebben we van -10 tot +15 niet gezien in Hoogeveen. :neg: Zelfs een vertrekstaat was er niet te vinden, alleen die van lijn 233 en de oude Connexxion-vertrekstaat van lijn 33. Na de +15 gaven we dus de moed op en ging het nu in plaats van via Coevorden direct naar Zwolle. Zwolle was voor ons de plek voor het avondeten en dat gebeurde bij de Smullers.
Na het eten zagen we dat lijn 330 naar Lelystad net weg was, dus besloten we om de tijd tot de volgende bus nuttig te besteden met wat foto’s ondanks dat het nu inmiddels donker was. Hier bijvoorbeeld Amba 8793 op stadslijn 5 die nu nog van Connexxion is:
Veel leuker was het op het streekbusstation, want daar kwam ook nog deze 2855 op lijn 167 naar Ommen (die ook naar Syntus gaat) langs:
Toen was het alweer tijd voor lijn 330 en dus gingen we met Hanzeliner 5688 naar Lelystad. Een snelle rit langs Kampen en Dronten bracht ons in een uurtje in Lelystad. Daar reden door het al bekende sneeuwgedoe van ProRail alleen maar stoptreinen. Deze zou om 19:06 uur met een DDM-1 stam vertrekken en dat zou over enkele minuten zijn. Snel gingen we dus naar het perron, maar achteraf bleek dit niet nodig te zijn. Er was namelijk niet voldoende personeel (waaronder een machinist) om de trein te rijden. En ja een trein rijdt wel zo makkelijk met een machinist. Er werd dus uiteindelijk met +15 naar Schiphol vertrokken, waarbij de machinist hoopte dat hij onderweg wat vertraging eruit kon rijden. En dat lukte ook, want de aankomst in Schiphol was met maar +6. :pos:
In Schiphol werd het nog leuker, want de t9268 reed met +5 waardoor we dus sneller in Rotterdam konden zijn en dit was toevallig ook nog de Belgische stam. Dat werd dus een snelle rit in een mooi I10-rijtuig. De Traxx die ervoor hing deed overigens goed werk, want in Rotterdam was de vertraging helemaal ingelopen. Zo goed dat meltrain een niet bestaande aansluiting (normaal een sluitsein-aansluiting) kon halen op Sneltrein t2269 naar Rlb.
Zo kwamen we dus een stuk eerder dan gepland, maar na wel een leuke dag, thuis. :)
De statistiekjes:
Reisduur: ongeveer 14 uur
Aantal treinen: 9 (11 voor meltrain)
Aantal metro's: 2 (beide voor mb90)
Aantal bussen: 7
Controle: in 7 van de 9 treinen (= 77,7%)
Soorten treinmaterieel: VIRM, ICM-IV (3x), ICMm-III, DDM-1-rijtuig, I10-rijtuig, Plan V (2x)
Soorten busmaterieel: CXX Hanzeliner Volvo 8700, Qbuzz Citaro LE, Qbuzz Citaro G (2x), Qbuzz Integro, Arriva Touring Integro, Qbuzz MAN Lion's Regio
Vertraging (meer dan +3): in 5 van de 9 treinen (= 55,5% op tijd)
Vertraging (meer dan +5): in 7 van de 9 treinen (= 77,7% op tijd)
Kosten: € 0,-
Het begon namelijk, nadat we allebei op Rotterdam Centraal aankwamen (meltrain met de 2214 vanaf Rlb en ik met Lijn D vanaf Zuidplein), met de t2825 naar Utrecht Centraal. Door het minder rijden van een aantal IC’s reed deze met VIRM 8625. Een goede keuze, want nu waren er voldoende zitplaatsen. Ondanks dat de trein op tijd vertrok was de aankomst in Utrecht met +10 doordat we in Woerden moesten wachten op een vertraagde 8800 vanuit Leiden. Een kansloze actie, want die 8800 moest ook nog stoppen in Woerden en bovendien vertrok de 2800 weer terug naar Rotterdam ook met +10 doordat er in Utrecht maar een belachelijke kering van 4 minuten was.. :neg:
Maargoed voor ons had dit geen gevolgen, want wij konden gewoon met de t525 verder naar Zwolle en dat verliep zonder problemen. In Zwolle hadden we een overstaptijd van 10 minuten op de Stoppert naar Coevorden, de t8025. In de tussentijd gingen we even naar het streekbusstation en toevallig kwam daar ook een Alliance langs, de 2869 op lijn 40 :) :
Dit busstation heeft ook geniale borden met de vertrektijden. Alleen de bestemmingen van de lijnen kloppen zo te zien, maar meer niet :
Daarna ging het met de 8025 naar Coevorden. Daar wilde we verder met lijn 26 naar Emmen, maar in Ommen moest er 5 minuten gewacht worden op de tegentrein. Meltrain zette deze nog even snel op de foto:
Die 5 minuten waren alleen net te veel voor de rest van onze planning :( . De overstaptijd op de bussen in Coevorden is 4 minuten en daardoor was er door de +5 geen bus meer te zien in Coevorden. Er restte dus niets anders dan wachten op de sneltrein t3827 naar Emmen. Gelukkig kwam er als afwisseling nog een Alliance van Connexxion langs op lijn 29, namelijk deze 2858:
Daarna ging het dan met de 3827 naar Emmen. Ook deze reed met +5, maar dat had voor ons verder geen gevolgen. In Emmen troffen we al meteen de eerste nieuwe bussen van Qbuzz aan :) . Als eerste deze Integro 3632 op lijn 300 naar Groningen:
Dan wat Citaro’s. Hier de 3233 op lijn 27 naar Hoogeveen:
En de 3140 op lijn 42:
Met deze 3140 hebben we daarna een kort ritje gemaakt naar het busstation van Emmen om toch (na het missen van lijn 26) nog in een Citaro te zitten. Het was meteen te merken dat het een mooie vooruitgang is op de Wright’s en de Amba’s die hier reden. Na dit ritje ging het lopend weer terug naar het station. Onderweg kwamen we nog een splinternieuwe Integro van Arriva Touring tegen, de 7194, op lijn 305 naar Groningen alleen was de foto hiervan wat haastig gemaakt:
Daarna ging het met de volgende lijn 300 naar Groningen. Een rit met een mooie Integro van Qbuzz. Opvallend binnen was de stoelindeling. Bij de rij stoelen die als je binnenkomt rechts staan heb je meer beenruimte dan bij de stoelen die links staan. Wij namen doordat er voldoende plek was uiteraard plaats bij die met meer beenruimte. :pos: Na aankomst in Groningen was de eerste bus voor een foto van nieuwe Groningse Citaro, maar een Friese Lion op lijn 304 naar Drachten:
Maar de volgende was wel een Citaro en wel een stadsbus op lijn 52 naar De Punt met het lijnnummer in kleur :pos: :
En daarna een geleed broertje op de blauwe lijn 3 naar Vinkhuizen:
Uiteraard zijn hier ook genoeg Citaro LE’s te vinden:
Net als deze op lijn 140 met een mooie pakket sneeuw op de Stationsweg:
Aan de andere kant van het station was ook deze Citaro G op lijn 22 in mooie Citybuskleuren te vinden:
Op dezelfde plek volgde daarna een Citaro op de oranje/bruine lijn 8 naar het Oosterpark:
Daarachter reden 2 Integro’s. Eerst een nieuwe van Qbuzz op lijn 300:
En daarachter een oudere van Arriva Touring op lijn 305 die zoals te zien is rookte en daarna nogal stonk:
Daarna volgde een kort ritje naar de Zuiderdiep om te testen hoe de stads Citaro’s zitten en rijden. Heen ging dat met lijn 22 en terug met lijn 6. Ze zijn ons goed bevallen. Terug bij het busstation maakte ik nog even een overzichtsfoto van het busstation:
Toen hadden we het wel gezien in Groningen en ging de tocht verder naar Drachten. Om ook nog een ritje te maken met Arriva gingen we met de snelle lijn 314 naar Drachten, gereden door een oude Integro. Na een snelle rit over de A7 zagen we dat er nu meer variatie aan Qbuzzen in Drachten te vinden is. Die werd nog groter door deze ex-BBA Citaro die op lijn 18 naar Assen reed :) :
Uiteraard lag ook hier sneeuw, alleen was het hier eens mooi weggeschoven:
Doordat er vanuit Drachten nu Friese en Groningse lijnen gereden worden komen er nu Friese bussen in Groningen en Groningse bussen in Friesland. Een voorbeeld hiervan is deze Citaro 3154 op de Friese lijn 14:
En deze MAN 2035 op de Groningse lijn 89:
De bus van lijn 314 kwam ondertussen ook weer terug en was weer opweg naar Groningen:
De TCR-Integro’s die voor 13 december jl. bij Arriva reden, rijden nu ook bij Qbuzz en daardoor was deze TCR 75 ook in Drachten te vinden:
Daarna was het de hoogste tijd om verder te gaan en dat gebeurde met lijn 310 naar Heerenveen, gereden door MAN Lion’s Regio 2048. Daarin viel mij een nogal opvallend logo op het chipkaartschermpje bij de chauffeur op. Het RET-logo is er namelijk in het groot op de zien, dus ik weet denk ik wel waar de apparatuur van Qbuzz vandaan komt :
Volgens het scherm in de bus gingen we naar Leeuwarden als lijn 320, maar toch waren we binnen een half uur als lijn 310 in Heerenveen aangekomen. Daar trof ik toevallig als enige Connexxion-bus een opvallende bus aan, namelijk deze Caetano 8268 als lijn 98 naar Makkum :) :
Daarna ging het via Meppel naar Hoogeveen. Weer eens een ritje met de trein dus, maar dat verliep zonder problemen met ook elke keer voldoende ruimte in de treinen. Na aankomst in Hoogeveen stond meteen het nieuwe materieel voor de stadsdienst deze ex-Friese 3719 die nu als Drenther door het leven gaat :
We kwamen eigenlijk in Hoogeveen voor de door Drenthe Tours gereden lijn 33 die met 2 grijze, eigenlijk voor Qbuzz bedoelde maar nooit afgenomen, Lion’s City’s rijdt. Maar deze lijn hebben we van -10 tot +15 niet gezien in Hoogeveen. :neg: Zelfs een vertrekstaat was er niet te vinden, alleen die van lijn 233 en de oude Connexxion-vertrekstaat van lijn 33. Na de +15 gaven we dus de moed op en ging het nu in plaats van via Coevorden direct naar Zwolle. Zwolle was voor ons de plek voor het avondeten en dat gebeurde bij de Smullers.
Na het eten zagen we dat lijn 330 naar Lelystad net weg was, dus besloten we om de tijd tot de volgende bus nuttig te besteden met wat foto’s ondanks dat het nu inmiddels donker was. Hier bijvoorbeeld Amba 8793 op stadslijn 5 die nu nog van Connexxion is:
Veel leuker was het op het streekbusstation, want daar kwam ook nog deze 2855 op lijn 167 naar Ommen (die ook naar Syntus gaat) langs:
Toen was het alweer tijd voor lijn 330 en dus gingen we met Hanzeliner 5688 naar Lelystad. Een snelle rit langs Kampen en Dronten bracht ons in een uurtje in Lelystad. Daar reden door het al bekende sneeuwgedoe van ProRail alleen maar stoptreinen. Deze zou om 19:06 uur met een DDM-1 stam vertrekken en dat zou over enkele minuten zijn. Snel gingen we dus naar het perron, maar achteraf bleek dit niet nodig te zijn. Er was namelijk niet voldoende personeel (waaronder een machinist) om de trein te rijden. En ja een trein rijdt wel zo makkelijk met een machinist. Er werd dus uiteindelijk met +15 naar Schiphol vertrokken, waarbij de machinist hoopte dat hij onderweg wat vertraging eruit kon rijden. En dat lukte ook, want de aankomst in Schiphol was met maar +6. :pos:
In Schiphol werd het nog leuker, want de t9268 reed met +5 waardoor we dus sneller in Rotterdam konden zijn en dit was toevallig ook nog de Belgische stam. Dat werd dus een snelle rit in een mooi I10-rijtuig. De Traxx die ervoor hing deed overigens goed werk, want in Rotterdam was de vertraging helemaal ingelopen. Zo goed dat meltrain een niet bestaande aansluiting (normaal een sluitsein-aansluiting) kon halen op Sneltrein t2269 naar Rlb.
Zo kwamen we dus een stuk eerder dan gepland, maar na wel een leuke dag, thuis. :)
De statistiekjes:
Reisduur: ongeveer 14 uur
Aantal treinen: 9 (11 voor meltrain)
Aantal metro's: 2 (beide voor mb90)
Aantal bussen: 7
Controle: in 7 van de 9 treinen (= 77,7%)
Soorten treinmaterieel: VIRM, ICM-IV (3x), ICMm-III, DDM-1-rijtuig, I10-rijtuig, Plan V (2x)
Soorten busmaterieel: CXX Hanzeliner Volvo 8700, Qbuzz Citaro LE, Qbuzz Citaro G (2x), Qbuzz Integro, Arriva Touring Integro, Qbuzz MAN Lion's Regio
Vertraging (meer dan +3): in 5 van de 9 treinen (= 55,5% op tijd)
Vertraging (meer dan +5): in 7 van de 9 treinen (= 77,7% op tijd)
Kosten: € 0,-