--Stefan-- en Ardan On Tour #2: Nimwegen
Geplaatst: wo 30 dec 2009, 17:00
Een een kort reisje (voor mij in ieder geval): Nijmegen.
Om 10.01 de bus genomen naar Centraal Station. Het was natuurlijk de minst ideale dag om foto's te maken en om OV te spotten: grauw en regenachtig.
Bus kwam precies optijd aanrijden en ik had me toch een geluk vandaag: het was voor de verandering een keer geen Wright van Arriva maar een Amba in de oude vertrouwde Hermes stijl. Nummertje 1810. De chauffeur had geen moeite om de vaart erin te houden. Kwam uiteindelijk ook 3 minuten te vroeg aan op centraal station. Daar stond Ardan natuurlijk allang .
Zijn vanaf daar verder gegaan met lijn 2 richting Weezenhof. We hadden een nieuwe Citaro (4494). Toen we de bus instapte: BRRRRRR, vreselijk koud! De chauffeur was schijnbaar op de heenweg eventjes vergeten om de verwarming aan te zetten. Eerste paar minuten nog even zitten te blauwbekken, maar gelukkig werd het al snel warm in de bus.
Na ongeveer 10 minuten kwam we aan bij Brabantse Poort. Wilde eigenlijk richting de Hermes stalling, maar het regende nogal, dus hebben we maar lijn 6 naar Neerbosch-Oost genomen (alweer een nieuwe Citaro, de 4506).
Nog eventjes een plaatje van de Brabantse Poort.
.
Overigens zag je op deze foto alweer een Breng meisje op lijn 99 ipv van een rood/witte Arriva bus. (De hele dag hebben we 3 verschillende Breng bussen gezien op lijn 99)
Onderweg maakte de bus een heeeel merkwaardig geluid. Uit de motor kwam een geluidje en het leek net op een telefoon die over ging maar dan veel harder.
Na een flinke omweg hadden we ondertussen ook heel Nijmegen gezien. Daarna zijn we vanaf het centraal station met lijn 87 richting Druten Busstation gereden. Dus kwamen we voor de tweede keer langs de Brabantse Poort, alleen deze keer was de reis toch een stuk korter. We waren tot Brabantse Poort ook de enige twee reizigers in de bus.
Het was de amba 1849 met een tweede rolstoelplek:
Onderweg had Infoxx er niet echt zin in: nadat we in Nijmegen de A73 opreden waren alle chipkaart readers 'buiten dienst'. Daarna besloot Infoxx er maar helemaal mee op te houden. Gelukkig hadden we een hele oplettende chauffeur: hij had al 2 bonnetjes klaargelegd met een stempel erop ide we zo op konden sturen. Hij gaf er netjes een uitgebreide uitleg bij :pos:
Na een hele snelle rit kwamen we aan bij Druten Busstation met ongeveer -4. Zonder Infoxx weliswaar.
Toen hebben we daar wel 3 hele minuten moeten wachten voordat we weer verder konden. Deze keer hebben we de langzame variant van lijn 87 genomen: lijn 85 richting Nijmegen Centraal Station. En we hadden onze lievelingsbus...
Een Wright natuurlijk ;). Ardan was ook heeeel erg verbaasd over het feit dat de ruiten in de bus van plastic waren . We zijn uiteindelijk een minuutje te laat vertrokken. Daarna zijn we lekker door alle dorpjes geslingerd, Druten, Afferden, Deest, Winssen, Ewijk, Beuningen, Weurt en toen kwamen we weer in Nijmegen terrecht. Helaas regende het nog steeds, dus hebben we de Hermes stalling weer eventjes links laten liggen. Op het station stonden op dat moment wel allemaal meisjesbussen (zo als het er over een tijdje helemaal uit gaat zien).
.
Vanaf CS lijntje 5 genomen richting Groesbeek in een oude Hermes amba uit de 1700 serie. Hij reed nog steeds prima, al kwam er wel een flink geluidje uit toen de bus een paar heuveltjes over moest op de Nijmeegsebaan. Maar hij kon het nog steeds .
We zijn uitgestapt bij de halte Centrum. Daar hing echt een hele incomplete haltevertrekstaat: er stonden maar 2 lijnen op en de belangrijkste lijn, nummertje 5, stond er dus helemaal niet op.
.
Toen kwam er ineens uit het niets een duitse bus aan: lijn 55 die om het uur rijdt tussen Groesbeek en Kleve. Een redelijke oude Setra.
Bij het centrum hebben we eventjes gekeken naar het 'verlaten spoor' tussen Nijmegen en Kleve.
Richting Kleve is de baan weer helemaal opgelapt omdat je vanaf Groesbeek met een spoorfiets (of hoe je het ook wilt noemen) richting Kranenburg en Kleve kunt fietsen.
Richting Nijmegen is er nog steeds niks aan het spoor gedaan.
Daarna weer terug gegaan richting Nijmegen gegaan. Bus kwam aan met +3 omdat het verkeer in Groesbeek die dag echt rampzalig was.
Vanaf daar zijn we rechtstreeks doorgereden naar de halte DAR, omdat het vanaf daar maar 2 minuten lopen is naar de Hermes stalling. Het regende nog steeds een beetje maar we moesten er naartoe vandaag want de Citaro-G waren er, dus die moesten even worden vastgelegd op een foto.
We stonden net voor de stalling en toen kwam er gelijk een bus richting de stalling aangereden:
Op het terrein stond een bus die nog een stukje moest rijden: helemaal naar 'Twente Airport'
Nog steeds allemaal verschillende soorten en verschillende kleurstelling. Hermes amba uit de 1700 serie, een ex-Hermes uit de 1800 serie en op de achtergrond is nog een stukje van een ex-Hermes Jonckheer te zien.
Citaro's (Jonckheertje moet je dan maar eventjes wegdenken xD)
Toen kwam er iemand van Hermes aan en die begon gelijk heel enthousiast te praten. Nog eventjes een overzicht van wat er allemaal door hem gezegd was waar alle bussen naartoe gaan:
Jonckheer 1700 serie (ex-Hermes) en de 9900 serie gaan naar WOMY
Amba 1700 serie gaan ook naar WOMY
Deel van amba 1800 gaan naar het SRE gebied. Afgelopen week zijn er al twee vertrokken richting Eindhoven. De andere amba uit de 1800 serie zijn omgespoten naar Connexxion en gaan naar Friesland toe.
De Alliances B96 zijn ook vertrokken naar WOMY end e Alliances van Hermes ook.
En de Van Hools gaan we terug naar het paradijs waar ze thuishoren: Utrecht.
Had ook gelijk even gevraagd waarom nog niet alle Citaro's op dienst waren. Dat kwam dus omdat er nog heel erg veel storingen inzitten. Storingen in de boordcomputer, lijnfilm, apparatuur en de versnellingsbak. Stonden op het moment meer dan 30 bussen waar nog storingen inzaten, dus het zal nog wel even duren voordat deze allemaal op dienst zijn. Er waren op dat moment ook minimaal 5 monteurs bezig om de storingen er allemaal uit te krijgen.
Hopelijk konden volgende week ook de Volvo 8700's hun eerste dienstrit maken want dan zouden deze richting Nijmegen komen. Op het moment stond er nog maar één.
.
Hier komen er 20 van naar Nijmegen en de meeste komen ook van WOMY af.
En het interieur ziet er erg netjes uit:
Tenslotte nog een paar foto's van de Citaro-G. De motor stond aan, dus we konden er zo mee wegrijden xD.
Het interieur is afwijkend van de andere Citaro's. Voorin zitten niet aan beide kanten twee stoelen, maar aan de rechter kant zit een anderhalve stoel. Ook deze bus heeft net als de andere Citaro vier rode stoelen.
Het achterste gedeelte van de bus heeft bij de derde deur slechts een enkele stoel. Ook zitten er net voor de derde deur twee stoeltjes die een kwartslag zijn gedraaid. Achterin zit ook weer het o zo gezellige theekransje die precies hetzelfde is als de niet-gelede bussen.
Toen was onze tijd alweer voorbij en moest Ardan richting huis. Zijn met lijn 7 weer richting het station gereden. Daar hebben we in de heerlijk verwarmde stationshal een snack gegeten van de Smullers. Na opgewarmd te zijn is Ardan in de trein richting Arnhem gestapt en ik weer met de bus richting Ewijk.
Om 10.01 de bus genomen naar Centraal Station. Het was natuurlijk de minst ideale dag om foto's te maken en om OV te spotten: grauw en regenachtig.
Bus kwam precies optijd aanrijden en ik had me toch een geluk vandaag: het was voor de verandering een keer geen Wright van Arriva maar een Amba in de oude vertrouwde Hermes stijl. Nummertje 1810. De chauffeur had geen moeite om de vaart erin te houden. Kwam uiteindelijk ook 3 minuten te vroeg aan op centraal station. Daar stond Ardan natuurlijk allang .
Zijn vanaf daar verder gegaan met lijn 2 richting Weezenhof. We hadden een nieuwe Citaro (4494). Toen we de bus instapte: BRRRRRR, vreselijk koud! De chauffeur was schijnbaar op de heenweg eventjes vergeten om de verwarming aan te zetten. Eerste paar minuten nog even zitten te blauwbekken, maar gelukkig werd het al snel warm in de bus.
Na ongeveer 10 minuten kwam we aan bij Brabantse Poort. Wilde eigenlijk richting de Hermes stalling, maar het regende nogal, dus hebben we maar lijn 6 naar Neerbosch-Oost genomen (alweer een nieuwe Citaro, de 4506).
Nog eventjes een plaatje van de Brabantse Poort.
.
Overigens zag je op deze foto alweer een Breng meisje op lijn 99 ipv van een rood/witte Arriva bus. (De hele dag hebben we 3 verschillende Breng bussen gezien op lijn 99)
Onderweg maakte de bus een heeeel merkwaardig geluid. Uit de motor kwam een geluidje en het leek net op een telefoon die over ging maar dan veel harder.
Na een flinke omweg hadden we ondertussen ook heel Nijmegen gezien. Daarna zijn we vanaf het centraal station met lijn 87 richting Druten Busstation gereden. Dus kwamen we voor de tweede keer langs de Brabantse Poort, alleen deze keer was de reis toch een stuk korter. We waren tot Brabantse Poort ook de enige twee reizigers in de bus.
Het was de amba 1849 met een tweede rolstoelplek:
Onderweg had Infoxx er niet echt zin in: nadat we in Nijmegen de A73 opreden waren alle chipkaart readers 'buiten dienst'. Daarna besloot Infoxx er maar helemaal mee op te houden. Gelukkig hadden we een hele oplettende chauffeur: hij had al 2 bonnetjes klaargelegd met een stempel erop ide we zo op konden sturen. Hij gaf er netjes een uitgebreide uitleg bij :pos:
Na een hele snelle rit kwamen we aan bij Druten Busstation met ongeveer -4. Zonder Infoxx weliswaar.
Toen hebben we daar wel 3 hele minuten moeten wachten voordat we weer verder konden. Deze keer hebben we de langzame variant van lijn 87 genomen: lijn 85 richting Nijmegen Centraal Station. En we hadden onze lievelingsbus...
Een Wright natuurlijk ;). Ardan was ook heeeel erg verbaasd over het feit dat de ruiten in de bus van plastic waren . We zijn uiteindelijk een minuutje te laat vertrokken. Daarna zijn we lekker door alle dorpjes geslingerd, Druten, Afferden, Deest, Winssen, Ewijk, Beuningen, Weurt en toen kwamen we weer in Nijmegen terrecht. Helaas regende het nog steeds, dus hebben we de Hermes stalling weer eventjes links laten liggen. Op het station stonden op dat moment wel allemaal meisjesbussen (zo als het er over een tijdje helemaal uit gaat zien).
.
Vanaf CS lijntje 5 genomen richting Groesbeek in een oude Hermes amba uit de 1700 serie. Hij reed nog steeds prima, al kwam er wel een flink geluidje uit toen de bus een paar heuveltjes over moest op de Nijmeegsebaan. Maar hij kon het nog steeds .
We zijn uitgestapt bij de halte Centrum. Daar hing echt een hele incomplete haltevertrekstaat: er stonden maar 2 lijnen op en de belangrijkste lijn, nummertje 5, stond er dus helemaal niet op.
.
Toen kwam er ineens uit het niets een duitse bus aan: lijn 55 die om het uur rijdt tussen Groesbeek en Kleve. Een redelijke oude Setra.
Bij het centrum hebben we eventjes gekeken naar het 'verlaten spoor' tussen Nijmegen en Kleve.
Richting Kleve is de baan weer helemaal opgelapt omdat je vanaf Groesbeek met een spoorfiets (of hoe je het ook wilt noemen) richting Kranenburg en Kleve kunt fietsen.
Richting Nijmegen is er nog steeds niks aan het spoor gedaan.
Daarna weer terug gegaan richting Nijmegen gegaan. Bus kwam aan met +3 omdat het verkeer in Groesbeek die dag echt rampzalig was.
Vanaf daar zijn we rechtstreeks doorgereden naar de halte DAR, omdat het vanaf daar maar 2 minuten lopen is naar de Hermes stalling. Het regende nog steeds een beetje maar we moesten er naartoe vandaag want de Citaro-G waren er, dus die moesten even worden vastgelegd op een foto.
We stonden net voor de stalling en toen kwam er gelijk een bus richting de stalling aangereden:
Op het terrein stond een bus die nog een stukje moest rijden: helemaal naar 'Twente Airport'
Nog steeds allemaal verschillende soorten en verschillende kleurstelling. Hermes amba uit de 1700 serie, een ex-Hermes uit de 1800 serie en op de achtergrond is nog een stukje van een ex-Hermes Jonckheer te zien.
Citaro's (Jonckheertje moet je dan maar eventjes wegdenken xD)
Toen kwam er iemand van Hermes aan en die begon gelijk heel enthousiast te praten. Nog eventjes een overzicht van wat er allemaal door hem gezegd was waar alle bussen naartoe gaan:
Jonckheer 1700 serie (ex-Hermes) en de 9900 serie gaan naar WOMY
Amba 1700 serie gaan ook naar WOMY
Deel van amba 1800 gaan naar het SRE gebied. Afgelopen week zijn er al twee vertrokken richting Eindhoven. De andere amba uit de 1800 serie zijn omgespoten naar Connexxion en gaan naar Friesland toe.
De Alliances B96 zijn ook vertrokken naar WOMY end e Alliances van Hermes ook.
En de Van Hools gaan we terug naar het paradijs waar ze thuishoren: Utrecht.
Had ook gelijk even gevraagd waarom nog niet alle Citaro's op dienst waren. Dat kwam dus omdat er nog heel erg veel storingen inzitten. Storingen in de boordcomputer, lijnfilm, apparatuur en de versnellingsbak. Stonden op het moment meer dan 30 bussen waar nog storingen inzaten, dus het zal nog wel even duren voordat deze allemaal op dienst zijn. Er waren op dat moment ook minimaal 5 monteurs bezig om de storingen er allemaal uit te krijgen.
Hopelijk konden volgende week ook de Volvo 8700's hun eerste dienstrit maken want dan zouden deze richting Nijmegen komen. Op het moment stond er nog maar één.
.
Hier komen er 20 van naar Nijmegen en de meeste komen ook van WOMY af.
En het interieur ziet er erg netjes uit:
Tenslotte nog een paar foto's van de Citaro-G. De motor stond aan, dus we konden er zo mee wegrijden xD.
Het interieur is afwijkend van de andere Citaro's. Voorin zitten niet aan beide kanten twee stoelen, maar aan de rechter kant zit een anderhalve stoel. Ook deze bus heeft net als de andere Citaro vier rode stoelen.
Het achterste gedeelte van de bus heeft bij de derde deur slechts een enkele stoel. Ook zitten er net voor de derde deur twee stoeltjes die een kwartslag zijn gedraaid. Achterin zit ook weer het o zo gezellige theekransje die precies hetzelfde is als de niet-gelede bussen.
Toen was onze tijd alweer voorbij en moest Ardan richting huis. Zijn met lijn 7 weer richting het station gereden. Daar hebben we in de heerlijk verwarmde stationshal een snack gegeten van de Smullers. Na opgewarmd te zijn is Ardan in de trein richting Arnhem gestapt en ik weer met de bus richting Ewijk.