De jacht op de O405N-en van de RET

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

De jacht op de O405N-en van de RET

Bericht door mb90 »

Jaja, het jachtseizoen op de O405N-en (de 750 t/m de 754) van de RET is geopend. :P
Het begon allemaal vanmorgen. Alsof ik een vermoeden had dat ik iets bijzonders zou tegenkomen nam ik mijn camera mee naar school. Hierdoor ging ik iets eerder weg. Dat was maar goed ook, want wat zag ik toen ik het busstation van het Zuidplein opliep een O405N op Zuid. :D Een O405N zie je sowieso erg weinig, omdat er nog maar 5 (of misschien wel 4, ik weet niet of de 754 alweer hersteld is van een aanrijding), en al helemaal weinig op Zuid. De laatste keer is alweer anderhalve maand geleden.

Het was de 750 die de gelukkige was. Hij reed op Buslijn 72 naar de Waalhaven O.Z. Normaal rijdt hier een Alliance uit de 900-serie, maar vandaag dus deze O405N:
Afbeelding

Hierdoor had ik de smaak te pakken en besloot ik om na school, dus na 15:00 uur, op jacht te gaan naar de overige O405N-en. :)
Ik besloot om na school naar Schiedam te gaan. Hier had ik de meeste kans om een O405N tegen te komen. Zo gezegd zo gedaan en om 15:06 ging ik met de metro vanaf Schenkel naar Schiedam Centrum. Toen ik hier om 15:30 uur bij de bufferzone voor de bussen kwam, was het gelijk raak. De 751 stond er. In de juiste volgorde kom ik ze dus tegen. :)

Dit is de 751. Hij gaat zometeen als Buslijn 53 naar Woudhoek:
Afbeelding

Tijdens het fotograferen van deze 751 kwam aan de overkant de 752 langs. Hier was ik dus net te laat voor. Ik zag gelukkig dat hij als Buslijn 42 opweg was naar Bedrijventerrein Noord-West, dus ik had nog kans om hem op de foto te krijgen. Om nog een ritje te maken in een O405N besloot ik om met de 751 naar de Woudhoek te gaan. Een lekkere rit waarin goed het kenmerkende O405 geluid te horen was. 8-) Na een klein kwartiertje kwam er een eind aan de rit. Hier kon de 751 jammergenoeg niet goed op de foto, omdat de zon niet goed stond.

Op het laatste moment toen ik al in Tramlijn 21 naar het Marconiplein zat, besloot ik om toch nog een foto'tje door het raam te maken. Geen geweldige, maar goed:
Afbeelding

Met Tramlijn 21 ging ik dus naar het Marconiplein. Hier zou volgens mijn berekeningen de 752 die ik bij Schiedam Centrum zag weer langs komen. En dat was ook zo, want toen ik met Tramlijn 21 aankwam stond de 752 rustig te wachten op zijn vertrektijd. :D Ik zocht een goede fotoplek uit en die vond ik bij de spoorwegovergang naar het emplacement RMO. Niet veel later kwam de 752 eraan. De foto moest jammer genoeg iets vroeger dan gepland genomen worden, omdat er mensen voor de camera langs wilden lopen...

Daardoor kwam deze foto van de 752 als Buslijn 42 naar Bedrijventerrein Noord-West als resultaat tevoorschijn:
Afbeelding

Hierna ging ik met de metro weer naar Schiedam Centrum om te kijken of daar nog een andere O405N te vinden was. Die ik heb ik niet meer gevonden.

Van de 753 had ik nog wel deze redelijke foto van 26-02-2008 op de bufferzone onder het Zuidplein, toen er voor het laatst een O405N op Zuid was:
Afbeelding

Een goede foto van de 753 ontbreekt dus nog en van de 754 (als hij rond rijdt) ontbreekt helemaal en daarom wordt morgen de jacht weer geopend. :P
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De jacht op de O405N-en van de RET

Bericht door Geert »

Ik hoop dat ik er weer eens eentje heb op lijn 38 :D Leuke foto's trouwens!
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: De jacht op de O405N-en van de RET

Bericht door WSM »

Leuke foto's.
De vorige RET O405N die ik zag was erg gehavend.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: De jacht op de O405N-en van de RET

Bericht door mb90 »

Dat was de 754 die eind november 2007 een aanrijding met een verhuiswagen had:
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws? ... 20gewonden" onclick="window.open(this.href);return false;
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: De jacht op de O405N-en van de RET

Bericht door WSM »

I know, ik moest erlangs.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten