Ardan en Meltrain on Tour 3: Nordrhein-Westfalen
Geplaatst: zo 31 jan 2010, 00:57
Nadat hij de twee dagen ervoor al in Antwerpen was, verloste ik Ardan afgelopen donderdag uit zijn ‘lijden’ en gingen we gezamenlijk een reisje maken door Nordrhein-Westfalen.
Voor Ardan was dit al zijn zoveelste keer door dat gebied, maar voor mij pas de eerste keer. Hierdoor kon Ardan allerlei goede tips geven. ;)
Voor mij begon de dag al vroeg, want we zouden bij Enschede de grens overgaan en dat ligt nou niet bepaald naast Rotterdam.
Dat betekende 6:20 opstaan, wassen, aankleden, spullen pakken en even voor 7en alweer op de fiets naar Rotterdam Lombardijen, alwaar ik om 7:07 arriveerde, exact één minuut voor mijn t5016 kwam.
Na een reisje van ongeveer 10 minuten arriveerde ik op Rotterdam Centraal, alwaar ik de t4020 wilde nemen. Ik liep dus naar spoor 13/14, maar merkte opeens dat de t2825 er ook nog stond. Omdat ik dan eventueel nog in Utrecht een kopje koffie kon halen, besloot ik maar deze trein te nemen. Naar later zou blijken, was dat een goede beslissing…
Oorspronkelijk zou deze trein maar tot Utrecht Centraal rijden, maar net voor Woerden kwam de omroep dat hij toch naar Amersfoort door zou gaan.
De t2825 vertrok met ongeveer +5 en dat bleef tot net voor Woerden ongeveer zo. Daarna reden we echter ineens een stuk trager en net boven de A2 stonden we stil.
Uiteindelijk kwamen we aan in Utrecht. Oorspronkelijk zou ik daar uitstappen, maar ik besloot toch te blijven zitten.
Aangekomen in Amersfoort had de trein ongeveer +10; we kwamen net iets voor de t1525 aan.
Toen de t1625 kwam, stapte ik in de voorste bak, van het voorste stel (de m4021) en belde Ardan om te zeggen dat ik eraan kwam. Ik had net opgehangen, toen de t1625 al vertrok, terwijl de t525 er nog niet was. Tja, dat betekende een niet al te drukke trein. ;)
Na zo’n 40 minuten kwam ik aan in Deventer, waar Ardan al op mij (en de trein) stond te wachten. Hij stapte in en gezamenlijk gingen we naar Enschede.
Aldaar aangekomen hadden we een ruime overstap, dus gingen we nog even naar het busstation.
Daar zagen we onder andere deze Volvo 7700 op lijn 74:
Blijkbaar is de rit die zojuist aankwam erg druk, want er reed nog een versterkingsbus, namelijk in de vorm van deze bus van Gelderesch Reizen:
Hierna liepen we naar het ‘Duitse’ perron en kochten bij de DB automaat een SchönerTagTicket NRW voor maximaal 5 personen à €35,-.
We namen de RB64 naar Münster, geëxploiteerd door DB met een Talent.
Na ruim een uur arriveerden we in Münster, waar ik onze Talent (nogal lelijk) op de foto zette:
Even later kwam er een FLIRT van eurobahn aangereden:
Omdat we toch nog even overstaptijd hadden, besloten we nog even naar buiten te gaan. Zo mocht ondermeer het stationsgebouw van Münster op de foto:
Ook reed er een gelede Lion’s City:
Hierna gingen we weer terug het station in en kocht Ardan een spoorboekje met alle treinen van NRW. Vervolgens namen we de RB69/89 naar Hamm. Deze trein werd gereden met de FLIRTs die ik hierboven al plaatste en deze trein splitst in Hamm: het voorste deel gaat naar Bielefeld en het achterste deel naar Paderborn (en veel minder frequent ook nog naar Warburg).
Na een ritje in deze vrij comfortabele trein kwamen we in Hamm.
Ardan had gezegd dat hier een goede overstap bestaat naar Dortmund, maar dat bleek in elk geval op dit tijdstip niet het geval. :( We besloten daarom maar om te reizien via Unna.
Omdat we toch nog wat tijd hadden, gingen we nog even voor het station kijken, waarbij ook het stationsgebouw op de foto mocht:
Op het station zelf was echter ook genoeg te zien, zoals deze ICE2:
Op het station lazen we ook dat de RE13 (Venlo – Hamm) in 3 delen reed en dat er vervangende treinen reden, wegens een gebrek aan treinen.
Hierna gingen we met de RE7, gereden door DB met Dosto’s, naar Unna.
In Unna kwamen we een Ersatztzug op de RE13 tegen, gereden met rijtuigen van de NOB:
Ook komt de S4 van het S-Bahn net Rhein-Ruhr in Unna:
Vanaf Unna namen wij echter de RB59, welke door eurobahn met FLIRTs wordt gereden, op weg naar Dortmund.
We stapten uit bij:
Na een korte tijd kwam een FLIRT als RB59 naar Soest aangereden:
Een overzichtje van station Dortmund-Hörde met de hierboven genoemde FLIRT:
Er kwam ook een RE57, gereden door DB met een Lint, aangereden:
Dortmund-Hörde is ook een station van U-Stadbahn lijn U41 en wel het voorlaatste station. Wij namen de U41 daarom eerst naar eindstation Clarenberg, om daar alsnog de U41 te nemen richting het centrum, waarbij we uitstapte op Stadtgarten.
Hier zette ik een lijnstrip van U41 en U47 op de foto:
Stadtgarten is een overstapstation. Boven rijden de lijnen U41, U45, U47 en U49 en onder rijden de lijnen U42 en U46.
Verder geldt nog dat lijn U45 en U46 allebei Westfalenhallen als eindpunt hebben en daar in elkaar over gaan. Ze rijden als het ware een rondje.
Ook maakte ik een foto van het display en een beetje interieur:
lijn U45 naar Westfalenhallen komt aangereden te Stadtgarten:
Wij namen U46 naar zijn eindpunt Westfalenhallen en gingen na de ‘transformatie’ tot U45 nog twee stations mee, namelijk tot Westfalenpark.
Dit station ligt tussen een weg in en bij de tunneluitgang. Op dit station komt ook de U49.
Net na het station is dus de tunneluitgang, waar we foto’s gingen maken. Het linker spoor is voor de U49 richting Hauptbahnhof/Hafen, het middelste spoor is voor U45 (beide richtingen) en het rechter spoor is voor U49 richting Hacheney. Hier gaat dus een tram naar Hacheney:
Vervolgens een U49 naar Hauptbahnhof:
We gingen het station weer in en namen de volgende U49 naar Hacheney. Hier komt hij aangereden bij Westfalenpark:
Zoals gezegd namen we de U49 naar zijn eindpunt Hacheney, maar omdat daar verder niet heel veel te doen was, gingen we gelijk weer terug met de U49 en stapten uit bij Kampstrasse.
Dit is ook een overstappunt van de U41, U45, U47 en U49, maar nu met de lijnen U43 en U44, die van alle lijnen nog wel het meest op een tram lijken.
We wilden eigenlijk met U44 naar zijn eindpunt Westfalenhütte, maar om vage redenen stond die niet op de DRI, dus gingen we met (een erg volle) lijn U43 één halte verder naar Reinoldikirche en stapten daar alsnog over op de U44 (die nu wel aangegeven stond).
We namen dus lijn U44, die bovengronds echt als tram rijdt, naar zijn eindpunt Westfalenhütte. Daar zette ik de tram op de foto, terwijl het onderwijl was gaan sneeuwen:
De tram van de andere kant:
We namen lijn U44 weer terug naar Reinoldikirche. Ditmaal zaten we voorin en kon ik door twee ruiten een tegentram fotograferen:
Vanaf Reinoldikirche namen we de U42 richting Grevel, om uit te stappen bij halte/station Gluckaufstrasse.
Daar maakte Ardan de voor mij belangrijkste foto van de dag :
Niet heel bijzonder, maar ik vond dat de aanduiding toch op de foto moest:
De U42 naar Hombruch kwam vrij snel weer aangereden:
We namen deze tram terug naar Stadtgarten en gingen vandaar met de U49 naar Hauptbahnhof.
Hier namen we de S1 richting Solingen Hbf, omdat we naar Dortmund-Universität wilden.
Bij laatstgenoemde station stapten we over op de H-Bahn, een ‘zwevend’ automatisch vervoermiddel, wat enkele locaties van de Universiteit met elkaar en het S-Bahn station verbindt.
We begonnen met een ritje naar het ene eindpunt Technologiezentrum en bleven daar zitten, om gelijk weer terug te gaan richting het andere eindpunt Eichlinghofen.
Onderweg maakte ik een foto van de baan:
Vanaf Eichlinghofen gingen we ook gelijk terug, maar ditmaal stapten we bij station Campus Süd uit. Vanaf dit station is de aftakking naar Campus Nord en die moest ook nog even gedaan worden. ;)
Dat gaf gelijk de gelegenheid om zo’n voertuig te fotograferen:
Campus Nord ligt op loopafstand van het S-Bahn station Dortmund-Universität (en het praktisch nut van het station is me dan ook niet echt bekend), dus liepen we maar, i.p.v. terug te gaan via Campus Süd.
Vanaf Dortmund-Universität namen we weer de S1, gereden met een BR 422, richting Solingen Hbf, maar nu met als doel om uit te stappen in Düsseldorf Hbf. Omdat we bijna 1,5 uur in de S-Bahn toch niet echt zagen zitten, keken we even in het spoorboekje wat een alternatief was. Als we in Bochum over zouden stappen op de RE1, zouden we 7 minuten eerder in Düsseldorf Hbf zijn, maar moesten we wel 20 minuten wachten in Bochum.
Voor Ardan was dit al zijn zoveelste keer door dat gebied, maar voor mij pas de eerste keer. Hierdoor kon Ardan allerlei goede tips geven. ;)
Voor mij begon de dag al vroeg, want we zouden bij Enschede de grens overgaan en dat ligt nou niet bepaald naast Rotterdam.
Dat betekende 6:20 opstaan, wassen, aankleden, spullen pakken en even voor 7en alweer op de fiets naar Rotterdam Lombardijen, alwaar ik om 7:07 arriveerde, exact één minuut voor mijn t5016 kwam.
Na een reisje van ongeveer 10 minuten arriveerde ik op Rotterdam Centraal, alwaar ik de t4020 wilde nemen. Ik liep dus naar spoor 13/14, maar merkte opeens dat de t2825 er ook nog stond. Omdat ik dan eventueel nog in Utrecht een kopje koffie kon halen, besloot ik maar deze trein te nemen. Naar later zou blijken, was dat een goede beslissing…
Oorspronkelijk zou deze trein maar tot Utrecht Centraal rijden, maar net voor Woerden kwam de omroep dat hij toch naar Amersfoort door zou gaan.
De t2825 vertrok met ongeveer +5 en dat bleef tot net voor Woerden ongeveer zo. Daarna reden we echter ineens een stuk trager en net boven de A2 stonden we stil.
Uiteindelijk kwamen we aan in Utrecht. Oorspronkelijk zou ik daar uitstappen, maar ik besloot toch te blijven zitten.
Aangekomen in Amersfoort had de trein ongeveer +10; we kwamen net iets voor de t1525 aan.
Toen de t1625 kwam, stapte ik in de voorste bak, van het voorste stel (de m4021) en belde Ardan om te zeggen dat ik eraan kwam. Ik had net opgehangen, toen de t1625 al vertrok, terwijl de t525 er nog niet was. Tja, dat betekende een niet al te drukke trein. ;)
Na zo’n 40 minuten kwam ik aan in Deventer, waar Ardan al op mij (en de trein) stond te wachten. Hij stapte in en gezamenlijk gingen we naar Enschede.
Aldaar aangekomen hadden we een ruime overstap, dus gingen we nog even naar het busstation.
Daar zagen we onder andere deze Volvo 7700 op lijn 74:
Blijkbaar is de rit die zojuist aankwam erg druk, want er reed nog een versterkingsbus, namelijk in de vorm van deze bus van Gelderesch Reizen:
Hierna liepen we naar het ‘Duitse’ perron en kochten bij de DB automaat een SchönerTagTicket NRW voor maximaal 5 personen à €35,-.
We namen de RB64 naar Münster, geëxploiteerd door DB met een Talent.
Na ruim een uur arriveerden we in Münster, waar ik onze Talent (nogal lelijk) op de foto zette:
Even later kwam er een FLIRT van eurobahn aangereden:
Omdat we toch nog even overstaptijd hadden, besloten we nog even naar buiten te gaan. Zo mocht ondermeer het stationsgebouw van Münster op de foto:
Ook reed er een gelede Lion’s City:
Hierna gingen we weer terug het station in en kocht Ardan een spoorboekje met alle treinen van NRW. Vervolgens namen we de RB69/89 naar Hamm. Deze trein werd gereden met de FLIRTs die ik hierboven al plaatste en deze trein splitst in Hamm: het voorste deel gaat naar Bielefeld en het achterste deel naar Paderborn (en veel minder frequent ook nog naar Warburg).
Na een ritje in deze vrij comfortabele trein kwamen we in Hamm.
Ardan had gezegd dat hier een goede overstap bestaat naar Dortmund, maar dat bleek in elk geval op dit tijdstip niet het geval. :( We besloten daarom maar om te reizien via Unna.
Omdat we toch nog wat tijd hadden, gingen we nog even voor het station kijken, waarbij ook het stationsgebouw op de foto mocht:
Op het station zelf was echter ook genoeg te zien, zoals deze ICE2:
Op het station lazen we ook dat de RE13 (Venlo – Hamm) in 3 delen reed en dat er vervangende treinen reden, wegens een gebrek aan treinen.
Hierna gingen we met de RE7, gereden door DB met Dosto’s, naar Unna.
In Unna kwamen we een Ersatztzug op de RE13 tegen, gereden met rijtuigen van de NOB:
Ook komt de S4 van het S-Bahn net Rhein-Ruhr in Unna:
Vanaf Unna namen wij echter de RB59, welke door eurobahn met FLIRTs wordt gereden, op weg naar Dortmund.
We stapten uit bij:
Na een korte tijd kwam een FLIRT als RB59 naar Soest aangereden:
Een overzichtje van station Dortmund-Hörde met de hierboven genoemde FLIRT:
Er kwam ook een RE57, gereden door DB met een Lint, aangereden:
Dortmund-Hörde is ook een station van U-Stadbahn lijn U41 en wel het voorlaatste station. Wij namen de U41 daarom eerst naar eindstation Clarenberg, om daar alsnog de U41 te nemen richting het centrum, waarbij we uitstapte op Stadtgarten.
Hier zette ik een lijnstrip van U41 en U47 op de foto:
Stadtgarten is een overstapstation. Boven rijden de lijnen U41, U45, U47 en U49 en onder rijden de lijnen U42 en U46.
Verder geldt nog dat lijn U45 en U46 allebei Westfalenhallen als eindpunt hebben en daar in elkaar over gaan. Ze rijden als het ware een rondje.
Ook maakte ik een foto van het display en een beetje interieur:
lijn U45 naar Westfalenhallen komt aangereden te Stadtgarten:
Wij namen U46 naar zijn eindpunt Westfalenhallen en gingen na de ‘transformatie’ tot U45 nog twee stations mee, namelijk tot Westfalenpark.
Dit station ligt tussen een weg in en bij de tunneluitgang. Op dit station komt ook de U49.
Net na het station is dus de tunneluitgang, waar we foto’s gingen maken. Het linker spoor is voor de U49 richting Hauptbahnhof/Hafen, het middelste spoor is voor U45 (beide richtingen) en het rechter spoor is voor U49 richting Hacheney. Hier gaat dus een tram naar Hacheney:
Vervolgens een U49 naar Hauptbahnhof:
We gingen het station weer in en namen de volgende U49 naar Hacheney. Hier komt hij aangereden bij Westfalenpark:
Zoals gezegd namen we de U49 naar zijn eindpunt Hacheney, maar omdat daar verder niet heel veel te doen was, gingen we gelijk weer terug met de U49 en stapten uit bij Kampstrasse.
Dit is ook een overstappunt van de U41, U45, U47 en U49, maar nu met de lijnen U43 en U44, die van alle lijnen nog wel het meest op een tram lijken.
We wilden eigenlijk met U44 naar zijn eindpunt Westfalenhütte, maar om vage redenen stond die niet op de DRI, dus gingen we met (een erg volle) lijn U43 één halte verder naar Reinoldikirche en stapten daar alsnog over op de U44 (die nu wel aangegeven stond).
We namen dus lijn U44, die bovengronds echt als tram rijdt, naar zijn eindpunt Westfalenhütte. Daar zette ik de tram op de foto, terwijl het onderwijl was gaan sneeuwen:
De tram van de andere kant:
We namen lijn U44 weer terug naar Reinoldikirche. Ditmaal zaten we voorin en kon ik door twee ruiten een tegentram fotograferen:
Vanaf Reinoldikirche namen we de U42 richting Grevel, om uit te stappen bij halte/station Gluckaufstrasse.
Daar maakte Ardan de voor mij belangrijkste foto van de dag :
Niet heel bijzonder, maar ik vond dat de aanduiding toch op de foto moest:
De U42 naar Hombruch kwam vrij snel weer aangereden:
We namen deze tram terug naar Stadtgarten en gingen vandaar met de U49 naar Hauptbahnhof.
Hier namen we de S1 richting Solingen Hbf, omdat we naar Dortmund-Universität wilden.
Bij laatstgenoemde station stapten we over op de H-Bahn, een ‘zwevend’ automatisch vervoermiddel, wat enkele locaties van de Universiteit met elkaar en het S-Bahn station verbindt.
We begonnen met een ritje naar het ene eindpunt Technologiezentrum en bleven daar zitten, om gelijk weer terug te gaan richting het andere eindpunt Eichlinghofen.
Onderweg maakte ik een foto van de baan:
Vanaf Eichlinghofen gingen we ook gelijk terug, maar ditmaal stapten we bij station Campus Süd uit. Vanaf dit station is de aftakking naar Campus Nord en die moest ook nog even gedaan worden. ;)
Dat gaf gelijk de gelegenheid om zo’n voertuig te fotograferen:
Campus Nord ligt op loopafstand van het S-Bahn station Dortmund-Universität (en het praktisch nut van het station is me dan ook niet echt bekend), dus liepen we maar, i.p.v. terug te gaan via Campus Süd.
Vanaf Dortmund-Universität namen we weer de S1, gereden met een BR 422, richting Solingen Hbf, maar nu met als doel om uit te stappen in Düsseldorf Hbf. Omdat we bijna 1,5 uur in de S-Bahn toch niet echt zagen zitten, keken we even in het spoorboekje wat een alternatief was. Als we in Bochum over zouden stappen op de RE1, zouden we 7 minuten eerder in Düsseldorf Hbf zijn, maar moesten we wel 20 minuten wachten in Bochum.