Winter in Zwitserland 2010 - Deel 3/5: Julier/St.Moritz

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Winter in Zwitserland 2010 - Deel 3/5: Julier/St.Moritz

Bericht door Ronald »

Maandag de 1e februari staat een tochtje richting St. Moritz op de planning. Je kunt vanuit Chur dus rechtstreeks met de trein over het eerder genoemde Albula-traject. Maar er rijdt ook een rechtstreekse bus, deze neemt de route over de Julier-pas, een bergpas van bijna 2300 meter hoogte die de hele winter door te berijden is. De bus heet dan ook de "Julier Route Express".
Precies om 9 uur kom ik aan op het busstation bij het station van Chur. Dit busstation is een groot platform boven de sporen, overdekt door een gebogen glazen dak.
Mooi op tijd komt de bus voorrijden.

Afbeelding

Na vertrek uit Chur begint de weg meteen te klimmen wat snel een fraai uitzicht op de besneeuwde stad geeft :pos: .

Afbeelding

De weg slingert zich snel omhoog tussen de besneeuwde dennenbossen door, dat uiteraard regelmatig fraaie vergezichten oplevert.

Afbeelding

Het eerste wintersportdorp van betekenis dat op de route ligt is Lenzerheide, we zijn hier al bijna een kilometer geklommen naar 1500 meter, genoeg sneeuw hier dus ook.

Afbeelding

Afbeelding

Voorbij Lenzerheide gaat het weer met veel slingers naar beneden, een klein uurtje na vertrek uit Chur wordt Tiefencastel bereikt, waar even gestopt wordt bij het station. Hier dus even gelegenheid om de bus op de foto te zetten.

Afbeelding

Hieronder het stationnetje van Tiefencastel.

Afbeelding

Afbeelding

Na een korte stop gaat de rit verder en begint het klimmen weer. Via plaatsen als Savognin ...

Afbeelding

... en nog een aantal kleine dorpjes in dit fraaie dal ...

Afbeelding

... worden we getrakteerd op het uitzicht over het Lai da Marmorera, een bergmeer dat weer aardig bevroren is.

Afbeelding

Uiteindelijk bereiken we het plaatsje Bivio, de laatste plaats voor de Julierpas.

Afbeelding

Afbeelding

Dat het hier aardig hoog ligt, is wel te zien aan het feit dat het aantal bomen steeds kleiner aan het worden is.

Afbeelding

Na een laatste uitzicht op Bivio gaat de klim verder naar de Julierpas.

Afbeelding

Tijdens de klim waan je je echt in een poollandschap, met af en toe nog een verdwaalde boom :D . Het zal best wel wat moeite kosten om hier de weg sneeuwvrij te houden, vooral als het een beetje waait. Je komt dan ook, ondanks het mooie weer, regelmatig sneeuwschuivers tegen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal de Julierpas over wordt het Engadin bereikt, dit is de naam van het dal waarin o.a. St. Moritz ligt en is genoemd naar de rivier de Inn die er doorheen stroomt. Hieronder uitzicht op Silvaplana, het eerste dorpje dat na het passeren van de pas wordt bereikt.

Afbeelding

Het station van St. Moritz is het einde van deze schitterende busrit, waar we even na half twaalf aankomen. Echt een aanrader deze rit, en dus leuk om als alternatief voor de trein te doen.

Afbeelding

Het is flink koud, de thermometer wijst -12 graden aan, maar de zon schijnt behoorlijk en omdat het niet hard waait voelt het toch niet zo koud aan. Al met al goed weer voor een flinke wandeling dus.
Hieronder het station van St. Moritz, met op de achtergrond een duur hotelletje, waar St. Moritz toch wel om bekend staat.

Afbeelding

BIj het station heb je uitzicht op de Moritzersee, die (uiteraard) bevroren is en waar nu allerlei activiteiten plaatsvinden.

Afbeelding

Na een klein stukje lopen langs het meer heb je een schitterend uitzicht op St. Moritz ...

Afbeelding

Afbeelding

... en aan de andere kant op het berggebied rondom het Bernina-gebied 8-) .

Afbeelding

Mijn bedoeling is om naar Pontresina te lopen, een tocht van ongeveer anderhalf uur.

Afbeelding

De wandeling is goed aangegeven en gaat door de diep besneeuwde bossen (een metertje ligt hier toch zeker wel), waar af en toe ook wat langlaufroutes worden gekruist.

Afbeelding

Ook wandel je langs de oevers van het Laj da Staz, weer een bergmeer zoals er vele zijn in deze omgeving.

Afbeelding

Na een fraai uitzicht op een bergtop, de Muottas Muragl ...

Afbeelding

...komt uiteindelijk Pontresina in zicht, waarlangs de spoorlijnen richting St. Moritz en Samedan lopen.

Afbeelding

Tijdens het wachten tot er wat treintjes voorbij komen, gaat helaas de zon weg en is het ineens wel erg koud geworden. Gelukkig duurt het niet lang voordat ik nog wat treinen in het winterse landschap kan vastleggen, want als je lang stilstaat begin je met deze temperatuur toch al vrij snel te verkleumen :| .

Hieronder de trein op de Bernina-route St. Moritz-Tirano:

Afbeelding

En een trein op de route Scuol-Pontresina:

Afbeelding

Tenslotte nog wat treinen de andere richting op:

Afbeelding

Het rood van de Rhätische Bahn steekt toch wel mooi af in dit witte landschap :D .

Afbeelding

Vanaf hier is het nog een kwartiertje lopen naar het station van Pontresina, waar een ijskunstwerk staat ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de Bernina-spoorlijn, dat wil zeggen dat het 100 jaar geleden is dat de complete lijn voltooid is.
Met de huidige temperaturen blijft het in ieder geval nog wel eventjes staan :wink: .

Afbeelding

Een rangeerlokje in actie op het station van Pontresina.

Afbeelding

Daarna loop ik naar het dorp Pontresina, dat een stukje van het station vandaan ligt. Op zich niet zo'n spannende plaats met wat winkels en (dure) hotels, dus vrij snel heb ik het wel bekeken en ga met de bus terug richting St. Moritz.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De busrit duurt ongeveer 20 minuten voordat ik in het centrum van St. Moritz wordt afgezet.

Afbeelding

Afbeelding

Het Schulhausplatz in St. Moritz is het centrale busstation waar overgestapt kan worden in diverse richtingen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na nog even rondgekeken te hebben in het centrum van dit dorp (met vooral hele dure winkels en hotels, zoals het hotel Kulm op onderstaande foto) ...

Afbeelding

... vindt ik het tegen vier uur wel weer mooi geweest hier en loop naar het station, dat nog een stukje van het centrum af ligt. Via een steile weg naar beneden komt uiteindelijk het station in zicht.

Afbeelding

In de stationsrestauratie kun je prima eten (en niet duur, dus niet alles in St. Moritz is onbetaalbaar :wink: ), daarna gaat het weer met de trein over de (inmiddels donker geworden) Albula-route terug naar Chur.

Afbeelding

Wordt vervolgd met deel 4.
Laatst gewijzigd door Ronald op zo 14 feb 2010, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Winter in Zwitserland 2010 - Deel 3: Julier/St.Moritz

Bericht door Karl »

Weer een mooi fotoverslag. :pos:

Hoe is het busvervoer in Zwitserland eigenlijk geregeld? Aanvullend op het spoornet rijden er langeafstandsbussen (de postbus) en de lokale bussen worden geregeld door de regio/gemeente en zijn als het ware een gemeentelijke instelling? Ik heb nog nooit Veolia ofzo gezien in Zwitserland, dus ik neem aan dat alles door de overheid wordt geregeld?
Het is een spectrum.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Winter in Zwitserland 2010 - Deel 3: Julier/St.Moritz

Bericht door Ronald »

Karl schreef:Weer een mooi fotoverslag.

Dank je!

Hoe de eigendom van de busbedrijven in Zwitserland zit weet ik eigenlijk niet. De meeste streekbussen in Zwitserland worden gereden door PostAuto Schweiz AG, onderdeel van het Zwitserse postbedrijf, ik neem dus aan een overheidsbedrijf. De postbussen zijn niet alleen lange-afstandsbussen, maar ook kortere streeklijnen naar de meest afgelegen dorpen.
In Graubünden bijvoorbeeld wordt het lokale vervoer door aparte busbedrijven uitgevoerd. De stadsbussen in Chur bijvoorbeeld (Stadtbus Chur AG), maar ook de lijnen rondom St. Moritz (Engadinbus), waar ik een aantal bussen van op de foto heb gezet. De lijnen van deze bedrijven rijden echter soms nog wel een eind de regio in en worden soms ook weer gezamenlijk met de postbus uitgevoerd. Maar of dit 100% overheidsbedrijven zijn of private ondernemingen weet ik niet.
Trouwens, de Rhätische Bahn is ook een private spoorwegonderneming, maar de aandelen zijn voor 90% in handen van het kanton Graubünden, dus is het eigenlijk ook een overheidsbedrijf.
Dus, wie meer over de eigendomssituatie weet mag het zeggen :wink: .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten