Winter in Zwitserland 2010 - Deel 4/5: Albula/Bergün

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Winter in Zwitserland 2010 - Deel 4/5: Albula/Bergün

Bericht door Ronald »

Het is alweer de vierde dag van deze winterse week in Graubünden. Dinsdag 2 februari wil ik het gebied rondom Bergün en de Albula-spoorlijn wat beter bekijken. Dat dit ook op een andere manier kan dan per trein zal later in dit verslag wel duidelijk worden :wink: .

's Nachts is er in Chur weer een vers laagje sneeuw gevallen.

Afbeelding

Inmiddels is het droog geworden als ik om precies 9.00 uur met de RegioExpress met eindbestemming St. Moritz uit het station van Chur vertrekt. Al snel breekt de zon door over het vers besneeuwde landschap.

Afbeelding

Voorbij Reichenau-Tamins buigt de trein naar links af richting Thusis. Onze trein bevat ook doorgaande panorama-rijtuigen van de Bernina-Express naar Tirano.

Afbeelding

Het dal rondom Thusis wordt de Domleschg genoemd en is bekend om het grote aantal kastelen.

Afbeelding

Via Thusis, Tiefencastel en Filisur komt de trein na ruim een uur door het wintersportplaatsje Bergün. Na Bergün begint het traject met de keertunnels naar Preda. Hieronder een foto met het uitzicht op Bergün.

Afbeelding

Om half elf komt de trein aan op het piepkleine stationnetje van Preda, dat (op een hoogte van 1789 meter) net voor de ingang van de Albulatunnel ligt.

Afbeelding

Afbeelding

Preda is het begin van de "Schlittelbahn", een rodelbaan. De weg over de Albula-pas die van Bergün via Preda naar het Engadin loopt is 's winters afgesloten voor het autoverkeer. Het 6 km lange gedeelte van Preda naar Bergün is dan in gebruik als rodelbaan waarover je met een sleetje naar beneden kunt :P .
Bij het stationnetje van Preda kun je een slee huren en een kaartje kopen voor de rodelbaan. Als de trein net aangekomen is, is het er even druk.

Afbeelding

Hieronder even een foto van mijn vervoermiddel voor de afdaling naar Bergün (het kleintje dan :wink: ). De borden wijzen de weg naar het begin van de rodelbaan.

Afbeelding

Door middel van een bord met de route en enkele huisregels wordt je welkom geheten.

Afbeelding

Eerst loop je een stukje door Preda, het is een piepklein dorpje (een gehucht eigenlijk) met een fantastisch uitzicht op de omliggende bergen van het Albula-massief. Overbodig om te zeggen dat het er erg rustgevend is :pos: .

Afbeelding

Tijdens de wandeling naar het begin van de rodelbaan is de spoorlijn ook altijd in zicht.

Afbeelding

Nog even achterom kijken naar het dorpje Preda dat je al snel achter je laat.

Afbeelding

Hier passeert de "Schlittelzug", dit is een extra trein van Bergün naar Preda, zodat je regelmatig met de trein omhoog kunt voor de sleetocht naar beneden.

Afbeelding

Na een kwartiertje lopen kom je bij het begin van de rodelbaan, vanaf hier gaat de weg dus steil naar beneden richting Bergün.

Afbeelding

Ook hier weer een geweldig uitzicht op de spoorbaan, met het nadeel dat je dus wel érg veel foto's maakt.

Afbeelding

Vanaf hier gaat het dus op het sleetje naar beneden. Na de eerste meters even wennen (hoe stuur je met zo'n ding :shock: , gewoon voeten tegen de grond blijkbaar) gaat het al vrij snel behoorlijk steil naar beneden. Tijdens de afdaling blijf je steeds in de buurt van de spoorlijn, die je vaak kruist met tunneltjes 8-) .
Natuurlijk onderweg wel even gestopt voor een paar fotootjes.

Afbeelding

Afbeelding

Af en toe gaat het behoorlijk hard naar beneden, vooral op de plekken waar de sneeuw wat dun is en je op het ijs zit. Het is dan wel even oppassen bij de vele haarspeldbochtjes in het traject :wink: . Het uitzicht op het spoortraject is steeds weer verrassend.

Afbeelding

Als je je sleetje soms even aan de kant zet kun je genieten van hele fraaie doorkijkjes 8-) .

Afbeelding

Afbeelding

Het laatste deel van de route wordt wat vlakker ...

Afbeelding

... waarna je na een kwartiertje slee-pret in Bergün aankomt, inmiddels 6 km verder en bijna 400 meter lager.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier heb je een schitterend uitzicht op de spoorlijn die zich omhoog slingert.

Afbeelding

Afbeelding

Bergün (in het retoromaans Bravuogn) is een eeuwenoud, klein, pittoresk wintersportdorpje (met verkeersborden die je in Nederland niet zo gauw tegen zult komen).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aan het dorpspleintje staat een mooi middeleeuws kerkje.

Afbeelding

Na een kwartiertje lopen door het dorpje kom je weer bij het station uit. De "schlittelzug" naar Preda staat hier klaar voor vertrek. Omdat het me nog wel een keertje leuk lijkt om de rodelbaan te doen, laat ik me nog een keertje met deze trein omhoog brengen naar Preda.

Afbeelding

Afbeelding

En dus nogmaals genieten van de treinrit over dit geweldige traject :P .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vaak zie je de "schlittelbahn" onder je.

Afbeelding

Na een kwartiertje komt de trein weer aan in Preda, waarna weer een half uurtje slee-pret kan beginnen.
Nou, vooruit dan, nog een paar fotootjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal weer beneden in Bergün ga ik nog even met de kabelbaan omhoog naar de "Darlux", vanaf daar gaat ook een rodelbaan naar beneden. Omdat ik toch het sleetje voor de hele dag heb gehuurd, lijkt me dit ook nog wel leuk om te doen.

Afbeelding

Onderstaand de rodelbaan gezien vanuit de kabelbaan.

Afbeelding

Na een kwartiertje in de kabelbaan komt het eindpunt in zicht.

Afbeelding

Afbeelding

Na even genoten te hebben van het uitzicht op de machtige bergwereld 8-) ...

Afbeelding

... gaat het op het sleetje naar beneden.

Afbeelding

Deze baan is echter een stuk steiler en smaller. Ook is de baan soms erg hobbelig, dus als je niet oppast lig je zó naast je sleetje, heb ik wel kunnen ervaren. Nadeel is dan ook dat je sleetje op eigen houtje naar beneden gaat, en je mag hopen dat hij bij de volgende bocht blijft hangen (anders moet je een heel eind naar beneden lopen :wink: ).

Af en toe kruis je de afdaling voor de skieërs, even oppassen hier dus :shock: .

Afbeelding

Bij Bergün komt de spoorbaan weer in zicht, waar je met een tunneltje onderdoor gaat.

Afbeelding

De "schlittelzug" is weer bezig met de rit naar beneden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De zon is inmiddels achter de bergen verdwenen als ik tegen vier uur weer beneden aankom in Bergün.

Na nog een laatste fotootje (ik kan het écht niet laten...)

Afbeelding

... lever ik het sleetje in bij een sportwinkel in het dorp.

Tegen vijf uur neem ik weer de trein terug naar Chur, waarmee een einde komt aan een leuk dagje winterpret, en waar je de rode treintjes weer eens van een heel andere kant ziet.

Afbeelding

Het vijfde (en laatste deel) van het verslag kun je hier lezen.

(en, voor een volgende OVNL-meeting heb ik dus nog wel een ideetje :wink: .)
Laatst gewijzigd door Ronald op di 16 feb 2010, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Winter in Zwitserland 2010 - Deel 4/5: Albula/Bergün

Bericht door Wubbo »

Geen idee wanneer die meeting is, maar ik ga mee :lol: :pos:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Winter in Zwitserland 2010 - Deel 4/5: Albula/Bergün

Bericht door Suus »

De meeting is op de rodelbaan van Duinrell Wassenaar (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Winter in Zwitserland 2010 - Deel 4/5: Albula/Bergün

Bericht door tsov »

Tof hoor! Ik ben voor een OVNL-rodelmeeting :pos:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Winter in Zwitserland 2010 - Deel 4/5: Albula/Bergün

Bericht door Meltrain »

Van alle verslagen vind ik deze echt het gaafst. 8-) :lol:
Mooie foto's ook. :D

(En dus: rodelmeeting? Gaaf! 8-) )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Winter in Zwitserland 2010 - Deel 4/5: Albula/Bergün

Bericht door Justin »

Leuk leuk!

Alleen liever niet met 140 km/h dan :@
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten