Rondje NRW met het Schönes-Ferien-Ticket

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Rondje NRW met het Schönes-Ferien-Ticket

Bericht door Cookie »

Het is weer bijna Pasen en dat betekent dat het Schönes-Ferien-Ticket weer geldig is :) . Dat betekent van 27 maart - 11 april reizen in heel Nordrhein-Westfalen (NRW) voor 23 euro. Derhalve afgelopen zondag maar eens rondje gemaakt.

De reis begint in Ede-Wageningen, alwaar ik de Sprinter pak naar Arnhem. Te Arnhem stap ik over op de IC naar Nijmegen.
Afbeelding
SGMm 2979 in Ede-Wageningen staat gereed als sprinter 7535

Aangezien ik de lijn van Kleve richting Krefeld Hbf wel eens wil bereiden, pak ik de bus van Nijmegen naar Emmerich, die via Kleve rijdt. Deze doet er iets minder dan een uur over: in de jaren '80 kon dat ongetwijfeld sneller, toen je vanuit Nijmegen nog per trein naar Kleve kon...
Afbeelding
Bus 3559 van NIAG bracht mij van Nijmegen naar Kleve

In Kleve worden we door de machinist via de omroep uitgebreid welkom geheten, en de aanwezige voetbalsupporters wordt een prettige en eerlijke wedstrijd toegewenst. Vrijwel de hele lijn is uitgerust met mechanische beveiliging, behalve het station van Kleve. Ook zijn er onderweg veel emplacementen te zien, die nog weinig gebruikt leken te worden. Vaak heeft een station 2 seinhuizen, waarvan er dan meestal 1 behoorlijk verpauperd is en verlaten. Wel lijken de meeste perrons vrij nieuw. Tot december 2009 reed op deze lijn de DB nog met BR 628, nu heeft de NordWestBahn de exploitatie overgenomen met LINT-treinstellen. Ik reis mee tot Krefeld, een behoorlijke stad met 236.333 inwoners.
Afbeelding
De 2 LINT-stellen van de NWB rijden nog verder naar Düsseldorf Hbf

Aangekomen in Krefeld Hbf pak ik de RE naar Köln Hbf. Deze voert langs een lijn die eigenlijk vrij saai is. Van daaruit wordt de RegionalBahn naar Bonn Hbf gepakt (linksrheinisch dus). Uitgevoerd met BR 425, de zogenaamde Quietschie vanwege de geluiden die het treinstel maakt bij het optrekken.
Afbeelding
425 108 gereed als RB naar Bonn-Mehlem, Köln Hbf

Langzaam maar zeker begint de Eifel in zicht te komen. Gelukkig maar, want in Bonn Hbf pak ik de Talent naar Bad Münstereifel, die ook Euskirchen aan zal doen.
Afbeelding
Aangekomen in Bonn Hbf, waar ook enige (kleine) bouwwerkzaamheden zijn

De Voreifelbahn voert, zoals de naam al doet vermoeden, langs het beginnende Eifellandschap. De lijn is nog uitgevoerd met klassieke beveiliging.

Maar ook de Duitsers moderniseren graag en de nostalgie verdwijnt in rap tempo. Op dit moment wordt op de Eifelbahn (Trier Hbf-Köln Hbf) steeds meer mechanische beveiliging vervangen door lichtseinen, die door een ESTW (elektronischen Stellwerk) wordt aangestuurd. Afgelopen weekend is bijvoorbeeld tussen Schmidtheim-Nettersheim op de Eifelbahn het ESTW in werking gesteld.

Een andere vorm van modernisering in Duitsland is het vernieuwen van de perrons. Steeds minder perrons zijn wilde tuinen met hier en daar een stoeptegel, wat wel z'n charme had. Ook in Euskirchen is men daar momenteel mee bezig: op dit moment is het station 1 grote bouwput. Je moet je via een tijdelijke brug boven de sporen je verplaatsen. Op het moment dat ik naar het stationsplein wilde lopen, kwam net deze RE naar Trier Hbf binnen:
Afbeelding
Ook hoort er een behoorlijk emplacement bij dit station, dat zowel voor goederen- als personentreinen wordt gebruikt.

Aangezien ik 30 minuten moet wachten op mijn aansluiting naar Köln Hbf, ga ik even de binnenstad van Euskirchen in. Het is gedurende de reis over de Voreifelbahn behoorlijk opgeklaard:
Afbeelding

De markt van Euskirchen kenmerkt zich door een typische stijl, waarbij de toren van het Altes Rathaus erbovenuit steekt:
Afbeelding

Na deze tussenstop ga ik dus verder met de Eifelbahn, die het landschap volgt en daardoor vrij bochtig is. Het uitzicht is in het begin vrij saai, maar naarmate je dichter bij Köln komt wordt het aan de rechterzijde het uitzicht weer wat heuvelachtiger. Op een bepaald moment, nabij Köln, heb je heerlijk bovenaanzicht over het hele gebied met z'n uitgebreide bebouwing/industrie.

Te Köln was het nog steeds heerlijk weer :) :
Afbeelding

Afbeelding
Links de Hohenzollernbrücke, de verbinding tussen Köln Hbf en Köln Messe/Deutz.

Vervolgens pak ik de RE naar Mönchengladbach, waar controle in burger plaatsvindt door de DB. In Mönchengladbach overgestapt op de RE naar Venlo, welke nog steeds met loc+n-wagens van DB wordt gereden (de Eurobahn Flirts voldoen (nog?) niet aan de Nederlandse crashnormen). Z'n bijnaam DrogenExpress werd weer naam aangedaan, aangezien iemand in een groep van ca. 8 een joint op moest steken :evil: . Met +3 kwam ik aan in Venlo.

Dankzij de loopbrug in Venlo en het gigantische stuk dat je daardoor moet omlopen, miste ik de aansluiting naar Nijmegen. Daardoor werd met +30 via Nijmegen weer naar Ede-Wageningen gereisd :) .

Mijn Ferienticket is nog geldig tot en met 11 april, dus er zullen vast nog wel 1 of 2 reisjes volgen door Nordrhein-Westfalen. Er is daar in ieder geval genoeg: grote steden in het Ruhrgebied, het Sauerland, diesellijntjes etcetera ...
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Rondje NRW met het Schönes-Ferien-Ticket

Bericht door Daan »

Leuk verslagje :-) Tja, Duitsland... Moet daar ook weer eens heen :P
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Rondje NRW met het Schönes-Ferien-Ticket

Bericht door M57 »

Kölle Alaaf!
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Rondje NRW met het Schönes-Ferien-Ticket

Bericht door Mark »

Leuk :)
Daan schreef:Leuk verslagje :-) Tja, Duitsland... Moet daar ook weer eens heen :P
Is inderdaad al weer een tijd geleden, ook voor mij :P
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Rondje NRW met het Schönes-Ferien-Ticket

Bericht door Caspar »

Wat is eigenlijk het verschil tussen een Ferien-Ticket of een NRW Single ticket, behalve de prijs van 2 euro verschil?
Verder leuk verslag! Lijntje naar Trier is inderdaad erg aan verbouwing onderhevig, met name rondom Euskirchen.
Het lijntje van Keulen naar Gummersbach/ Marienheide (in de bossen ten oosten van Keulen) heb je die al eens gedaan, en zo ja loont dat de moeite?
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Rondje NRW met het Schönes-Ferien-Ticket

Bericht door Cookie »

Caspar schreef:Wat is eigenlijk het verschil tussen een Ferien-Ticket of een NRW Single ticket, behalve de prijs van 2 euro verschil?
Het Ferien-ticket is eigenlijk een abonnement, dat nog t/m 11 april geldig is. NRW Single ticket is 1 dag geldig.
Caspar schreef:Het lijntje van Keulen naar Gummersbach/ Marienheide (in de bossen ten oosten van Keulen) heb je die al eens gedaan, en zo ja loont dat de moeite?
Dat lijntje heb ik nog niet gedaan, dus kan daar helaas niets over zeggen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Rondje NRW met het Schönes-Ferien-Ticket

Bericht door Karl »

Is dat voor iedereen onder de 27, dus ook niet-Duitsers en niet-studenten? De website van DB is hier niet geheel duidelijk in.

http://www.bahn.de/regional/view/region ... _nrw.shtml
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Rondje NRW met het Schönes-Ferien-Ticket

Bericht door Cookie »

Ik heb nooit problemen gehad als student (ook deze reis niet, terwijl ik mijn collegekaart gelijktijdig toonde met het kaartje). Zie ook dit topic. Kaartje is geldig voor scholieren tot 20 jaar en studenten tot 26 jaar.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Rondje NRW met het Schönes-Ferien-Ticket

Bericht door Ruben »

Vandaag ook in NRW geweest. Wist niet van dit kaartje af, dus heb met een SchönerTagTicket gereisd. Anders had ik volgende week weer gekund. :P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 136
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Rondje NRW met het Schönes-Ferien-Ticket

Bericht door Willem »

Caspar schreef: Het lijntje van Keulen naar Gummersbach/ Marienheide (in de bossen ten oosten van Keulen) heb je die al eens gedaan, en zo ja loont dat de moeite?
Die lijn heb ik wel eens bereden (wel in de schemering) en loopt door een dal langs beboste heuvels, die daar nog niet heel hoog zijn. Het is landschappelijk geen lelijke lijn, maar doordat het gebied nog redelijk verstedelijkt is, is het ook geen hoogtepunt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten