Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Bericht door Fles »

Zal je zien, straks blijkt inderdaad dat het gewoon mag, maar dat iemand DACHT van niet. Net als met die spitsstrook toen, die 3 jaar voor Jan Doedel afgesloten geweest is :mrgreen:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Bericht door Wubbo »

Bij mijn weten mag het spul gewoon de grens over. Heeft eurobahn al genoeg toegelaten treinstellen om de dienst te rijden? Daar heeft het ook een hele tijd op gehangen.

Wat trouwens nog kan is dat ze willen testen of die Flirts stoorstromen veroorzaken in de ATB/ATBNG, maar dat is mijn portie speculaas.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Bericht door Jurjen »

De FLIRT's voldoen niet aan de botsnormen die in Nederland gelden. FLIRT's kunnen wel geleverd worden 'conform de Nederlandse eisen', maar daar heeft Eurobahn niet voor gekozen; ze zullen wel gedacht hebben dat die paar kilometer wel goed zou komen.
Aan tekort aan materieel ligt het niet meer sinds de overstap van Mönchengladbach naar Kaldenkirchen is verlegd: de Eurobahn-FLIRT staat immers in Kaldenkirchen te wachten tot de DB-pendel naar Venlo weer terug is (zo'n 20 minuten?).
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Bericht door Ruben »

En hoe zit het nou precies met dat verdrag dat in het ene land toegelaten materieel ook in een ander land zou mogen komen? Zeker voor dit pisstukje grens - Venlo station lijkt me zoiets toch zeker wel toegepast mogen worden.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Bericht door Vinny »

Helaas pindakaas. De veiligheidsjihad schrijft voor dat ook op grensbaanvakken materieel specifiek moet worden toegelaten. Wel worden er vaak soepeler criteria gesteld, maar het IVW wil persé ook iets te zeggen hebben over een stukje als Venlo Grens - Venlo.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Bericht door Meltrain »

Jurjen schreef:De FLIRT's voldoen niet aan de botsnormen die in Nederland gelden. FLIRT's kunnen wel geleverd worden 'conform de Nederlandse eisen', maar daar heeft Eurobahn niet voor gekozen; ze zullen wel gedacht hebben dat die paar kilometer wel goed zou komen.
Vinny schreef:De veiligheidsjihad schrijft voor dat ook op grensbaanvakken materieel specifiek moet worden toegelaten. Wel worden er vaak soepeler criteria gesteld, maar het IVW wil persé ook iets te zeggen hebben over een stukje als Venlo Grens - Venlo.
De conclusie van deze twee posts samen is dus dat DB Regio voor eeuwig op Venlo - Kaldenkirchen moet blijven pendelen, tenzij eurobahn extra treinstellen besteld die wel aan de Nederlandse botsnormen voldoen? :?
[stiekem] :D *O* [/stiekem]
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Bericht door Jurjen »

Denk eerder aan een aftakking vlak voor de Nederlands-Duitse grens, waarna het spoor parallel loopt aan het bestaande baanvak, en dan aan de rechterkant van het 'huisperron' in een kopspoor uit komt. Met een flinke zak geld kan dan vast wel een uitzondering gemaakt worden voor de onveilige treinen omdat ze geen andere treinen tegen komen, ofzo. -O-
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Bericht door Karl »

Ik snap eigenlijk niet - met de verregaande opening van de grenzen tegenwoordig - dat dergelijke stukjes (Venlo - Venlo grens; Oldenzaal - Bentheim grens en dergelijke) niet aan de buitenlandse beheerder worden overgelaten, dat is toch veel beter te beheren? Vanaf Venlo station zijn er toch geen punten meer waar ProRail iets mee moet doen.

Weet iemand misschien waarom buitenlandse vervoerders vaak in Nederland 'in prikken'? Heeft dat alleen er mee te maken dat in Nederland redelijk grote plaatsen nabij de grens liggen en in het buitenlandse niet, of is daar nog een exploitatieve reden voor?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Bericht door Daniel »

Karl schreef:Weet iemand misschien waarom buitenlandse vervoerders vaak in Nederland 'in prikken'? Heeft dat alleen er mee te maken dat in Nederland redelijk grote plaatsen nabij de grens liggen en in het buitenlandse niet, of is daar nog een exploitatieve reden voor?
Voor de verbindingen met Duitsland zou ik het zogauw niet weten en is 't eigenlijk ook vrij gelijk verdeeld (Heerlen, Venlo en Enschede met Duitse vervoerder Nederland in, Nieuweschans en Oldenzaal met Nederlandse vervoerder Duitsland in; waar zit eigenlijk de spanningssluis op Zv - Em?)

Naar België is het ongetwijfeld exploitatief: een Belgische trein kan wel op halve kracht met de Nederlandse spanning overweg, maar andersom gaat 't niet lukken :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Bericht door Ardan »

Daar zit de spanningssluis dacht ik in Emmerich. Nederlandse elocs kunnen tot daar komen.
Ik doe ook maar wat
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Bericht door Wubbo »

Klopt. De bovenleiding in Emmerich is omschakelbaar (zoals in Venlo dus).
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Bericht door Fles »

Reiziger Ddrs schreef:Oldenzaal met Nederlandse vervoerder Duitsland in
Nou, er zal vast wel een criterium te bedenken zijn waarmee dat geldt, maar het IS gewoon een Duitse IC hoor. En denk maar niet dat het personeel in de BordBistro een woord Nederlands spreekt :N

Zwaar beroerde zaak eigenlijk natuurlijk.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Bericht door Ardan »

Ik denk dat Ddrs doelt op de locomotief, die tot Bentheim rijdt, en daar pas voor een Duitse wordt verwisseld :wink:
(moest het ook twee keer lezen voor ik het doorhad)
Ik doe ook maar wat
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Bericht door Fles »

ja, dat snap ik :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Bericht door Daniel »

Ardan schreef:Ik denk dat Ddrs doelt op de locomotief, die tot Bentheim rijdt, en daar pas voor een Duitse wordt verwisseld :wink:
Klopt helemaal :wink: (En op 't Nederlandse traject is het een NS Hispeed-IC he :P )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Bericht door Fles »

Reiziger Ddrs schreef:
Ardan schreef:Ik denk dat Ddrs doelt op de locomotief, die tot Bentheim rijdt, en daar pas voor een Duitse wordt verwisseld :wink:
Klopt helemaal :wink: (En op 't Nederlandse traject is het een NS Hispeed-IC he :P )
Ik betreur mensen die alleen maar een leven op papier hebben.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Bericht door Freek »

Karl schreef:of is daar nog een exploitatieve reden voor?
*Graaft diep in zijn geheugen*
Zal een deel van de verklaring niet liggen in de Trassenkosten in Duitsland. Deze zijn in vergelijking met Nederland zeer hoog. Het laten door rijden van een Nederlandse trein naar Duitsland is daardoor niet rendabel. Duitse treinen moeten deze Trassenkosten toch al betalen en kunnen tegen relatief weinig kosten door rijden naar Nederland.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Bericht door Jurjen »

Een Duitse treinboer hoeft als 'ie tot Gronau rijdt, geen geld te betalen om Gronau-Gronau Grens te rijden. De kosten voor een Duitse treinboer om Gronau-Enschede v.v. zijn dus even hoog als een Nederlandse boer die Enschede-Gronau v.v. zou gaan rijden. Daar zit het hem dus niet in. Bij elektrisch rijden gaat het om de plek van de spanningssluis: Bad Bentheim, Enschede (nouja, dat is meer dan een spanningssluis), Emmerich, Venlo. Misschien is de reden dat naar Bentheim en Emmerich geen lokale treinen rijden, dan wel dat de Nederlandse regionale overheden geen meerwaarden zien in internationaal spoorverkeer betalen, waar de Duitse overheden daar wel baat in zien.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Bericht door Suus »

Naar Bad Bentheim gaat vanaf eind dit jaar toch een Syntustrein rijden? Nu alleen hopen dat ze de volledige twee jaar volhouden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Bericht door Karl »

Ook van maandag tot en met vrijdag en met een fatsoenlijke aanvang van dienst en dito frequentie?
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Bericht door Wubbo »

De bedoeling is een uurdienst, 7 dagen per week, met stop op tussengelegen stations. Eerste trein ma t/m za rond 07.00 (zondag 2 uur later), laatste trein dagelijks rond 22.00 uur. Onder elk voorbehoud natuurlijk.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Bericht door Cookie »

*kick*

Sinds deze week rijdt de eurobahn met FLIRT's door naar Venlo. Wel moet er nog worden overgestapt te Mönchengladbach, aangezien er nog maar 4 FLIRT's zijn toegelaten in Nederland.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Bericht door Fles »

ja ik hoorde dat vorige week de laatste 111 met n-Wagen naar Venlo kwam. Helaas heb ik dat niet meer kunnen meemaken :)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Bericht door Ruben »

Hoezo maar 4 FLIRTs toegelaten? Is de rest verschillend, of is het normaal dat elk treinstel apart getest wordt ofzo?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Bericht door Jurjen »

Er zijn 4- en 5-delige stellen. De ene variant is al wel, de andere variant nog niet toegelaten. Weet uit m'n hoofd even niet welke wel en welke niet, en van welke dus maar 4 stellen, en van welke variant er meer stellen zijn. ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten