Pagina 2 van 3

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Geplaatst: di 04 mei 2010, 18:01
door Fles
Zal je zien, straks blijkt inderdaad dat het gewoon mag, maar dat iemand DACHT van niet. Net als met die spitsstrook toen, die 3 jaar voor Jan Doedel afgesloten geweest is :mrgreen:

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Geplaatst: do 06 mei 2010, 23:27
door Wubbo
Bij mijn weten mag het spul gewoon de grens over. Heeft eurobahn al genoeg toegelaten treinstellen om de dienst te rijden? Daar heeft het ook een hele tijd op gehangen.

Wat trouwens nog kan is dat ze willen testen of die Flirts stoorstromen veroorzaken in de ATB/ATBNG, maar dat is mijn portie speculaas.

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Geplaatst: vr 07 mei 2010, 01:00
door Jurjen
De FLIRT's voldoen niet aan de botsnormen die in Nederland gelden. FLIRT's kunnen wel geleverd worden 'conform de Nederlandse eisen', maar daar heeft Eurobahn niet voor gekozen; ze zullen wel gedacht hebben dat die paar kilometer wel goed zou komen.
Aan tekort aan materieel ligt het niet meer sinds de overstap van Mönchengladbach naar Kaldenkirchen is verlegd: de Eurobahn-FLIRT staat immers in Kaldenkirchen te wachten tot de DB-pendel naar Venlo weer terug is (zo'n 20 minuten?).

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Geplaatst: za 08 mei 2010, 03:44
door Ruben
En hoe zit het nou precies met dat verdrag dat in het ene land toegelaten materieel ook in een ander land zou mogen komen? Zeker voor dit pisstukje grens - Venlo station lijkt me zoiets toch zeker wel toegepast mogen worden.

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Geplaatst: za 08 mei 2010, 21:26
door Vinny
Helaas pindakaas. De veiligheidsjihad schrijft voor dat ook op grensbaanvakken materieel specifiek moet worden toegelaten. Wel worden er vaak soepeler criteria gesteld, maar het IVW wil persé ook iets te zeggen hebben over een stukje als Venlo Grens - Venlo.

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Geplaatst: zo 09 mei 2010, 00:52
door Meltrain
Jurjen schreef:De FLIRT's voldoen niet aan de botsnormen die in Nederland gelden. FLIRT's kunnen wel geleverd worden 'conform de Nederlandse eisen', maar daar heeft Eurobahn niet voor gekozen; ze zullen wel gedacht hebben dat die paar kilometer wel goed zou komen.
Vinny schreef:De veiligheidsjihad schrijft voor dat ook op grensbaanvakken materieel specifiek moet worden toegelaten. Wel worden er vaak soepeler criteria gesteld, maar het IVW wil persé ook iets te zeggen hebben over een stukje als Venlo Grens - Venlo.
De conclusie van deze twee posts samen is dus dat DB Regio voor eeuwig op Venlo - Kaldenkirchen moet blijven pendelen, tenzij eurobahn extra treinstellen besteld die wel aan de Nederlandse botsnormen voldoen? :?
[stiekem] :D *O* [/stiekem]

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Geplaatst: zo 09 mei 2010, 02:50
door Jurjen
Denk eerder aan een aftakking vlak voor de Nederlands-Duitse grens, waarna het spoor parallel loopt aan het bestaande baanvak, en dan aan de rechterkant van het 'huisperron' in een kopspoor uit komt. Met een flinke zak geld kan dan vast wel een uitzondering gemaakt worden voor de onveilige treinen omdat ze geen andere treinen tegen komen, ofzo. -O-

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Geplaatst: zo 09 mei 2010, 15:28
door Karl
Ik snap eigenlijk niet - met de verregaande opening van de grenzen tegenwoordig - dat dergelijke stukjes (Venlo - Venlo grens; Oldenzaal - Bentheim grens en dergelijke) niet aan de buitenlandse beheerder worden overgelaten, dat is toch veel beter te beheren? Vanaf Venlo station zijn er toch geen punten meer waar ProRail iets mee moet doen.

Weet iemand misschien waarom buitenlandse vervoerders vaak in Nederland 'in prikken'? Heeft dat alleen er mee te maken dat in Nederland redelijk grote plaatsen nabij de grens liggen en in het buitenlandse niet, of is daar nog een exploitatieve reden voor?

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Geplaatst: zo 09 mei 2010, 16:17
door Daniel
Karl schreef:Weet iemand misschien waarom buitenlandse vervoerders vaak in Nederland 'in prikken'? Heeft dat alleen er mee te maken dat in Nederland redelijk grote plaatsen nabij de grens liggen en in het buitenlandse niet, of is daar nog een exploitatieve reden voor?
Voor de verbindingen met Duitsland zou ik het zogauw niet weten en is 't eigenlijk ook vrij gelijk verdeeld (Heerlen, Venlo en Enschede met Duitse vervoerder Nederland in, Nieuweschans en Oldenzaal met Nederlandse vervoerder Duitsland in; waar zit eigenlijk de spanningssluis op Zv - Em?)

Naar België is het ongetwijfeld exploitatief: een Belgische trein kan wel op halve kracht met de Nederlandse spanning overweg, maar andersom gaat 't niet lukken :wink:

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Geplaatst: zo 09 mei 2010, 16:32
door Ardan
Daar zit de spanningssluis dacht ik in Emmerich. Nederlandse elocs kunnen tot daar komen.

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Geplaatst: zo 09 mei 2010, 17:35
door Wubbo
Klopt. De bovenleiding in Emmerich is omschakelbaar (zoals in Venlo dus).

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Geplaatst: zo 09 mei 2010, 18:05
door Fles
Reiziger Ddrs schreef:Oldenzaal met Nederlandse vervoerder Duitsland in
Nou, er zal vast wel een criterium te bedenken zijn waarmee dat geldt, maar het IS gewoon een Duitse IC hoor. En denk maar niet dat het personeel in de BordBistro een woord Nederlands spreekt :N

Zwaar beroerde zaak eigenlijk natuurlijk.

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Geplaatst: zo 09 mei 2010, 18:10
door Ardan
Ik denk dat Ddrs doelt op de locomotief, die tot Bentheim rijdt, en daar pas voor een Duitse wordt verwisseld :wink:
(moest het ook twee keer lezen voor ik het doorhad)

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Geplaatst: zo 09 mei 2010, 18:14
door Fles
ja, dat snap ik :P

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Geplaatst: zo 09 mei 2010, 18:25
door Daniel
Ardan schreef:Ik denk dat Ddrs doelt op de locomotief, die tot Bentheim rijdt, en daar pas voor een Duitse wordt verwisseld :wink:
Klopt helemaal :wink: (En op 't Nederlandse traject is het een NS Hispeed-IC he :P )

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Geplaatst: zo 09 mei 2010, 20:03
door Fles
Reiziger Ddrs schreef:
Ardan schreef:Ik denk dat Ddrs doelt op de locomotief, die tot Bentheim rijdt, en daar pas voor een Duitse wordt verwisseld :wink:
Klopt helemaal :wink: (En op 't Nederlandse traject is het een NS Hispeed-IC he :P )
Ik betreur mensen die alleen maar een leven op papier hebben.

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Geplaatst: ma 10 mei 2010, 11:32
door Freek
Karl schreef:of is daar nog een exploitatieve reden voor?
*Graaft diep in zijn geheugen*
Zal een deel van de verklaring niet liggen in de Trassenkosten in Duitsland. Deze zijn in vergelijking met Nederland zeer hoog. Het laten door rijden van een Nederlandse trein naar Duitsland is daardoor niet rendabel. Duitse treinen moeten deze Trassenkosten toch al betalen en kunnen tegen relatief weinig kosten door rijden naar Nederland.

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Geplaatst: di 11 mei 2010, 00:52
door Jurjen
Een Duitse treinboer hoeft als 'ie tot Gronau rijdt, geen geld te betalen om Gronau-Gronau Grens te rijden. De kosten voor een Duitse treinboer om Gronau-Enschede v.v. zijn dus even hoog als een Nederlandse boer die Enschede-Gronau v.v. zou gaan rijden. Daar zit het hem dus niet in. Bij elektrisch rijden gaat het om de plek van de spanningssluis: Bad Bentheim, Enschede (nouja, dat is meer dan een spanningssluis), Emmerich, Venlo. Misschien is de reden dat naar Bentheim en Emmerich geen lokale treinen rijden, dan wel dat de Nederlandse regionale overheden geen meerwaarden zien in internationaal spoorverkeer betalen, waar de Duitse overheden daar wel baat in zien.

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Geplaatst: di 11 mei 2010, 01:13
door Suus
Naar Bad Bentheim gaat vanaf eind dit jaar toch een Syntustrein rijden? Nu alleen hopen dat ze de volledige twee jaar volhouden.

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Geplaatst: di 11 mei 2010, 11:39
door Karl
Ook van maandag tot en met vrijdag en met een fatsoenlijke aanvang van dienst en dito frequentie?

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Geplaatst: di 11 mei 2010, 12:23
door Wubbo
De bedoeling is een uurdienst, 7 dagen per week, met stop op tussengelegen stations. Eerste trein ma t/m za rond 07.00 (zondag 2 uur later), laatste trein dagelijks rond 22.00 uur. Onder elk voorbehoud natuurlijk.

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Geplaatst: do 29 jul 2010, 23:21
door Cookie
*kick*

Sinds deze week rijdt de eurobahn met FLIRT's door naar Venlo. Wel moet er nog worden overgestapt te Mönchengladbach, aangezien er nog maar 4 FLIRT's zijn toegelaten in Nederland.

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Geplaatst: vr 30 jul 2010, 00:18
door Fles
ja ik hoorde dat vorige week de laatste 111 met n-Wagen naar Venlo kwam. Helaas heb ik dat niet meer kunnen meemaken :)

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Geplaatst: vr 30 jul 2010, 00:30
door Ruben
Hoezo maar 4 FLIRTs toegelaten? Is de rest verschillend, of is het normaal dat elk treinstel apart getest wordt ofzo?

Re: Even de grens opgezocht met FLIRT'en...

Geplaatst: vr 30 jul 2010, 00:35
door Jurjen
Er zijn 4- en 5-delige stellen. De ene variant is al wel, de andere variant nog niet toegelaten. Weet uit m'n hoofd even niet welke wel en welke niet, en van welke dus maar 4 stellen, en van welke variant er meer stellen zijn. ;)